Hund med ryggproblem

Hellst

Trådstartare
Jag har postat på hundar ifokus, postar här med då jag vet att det finns mycket kunskap här också.

Hej!

Jag tänkte be om lite tips och råd, jag har en stor blandras (Berner sennen och Pyrenéer) på fyra år som har ont i sin rygg.

Det har kommit och gått ganska länge, det började med att vi tyckte att han rörde sin bakdel väldigt stelt och han rör sig mycket i passgång. Såg ut som att han gick på styltor, så vi bokade en veterinärtid i september där dom klämde, böjde och gick igenom rygg och bakben. Veterinären tyckte att han kändes så mjuk och fin så röntgen kändes onödigt. Det testades också för fästingsjumdomar. Han är röntgad i ryggen för 2 årsedan och då tyckte veterinären det såg jättefint ut.

Tiden går och han rör sig fortfarande stelt, dessutom har han blivit grinigare och grinigare och flugit på andra hundar helt oprovocerat. Så han får inte längre träffa andra hundar av den anledningen, vi har dock en staffe på tio månader också som det funkar med. Han har blivit irriterad på henne från och till, fast antagligen för att hon varit en dryg valp/unghund.

Iallafall, vi bokade en ny tid hos en större klinik, då sa jag att jag ville röntga igenom honom för att få se om det kan vara något i ryggen ändå. Jag misstänkte artros då han ofta är stel efter motion och vila. Den nya veterinären tittade på honom i skritt och trav, höll med om att han rör sig stelt, kände igenom rygg och ben. Han reagerade på vissa ställen i ryggen, och han är dessutom fruktansvärt stel i vissa muskler, hon misstänkte diskbråck. Vi fick ordinerad vila och smärtstillande 10 dagar, sedan tid till fysioterapeut.

Nu har vi gått på rehab en period och han har fått laserbehandling, vi masserar samt att vi går på vattentramp. Han äter också smärtstillande igen.

Men jag tycker inte att det känns så mycket bättre än, han har gått endast koppelpromenader i snart 2 månader, rör sig fortfarande stelt till och från. Vi ökar motionen långsamt, men han har så fruktansvärt mycket energi och är svår att trötta ut mentalt, därför vaktar han extremt mycket just nu(med tanke på vilka raser han är) och vi bor i lägenhet, vilket blir en stress när han drar igång och skäller.

Jag funderar på att boka tid på en annan klinik för att få röntga igenom honom och se hur det ser ut, eller vad tänker ni?

Hur lång rehabtid orkar man gå igenom? Hunden mår inte bra, han vill så mycket men man får dämpa honom hela tiden för att han inte ska få ont sedan.

Vet inte vad jag vill ha för svar egentligen, erfarenheter? Någon som haft liknande som blivit bättre?
Han är dessutom en ganska ostabilt hund med en del rädslor och känslig för saker och ting, vilket inte blir bättre när han är så full med energi och frustration. Det känns inte roligt längre utan jobbigt med en hund på 40 kg som gör utfall, som man måste passa på hela tiden och ha en tumme i ögat för vad som ska komma runt nästa hörn. Vi jobbar dock på med detta med mycket godis och då går det oftast att avleda honom.

Han är en trevlig hund i grunden men man måste styra honom mycket och ta kontroll över situationer.
 
Vanlig slätröntgen visar inte särskilt mycket. MR visar mer när det gäller rygg. Det hade varit mitt förstahandsval. Därefter naprapat som känner om hunden är sned i bäckenet.
 
Har en hund med ryggproblem (lindrig artros i rygg och höft) och koppelpromenader särskilt på slät mark är helt förkastligt för min hund. I början vågade jag inget annat eftersom det var de råden jag fick av vet (Det kanske behövs och är väl motiverat första veckorna i kombination med smärtstillande och rehab), men nu i efterhand kan jag säga att jag blev kvar i det steget för länge.
Jag försöker gå i skog eller varierad terräng så ofta som möjligt och har hunden lös så hon kan välja tempo själv. Jag har nämligen märkt att hon är piggare och rör sig bättre efter en aktiv dag än lugna dagar med koppelpromenader. Diskutera gärna med din hundfysioterapeut om hur ni ska lägga upp träningen utöver den gången i veckan ni är på rehab.
Det är lite knepigt att ni inte fått en riktig diagnos så ni vet vad felet är. Blir det inte bättre så skulle jag uppsöka veterinär igen.
 
Senast ändrad:
Om hunden inte blivit bättre på två månader hade jag sökt någon annan stans. Jag har en hund med diskbråck och som skrivits innan i tråden syns detta ej på slätröntgen utan man måste göra MR eller CT för att få det bekräftat. När min hund känner av sitt diskbråck har hon inga symptom efter 10 dagars strikt vila och smärtstillande. Sen kör jag rehab 1-2 månader innan hon hon får köra på som vanligt igen. Nu känner hon inte av det så ofta utan har varit 3 gånger under hennes 10 åriga liv hittills.
 
Vanlig slätröntgen visar inte särskilt mycket. MR visar mer när det gäller rygg. Det hade varit mitt förstahandsval. Därefter naprapat som känner om hunden är sned i bäckenet.

Jag ska höra av mig till ny klinik i veckan för att prata om MR, jag upplever det som svårt att ens få honom röntgad då det inte ser så allvarligt ut hos vet. Igår reagerade han starkt när jag klämde lite på låren, det känns svårt att greppa vad som är fel.
 
Jag ska höra av mig till ny klinik i veckan för att prata om MR, jag upplever det som svårt att ens få honom röntgad då det inte ser så allvarligt ut hos vet. Igår reagerade han starkt när jag klämde lite på låren, det känns svårt att greppa vad som är fel.

Det är väldigt ovanligt med diskbråck på en så stor hund. Det är mer troligt att det rör sig om artros eller L7S1. Försäkringsbolaget lär inte ersätta en MR på de symtomen om inte slätröntgen gjorts innan. Så börja där, sannolikt kommer problemet att upptäckas och ni kan rikta behandlingen. Långt ifrån alla blir dock bra igen.
 
Det är väldigt ovanligt med diskbråck på en så stor hund. Det är mer troligt att det rör sig om artros eller L7S1. Försäkringsbolaget lär inte ersätta en MR på de symtomen om inte slätröntgen gjorts innan. Så börja där, sannolikt kommer problemet att upptäckas och ni kan rikta behandlingen. Långt ifrån alla blir dock bra igen.

Jag antar att det inte spelar någon roll att han är röntgad för två årsedan? Hur snabbt och mycket kan artros påbyggas?
Tycker det är konstigt att han börjat reagera så starkt på låren/bakom knät.
 
Han naggar sig en del på benen, bak vid svansroten och uppåt. Det kan väl också vara tecken på smärta?
Han har ätit previcox i en och en halv vecka nu.
 
Jag antar att det inte spelar någon roll att han är röntgad för två årsedan? Hur snabbt och mycket kan artros påbyggas?
Tycker det är konstigt att han börjat reagera så starkt på låren/bakom knät.

På två år kan det hända mycket.
Självklart kan han ha ont även i höfter, knä och svansrot också som gör att han naggar/biter.
 
Vi har fått tid hos en ny klinik imorgon, blir spännande att se om röntgen visar något. Annars vänder vi oss till en ny fysioterapeut.
 
Var bor du? Är det inom köravstånd till Göteborg så kan jag verkligen rekommendera Annika Falkenberg. Jag har besökt flera olika fysioterapeuter men Annika spelar i en annan liga, så bra är hon.
 
Var bor du? Är det inom köravstånd till Göteborg så kan jag verkligen rekommendera Annika Falkenberg. Jag har besökt flera olika fysioterapeuter men Annika spelar i en annan liga, så bra är hon.

Vi bor i Göteborg, tack för tipset! får kontakta henne beroende på hur det går imorgon. :)
 
Jag ska höra av mig till ny klinik i veckan för att prata om MR, jag upplever det som svårt att ens få honom röntgad då det inte ser så allvarligt ut hos vet. Igår reagerade han starkt när jag klämde lite på låren, det känns svårt att greppa vad som är fel.
Han har inte förkortade muskler? Eller problem med höftböjaren? Är han kollad hos fysioterapeut?
 
Han har inte förkortade muskler? Eller problem med höftböjaren? Är han kollad hos fysioterapeut?

Han är kollad, och vi har gått hos fysion på rehab (vattentramp, laser och massage) en kort period nu men upplever honom som sämre. Hans diagnos är väldigt luddig, började ju med att dom trodde ett litet diskbråck, nu vet vi egentligen inte. Han är dåligt musklad i mitten på ryggen så den är nedsjunken, samt att han är fruktansvärt stel bak i ljumskarna och reagerar starkt när man klämmer och känner på lår och knän.
 
Han är kollad, och vi har gått hos fysion på rehab (vattentramp, laser och massage) en kort period nu men upplever honom som sämre. Hans diagnos är väldigt luddig, började ju med att dom trodde ett litet diskbråck, nu vet vi egentligen inte. Han är dåligt musklad i mitten på ryggen så den är nedsjunken, samt att han är fruktansvärt stel bak i ljumskarna och reagerar starkt när man klämmer och känner på lår och knän.
En hund som är stel i ljumskarna brukar ha problem med höftböjaren? Och har de kollat om han går och spänner mot med magmusklerna? De brukar bli förkortade och ömma om de håller mot med magen för att underlätta för ryggen. Jag skulle rekommendera ett besök hos Annika Falkenberg, helt klart!!!
 
Idag har vi varit inne och röntgat typ hela hunden, vet skulle höra av sig senare i veckan när hon tittat på alla bilder i lugn och ro.

En sak jag funderar på dock, han sederdes ju för några timmar sedan nu - och är såklart hängig ikväll. Men han är väldigt vinglig i bakdelen när han reser sig upp och glider omkring som Bambi på hal is med baken, är det normalt? Ser väldigt jobbigt ut för honom, kan han ha ont efter idag?
 
Idag har vi varit inne och röntgat typ hela hunden, vet skulle höra av sig senare i veckan när hon tittat på alla bilder i lugn och ro.

En sak jag funderar på dock, han sederdes ju för några timmar sedan nu - och är såklart hängig ikväll. Men han är väldigt vinglig i bakdelen när han reser sig upp och glider omkring som Bambi på hal is med baken, är det normalt? Ser väldigt jobbigt ut för honom, kan han ha ont efter idag?
Hundar kan vara ostadiga efter sedering. Om du upplever att hunden har mindre kontroll på bakpartiet jämfört med frampartiet hade jag diskuterat det med veterinär vid kommande samtal.
 
Hundar kan vara ostadiga efter sedering. Om du upplever att hunden har mindre kontroll på bakpartiet jämfört med frampartiet hade jag diskuterat det med veterinär vid kommande samtal.

Ja, det var som att han tappade baken och bara halkade omkring.

Igår var vi ute på en lite längre promenad (för hans del), som vi gått innan och det har gått bra. Han fick gå i lina för att kunna välja sin egen takt. När vi kommit hem och han hade vilat hade han jätteont i benen och var något svullen nere vid hasen på båda benen. Antagligen för att han fick busryck som jag inte hann dämpa :banghead:. Jag hoppas veterinären ringer idag.

Detta är så jobbigt, han mår dåligt av att bara gå korta promenader och han mår dåligt efter att han fått röra sig.
 
Puttar upp här.
Vi träffade en ortoped idag, han röntgade baktassarna och hittade en gammal skada i en tå. Samt att han kände igenom samt röntgade höfterna, han upptäckte då att höfterna klickar ut ur skålarna väldigt lätt.
Han vågade inte säga hur stor chans det är att han kan bli hyfsat bra igen, så vi kommer låta honom somna in då han har haft ont tillräckligt länge nu.
Känns fruktansvärt att det krävdes fyra kliniker för detta, samt att han gått rehab för ryggproblem.
 
Puttar upp här.
Vi träffade en ortoped idag, han röntgade baktassarna och hittade en gammal skada i en tå. Samt att han kände igenom samt röntgade höfterna, han upptäckte då att höfterna klickar ut ur skålarna väldigt lätt.
Han vågade inte säga hur stor chans det är att han kan bli hyfsat bra igen, så vi kommer låta honom somna in då han har haft ont tillräckligt länge nu.
Känns fruktansvärt att det krävdes fyra kliniker för detta, samt att han gått rehab för ryggproblem.
Beklagar :heart Men heder åt dig som tar rätt beslut om din vän.:bow:
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 396
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
774
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 206
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp