Hund med märkliga anfall, beter sig drogat

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag börjar med några förtydliganden: Det är inte min hund, men jag har fått tillåtelse att be om hjälp här. Hunden har varit hos veterinär flera gånger och både blodprov och magnetröntgen har gjorts utan att några fel hittats. Eftersom det inte är ett konstant tillstånd tycks veterinärerna inte riktigt veta hur de ska gå vidare. Tyvärr verkar ingen riktigt ta det på allvar, eftersom hunden är sig själv 99% av tiden och eftersom problemet inte har eskalerat på något vis.

Det rör sig om en dvärgpinschertik på 2,5 år. En normalt mycket pigg och vaken hund som sällan är stilla i mer än ett par minuter. Sedan förra sommaren har hunden vid tre tillfällen fått vad som bäst beskrivs som anfall, där hon blir som förbytt och nästan går in i någon slags trans. Det här har sedan pågått i 1-3 timmar. Sedan återgår allt plötsligt till det normala, och det har dröjt månader innan det skett igen.

Under anfallen beter sig hunden väldigt sömnigt, som om hon vore rejält drogad. Hon blir långsam i sina rörelser, tycker inte om att bli klappad och vill framförallt inte att man rör framtassarna. Bakdelen släpar efter och hela hunden vinglar. Hon kan inte riktigt sikta in sig rätt på godis som erbjuds, utan munnen hamnar liksom lite snett. Det filmades när det hände senast (i juli) och såhär ser det ut (OBS kan eventuellt uppfattas som lite obehagliga filmer):



Anfallen har två gånger kommit i samband med fartfylld lek med en annan hund, och en gång när hon låg i knäet på ägaren i solen och gosade. Den enda gemensamma faktorn jag kan se här är värme, vet inte om det på något vis spelar in? Ägarna har hanterat det genom att bädda ner hunden under en filt i ett tyst mörkt rum, och sedan låtit henne vara tills hon piggnar till självmant.

Tankarna har direkt gått till att det är något neurologiskt, men MRI har som sagt inte visat på några fel. Hur är det med borrelia, kan det vara det trots att hunden bara uppvisar symptom ytterst sporadiskt och är helt som vanligt däremellan?

Jag förstår naturligtvis att det inte går att ställa någon diagnos här, men är mest ute efter att bolla lite idéer och få lite förslag att diskutera med veterinären.
 
Jag börjar med några förtydliganden: Det är inte min hund, men jag har fått tillåtelse att be om hjälp här. Hunden har varit hos veterinär flera gånger och både blodprov och magnetröntgen har gjorts utan att några fel hittats. Eftersom det inte är ett konstant tillstånd tycks veterinärerna inte riktigt veta hur de ska gå vidare. Tyvärr verkar varken ingen riktigt ta det på allvar, eftersom hunden är sig själv 99% av tiden och eftersom problemet inte har eskalerat på något vis.

Det rör sig om en dvärgpinschertik på 2,5 år. En normalt mycket pigg och vaken hund som sällan är stilla i mer än ett par minuter. Sedan förra sommaren har hunden vid tre tillfällen fått vad som bäst beskrivs som anfall, där hon blir som förbytt och nästan går in i någon slags trans. Det här har sedan pågått i 1-3 timmar. Sedan återgår allt plötsligt till det normala, och det har dröjt månader innan det skett igen.

Under anfallen beter sig hunden väldigt sömnigt, som om hon vore rejält drogad. Hon blir långsam i sina rörelser, tycker inte om att bli klappad och vill framförallt inte att man rör framtassarna. Bakdelen släpar efter och hela hunden vinglar. Hon kan inte riktigt sikta in sig rätt på godis som erbjuds, utan munnen hamnar liksom lite snett. Ägarna filmade när det hände senast (i juli) och såhär ser det ut (OBS kan eventuellt uppfattas som lite obehagliga filmer):



Anfallen har två gånger kommit i samband med fartfylld lek med en annan hund, och en gång när hon låg i knäet på ägaren i solen och gosade. Den enda gemensamma faktorn jag kan se här är värme, vet inte om det på något vis spelar in? Ägarna har hanterat det genom att bädda ner hunden under en filt i ett tyst mörkt rum, och sedan låtit henne vara tills hon piggnar till självmant.

Tankarna har direkt gått till att det är något neurologiskt, men MRI har som sagt inte visat på några fel. Hur är det med borrelia, kan det vara det trots att hunden bara uppvisar symptom ytterst sporadiskt och är helt som vanligt däremellan?

Jag förstår naturligtvis att det inte går att ställa någon diagnos här, men är mest ute efter att bolla lite idéer och få lite förslag att diskutera med veterinären.

Har djurägarna haft kontakt med en neurolog? Annars bör den ju defintivt träffa en. Finns hunden i Sverige?
Det rör sig definitivt om något neurologiskt tillstånd. MR ger inte alltid alla svar. Om det är någon väldigt atypisk form av epilepsi så är ju MR helt normalt. Hunden har ju på filmerna både nedsatt medvetandegrad och problem med koordinationen. Med tanke på att det kommer så pass sällan och hunden är normal emellan och det dessutom är långt mellan gångerna är en infektion (som till exempel borrelia) osannolik. Ett CSF-prov bör ju tas om det inte redan gjorts.
 
Har djurägarna haft kontakt med en neurolog? Annars bör den ju defintivt träffa en. Finns hunden i Sverige?
Det rör sig definitivt om något neurologiskt tillstånd. MR ger inte alltid alla svar. Om det är någon väldigt atypisk form av epilepsi så är ju MR helt normalt. Hunden har ju på filmerna både nedsatt medvetandegrad och problem med koordinationen. Med tanke på att det kommer så pass sällan och hunden är normal emellan och det dessutom är långt mellan gångerna är en infektion (som till exempel borrelia) osannolik. Ett CSF-prov bör ju tas om det inte redan gjorts.
Jag tror inte det och såvitt jag vet är MR och blodprov det enda som gjorts. Ägarna tar det tyvärr inte heller på särskilt stort allvar känns det som; de är mest fokuserade på att MR inte visade något samt att hunden ju mår bra resten av tiden... Det är främst därför jag vill ha lite konkreta idéer härifrån, så att jag har mer på fötterna och kan pusha för att de tar tag i saken ordentligt. Ditt svar hjälper verkligen med den saken! :bow:

Hunden finns i Skottland.
 
Jag börjar med några förtydliganden: Det är inte min hund, men jag har fått tillåtelse att be om hjälp här. Hunden har varit hos veterinär flera gånger och både blodprov och magnetröntgen har gjorts utan att några fel hittats. Eftersom det inte är ett konstant tillstånd tycks veterinärerna inte riktigt veta hur de ska gå vidare. Tyvärr verkar ingen riktigt ta det på allvar, eftersom hunden är sig själv 99% av tiden och eftersom problemet inte har eskalerat på något vis.

Det rör sig om en dvärgpinschertik på 2,5 år. En normalt mycket pigg och vaken hund som sällan är stilla i mer än ett par minuter. Sedan förra sommaren har hunden vid tre tillfällen fått vad som bäst beskrivs som anfall, där hon blir som förbytt och nästan går in i någon slags trans. Det här har sedan pågått i 1-3 timmar. Sedan återgår allt plötsligt till det normala, och det har dröjt månader innan det skett igen.

Under anfallen beter sig hunden väldigt sömnigt, som om hon vore rejält drogad. Hon blir långsam i sina rörelser, tycker inte om att bli klappad och vill framförallt inte att man rör framtassarna. Bakdelen släpar efter och hela hunden vinglar. Hon kan inte riktigt sikta in sig rätt på godis som erbjuds, utan munnen hamnar liksom lite snett. Det filmades när det hände senast (i juli) och såhär ser det ut (OBS kan eventuellt uppfattas som lite obehagliga filmer):



Anfallen har två gånger kommit i samband med fartfylld lek med en annan hund, och en gång när hon låg i knäet på ägaren i solen och gosade. Den enda gemensamma faktorn jag kan se här är värme, vet inte om det på något vis spelar in? Ägarna har hanterat det genom att bädda ner hunden under en filt i ett tyst mörkt rum, och sedan låtit henne vara tills hon piggnar till självmant.

Tankarna har direkt gått till att det är något neurologiskt, men MRI har som sagt inte visat på några fel. Hur är det med borrelia, kan det vara det trots att hunden bara uppvisar symptom ytterst sporadiskt och är helt som vanligt däremellan?

Jag förstår naturligtvis att det inte går att ställa någon diagnos här, men är mest ute efter att bolla lite idéer och få lite förslag att diskutera med veterinären.
 
Hej!
Hunden har CECs. Min hund har haft liknande anfall. Hon är helt fri från anfall efter kostomläggning. Bort med vanligt torrfoder. Ett tips är att bygga upp tarmfloran hos hunden. Läs på Djurapoteket om CECs. Hon botat många hundar.
Själv ger jag min hund njurfoder som bas och till det grönsaker, linser, älgfärs mm. Hittills inga fler anfall.
Lycka till!
 
Hej!
Hunden har CECs. Min hund har haft liknande anfall. Hon är helt fri från anfall efter kostomläggning. Bort med vanligt torrfoder. Ett tips är att bygga upp tarmfloran hos hunden. Läs på Djurapoteket om CECs. Hon botat många hundar.
Själv ger jag min hund njurfoder som bas och till det grönsaker, linser, älgfärs mm. Hittills inga fler anfall.
Lycka till!

Veterinär har gett TS råd i tråden :)
 
Hej!
Hunden har CECs. Min hund har haft liknande anfall. Hon är helt fri från anfall efter kostomläggning. Bort med vanligt torrfoder. Ett tips är att bygga upp tarmfloran hos hunden. Läs på Djurapoteket om CECs. Hon botat många hundar.
Själv ger jag min hund njurfoder som bas och till det grönsaker, linser, älgfärs mm. Hittills inga fler anfall.
Lycka till!
Tack för din input! Hunden är under utredning (när den fick ännu ett anfall under julen blev det äntligen fart på ägarna!), men jag ska läsa på lite om CECs nu och nämna det för ägaren :)
 
Hej!
Hunden har CECs. Min hund har haft liknande anfall. Hon är helt fri från anfall efter kostomläggning. Bort med vanligt torrfoder. Ett tips är att bygga upp tarmfloran hos hunden. Läs på Djurapoteket om CECs. Hon botat många hundar.
Själv ger jag min hund njurfoder som bas och till det grönsaker, linser, älgfärs mm. Hittills inga fler anfall.
Lycka till!

Ser inte ut som typisk CECS dock. Man kan visst ge vanligt torrfoder vid CECS så länge det är glutenfritt. Och kopplingen till gluten är inte helt fastställd men många hundar blir bättre av glutenfri kost.
Skulle fortfarande starkt rekommendera utredning hos neurolog innan uttalande om diagnos görs.
 
Hej!
Hunden har CECs. Min hund har haft liknande anfall. Hon är helt fri från anfall efter kostomläggning. Bort med vanligt torrfoder. Ett tips är att bygga upp tarmfloran hos hunden. Läs på Djurapoteket om CECs. Hon botat många hundar.
Själv ger jag min hund njurfoder som bas och till det grönsaker, linser, älgfärs mm. Hittills inga fler anfall.
Lycka till!
Jag tycker inte det ser ut som CECS då den faktiskt äter under "anfallet". En CECS-hund får ju fruktansvärt ont i magen och jag vet ingen som äter just då :confused:
 
Sheltien jag hade tidigare fick enstaka epilepsiliknande anfall av vissa fästingmedel. Ingen veterinär antydde att de kunde ha såna biverkningar men han blev helt symtomfri när vi bytte från frontline till halsband med annan substans så det var rätt klockrent vad som orsakade det. Vi tänkte också att det från början var värmerelaterat eftersom det bara var på sommaren han fick anfall. Men det var ju bara då han blev behandlad med fästingmedel. Nu ska ju collieraser vara känsligare för en hel del saker pga vanligt förekommande mutation men överkänslighet för diverse ämnen finns ju även hos andra raser.
 
Sheltien jag hade tidigare fick enstaka epilepsiliknande anfall av vissa fästingmedel. Ingen veterinär antydde att de kunde ha såna biverkningar men han blev helt symtomfri när vi bytte från frontline till halsband med annan substans så det var rätt klockrent vad som orsakade det. Vi tänkte också att det från början var värmerelaterat eftersom det bara var på sommaren han fick anfall. Men det var ju bara då han blev behandlad med fästingmedel. Nu ska ju collieraser vara känsligare för en hel del saker pga vanligt förekommande mutation men överkänslighet för diverse ämnen finns ju även hos andra raser.
MDR1 heter genmutationen står att läsa om på @starcastle s hemsida.
 
MDR1 heter genmutationen står att läsa om på @starcastle s hemsida.
Det står väldigt mycket på pubmed också om man är intresserad, men det var en hund jag hade för över tio år sen och innan jag skaffade en universitetsutbildning som inkluderade kurser i genetik 😉. Har dock inte hittat någonting om att mutation i MDR1 ska påverka metabolismen av just frontline, även om det gäller många andra preparat. Men sett till mängden gener som kan påverka metabolism av läkemedel så finns det säkert många andra mutationer som är mindre vanliga och som kan ge problem.
 
Det står väldigt mycket på pubmed också om man är intresserad, men det var en hund jag hade för över tio år sen och innan jag skaffade en universitetsutbildning som inkluderade kurser i genetik 😉. Har dock inte hittat någonting om att mutation i MDR1 ska påverka metabolismen av just frontline, även om det gäller många andra preparat. Men sett till mängden gener som kan påverka metabolism av läkemedel så finns det säkert många andra mutationer som är mindre vanliga och som kan ge problem.
MDR1 tillåter vissa ämnen att passera blod/hjärnbarriären finns listor med vilka preparat som passerar o kan skada hjärnan.
 
Tycker det liknar hur en hund vi hade innan var vid ep anfall, den hunden kunde få kraftiga anfall då hon la sig ner och skaka men även mildare då hon inte var med och rörde sig som hunden på filmen.

Gissar på mildare ep anfall.
 
Hej igen
Min hund fått två anfall. Inget magont någon av gångerna!
Ena gången vinglig och ”konstig”. Andra gången i samband med stark kyla ett kraftigt krampanfall som ledde till intensivvård på djursjukhus. Där hittade man ingenting. Epelepsi pågår max 3-4 min. Min pigga Spanska Vattenhund krampade i en timme innan vi kom till sjukhus och hon fick kramplösande.
CECS är en uteslutningsdiagnos så man kan ju inte veta säkert. Men eftersom jag känner igen hennes anfall som de jag sett andra CECS hundar haft från youtube och hon är i den ålder anfall startar 2-6 år så tror både jag och veterinär att det är CECS.
Numera får hon mer grönsaker, njurfoder och lösdriftsnöt, älg, lamm och kyckling i mindre mängder. Samt overall så hon inte blir nedkyld.
CECS anfall kan utlösas av värme, kyla etcetera. Men det går att få bukt med anfallen!
Läs på Hundapoteket! Hon hjälpt många att slippa kramper. Min hund har inga fler anfall än iallafall.
Verkligen stort lycka till med dina vänners söta
hund!!
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 370
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 790
Senast: Åsa A
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 694
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 429
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp