Hund jagar katt-hur träna?

metspo

Trådstartare
Hej!

Ska väl göra en lång historia ganska kort.
Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden.
Tog hem en gnutta jobbig hund i januari månad.
Gnällde mycket, fick aldrig gå ut på promenad, var ensam 16timmar/dygn..
Understimulerad till max..
4årig schäferhane.

När vi kom dit så blev hunden så lycklig av att det kom folk, hunden hade tidigare bott i familj med barn som var 8år vid köp av honom som 10v valp.
Han gick lös på trädgården men stack aldrig sa han.
De bodde i en stad, många hus och människor i kvarteret med andra ord.

Han var en människa som promenerade eller cyklade med hunden tre gånger om dagen från 3-15 kilometer morgon, middag och kväll.
Hunden kunde inte gå i koppel, konstigt? Nej kopplet var 25cm långt :(
När familjen skiljdes så blev hunden en problemhund iprincip.
Han blev väldigt understimulerad (aldrig tränat men de lekte mycket med han varje dag förr) och var ensam 16-18 timmar om dagen. Gick ut o kissade/bajsade en gång.. Efter skillsmässan alltså, innan dess mkt aktiv, därav att han ville hitta ett bra hem som hunden förtjänade för han själv visste att han gjorde fel med hunden nu.

Jag märkte direkt att hunden hade problem med sin ägare, han bad hela tiden hunden gå ut ur rummet för den var jobbig. Hunden kom med bollar o andra leksaker. Han sa "gå o läggg dig" eller "backa" snälla T kan du gå ut.. Hunden lyssnade inte på alla hans olika kommandon. O han visade inte hunden hur han menade utan hunden behövde inte lyssna helt enkelt. Fick som han ville. Den var rätt förvirrad.
När vi skulle ut och gå så tog han på hunden sitt 20-25 cm korta koppel o det första hunden gjorde var att dra iväg med sin ägare åt helvete. Han drog och drog, kissade lite o sen ville ägaren hemåt men jag sa att jag gärna kollar lite till på hunden och dens beteende. Då släppte han hunden lös. Skitbra tänkte jag, hunden kan gå lös i storstan.

Jaja nog om det, hunden var nästan gratis och vi fick alla papper på honom, telefonnr till uppfödare och lite tips o råd papper/böcker de haft under åren. Stamtavla osv. Skitbra.

Det första jag gjorde när hunden kom hem till mig var att koppelträna flera gånger om dagen, då jag bor på landet gick han väldigt mycket lös också på våra långa promenader. Vi började träna på kommandon, inkallning och att gå fot, stanna, lekte med pinnar o bollar och han är en HELT annan hund idag!!

Dock kom det en gång i stallet då han visade oss helt plötsligt att han gärna jagar katter. En hund som jagar katter har jag haft förr, men denna hunden skulle inte för fem öre förvåna mig om han skulle vilja döda katterna.
Han stirrar, gnäller o skakar och vill verkligen slita den i stycket, jag bara ser de på honom..

Hur mycket jag än ogillar katter så har hunden INGEN mördarrätt!
Jag vill INTE se min hund döda en katt, ingen katt ska behöva bli ens lite naffsad på, det är absolut heeelt fel!!

Då förra ägaren sagt att katter inte är ett problem så tog jag upp detta med honom och frågade om katter varit ett problem för dem för han verkar vilja slita dem i stycket..
Vet ni vad han svarar då?
- jaa det är mitt fel :p
Jag hatar katter, så när familjen bodde på *** så bussade jag hunden på katterna så han lärde sig det rätt snabbt, o fy ni skulle sett den gången... "

HUR kan en människa bussa sin hund på katter!!??
Hur kan man vara så ego att man låter en katt lida pga att man ogillar dem!?

En fråga, alla gärna får svara på..
Jag är en hundmänniska som tagit hand o hundar förr med olika problem Men aldrig att de vill döda katter..

-hur tränar man bort detta?
Hunden skakar och gnäller och blir helt stel o stirrar på katterna.
Jag vill verkligen inte ha honom lös sen han jagade en katt. :(

Läste lite på internet om olika medtoder.. Någon som prövat!?
Detta är iiinga metoder som jag har åsikter om, så anklaga inte mig för att dessa är rätt eller fel..

1. Binda hunden med stryphalsband vid stabil stolpe.
Ha katter förbi den så den ser dem men inte kan röra. Hunden kommer tillslut inse att den inte kan jaga katten.
(-min åsikt: påfrestar o retar detta inte upp hunden ännu mera??)

2. Gillar hunden bollar och pinnar? (ja)
Bind den stabilt med strypkoppel.
Kasta bollar ohj pinnar, hunden kommer vilja hämta o jaga men kommer inte kunna så den kommer skälla o gnälla. När hunden lugnat sig, ta fram katter o gör övning 1..
(- min åsikt, jag vill inte att hunden blir ointresserad av pinnar och bollar, och detta låter precis som ovan, irriterande o mer självklart för hunden att jaga katten?)

3. Ha hunden kopplad, gå förbi kattern, hunden får ej kolla åt det hållet.
Stegvis gå närnare och tillslut ha hunden lös.
(börjat pröva, såfort hunden inte är gående så vill han döda "skakar,gnäller,stirrar... Ur fokus)

4. Kasta en ölburl eller cola burk så hunden intresserar sig av något annat.
(hunden älskar att leka mee saker men finns de katter i närheten finns inga bollar eller pinnar i hans värld..)
Har någon annan vettiga tips?
supertacksan för svar!

Förlåt för långt inlägg, är rädd o stackars katterna.
Kan vara så att min kära iphone stavar gräsligt, fråga om det är något ni inte förstår. :banana:
 
Sv: Hund jagar katt-hur träna?

Jag fattade först inte riktigt det där med "Han"? Hunden är alltså uppvuxen i en barnfamilj, där mannen i huset (Han?) tidigare har cyklat med hunden tre gånger om dagen? (Hur nu det gick till med ett koppel på 25cm och en hund som drar som attan.)
Sen blev det skiljsmässa och då blev hunden ensam i 16 timmar, hunden omplaceras till dig i januari i år. Korrekt?

Att ta bort oönskad jakt är ett koncept, du använder dig inte av en metod och sen är det bra. Vilka metoder du sen använder beror på hunden. Av de metoder du beskriver i texen fattar jag inte det där med strypkopplet, va ska det vara bra för?

Jag tänker så här: Hunden måste få jaga, men den ska jaga det jag sagt åt den är okej att jaga. Detta gör jag genom jaktberikning som är beroende på ras och ålder. När jag sedan har fyllt hunden jaktbehov, då är det mycket enklare för hunden att helt enkelt ta en "Det där ger du f*n i"
Hur man talar om för en hund att något är förbjudet är också ras och individ-berodende. För vissa räcker det med en harkling för andra får man ta i mer.

Men poängen är att jag aldrig kan kräva om jag inte först har sett till att kravet är möjligt att uppfylla.
 
Sv: Hund jagar katt-hur träna?

Ja han kunde ju cykla mee samma koppel tydlgen för hunden "skulle vara nära han o cykeln"..

Och strypkopplet antar jag att man i metoderna skulle ha pga att hunden ej tar sig ut de som andra halsband som är inställda på en storlek.
 
Sv: Hund jagar katt-hur träna?

Det finns gott om ställbara halsband som en schäfer inte kan ta sig ut ur, värre med felinställda halvstryp.
 
Sv: Hund jagar katt-hur träna?

Jag håller med Bailey98. Och börja träna helt utan katt, därefter med katt på minst 100 meters avstånd. Gärna ditkommenderad kopplad katt, så att den inte helt plötsligt står 5 meter bort bara. Om det inte hjälper så kontakta en kunnig instruktör.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
937
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 693
Senast: Luff
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 267
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 273
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp