Hund och barn tips!

Jofta

Trådstartare
Behöver tips! Mina föräldrar han en hund som är gudasnäll. Dock är han väldigt jobbig på deras barnbarn på 3 och 5 år. Han går efter dom och slickar på dom frenetiskt.
Lyfter någon av mina föräldrar upp ett barn skäller/gnäller hunden och blir vad det ser ut som avundsjuk.

Antar att det har något att göra med att han tycker sig vara flockledare? Han beter sig inte alls likadant med andra vuxna och barn utan det är just kombon matte/husse och barnbarn.
Vill även poängtera att han aldrig visat några tendenser till aggressivitet. Önskar bara att han kunde slappna av och inte ständigt va barnen hack i häl.

Tips på hur vi ska träna med honom mottages tacksamt.
 
Hundar har inte en flockledarmentalitet, ffa inte gentemot människor. Jag tror beteendet bottnar i att han är översocial med barnen och vill vara i centrum av deras uppmärksamhet hela tiden.

Det jag hade gjort som vuxen är att gå in och bryta beteendet konsekvent, varje gång han går över gränsen. Ha en fast plats dit ni skickar honom, en bädd eller korg någonstans tex. Där ska han ligga tills ni bjuder in honom till gemenskapen igen. Går han därifrån så skickar ni dit honom igen tills han förstår att det är där han ska vara. När han är lugn och avslappnad får han vara med igen men så fort han blir manisk med barnen så är det "time out" i lugna hörnet igen. Tala samtidigt om för barnen att när hunden ligger i lugna hörnet så får man inte interagera med hunden för hunden ska vila. Inget klappande, lekande, kallande eller liknande, hunden ska vara ifred. Till en början kan det bli en del gnällande och mycket "gå och lägg dig" för att hunden reser sig efter 2 sekunder men det gäller att vara konsekvent. Man kan ta hjälp av kompostgaller i början om det är svårt som man skärmar av med.
 
Nej han anser inte att han är flockledaren. Det finns överhuvudtaget inget sådant. Det han uppvisar är stress. Han blir stressad av barnen/situationen/konstellationen och eftersom ingen hjälper honom försöker han själv få kontroll på den annorlunda situationen där han inte vet hur han ska bete sig och där han får ta ansvaret genom att följa efter barnen och slicka frenetiskt. Ju mer han får hålla på desto mer stressad blir han.

Ta hjälp av en bra tränare som kan lära er hur en hund fungerar och hur ni ska hjälpa hunden att hantera situationen så ni kommer bort ifrån tänket att han försöker bestämma. Eller läs iallafall på hur ni ska hjälpa en stressad hund att hitta lugnet genom att ni människor tar ansvar över situationen. Tvinga honom inte att ta ansvar över situationen själv som han gör nu utan ta ansvaret själva. Ibland är det snällast att inte låta barn och hund integrera med varandra alls.

Det är alltså inte hunden som är jobbig utan det som är jobbigt är att ingen människa har visat hunden att det inte är hans ansvar att ha kontroll över situationen.

Det blir lätt såhär när människor inte lär sin hund att hen inte behöver ta ansvaret för nya/jobbiga/konstiga situationer utan att hunden får lösa det själv. Jämför med ett barn, där lär vi barnen hur de ska bete sig i diverse situationer och vi lär barnen att föräldrarna tar ansvaret, de behöver inte klara allt själva. Samma sak behöver en hund få lära sig.
 
Man kan ta hjälp av kompostgaller i början om det är svårt som man skärmar av med.

Exakt!

Gör ert bästa för att bryta men när ni inte orkar fokusera, håll dem åtskilda.

Kanske räcker det att hålla dem åtskilda en period för att det ska gå över.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 029
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 847
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 401
Senast: DizAngel
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 748
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp