Hund med kronisk sjukdom

Vi får väl numera höra till den här tråden på riktigt. Haft lite på känn redan innan att Roxy nog har kronisk gastrit eller dylikt då hon visat små, subtila tecken på det. Har tidigare räckt med flera mindre mål mat för att hålla det i schack, och hon har alltid varit toppen i magen osv. Tills helvetet brakade lös i november. Sedan dess har vi varit in och ut på djursjukhuset med blodiga kräkningar och diarré.

Ala blodprover ser normala ut och ultraljud visar bara på inflammerad mag/tarm-kanal. Avföringsprover normala. Så vi behandlar det som att hon har IBD/kronisk inflammation och så får vi se vad som händer. Har efter mycket testande hittat ett hydrolyserat foder som hon äter och peppar peppar så verkar det ha hjälpt! Redan dagen efter jag bytt till det från skonkost så märktes det skillnad. Blir hon inte bra så är nästa steg biopsier och kanske sätta in kortison. Hon har gått ner från 5,2 till 4,6 kg, så hon har en del att ta igen, stackarn :heart

Som min då... låter som en liknande historia. Det enda fodret som funkat mer än 3 mån är Dog Insect PRO. Vi har tom kunnat ta bort kortison. Allt annat har inneburit bakslag och att vi fått gå tillbaka till högre dos kortison en period och börja om...
 
Som min då... låter som en liknande historia. Det enda fodret som funkat mer än 3 mån är Dog Insect PRO. Vi har tom kunnat ta bort kortison. Allt annat har inneburit bakslag och att vi fått gå tillbaka till högre dos kortison en period och börja om...
Även hydrolyserat foder? Det "ska" de ju inte reagera på. Jag får väl se vad som händer med min, hon får ju inte kortison ännu heller, men det kanske också kommer behövas i framtiden :)
 
Även hydrolyserat foder? Det "ska" de ju inte reagera på. Jag får väl se vad som händer med min, hon får ju inte kortison ännu heller, men det kanske också kommer behövas i framtiden :)

Det funkar inte. Hon får problem med analsäckar och stenhård i magen av alla vi provat...
 
Någon här som har erfarenheter av långvariga biverkningar av Sporimune?
Vår gammelhund, som numer bor hos svärföräldrarna, har gått på det i ett år nu för att få bukt med fistlar. Han verkar ha svarat bra på behandlingen, men så fort de går ner i styrka så kommer fistlarna tillbaka.

Nu är det snart dags för årlig kontroll för att se om han kan fortsätta behandlingen eller om njurarna (om jag minns rätt?) tar för mycket stryk.
 
Någon här som har erfarenheter av långvariga biverkningar av Sporimune?
Vår gammelhund, som numer bor hos svärföräldrarna, har gått på det i ett år nu för att få bukt med fistlar. Han verkar ha svarat bra på behandlingen, men så fort de går ner i styrka så kommer fistlarna tillbaka.

Nu är det snart dags för årlig kontroll för att se om han kan fortsätta behandlingen eller om njurarna (om jag minns rätt?) tar för mycket stryk.
Min hund fick det i flera år pga atopi. Inga biverkningar förutom ökad pälsväxt vilket var positivt i hans fall.
 
Liten statusuppdatering. Vi var till vet. idag för uppföljning av EP-statusen.
Tre rör med blod tappades för proverna, alla prover var bra och han låg något lågt i medicin. Så om han får fler eller djupare EP-anfall än dom som kommer ibland, så finns det utrymme för en öka på medicindosen. Det tycker jag känns bra!
Så förutom EP och lite övervikt så har jag en väldigt frisk vovve :up:
 
Över ett år sedan sista uppdateringen.

I förra veckan fick han somna in. Det slutade liksom aldrig. När en sak blev bättre, dök en annan upp. I 3 år kämpade vi tillsammans. Vi lyckades nog hålla honom på en bra nivå ändå, med en bra livskvalitet. Dock krävdes det stora insatser och till slut så var bägaren full och orken slut.

Nu är det bara jävligt tomt här hemma.
 
Tänkte jag kan lägga frågan här kanske då det verkar finnas en del hundar i tråden med allergi. Jag fick nyligen ta bort min allergiska hund och fick 3 kartor (10 tabletter i varje och en med 9 tabletter) med apoquel över. Dom är 5,4 mg, jag vet att medicinen är svindyr och jag tycker det känns helt meningslöst att lämna in så dyr medicin till förstöring så om någon här har just den dosen så skickar jag gärna kartorna mot portot eller så.
 
Över ett år sedan sista uppdateringen.

I förra veckan fick han somna in. Det slutade liksom aldrig. När en sak blev bättre, dök en annan upp. I 3 år kämpade vi tillsammans. Vi lyckades nog hålla honom på en bra nivå ändå, med en bra livskvalitet. Dock krävdes det stora insatser och till slut så var bägaren full och orken slut.

Nu är det bara jävligt tomt här hemma.
Usch jag beklagar! Så himla tråkigt att det blev som det blev men förståeligt att det var dags nu ❤️
 
Usch, det här med EP på hund är inte roligt :down:
På senaste vet.kontrollen så är statusen densamma som sist, han är helt frisk förutom lite övervikt och EP.
Men grejjen är att vi ökar och ökar medicineringen för anfallen kommer lite för ofta för att både jag och vet. ska vara nöjda, nu är vi dessutom något över gränsen för att andra organ kan ta skada. Så nu har vi kommit till stadiet pest eller kolera :(
Hittills så är han helt obrydd och sitt vanliga jag mellan anfallen, det märks inget på humöret eller glädjen. Men jag börjar tvivla på att han kommer att bli så gammal...
Just nu är det inte kul att äga hund (behövde få skriva ur mig lite).
 
Usch, det här med EP på hund är inte roligt :down:
På senaste vet.kontrollen så är statusen densamma som sist, han är helt frisk förutom lite övervikt och EP.
Men grejjen är att vi ökar och ökar medicineringen för anfallen kommer lite för ofta för att både jag och vet. ska vara nöjda, nu är vi dessutom något över gränsen för att andra organ kan ta skada. Så nu har vi kommit till stadiet pest eller kolera :(
Hittills så är han helt obrydd och sitt vanliga jag mellan anfallen, det märks inget på humöret eller glädjen. Men jag börjar tvivla på att han kommer att bli så gammal...
Just nu är det inte kul att äga hund (behövde få skriva ur mig lite).
Ni har kanske redan pratat om det, men man kan ju kombinera flera olika mediciner i ganska många fall, om inte en sort räcker. Då kan man ibland ha lägre/rimlig dos av två mediciner som "hjälps åt". Hoppas ni hittar något som fungerar för er, EP är inget kul alls. Man går ju och oroar sig hela tiden...
 
Usch, det här med EP på hund är inte roligt :down:
På senaste vet.kontrollen så är statusen densamma som sist, han är helt frisk förutom lite övervikt och EP.
Men grejjen är att vi ökar och ökar medicineringen för anfallen kommer lite för ofta för att både jag och vet. ska vara nöjda, nu är vi dessutom något över gränsen för att andra organ kan ta skada. Så nu har vi kommit till stadiet pest eller kolera :(
Hittills så är han helt obrydd och sitt vanliga jag mellan anfallen, det märks inget på humöret eller glädjen. Men jag börjar tvivla på att han kommer att bli så gammal...
Just nu är det inte kul att äga hund (behövde få skriva ur mig lite).
Håller med @Nevermind kombinera mediciner brukar vara bättre än att ha en i väldigt hög dos.
Hur ofta krampar din hund?
Helt krampfri blir väldigt få, de flesta får anfall trots medicinering men det ska såklart vara på en ”rimlig” nivå. Min kramper exempelvis några gånger per år (var 4:e-6:e månad), hon står på ganska hög dos fenobarbital men det fungerar för henne.
 
Håller med @Nevermind kombinera mediciner brukar vara bättre än att ha en i väldigt hög dos.
Hur ofta krampar din hund?
Helt krampfri blir väldigt få, de flesta får anfall trots medicinering men det ska såklart vara på en ”rimlig” nivå. Min kramper exempelvis några gånger per år (var 4:e-6:e månad), hon står på ganska hög dos fenobarbital men det fungerar för henne.
Oj, den nivån hade varit guld värd.
Han krampar i snitt var 14 dag, riktiga kramper. Sen får han små "tics-liknande" ryckningar flera gånger i veckan.
Jag vet, det är jättemycket. Men däremellan så är han ju som vanligt.
Just nu så går han på Epirepress, vi blev tvungen att byta pga tillgången på medicin och för att den här finns i större doser/tablett. Han behöver en del eftersom han väger 50 kg...
Jag ska ta upp det där med att kombinera mediciner med vet. :up:
 
Oj, den nivån hade varit guld värd.
Han krampar i snitt var 14 dag, riktiga kramper. Sen får han små "tics-liknande" ryckningar flera gånger i veckan.
Jag vet, det är jättemycket. Men däremellan så är han ju som vanligt.
Just nu så går han på Epirepress, vi blev tvungen att byta pga tillgången på medicin och för att den här finns i större doser/tablett. Han behöver en del eftersom han väger 50 kg...
Jag ska ta upp det där med att kombinera mediciner med vet. :up:
Det låter jättejobbigt, förstår dig, Har han gjort en MR av hjärnan för att utesluta tumör?
 
Nej, och det är inget vi pratat om. Bör det göras? Är det vanligt att man gör det? :o
Jag tänker att det är ovanligt med ryckningar emellan anfallen och att det kan tyda på att det finns något som utlöser kramperna.
Speciellt också eftersom han svarar dåligt på behandling. Be om remiss till en neurolog för vidare utredning och behandling 😊
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Jag har en 6 årig boxer som har kronisk tarmsjukdom. Hon har haft magbesvär sen hon var 6 månader gammal. Med rätt foder, medicin tycker...
Svar
3
· Visningar
802
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Min engelska staffe/amerikanska bulldog blev i höstas akut sjuk. Spydde flera gånger om dagen och slutade äta. Man hörde hur magen pep...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: zelma123
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp