Hund med lös blodig avföring

Naja2016

Trådstartare
Är så orolig. Har kontaktat veterinär men ingen har tid att ta in min hund. Kontaktade även djursjukhus och de kunde inte heller!! Min hund börja med diare och lite fastare avföring med bloddroppar i slutet. Sen var det mer lös rinnig diare som var blodblandad med droppar i slutet av blod. Hon kräktes i 2 gånger som var mörkt!
Sen bajsade hon bara ut blod. Men hunden är pigg för övrigt! Märker ju att hon har ont för hon är lite låg.. lite orolig. Veterinär sa att jag skulle köpa diarsanyl och ge henne och bara ris och torsk. Hon dricker och äter som vanligt. Men riset vill hon inte ha.
Jag är så orolig och får panik. Finns en veterinär nära mig som kan ta henne men han är otroligt dålig och fått så mycket kritik. Men min lilla pälskling.. vad tror ni? Vad ska jag göra?
Ska jag avvakta till måndag som veterinären sa?
Min hund åt lök i lördags och jag är rädd att det är därför hon är som hon är
 
Löken fick hon givetvis i sig av misstag. Tappade rå blandfärs med kryddor och lök i. Hunden var snabb att glufsa i sig detta och det är oklart hur stor mängd hon fick i sig.
 
Det var i går morse senast så nu har hon inte spytt mer. Igår kan jag heller inte säga om det var spy eller avföring. Men 1 gång säkert spytt som var i förrgår. Då var det lite mörkare spy. Men ingen kan ta emot oss det är problemet! Har ringt överallt långt härifrån till djursjukhus
 
Är så orolig. Har kontaktat veterinär men ingen har tid att ta in min hund. Kontaktade även djursjukhus och de kunde inte heller!! Min hund börja med diare och lite fastare avföring med bloddroppar i slutet. Sen var det mer lös rinnig diare som var blodblandad med droppar i slutet av blod. Hon kräktes i 2 gånger som var mörkt!
Sen bajsade hon bara ut blod. Men hunden är pigg för övrigt! Märker ju att hon har ont för hon är lite låg.. lite orolig. Veterinär sa att jag skulle köpa diarsanyl och ge henne och bara ris och torsk. Hon dricker och äter som vanligt. Men riset vill hon inte ha.
Jag är så orolig och får panik. Finns en veterinär nära mig som kan ta henne men han är otroligt dålig och fått så mycket kritik. Men min lilla pälskling.. vad tror ni? Vad ska jag göra?
Ska jag avvakta till måndag som veterinären sa?
Min hund åt lök i lördags och jag är rädd att det är därför hon är som hon är
Jag tänker att du borde åka in så snart som möjligt till den veterinär eller det djursjukhus som ligger närmst, om det inte finns någon som kan komma ut till er. Om det är veterinären med dåligt rykte får det vara det. Förstår inte riktigt tidslinjen, eller vilken veterinär du pratat med, eller om det finns/inte finns en veterinär i närheten som trots allt kan ta emot. Men det här låter som ett akut tillstånd och för mig är det märkligt att få rådet att avvakta till nästa måndag när det är mitt i veckan.
 
Är så orolig. Har kontaktat veterinär men ingen har tid att ta in min hund. Kontaktade även djursjukhus och de kunde inte heller!! Min hund börja med diare och lite fastare avföring med bloddroppar i slutet. Sen var det mer lös rinnig diare som var blodblandad med droppar i slutet av blod. Hon kräktes i 2 gånger som var mörkt!
Sen bajsade hon bara ut blod. Men hunden är pigg för övrigt! Märker ju att hon har ont för hon är lite låg.. lite orolig. Veterinär sa att jag skulle köpa diarsanyl och ge henne och bara ris och torsk. Hon dricker och äter som vanligt. Men riset vill hon inte ha.
Jag är så orolig och får panik. Finns en veterinär nära mig som kan ta henne men han är otroligt dålig och fått så mycket kritik. Men min lilla pälskling.. vad tror ni? Vad ska jag göra?
Ska jag avvakta till måndag som veterinären sa?
Min hund åt lök i lördags och jag är rädd att det är därför hon är som hon är
Eftersom du skriver att det verkar vänt och hunden är pigg, äter och dricker så hade jag avvaktat. Men var noga med att hunden får i sig vätska. Fortsätt med diarnasyl och försöka att få i hunden skonkost som veterinären rekommenderat.

Det är semestertider så jag förstår att kliniken inte vill få in fall som de anser inte är akuta. Att en hund får blodblandad avföring vid magåkomma är inte ovanligt.
 
Många försäkringsbolag har samarbete med internet-veterinärer. De kan även ha egna telefonlinjer man kan ringa till.

Rött blod är troligen från anus, kommer det från magen är det svart.

Lök är inte bra för hundar sägs det men jag är uppvuxen med att ge hundar matrester och har aldrig sett några uppenbara effekter. (Undviker det ändå eftersom jag vet att det inte är nyttigt)
Jag gissar på att det beror på något annat.

Jag är INTE veterinär men behandlar hundars lindrigare magåkommor med ett dygns svält och ett dygn med ris och sedan mer och mer fisk.
 
Många försäkringsbolag har samarbete med internet-veterinärer. De kan även ha egna telefonlinjer man kan ringa till.

Rött blod är troligen från anus, kommer det från magen är det svart.

Lök är inte bra för hundar sägs det men jag är uppvuxen med att ge hundar matrester och har aldrig sett några uppenbara effekter. (Undviker det ändå eftersom jag vet att det inte är nyttigt)
Jag gissar på att det beror på något annat.

Jag är INTE veterinär men behandlar hundars lindrigare magåkommor med ett dygns svält och ett dygn med ris och sedan mer och mer fisk.

"Sägs det"? Lök är giftigt för hundar, både i rå och tillagad form. Lökförgiftning kan orsaka dödsfall. Det beror givetvis på mängden hunden får i sig, men det kan även ge negativa effekter längre fram även om man inte märker symtom direkt.

Idag rekommenderar man inte längre svält vid magproblem.
 
Jag tänker att du borde åka in så snart som möjligt till den veterinär eller det djursjukhus som ligger närmst, om det inte finns någon som kan komma ut till er. Om det är veterinären med dåligt rykte får det vara det. Förstår inte riktigt tidslinjen, eller vilken veterinär du pratat med, eller om det finns/inte finns en veterinär i närheten som trots allt kan ta emot. Men det här låter som ett akut tillstånd och för mig är det märkligt att få rådet att avvakta till nästa måndag när det är mitt i veckan.
Precis det här tänker jag också. Även om vetten fått dålig kritik är det i alla fall en utbildad person, jag hade aldrig kunnat sitta kall tills på måndag, särskilt inte eftersom hunden är allmänpåverkad och är såpass dålig i magen att det är osäkert om pölen är spya eller avföring.


Hur mår hon idag @Naja2016?
 
"Sägs det"? Lök är giftigt för hundar, både i rå och tillagad form. Lökförgiftning kan orsaka dödsfall. Det beror givetvis på mängden hunden får i sig, men det kan även ge negativa effekter längre fram även om man inte märker symtom direkt.

Idag rekommenderar man inte längre svält vid magproblem.

Oj, slarvigt uttryckt med "sägs det"! Alla som vet nått är ju överens.
I längden är det förstås skadligt även med små mångder. Men för tydliga, akuta förgiftningssymptom någon krävs enligt de flesta försäkringsbolag 20g/kg kroppsvikt. Alltså ca 1 hel lök per 5kg hund.

Mamma scans köttbullar och grillkorv var standard på hundkurserna jag gick som barn och många av hundarna jag kände åt regelbundet matrester i större mängder än så. Så vidhåller att det är ovanligt med så stora symtpom och att det lika gärna kan bero på något annat hunden ätit. Som lika väl kan vara farligare.

Intressant tankeställare, jag har varit såpass slarvig att jag fortfarande använder hotdogs som hundgodis ibland. Kanske är jag sist på Buke med att sluta med det. Märkligt att ingen instruktör har lyft problemet, men det var ett par år sedan jag gick kurs en sådan sist.

Men. Återigen. Ge inte hundar lök, det är dåligt. Jag menar inget annat.

Och mår hunden dåligt måste man ju försöka få den behandlat på något vis, oavsett.

TS: Ring en telefonveterinär för rådgivning eller åk till den eventuellt dåliga.
 
Oj, slarvigt uttryckt med "sägs det"! Alla som vet nått är ju överens.
I längden är det förstås skadligt även med små mångder. Men för tydliga, akuta förgiftningssymptom någon krävs enligt de flesta försäkringsbolag 20g/kg kroppsvikt. Alltså ca 1 hel lök per 5kg hund.

Mamma scans köttbullar och grillkorv var standard på hundkurserna jag gick som barn och många av hundarna jag kände åt regelbundet matrester i större mängder än så. Så vidhåller att det är ovanligt med så stora symtpom och att det lika gärna kan bero på något annat hunden ätit. Som lika väl kan vara farligare.

Intressant tankeställare, jag har varit såpass slarvig att jag fortfarande använder hotdogs som hundgodis ibland. Kanske är jag sist på Buke med att sluta med det. Märkligt att ingen instruktör har lyft problemet, men det var ett par år sedan jag gick kurs en sådan sist.

Men. Återigen. Ge inte hundar lök, det är dåligt. Jag menar inget annat.

Och mår hunden dåligt måste man ju försöka få den behandlat på något vis, oavsett.

TS: Ring en telefonveterinär för rådgivning eller åk till den eventuellt dåliga.

Jag upprepar att det givetvis beror på mängd. Jag vet de som gör egna köttbullar osv utan lök men lökmängden i billig korv och dylikt är ju jätteliten. Nu var det ju matrester du skrev och då kan det ju vara stor skillnad. Det kan som sagt även ta lång tid innan giftet ger någon "effekt", och då är inte symtomen samma som vid mer akut lökförgiftning. Ville bara uppmärksamma det. En bukefalist här fick åka in med sin valp bara efter att den burit påskliljor i munnen, så det kan gå fort och slå olika.
 
Så nu var vi hos veterinär. Tillslut så tog en emot oss. Igår ringde jag jouren för jag blev väldigt orolig. Man märkte tydligt att hon inte mådde bra och vägrat äta i några dagar och inte varit sig själv. Men Idag så var magen bättre och inget blod! Vi åkte till veterinären och hon var helt plötsligt bra, pigg, lekfull och ville äta allt hon såg!! Veterinären sa att hon har väldigt mycket tandsten så det blivit inflammation? Ska ta bort tandsten nu på henne. Men nu är hon sig själv igen :heart.
 
Hon mår bra nu. Men hon vägrar äta riset :(. Hon vill äta allt hon ser förutom detta. Hon fick i sig popcorn från marken på promenaden. Hur får jag henne äta riset
 
Hon mår bra nu. Men hon vägrar äta riset :(. Hon vill äta allt hon ser förutom detta. Hon fick i sig popcorn från marken på promenaden. Hur får jag henne äta riset
Kan du prova att blanda i kycklingavkok i riset, eller koka riset på kycklingavkok? Koka en kycklingfilé (eller annan kycklingben, annat kött kanske också går bra) i vatten. Ta ur kycklingfilén/köttet och använd vattnet. Då smakar riset lite mera utan att det blir stora mängder annan mat i det.

När jag gör kyckling till min katt stoppar jag i kycklingfilén fryst i kastrullen så får den tina medan den kokar. Men då äter ju katten kycklingen, men funkar nog för oss människor också. Om hunden bara får äta ris så får du äta den kokta kycklingfilén/örter själv och krydda efter kokningen.
 
Ja tack för tipset. Ska köpa canicur dl? Minns inte men ska googla. Sen testa med kyckling som hon älskar.
 
Strunta i riset och ge bara kokt kyckling eller kokt vit fisk. Eller köp skonkost hos veterinären, finns både som burk och torrfoder.
Får man fråga, menar du att hon ska strunta i riset för att hunden inte vill ha det? Eller är det inte bra att ge ris till hundar som är dåliga i magen? Vid en snabb googling rekommenderas ris fortfarande till magsjuka hundar men jag tänker att du kanske är lite mer uppdaterad i frågan?
 
skon kost rekommendera 2 av 3 veterinärer. de 3 sa fortsätt med enbart ris och 1 av dom sa att äter hon inte så får hon vara utan… vem ska man lyssna på? Funderar på att köpa canicur som vet rekommendera som skonkost
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 259
Hundhälsa Unghunden här har kräkts ett antal gånger under förmiddagen - först kom ju hela frukosten upp i ett par omgångar, men sedan 12-tiden...
2
Svar
37
· Visningar
3 481
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 580
Senast: fejko
·
Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
762
Senast: Eloise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp