Hund med Giardia

Hundmamman1

Trådstartare
Hej allihopa.


Detta blir mitt första inlägg här på forumet, dock har jag jämt läst här när någon fråga dyker upp!





Nu är det såhär att jag passar min vänninas hund i 2veckor. Jag har själv en aussie på 4 år. Min vänninas hund har nu fått Giardia. Vi har följt alla regler uppsatta kring det. Vi har tillochmed tagit bort alla möbler och sanerat under denna tiden. Varje dag saneras allting i huset och vår tvättmaskin går varm.


Min hund har inte fått något enligt test hos veterinären. Nu är giardia-hunden under behandling av Axilur och är på dag 3 idag. Rekommenderad behandling enligt FASS är 3 dagar.


Min fråga är: hur gör vi när vi ska sova? Han är väldigt ”mammig” och behöver alltid vara i närheten, och vårat sovrum är på övervåningen. Han är isolerad på nedervåningen.


Han är under behandling, duschas dagligen, hans avföring är fast och fin. Hur ”farligt” är det att min hund och han träffas och sover i samma rum när han nästan är klar med behandlingen? Han är dock på golvet och våran ligger alltid i sängen med oss.





Tack för att ni läser! ❤️
 
Hej allihopa.


Detta blir mitt första inlägg här på forumet, dock har jag jämt läst här när någon fråga dyker upp!





Nu är det såhär att jag passar min vänninas hund i 2veckor. Jag har själv en aussie på 4 år. Min vänninas hund har nu fått Giardia. Vi har följt alla regler uppsatta kring det. Vi har tillochmed tagit bort alla möbler och sanerat under denna tiden. Varje dag saneras allting i huset och vår tvättmaskin går varm.


Min hund har inte fått något enligt test hos veterinären. Nu är giardia-hunden under behandling av Axilur och är på dag 3 idag. Rekommenderad behandling enligt FASS är 3 dagar.


Min fråga är: hur gör vi när vi ska sova? Han är väldigt ”mammig” och behöver alltid vara i närheten, och vårat sovrum är på övervåningen. Han är isolerad på nedervåningen.


Han är under behandling, duschas dagligen, hans avföring är fast och fin. Hur ”farligt” är det att min hund och han träffas och sover i samma rum när han nästan är klar med behandlingen? Han är dock på golvet och våran ligger alltid i sängen med oss.





Tack för att ni läser! ❤️
Det är ju tyvärr stor risk att din hund smittas också när de hålls i samma hem. Cystorna kan överleva i omgivningen och det är lätt hänt att man inte får bort allt i saneringen.

Jag hade aldrig tagit in eller ens låtit mina hundar träffa en giardia-positiv hund förrän den är färdigbehandlad och uppföljande prover visar negativt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Gjorde en koll för nöjes skull (why oh why) och en (troligen samtliga) av 6 hundar har giardia. Ingen har symtom what so ever. Inga...
2
Svar
20
· Visningar
2 340
Senast: em-pirre
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 419
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Vi har fått bekräftat giardia på vår valp 13v. Vi började behandlingen i söndags med axilur som ska ges i 5dagar. Vi badade han i...
Svar
18
· Visningar
2 642
Senast: dobbis
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 892
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp