Hund med allergiproblem

Långnos

Trådstartare
Har en whippethane på 3 år. Vi börjar misstänka att han är allergisk mot någonting under sommarperioden, förslagsvis pollen. Kan hundar reagera på pollen precis som vi människor?

Han låter nästan lite rosslig när han andas och blir snabbt flåsig. Hallå han är en whipp som ska ha lätt för att springa:D. Vi upplever det som att problemen blir värre när det är varmt och kvalmigt väder.
Under vinterhalvåret hörs ingenting och inget flås.

Grejen är den att han hade liknande problem förra sommaren, så vi uppsökte veterinär.. Röntgade och hittade en liten liten början till lunginflamation...så fick behandling för det, och sedan var han lite svullen och röd i halsen, fick någon typ av luftvidgande medicin. Efter det blev han bra.

Kan det bero på allergi eller kanske något kroniskt halsproblem? Vad tror ni?

(kommer avvakta till vädret slår om och se om vi märker någon skillnad när det är svalare ute innan vi givetvis kontaktar veterinär!)
 
Sv: Hund med allergiproblem

Angående allergi så ja, hundar kan vara allergiska mot (olika sorters) pollen. Även mot kvalster, katter, ull, fjäderfän m.m.

Låter som det kan vara värt att kolla upp. Atopisk (ej foderrelaterad) allergi testas med ett pricktest och tar ca 30 min. Oftast vill dock veterinärerna också utesluta foderallergi när utredningen ändå är igång.
 
Sv: Hund med allergiproblem

Ja det var precis min tanke att det kunde vara något sådant. Vi får helt enkelt boka ett allergi test på honom, plus att vi ska kolla upp honom i halsen när vi ändå åker in!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 157
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Kort sammanfattat så blev vovven dålig i somras. Hon började klia sig som en galning och ena ögat började svullna upp. Vi åkte till...
Svar
18
· Visningar
3 255
Hundhälsa jag tillhör nog en av de nojjigaste hundägarna på den här planeten, där minsta lilla grej kan få mig orolig. hade mycket problem med min...
Svar
4
· Visningar
7 044
Senast: Saybia
·
Z
Övr. Hund Jag behöver råd tips hjälp vad ni tror detta kan vara.. Det har hållt på i flera månader.. Har kontakt veterinär som vill sätta in...
Svar
5
· Visningar
1 609
Senast: Zuukii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp