Hund i koppel under ridning???

Milene

Trådstartare
Jag såg ett inlägg på en sajt om en som var ute och red med sin hund i koppel. Jag tycker att det verkar olämpligt, men jag kanske överreagerar. Är det fler här som rider med kopplad hund?

Milene
 
På en av gårdarna där jag red hade de koppeltvång så vissa red med koppel på gårdens marker men tog av det när de kom utanför (kommunala ordningsregler etc vägde inte lika tungt).
 
Jag skulle inte våga rida med hund i koppel, på den tiden jag hade med hundarna när jag red var dom alltid lösa, trots jordens snällaste häst (och lydiga hundar). Men så otroligt lätt att dom skulle trassla in kopplet runt benen på hästen.
 
Jag tänker att hunden kan springa runt benen på hästen, bli trampad, snärja in hästens ben i kopplet etc. :crazy:

Springa runt benen eller bli trampad på kan den även som lös.
Ser ingen större risk i att rida med kopplad hund än att cykla med kopplad hund. De lär sig fort var deras placering mot häst/cykel ska vara. Fördelen är att de blir förhindrade att sticka efter vilt eller mötande hundar och människor.
 
Springa runt benen eller bli trampad på kan den även som lös.
Ser ingen större risk i att rida med kopplad hund än att cykla med kopplad hund. De lär sig fort var deras placering mot häst/cykel ska vara. Fördelen är att de blir förhindrade att sticka efter vilt eller mötande hundar och människor.
Fast cykeln är ju lite mindre benägen att röra sig oberäkneligt och trassla in sig än hästen tänker jag. Jag skulle aldrig rida med koppel heller, då får hunden hellre stanna hemma.
 
Springa runt benen eller bli trampad på kan den även som lös.
Ser ingen större risk i att rida med kopplad hund än att cykla med kopplad hund. De lär sig fort var deras placering mot häst/cykel ska vara. Fördelen är att de blir förhindrade att sticka efter vilt eller mötande hundar och människor.
Jag tänker att riskerna vid cykling är mindre framförallt eftersom cykeln är ett dött ting, jämfört med en häst och att längden på kopplet blir ju betydligt kortare vid cykling = mindre som kan trassla.
 
Jag tänker att riskerna vid cykling är mindre framförallt eftersom cykeln är ett dött ting, jämfört med en häst och att längden på kopplet blir ju betydligt kortare vid cykling = mindre som kan trassla.

Det är sant att cykel är lättare. Men jag upplevde aldrig att lina var ett problem heller när jag hade min blandras jämte hästen. Sen handlade det nästan uteslutande om skritt. Möjligtvis någon enstaka kort, lugn trav.
 
Jag har aldrig ridit med hund i koppel hittills, däremot går jag promenader ibland med båda hundarna i koppel och ena hästen (minishettis) i grimskaft - tidigare även med nordsvensken jag hade för några år sedan. Det gällde ju då att alla hade koll på sina positioner - hundarna vill jag ha antingen framför mig (helst i lite sträckt lina) eller till vänster om mig, men alltid så att jag ser dem. Minishettisen går till höger om mig och nordsvensken gick bakom. Det har aldrig hänt att hundarna sprungit in bland benen på hästarna, de håller gärna avstånd från hästarna.
 
Om man cyklar med sin hund så har man oftast tränat in var den ska vara brevid cykeln, jag har utnyttjat det när jag ridit och haft hundar med i koppel (under koppeltvångsperioden eller vid olämpliga ställen), dom har haft samma position brevid mig oavsett gångart.
Men jag har alltid haft stora hundar på ca 60 cm i mkh och grundlydnaden har suttit där så att jag kan ge kommando om det skulle behövas, annars vet jag inte jag inte om jag vågat ;)
En annan aspekt är ju att träna in hästen så man vet att den stannar istället för att få panik OM ett koppel/lina skulle hamna vid benen.
 
Nar jag bodde i Florida red jag med nagra vanner i en park valdigt ofta. En av dem hade hunden i ett koppel av en "slinky", en lang "lina" som var lindad som en gammaldags telefonsladd och drog ihop sig eller blev langre beroende pa terrang och var hunden var.
Bade hast och hund var tranade for uppgiften och det fungerade mycket bra.
 
Jag har ridit med kopplad hund någon gång. Jättesnäll häst och ganska enkel hund bara det att den absolut inte fick komma lös. Hade inte gjort det på en mindre stadig häst.
 
Jag gjorde det med min förra hund. Stor, väluppfostrad hund där kommandona satt som de skulle. Han hade också vett att hålla sig undan benen.
Men vi red ju givetvis bara i skritt då.
 
Vad spännande att det finns så många olika åsikter!

Har ingen varit med om nån incident då?
 
Vad spännande att det finns så många olika åsikter!

Har ingen varit med om nån incident då?

Vi alla red "gaited" hastar (hastar med annorlunda gangart, som kan "ga" i runt 25 km i timman, tva ryttare hade alltid med hunden och ytterligare en hade hund med for det mesta. Inte nagonsin var det ens nara att handa en olycka (eller incident) trots att en av hastarna var ganska "skvatt radd" och "spooked" ibland. Aldrig nagonsin mot hunden ... och hunden stannade upp och tittade pa hasten nar det hande.
Hade hast och hund dragit at olika hall hade linan gatt sonder, den var dar for att det ar krav pa koppel i Florida's state parks.
 
Jag har ridit med vår hund i flexikoppel. Inte det mest optimala men hon kan smita iväg efter vilt eller säkerligen gå fram till en hund ol vi skulle möta en. Hon är aldrig aggressiv eller så men jag förstår att det inte alltid är så populärt hos andra hundägare. vi har stallet vid ett naturreservat ganska nära stan och det rör sig en hel del folk där.
Visst är det en risk men det har alltid gått bra.
 
Jag såg ett inlägg på en sajt om en som var ute och red med sin hund i koppel. Jag tycker att det verkar olämpligt, men jag kanske överreagerar. Är det fler här som rider med kopplad hund?

Milene

Jag har nästan alltid med en eller två hundar i koppel när jag rider. Har en genomsnäll islandshäst och hundarna går antingen bredvid eller framför hästen. Är båda med har jag ett delta så jag bara behöver hålla koll på ett koppel. Hundarna är Rhodesian Ridgeback och följer med i skritt, trav, tölt och galopp.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 179
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 503
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 182
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp