Hund o katt

Lill76

Trådstartare
Jag har 2 hundar, hovawart, en tik på 5 år o en hane på 8 år. Nu har vi fått in en kattunge i huset o behöver tips för hur vi vänjer hundarna vid katten. (Katten är van vid hundar) Tiken känns ok då hon lyssnar när man säger att hon inte får röra katten, men hanhunden blir rätt så låst när han kommer nära den. Blir svår att få kontakt med o så. Just nu bor hundar o katt i varsin del av huset men vi vill ju gärna att det så småningom ska funka att ha dom utan grindar mellan dörrar när vi är hemma. Har ni några bra tips? Hundarna har mycket jakt o kamplust i sig, o man är ju rädd att dom kan bita ihjäl katten om dom får tag i honom. Ska man prova med munkorg när det blir dags för dom att hälsa på nära håll?
 
Jag har 2 hundar, hovawart, en tik på 5 år o en hane på 8 år. Nu har vi fått in en kattunge i huset o behöver tips för hur vi vänjer hundarna vid katten. (Katten är van vid hundar) Tiken känns ok då hon lyssnar när man säger att hon inte får röra katten, men hanhunden blir rätt så låst när han kommer nära den. Blir svår att få kontakt med o så. Just nu bor hundar o katt i varsin del av huset men vi vill ju gärna att det så småningom ska funka att ha dom utan grindar mellan dörrar när vi är hemma. Har ni några bra tips? Hundarna har mycket jakt o kamplust i sig, o man är ju rädd att dom kan bita ihjäl katten om dom får tag i honom. Ska man prova med munkorg när det blir dags för dom att hälsa på nära håll?
När vi tog hem kattungen för ett år sedan som sällskap till gammelkatten så hade jag avskärmat med kompostgaller överallt - så att missen kom förbi men inte hunden. Sen hade jag HÖKöga på hunden konstant.
Han ville först äta upp kissen, sen var han bara låst på honom och sen skulle han jaga honom.
Numera är de goda vänner och får leka oövervakade och så, men det tog tid.
 
När vi tog hem kattungen för ett år sedan som sällskap till gammelkatten så hade jag avskärmat med kompostgaller överallt - så att missen kom förbi men inte hunden. Sen hade jag HÖKöga på hunden konstant.
Han ville först äta upp kissen, sen var han bara låst på honom och sen skulle han jaga honom.
Numera är de goda vänner och får leka oövervakade och så, men det tog tid.
 
Så gör vi också. Kände sig hunden inte utanför o blev typ svartsjuk? Våra hundar får va i hela huset o går in o ut på gården som dom vill. Funderar på om det förvärrar nu när man hänvisar dom till vissa ställen. Vi försöker stänga in katten ibland så vi har tid med bara hundarna också :)
 
Jag satt flera gånger varje dag i soffan med hunden (mina tidigare shar-pei med rejäl jaktinstinkt) kopplad och kattungen i knäet. Då hade jag kontroll och hunden lärde sig hälsa försiktigt och det fanns en säkerhet i och med kopplet. I övrigt skyddad plats för kattungen att gömma sig på :)
 
Med min draghundsmix trodde jag det skulle bli problem då hon gärna klipper våra höns och dyligt samt verkligen fixerar på katter ute. Men löste sig fint med att kattungen drämde till henne rejält med klorna på nosen när hon stack dit den (kort kopplad hund och kattunge i ett knä när vi kom hem) hunden blev chockad och låter kattungen vara. Fördelen med min hund är ju att trots att hon har mycket jaktlust (greyhound, husky, vorsteh och pointer i henne) är hon rätt mjuk och lite harig så svarar bytet upp istället för att springa iväg så är det lättare att få henne på andra tankar.
Är nog svårare med hund med mer kamp...

Jag har 2 hundar, hovawart, en tik på 5 år o en hane på 8 år. Nu har vi fått in en kattunge i huset o behöver tips för hur vi vänjer hundarna vid katten. (Katten är van vid hundar) Tiken känns ok då hon lyssnar när man säger att hon inte får röra katten, men hanhunden blir rätt så låst när han kommer nära den. Blir svår att få kontakt med o så. Just nu bor hundar o katt i varsin del av huset men vi vill ju gärna att det så småningom ska funka att ha dom utan grindar mellan dörrar när vi är hemma. Har ni några bra tips? Hundarna har mycket jakt o kamplust i sig, o man är ju rädd att dom kan bita ihjäl katten om dom får tag i honom. Ska man prova med munkorg när det blir dags för dom att hälsa på nära håll?
 
Ha både munkorg och koppel! Min försökte slå kattungen med tassen och hoppa med framtassarna när han hade munkorgen.

Här tog det två månader blod svett och tårar innan man ens kunde överväga att ha de i samma rum lösa. Jag kommer aldrig mer skaffa en kattunge med den hunden. Han fattar inte att de inte är byten. (Han är kattvan)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 091
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 267
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Hundträning Hej på er! Jag önskar få tips från er angående larmande/ skällande i lägenhet. Har testat Allt känns det som men jag ju ha missat något...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
13 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp