Hund och golv

hundtant

Trådstartare
Hur ska man tänka kring hundar och golv?

I en del klipp jag ser på hundar i inomhusmiljö så springer de runt på golv utan mattor. Det ser alltså halt ut, de kanar omkring utan fäste när de vill springa nånstans och jag funderar över skaderisken.

Jag har nya laminatgolv, det är inga rejäla gamla trägolv vi talar om. Så hur ska jag tänka? Med valp och med vuxen hund.
 
Hur ska man tänka kring hundar och golv?

I en del klipp jag ser på hundar i inomhusmiljö så springer de runt på golv utan mattor. Det ser alltså halt ut, de kanar omkring utan fäste när de vill springa nånstans och jag funderar över skaderisken.

Jag har nya laminatgolv, det är inga rejäla gamla trägolv vi talar om. Så hur ska jag tänka? Med valp och med vuxen hund.
Jag har nog aldrig någonsin reflekterat över den frågan?
 
Jag har nog aldrig någonsin reflekterat över den frågan?
Aha, behöver man inte göra det? Jag tänker på risk för att fläka sig, Bambi på hal is. Förutom att det ser frustrerande ut att springa utan att komma nånvart för att benen far åt alla håll.
 
Jag kan inte komma på att nån av mina hundar betett sig så?
Jag utgår från det jag ser på en del videor, hundar som halkar på parkett- eller laminatgolv. Och förlänger det i tanken till en valp som får tokryck, det är då jag blir väldigt fundersam.
 
Jag har nog inte reflekterat över det. Vi har trasmattor men också stora golvytor utan mattor, men valpar med tokryck inomhus tar jag med ut till en öppen gräsyta, eller hamnar bakom galler inomhus för att lugna ner sig.
 
Hos min partner så blir det väldigt halt för hundarna när de ska hoppa ner från (den väldigt höga) sängen, så där sätter jag alltid en matta under. Likadant så har jag satt en matta på golvet hemma där det oftast blir att de sladdar när de springer, vilket de gör tex om de ligger i soffan och någon kommer för att hälsa på, då springer de till hallen och riskerar att halka ihjäl sig i en kurva som blir då.

Med det sagt så sätter jag inte ut mattor "i onödan", det är inte så att jag tänker att golvet kanske är halt så det är bäst att sätta mattor överallt. Det är först när jag märker att hundarna faktiskt sladdar runt någonstans som jag åtgärdar. Ibland lär de sig ju också hur de ska hantera en situation och så behöver man inte åtgärda något där.
 
Laminatgolv kan vara jättehala! Verkligen så att en hund kan springa på stället.
Men valpar har mjuka leder och äldre hundar är lugnare.
Mattor på laminatgolv kan vara ännu värre om man inte har halskydd under.

Om jag minns rätt så har valpen inte kommit ännu. Lika bra att vänta och se hur individen fungerar och anpassa efter det. Finns allt möjligt på youtube och man kan inte gardera sig mot allt.

Jag hade tyckt att det var värt att fundera på om jag hade en redan skadad men ändå vild unghund. Annars ordnar det sig säkert.
 
Troligen inte, men HAR ts så hala golv eller är det bara en oro att golvar utan mattor är hala?
Som jag skrev, nya laminatgolv, tänkte att det skulle räcka för att få lite input i frågan. Att de kan vara hala är självklart.
Laminatgolv kan vara jättehala! Verkligen så att en hund kan springa på stället.
Men valpar har mjuka leder och äldre hundar är lugnare.
Mattor på laminatgolv kan vara ännu värre om man inte har halskydd under.

Om jag minns rätt så har valpen inte kommit ännu. Lika bra att vänta och se hur individen fungerar och anpassa efter det. Finns allt möjligt på youtube och man kan inte gardera sig mot allt.

Jag hade tyckt att det var värt att fundera på om jag hade en redan skadad men ändå vild unghund. Annars ordnar det sig säkert.
Ja, halkskydd är tanken, har det under nuvarande mattor också. Springa på stället, exakt. Jag har alltid fårskinnstofflor, det löser problemet, men i strumpor är det ju en annan sak.
TS skriver att hen har laminatgolv och av egen erfarenhet så kan dessa vara riktigt hala, även för människor.
Precis. Tack för visad förståelse, jag började undra om mina golv är helt unika 😅
 
Vi har laminatgolv i vardagsrummet och stengolv/klinkers i hall och kök, samt gammal sliten plastmatta i sovrum och några rum till (där vi ska renovera så småningom).

Vi har mattor så gott som överallt. Inte så att det täcker från vägg till vägg men i alla fall så att hundarna inte halkar där de rör sig mest - gångmatta i hallen samt i köket, i vardagsrummet ligger det flera stora mattor av lite olika typ. Vi hade förvisso haft mattorna i vardagsrummet oavsett hundarna; golvet är ganska kallt och dessutom gillar vi att ha mattor.

Framför allt är det pga vår äldsta hane som haft diskbråck och har opererat sitt knä tre gånger och som har en kroniskt inflammerad biceps. Trots sina snart 10 år vet han inte vad lugnt betyder... ;)

Men även de andra två - unghundarna på 18 resp 28 månader - har ju nytta av det. Laminatgolvet i vardagsrummet är verkligen sjukt halt för dem och eftersom de inte direkt tar det lugnt inomhus - de två unga får bara leka inomhus, eftersom det är för stor skillnad i vikt och storlek på dem (beauceron 39 kg, whippet 17 kg) för att de ska få springa lösa tillsammans ute. De kan rejsa rätt bra inomhus och ofta utnyttjar de att vi bor i en lång skånelänga. :D
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 077
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 846
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 187
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 170
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Ulvlek
  • Vad såg ni senast? Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp