Hund lämnad i bil

Vi fick bakrutan på bilen pangad av just den anledningen vid ett tillfälle. Sambons bil och han har inte ens hundbur men någon fick för sig att grejerna han hade i bak var en hund... Det här var dessutom när det inte var speciellt varmt ute och om det nu hade varit en hund i bilen så hade hen varit fullkomligt sönderskuren av allt glas. Det finns idioter till allt :(
Ni polisanmälde och det ledde någonstans hoppas jag verkligen? Jävla miffon det finns.
 
Hellre en inslagen ruta än en lidande hund. Som sagt så försöker man först kontakta ägaren, sen polisen och sen åker rutan. Nä jag är för alla gånger en inslagen ruta framför en hund som inte mår bra. Bättre att ta det säkra före det osäkra.

Och jag kommer verkligen aldrig att uppmuntra att folk ska ha hundar i bilar på somrarna, det är galet. Vädret och värmen framförallt skiftar också så otroligt fort att risken inte är värd att ta.

Hellre att folk överreagerar än att dom inte reagerar alls, kan ju rädda några liv iallafall. När polisen gång på gång på gång varje år får påminna hundägare om att inte lämna hunden i bilen på sommaren så är ju inte det för skoj skull dom gör det. Det finns en anledning till det.

Men kan du sluta halmgubba? Vem tusan har UPPMUNTRAT till att ha hundar i varma bilar? Herregud.

Givetvis ska en hund som uppenbarligen inte mår bra ut ur bilen. Cirka INGEN i tråden säger emot det.
 
Vi är flera som skrivit att vi förvarar hundarna i bilen vid träning och prov. Dvs fullständigt lagligt, så jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt.
Ja och dessutom får man ha hund i stillastående bil i upp till tre timmar, står i den citerade texten. Självklart är det förbjudet och fruktansvärt att koka sin hund i en varm bil, men det är det ju ingen i tråden som sagt att den gjort. Så förstår inte heller vad @Unafraid menar.
För övrigt så har värmeslag relaterade till varma bilar minskat drastiskt de senare åren (på min arbetsplats). Nu är det mest trubbnosar som kommer in på grund av värmeslag när det är soligt och över 15 grader varmt...
 
Naturligtvis förespråkar inte jag heller att man så fort man ser en hund ensam i en bil ska slå in rutan. Istället ska man följa de råd som finns vilka först innefattar att söka ägaren, därefter ringa polisen och som sista utväg slå sönder rutan. Däremot är det nog så att man får räkna med risken att få rutan pangad om man lämnar sin hund ensam i bilen när det är varmt ute. Förövrigt så blir värmen rätt obekväm inne i en bil även vid 18+ och växlande molnighet, dock kanske inte direkt farlig.

I mitt tycke är det sunt att samhället fortfarande reagerar och bryr sig om djur i varma bilar, när människor idag tyvärr struntar i mycket annat. Varje år kommer samma varningar om att inte lämna hundar i varma bilar. Det förvånar mig samtidigt att många tycks vara okej med att hålla hund instängd i en bil, men att burträna sin hund inomhus eller låta hunden sova i buren inomhus om dörren finns kvar alltid vållar stora diskussioner. För hunden är det ju ingen skillnad, den är lika inlåst oavsett. Dessutom är det inte tillåtet att förvara hunden instängd i en bur i bilen om tempen är över +25°C eller -5°C vilket det lätt blir även på molniga dagar (se exempeltabell).

För min hund är det väldigt stor skillnad på bur och bur.
Skulle jag sätta honom i bur hemma eller ute hade han blivit djupt kränkt och hatat livet och mig.
Buren i bilen däremot är det bästa som finns. Hans bästa dagar är när jag tävlar fälttävlan och han får spendera många timmar i bilen.
Att gå ut ser han mest som ett straff.

Varje gång jag är iväg och tränar med hästen och kommer tillbaka till bilen tittar han missnöjt upp, redan tillbaka? Nej, jag vill inte gå ut!
 
Den här hysterin med att panga rutor gjorde att jag valde att köpa skåpbil, nu vågar jag springa in i affären och handla med hundarna i bilen då de varken syns eller hörs under de minuter man är borta. Tidigare har man inte vågat lämna dem oavsett väderlek då folk blir helt hysteriska. Sen med tanke på att det börjat komma fler och fler fall där hundar stulits ur bilar gör att det skönt att de inte syns.
Har det varit 18 grader varmt och växlande molnighet så blev det iallafall inte särskilt varm i min gamla bil, ännu mindre i makens bil då han han har nån film på rutorna som knappt syns men tar bort en hel del av solens strålar. Ändå har jag inte vågat lämna hundarna på tex en parkering för att springa in och köpa mjölk för folk är så hispiga, sen är det inga problem att hundarna suttit i bilen på tävlingsplan eller klubben i samma väderlek nån timme..
Väldigt skönt som sagt med skåpbil nu då vi ändå bor rätt off så känns det himla onödigt att inte springa in och handla på vägen när man varit iväg nånstans och vädret tillåter.
Jag funderade på skåpbil jag också av precis samma anledning, men jag valde en med tonade rutor, enbart pga den här hysterin 🤗
 
Ja och dessutom får man ha hund i stillastående bil i upp till tre timmar, står i den citerade texten. Självklart är det förbjudet och fruktansvärt att koka sin hund i en varm bil, men det är det ju ingen i tråden som sagt att den gjort. Så förstår inte heller vad @Unafraid menar.
För övrigt så har värmeslag relaterade till varma bilar minskat drastiskt de senare åren (på min arbetsplats). Nu är det mest trubbnosar som kommer in på grund av värmeslag när det är soligt och över 15 grader varmt...
Intressant. Skulle vara kul att veta om det beror på att folk är mer uppmärksamma idag/mindre toleranta mot hundar i varma bilar eller om hundägare generellt är bättre på att hörsamma uppmaningar om att inte lämna hund i bil på varma dagar :)
 
Vi är flera som skrivit att vi förvarar hundarna i bilen vid träning och prov. Dvs fullständigt lagligt, så jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt.
Jo, och det har jag inte protesterat mot? Frågan tror jag var något liknande med "hur får man göra" och det är relevant att dela vilka regler som gäller. Förvaring av hund i bil är inte ovanlig, därför förutsätter jag att många inte vet hur reglerna är ut. Det är många som förvarar sina hundar många timmar i bilen dagligen. Och många hundar som trivs med det, men det innebär inte att man får göra det.
 
Men vad är det med din tråkiga attityd? Har sett den i flera trådar. Delta inte i ett diskussionsforum om du inte tål att folk har olika åsikter.

Jag har inga bekymmer med att folk har olika åsikter. Det jag har bekymmer med är att folk förvrider meningsmotståndarens åsikter genom någon form av allegoriskt angrepp där man insinuerar något som ingen har sagt. Det är riktigt tråkigt diskussionsteknik, i min mening, och ja, då säger jag ifrån. Om det är jobbigt så kanske en skulle se över sättet en väljer att argumentera på.

Är det så oerhört jobbigt att läsa vad jag skriver (ingen aning vilka andra trådar du refererar till? Jag är ju knappt aktiv i någon? :confused: ) så finns det en ignorera-knapp.
 
Jo, och det har jag inte protesterat mot? Frågan tror jag var något liknande med "hur får man göra" och det är relevant att dela vilka regler som gäller. Förvaring av hund i bil är inte ovanlig, därför förutsätter jag att många inte vet hur reglerna är ut. Det är många som förvarar sina hundar många timmar i bilen dagligen. Och många hundar som trivs med det, men det innebär inte att man får göra det.

Okej, har helt missat det inlägget i så fall.
 
Jag skulle försöka leta upp ägaren genom regnr om jag misstänkte att hunden hade det varmt, eller ringt polis om det syntes att det var mer bråttom. Jag upplever inte någon hysteri med att folk pangar bilrutor, tvärtemot, däremot ser man ju ofta hundägare som har med hundar i bilar när det är 25-30 grader och sol ute och det tycker jag är fel.

Det räcker ju med att läsa denna tråden för att förstå att det finns klart olämpliga hundägare. Det är ju bra om främlingar engagerar sig när inte djurägaren gör det.
Vem menar du att är klart olämpliga hundägare?

Man kan inte säga att det är så svartvitt att hund i bil vid 25 grader är fel. Alltså ja, om bilen står mitt i solen utan skydd så blir det för varmt. Ställer du bilen i skugga, eller slår upp paviljong över bilen, och har folie på rutorna och baklucka och fönster öppet så är det en helt annan sak.

Hsr du varit på någon hund tävling en varm sommardag. På de tävlingar jag deltar i är det typ 70-100 hundar och ALDRIG har någon haft för varmt i bilen. Trora riktigt varma temperaturer ute.
 
Jag har varit på flera sommarutställningar och man kan ju tro att hundfolk borde veta bättre, men varenda utställning har det ropats i högtalarna att folk ska gå till bilen och sin hund pga solen. Varenda.
 
Intressant. Skulle vara kul att veta om det beror på att folk är mer uppmärksamma idag/mindre toleranta mot hundar i varma bilar eller om hundägare generellt är bättre på att hörsamma uppmaningar om att inte lämna hund i bil på varma dagar :)
Det är nog att det står mer eller mindre överallt och att polisen är väldigt bra på att påminna folk om att inte lämna sina hundar och barn i bilen på sommaren. Kan ju tycka det vore en självklarhet för varje hundägare ändå men kunskapen hos folk ökar ju varje år..även om vissa verkar envist vilja uppmuntra folk att lämna sina hundar i varma bilar.

Tycker att om man är rädd om sin bil och vill lämna hunden i den en varm sommardag så bör man skriva en lapp med sitt nummer och ha en synbar termometer på något vis i bilen så att folk kan se graderna och ha lätt att nå ägaren. Hellre att folk agerar en gång för mycket än för lite.
 
Vad jag känner till finns denna funktion endast på Teslor. Vissa andra bilmärken har typ "förkondititionering" men den funktionen syftar bara till att tillfälligt kyla kupén, dvs inte på så sätt som dog mode på Teslor.

Njae, inte enbart Tesla som har sånt, även i andra elbilar har man möjlighet att lämna ac:n igång, i alla fall kan man det i makens Kia e-Niro.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 520
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 116
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Att man ska se upp med att lämna hunden i bilen sommartid vet väl alla som har hund? Men hur är det med att lämna hunden i bilen under...
2
Svar
31
· Visningar
3 792
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Får man krossa rutan på en bil om det sitter en hund i, även om det inte är varmt och hunden inte mår dåligt? Var in till stan en...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
14 236
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp