Hund lämnad i bil

Det är nog att det står mer eller mindre överallt och att polisen är väldigt bra på att påminna folk om att inte lämna sina hundar och barn i bilen på sommaren. Kan ju tycka det vore en självklarhet för varje hundägare ändå men kunskapen hos folk ökar ju varje år..även om vissa verkar envist vilja uppmuntra folk att lämna sina hundar i varma bilar.

Tycker att om man är rädd om sin bil och vill lämna hunden i den en varm sommardag så bör man skriva en lapp med sitt nummer och ha en synbar termometer på något vis i bilen så att folk kan se graderna och ha lätt att nå ägaren. Hellre att folk agerar en gång för mycket än för lite.
Vem har envist uppmuntrat folk att lämna hundar i varma bilar?
 
Jag tycker det är svårt att avgöra, vissa kortnosade hundar verkar bli överhettade otroligt fort och de har jag personligen svårare för än att en hund är i bilen en stund.
Jag som har en fryslort lämnade min hund i bilen idag, 19 grader men kall blåst, skyndade mig eftersom jag inte hittade ordentligt med skugga. Med fyra rutor nere en bra bit + takluckan en bit öppen så var hon närmst kall när jag kom ut (men hellre det).
Andra dagar när det är 19 grader, vindstilla och när solen gassar skulle jag aldrig få för mig att lämna henne.
Det är inte svart eller vitt.

(Tycker däremot att det verkar bli vanligare att man lämnar små valpar i bilen medan man gör annat för att de ska vara under kontroll. Och då menar jag inte att man springer in en snabbis på ica… )
 
Jag tycker det är svårt att avgöra, vissa kortnosade hundar verkar bli överhettade otroligt fort och de har jag personligen svårare för än att en hund är i bilen en stund.
Jag som har en fryslort lämnade min hund i bilen idag, 19 grader men kall blåst, skyndade mig eftersom jag inte hittade ordentligt med skugga. Med fyra rutor nere en bra bit + takluckan en bit öppen så var hon närmst kall när jag kom ut (men hellre det).
Andra dagar när det är 19 grader, vindstilla och när solen gassar skulle jag aldrig få för mig att lämna henne.
Det är inte svart eller vitt.

(Tycker däremot att det verkar bli vanligare att man lämnar små valpar i bilen medan man gör annat för att de ska vara under kontroll. Och då menar jag inte att man springer in en snabbis på ica… )
Det är ju därför det inte riktigt är värt risken att lämna en hund i bilen pga att det är otroligt olika hur värmen slår till.

Det handlar ju inte om att det inte är okej att lämna en hund i bilen på sommaren övht utan att det inte är okej eller värt risken pga att vädret skiftar snabbt och värmen slår till snabbare än man tror. Det är inte värt risken att lämna dom längre stunder. Jag tror att dom som lämnat hundar som dött och tagit skada missbedömt hur varm solen faktiskt kan bli vissa dagar. Vädret på sommaren är inte att lita på helt enkelt därför är det bäst att låta bli längre stunder i bilen.
 
Vem har envist uppmuntrat folk att lämna hundar i varma bilar?
Du tex, kanske du inte förstår det själv dock..eller uppenbarligen inte.

Hsr du varit på någon hund tävling en varm sommardag. På de tävlingar jag deltar i är det typ 70-100 hundar och ALDRIG har någon haft för varmt i bilen. Trora riktigt varma temperaturer ute.

Det här är att uppmuntra och försvara att det minsann går bra att lämna hundar flera timmar i varma bilar soliga dagar, dessutom "riktigt höga temperaturer".

Det som du skriver här uppmuntrar folk att ta risken att lämna hundar i bilen varma dagar. Som tur är har väl folk vett att inte ta till sig det du skriver men det finns säkerligen många som gör.
 
Du tex, kanske du inte förstår det själv dock..eller uppenbarligen inte.



Det här är att uppmuntra och försvara att det minsann går bra att lämna hundar flera timmar i varma bilar soliga dagar, dessutom "riktigt höga temperaturer".

Det som du skriver här uppmuntrar folk att ta risken att lämna hundar i bilen varma dagar. Som tur är har väl folk vett att inte ta till sig det du skriver men det finns säkerligen många som gör.
Men det är ingen som sagt att hundar ska lämnas i varma bilar.
Det som sagts är att ifall man vet tillräckligt väl vad man gör så kan man ha koll på att bilen inte är varm. Och under de förutsättningarna är inte argumentet om värmen något skäl för att av ren princip säga att det alltid är dåligt för en hund att lämnas i en bil.
Ta risker är det ingen som har skrivit att man ska, det är liksom det att veta vad man gör och förebygga handlar om. Man ser till att det inte blir någon risk inblandad.
 
Du tex, kanske du inte förstår det själv dock..eller uppenbarligen inte.



Det här är att uppmuntra och försvara att det minsann går bra att lämna hundar flera timmar i varma bilar soliga dagar, dessutom "riktigt höga temperaturer".

Det som du skriver här uppmuntrar folk att ta risken att lämna hundar i bilen varma dagar. Som tur är har väl folk vett att inte ta till sig det du skriver men det finns säkerligen många som gör.
@MiaMia svarade bra åt dig.
 
Du tex, kanske du inte förstår det själv dock..eller uppenbarligen inte.



Det här är att uppmuntra och försvara att det minsann går bra att lämna hundar flera timmar i varma bilar soliga dagar, dessutom "riktigt höga temperaturer".

Det som du skriver här uppmuntrar folk att ta risken att lämna hundar i bilen varma dagar. Som tur är har väl folk vett att inte ta till sig det du skriver men det finns säkerligen många som gör.

Så otroligt trist anklagelse, alltså. Jag tror jag kan tala för de allra flesta här att man knappast kan kalla det där för "uppmuntran" om man innehar lite förnuft. @em-pirre förklarar ju bara hur det brukar se på tävling/prov.
 
Vad jag känner till finns denna funktion endast på Teslor. Vissa andra bilmärken har typ "förkondititionering" men den funktionen syftar bara till att tillfälligt kyla kupén, dvs inte på så sätt som dog mode på Teslor.

Om man nu måste envisas med att lämna sin hund ensam i bilen när temperaturen är för hög eller för låg så bör man sätta in en termometer som syns från utsidan samt en lapp med telefonnummer. Annars får man nog räkna med risken att få sig en pangad ruta.

Vi har en Zoe som vi kan förkonditionera, det är vad jag gör om hundarna är i den. Ser till att blåset är på hela tiden helt enkelt medan jag är borta. Styr från app.
Har satt en termometer på instrumentpanelen också så man lätt ser hur varmt det är i bilen...
 
Så otroligt trist anklagelse, alltså. Jag tror jag kan tala för de allra flesta här att man knappast kan kalla det där för "uppmuntran" om man innehar lite förnuft. @em-pirre förklarar ju bara hur det brukar se på tävling/prov.
Exakt. Folk som tävlar med hund i mina grenar vet hur man gör för att hålla en bil sval också trots att det är närmare 30 plusgrader och sol. Det är aldrig nånsin problem.

Sen fattar jag att det finns idioter, precis som någon skrev gällande nån utställning. Jag vill påstå att det på utställning kan finnas folk som inte riktigt är så insatta i hundens fysiologi och ämnesomsättning osv jämfört med folk som tävlar i fysiskt krävande grenar.
 
För hunden är det ju ingen skillnad, den är lika inlåst oavsett. Dessutom är det inte tillåtet att förvara hunden instängd i en bur i bilen om tempen är över +25°C eller -5°C vilket det lätt blir även på molniga dagar (se exempeltabell).

Fattar inte att den där felaktiga tabellen fortfarande cirkulerar. Det blir INTE 85 grader varmt i en bil, oavsett om den står i stekande sol en hel dag! Det kan bli över 50 grader varmt under de förhållanden som nämns i den tabellen och det är fullt tillräckligt för att en hund ska dö av värmeslag, men uppgiften om 85 grader är tagen ur luften.
SKK har korrigerat och använder nu en annan tabell.

http://mattiashandley.se/hur-varm-blir-en-bil-i-solen/

1595508906064.png
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 102
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Att man ska se upp med att lämna hunden i bilen sommartid vet väl alla som har hund? Men hur är det med att lämna hunden i bilen under...
2
Svar
31
· Visningar
3 789
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Får man krossa rutan på en bil om det sitter en hund i, även om det inte är varmt och hunden inte mår dåligt? Var in till stan en...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
14 236
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp