Hund i stallet

Troll

Trådstartare
Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar.
Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april
Tvättar ni dom med schampo varje dag?
Eller har de ngn dräkt?
Tips mottages tacksamt
Min golden var ju skitig jämt men nu har jag cockervalp och skulle vilja få in nya rutiner 💛
 
Jag bor på egen gård och har hund, så han är ju med i stallet flera gånger per dag :) Han är den långhåriga varianten av isländsk fårhund, så egentligen är han väl semi-långhårig med väldigt funktionell spetspäls. Är det torrt väder blir han inte nämnvärt skitig, är det regnigt och kladdigt så torkas han noga om tassar, ben och mage med frottéhanduk i entrén när vi går in. Är han så skitig att det inte går bort med "bara" torkning blir det raka vägen till duschen. Under "lersäsong" duschar han kanske en gång i veckan (med schampo), under "torrsäsong" kanske en gång i månaden.

Hade jag haft transporttid till stallet hade nog hunden fått hoppa in skitig i bilburen och så hade jag hoppats på att det mesta hunnit torka och ramla av under bilturen! Med den där spetspälsen hade det funkat bra på min hund :D
 
Jag brukade spola av det värsta i spolspiltan innan vi gick in igen. Det var ju mest lera. Inte varit med om att det varit dynga i pälsen.

Hade flattar
 
Min hund blir inte mera skitig i stallet motför annars. Eller han blir MINDRE skitig i stallet egentligen.
Men ja jag brukar torka av han innan vi går in bara ifall han har blivit lerig eller väldigt blöt. Eller om det är VÄLDIGT blött och lerigt och vi kanske ska nånstans efter så har han ibland en regn overall men han tycker inte om den såmycket så oftast slipper han den 💙
Därimot så efter som att min hund är med mig i skolan ibland och på andra ställen så duschar han med schampo och balsam MINST varannan vecka. Men det är inte såmycket för att han är smutsig men pälsen är lättare att hålla ren då iallafall.
Och han är en flatte 💙
 
Jag har gård och welsh corgi cardigan, väldigt funktionell päls på så vis att skiten lätt ramlar dän men med korta ben och närmare till marken kan man bli redigt skitig ändå. Oftast får de helt enkelt torka och så får man dammsuga, eller så drar vi av dem lite kvickt med en gammal handduk när vi går in.
 
Min lilla hann torka i bilen på vägen hem och då trillade det mesta av sanden från leran av pälsen. Men generellt höll hon inte på massor i leran ändå.
 
Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar.
Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april
Tvättar ni dom med schampo varje dag?
Eller har de ngn dräkt?
Tips mottages tacksamt
Min golden var ju skitig jämt men nu har jag cockervalp och skulle vilja få in nya rutiner 💛
Det är inte bra att tvätta dom med schampo varje dag om dom inte har något problem och behöver något specialschampo pga det. Vill man inte ha det för skitigt hemma så duscha av bara, annars så låt torka och sen borsta bort leran som fastnat.

Vissa hundar tål ju inte riktigt att vara blöta varje dag hela tiden heller och kräver att man torkar dom en del, i sådana fall så är ju inte en dräkt någon dum ide.
 
Jag lever på landet så även om jag inte har hästar så blir hunden skitig när det är skitigt ute. :) Handduk innanför dörren, ligga och torka i hallen om det är riktigt illa för att skydda trägolv. Jag duschar honom bara vid behov, exempelvis när han tyckte att det var en bra idé att bada i dypölen vid åteln i slutet av en jakt. 🙄
 
Jag lever på landet så även om jag inte har hästar så blir hunden skitig när det är skitigt ute. :) Handduk innanför dörren, ligga och torka i hallen om det är riktigt illa för att skydda trägolv. Jag duschar honom bara vid behov, exempelvis när han tyckte att det var en bra idé att bada i dypölen vid åteln i slutet av en jakt. 🙄
Ang det fetade.... Min hund gjorde samma sak, jag tog denna bild efteråt, då hade hon ändå duschats ett tag, helt sanslöst.

1712052313544.png
 
tack för era svar! Denna lilla krabat får mycket smutsiga tassar å mage
Dessutom ett par varv i gödselstacken när
Jag tittar bort gör inte saken bättre
Har en kort bilresa alt promenad till stallet så hinner inte torka på vägen tyvärr.
Jag var intresserad av att höra hur ni gör men då är det väl ok att torka av tassarna å magen helt enkelt
Min golden var ett stort projekt att få in i duschen så det föll ju på det, men denna lilla är lättare att hantera på det sättet💛
 
tack för era svar! Denna lilla krabat får mycket smutsiga tassar å mage
Dessutom ett par varv i gödselstacken när
Jag tittar bort gör inte saken bättre
Har en kort bilresa alt promenad till stallet så hinner inte torka på vägen tyvärr.
Jag var intresserad av att höra hur ni gör men då är det väl ok att torka av tassarna å magen helt enkelt
Min golden var ett stort projekt att få in i duschen så det föll ju på det, men denna lilla är lättare att hantera på det sättet💛

Du lär ju förstöra pälsens egen skyddande barriär om du duschar den för ofta. Nu var inte våra i stallet men vi hade två ganska lurviga hundar när jag var liten. Då hade vi en plats i hemmet där de fick ligga tills de torkat innan de fick vara i hela huset. På den platsen fanns det bäddar/fällar så de var nöjda med att ligga där och sova efter promenaden.
 
Jag torkar sällan tassar utan hellre att de ligger på en handduk och torkar. Jag har vattenburen golvvärme så det går relativt fort.
Spolar av i stallet vid behov och duschar med schampo när de börjar lukta (eller för allergi på den lilla).
 
Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar.
Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april
Tvättar ni dom med schampo varje dag?
Eller har de ngn dräkt?
Tips mottages tacksamt
Min golden var ju skitig jämt men nu har jag cockervalp och skulle vilja få in nya rutiner 💛
Jag rakar bort håret under magen på hunden när jag haft långhåriga hundar. Då blir det mycket mindre skit.

Ska nog göra det på min ena korthåriga med för han blir alltid skitig under magen.

Min yngsta blir nästan aldrig smutsig. Bra päls och långa ben så där räcker det med att dra av med handduk om han blivit ovanligt skitig.
 
Mina jobbar med kor. Klipper "byxorna" kort, spolar med varmvatten efter varje lagårdspass och schamponerar vid behov (händer kanske en gång i månaden). Spolar noga mellan tårna där det lätt kakar sig bajs. Hundarna springer en sväng på gården på väg in så de skvätter av sig det värsta vattnet, sen torkar de i grovhallen med klinkers med golvvärme. Väl torra får de tillgång till hela huset.

Vi jobbar tre pass om dagen i lagårn, minst, så det går inte schamponera hela tiden.
 
Jag har världens sämsta stallpäls på min hund, så hon har overall om det inte är alldeles för varm eftersom hennes päls typ attraherar smuts! Men hon själv avskyr också kladd, så det är mer för att skydda mot torv, spån, hö etc. Sedan badar hon väldigt ofta (ja med schampoo och balsam, använder marknadens mildaste). Varierar hur ofta efter väder.
 
Mina har funktionell päls och det räcker att torka av dom under magen om det är skitigt ute. Har handduk redo innanför dörren. Grus kommer in hur jag än gör. Är det inte hundarna så är det jag
 
Du lär ju förstöra pälsens egen skyddande barriär om du duschar den för ofta. Nu var inte våra i stallet men vi hade två ganska lurviga hundar när jag var liten. Då hade vi en plats i hemmet där de fick ligga tills de torkat innan de fick vara i hela huset. På den platsen fanns det bäddar/fällar så de var nöjda med att ligga där och sova efter promenaden.
Spolar man bara av med vatten förstörs knappast pälsen eller "den skyddande barriären". Vill man kan man ju ta lite balsam om man är orolig för att pälsen/huden ska bli torr.
 
Har bara haft små släthåriga hundar i stallet. Vid värsta lertiden spolar jag av i duschen. Annars torkar jag bara med handduk i hallen. Släthår är verkligen otroligt smidigt, smutsen glider som av😁.
 
Har Cocker och jag har maskinklippt hela underdelen 😎 så nu är hon som en släthårig där mest smuts annars fastnar. Schamponerar vid behov, när hon börjar lukta häst. Blir kanske en gång i månaden eller varannan. Beror lite på. Har en lösdrift med djupströbädd också så ibland luktar hon verkligen häst.
Ska inte ställas ut.

Men tycker grus och sand från trottoarerna är värst i hennes päls på benen när den är lång. Från stallet drar hon med lite spån bara.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
10 312
Senast: Fruentimber
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 491
Senast: Glimra
·
Övr. Hund Jag har en pigg och glad unghund som haft det jäkligt i år med långa konvalescenser. Han vill ofta leka, men nästan genast måste jag...
Svar
17
· Visningar
1 318
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 751
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp