Hund och golv

Tack. 🙏 Du är inne på något som jag pratade om med en god vän i går. Hon intresserar sig mer och mer, och blir mer och mer påläst, på fysträning för hund. Och hon sa att den akuta skaderisken egentligen är mindre problemet, det hon kallade ständig vardagsspänning är värre - när hunden liksom "kniper" hela tiden för att inte halka.

Håller helt med om att springa/busa/stoja inte ska vara förbjudet.
Det där med "vardagsspänning" märker jag tydligt. Tex när jag stretchade min ena hund regelbundet (har slarvat mycket nu) så märkte jag att hon var tydligt mjukare i kroppen om hon gick mycket i flexikoppel jämfört med när hon gick i vanligt läderkoppel. Mitt tempo passade inte alls ihop med hennes, så när hon kunde röra sig mer fritt blev det mer avslappnat och bättre för kroppen.
 
Tack. 🙏 Du är inne på något som jag pratade om med en god vän i går. Hon intresserar sig mer och mer, och blir mer och mer påläst, på fysträning för hund. Och hon sa att den akuta skaderisken egentligen är mindre problemet, det hon kallade ständig vardagsspänning är värre - när hunden liksom "kniper" hela tiden för att inte halka.

Håller helt med om att springa/busa/stoja inte ska vara förbjudet.
Upplever inte att halkande inomhus är ett problem faktiskt för spänning - koppel vs lös hund däremot gör stor skillnad.
 
Om man har en whippet så är "leka vilt" och "springa så man halkar" ganska mycket samma sak. I alla fall är vår whippet sådan. :D
Ja det är nog olika :D Jag är mer van vid tuffa brottningsmatcher, lätt jagning osv och sätter stopp för rent tokspring. Med det sagt får min hund tokspring för sig ändå, jag försöker stopp medan jag garvar åt honom så ibland funkar ju inte ens reglerna jag själv har men för det mesta :D

Jag och min mans första lägenhet år 2000 var en tvåa där hundarna- en dobermann och en schäfer, kunde springa runt genom vardagsrum, hall och kök som i en cirkel och jaga varandra. de hade skitkul alltså, verkligen askul. Som 20 åring hade jag inte hjärta att begränsa det, nu skulle sådant stoppas relativt fort och vi skulle ta det i en rastgård i stället :D
 
Ja det är nog olika :D Jag är mer van vid tuffa brottningsmatcher, lätt jagning osv och sätter stopp för rent tokspring. Med det sagt får min hund tokspring för sig ändå, jag försöker stopp medan jag garvar åt honom så ibland funkar ju inte ens reglerna jag själv har men för det mesta :D

Jag och min mans första lägenhet år 2000 var en tvåa där hundarna- en dobermann och en schäfer, kunde springa runt genom vardagsrum, hall och kök som i en cirkel och jaga varandra. de hade skitkul alltså, verkligen askul. Som 20 åring hade jag inte hjärta att begränsa det, nu skulle sådant stoppas relativt fort och vi skulle ta det i en rastgård i stället :D

Haha, då har vi i vår lägenhet 😁
Där springer sambon och Harry runt som två galningar och jagar varandra 😂
 
Ja det är nog olika :D Jag är mer van vid tuffa brottningsmatcher, lätt jagning osv och sätter stopp för rent tokspring. Med det sagt får min hund tokspring för sig ändå, jag försöker stopp medan jag garvar åt honom så ibland funkar ju inte ens reglerna jag själv har men för det mesta :D

Jag och min mans första lägenhet år 2000 var en tvåa där hundarna- en dobermann och en schäfer, kunde springa runt genom vardagsrum, hall och kök som i en cirkel och jaga varandra. de hade skitkul alltså, verkligen askul. Som 20 åring hade jag inte hjärta att begränsa det, nu skulle sådant stoppas relativt fort och vi skulle ta det i en rastgård i stället :D

Säkert olika för olika raser och även individuellt. Det händer att våra två unga kör kamplek istället, däremot brukar jag direkt stoppa brottningsmatcher, det blir alldeles för stora skaderisker för whippeten.

Vi har en hyfsat rak sträcka från köket, genom hallen, vidare genom vardagsrummet och in i husses arbetsrum, det är säkert 20-25 meter och de får upp en rätt bra fart på den sträckan.... :D
 
Säkert olika för olika raser och även individuellt. Det händer att våra två unga kör kamplek istället, däremot brukar jag direkt stoppa brottningsmatcher, det blir alldeles för stora skaderisker för whippeten.

Vi har en hyfsat rak sträcka från köket, genom hallen, vidare genom vardagsrummet och in i husses arbetsrum, det är säkert 20-25 meter och de får upp en rätt bra fart på den sträckan.... :D
Det är otroligt vilka hastigheter de kan få upp på även korta sträcker så förvånar mig inte att det går fort hos er :D När mina busade för en drös år sedan, två jämnstora dobbisar , sprang och käftade med varandra och försökte brotta ner varandra så på bara några meter fick de upp sådan fart att när de krocka i mitt ben vek det sig och jag kunde knappt gå, fick världens blåmärke där och haltade i flera dagar för jag kunde liksom inte riktigt sätta ner hela foten. Jag är ändå stor och det var inte många meter men vilken kraft med två stora hundar som brakade in i mig sådär i full fräs! :D De skadade inte sig, får jag tillägga!
 
Ja det är ju valp jag tänker på, till att börja med. Och jag tänkte nästan att mattor behövs men då är det under en begränsad tid alltså.
Jag brukar ha mindre mattor än vanligt när jag har valp, tills de är rumsrena. Mina hundar får inte rusa omkring hemma, sånt gör vi ute 🙂
 
För mig är "att leka vilt" och "att springa så man halkar" två olika saker. :)
Att halka gör man ju inte med vilje, så det kan ju ske lite när som helst. Min poäng är väl främst att det är mitt jobb att se till att mitt hem är hundvänligt och minimera riskerna att hundarna gör sig illa här.

Jag förstår helt att man har olika sorters hundar och olika policies för bus och spring hemma. Det är ju var persons ensak. Men hundar är hundar, och jag tycker de ska få och kunna röra sig avslappnat i sitt eget hem. Tyvärr ser jag ffa. många amerikanska klipp där det inte är fallet och det tycker jag är synd. Mer långtgående åsikter än så har jag inte om hur andra gör.
 
Att halka gör man ju inte med vilje, så det kan ju ske lite när som helst. Min poäng är väl främst att det är mitt jobb att se till att mitt hem är hundvänligt och minimera riskerna att hundarna gör sig illa här.

Jag förstår helt att man har olika sorters hundar och olika policies för bus och spring hemma. Det är ju var persons ensak. Men hundar är hundar, och jag tycker de ska få och kunna röra sig avslappnat i sitt eget hem. Tyvärr ser jag ffa. många amerikanska klipp där det inte är fallet och det tycker jag är synd. Mer långtgående åsikter än så har jag inte om hur andra gör.
Mina hundar har aldrig haft förmåga att halka omkring på golven, plastgolv såväl som laminat. De har fått röra sig och busa och leka hyfsat fritt och avslappnat och mitt hem har alltid varit deras också. Självklart hade jag gjort så att de kunnat röra sig bekvämt om de halkade omkring, men det har känts som om de dels lärt sig hur man rör sig på ett halt golv och dels att jag begränsat jaktlekarna i vild hastighet där just halka har förekommit i mitt fall. Den punkten har känts rätt viktig eftersom halkningar har skett just när de springer som tokar på stället och sladdar kring hörnen osv.

Det är ju inte så att jag bara tittat på när de halkat omkring här. Senast i går sladdade min hund på golvet lite grann när han hoppade ner från sängen, men han brukar inte göra det utan brukar hoppa ner vettigt, vad som gjorde att han sladdade var att han hade tokspringfart, så jag ser inget behov att förebygga något, det är så sällan något sådant inträffar. Det jag gjorde då var att lugna honom lite så att han inte var så vild. Han var uppe i varv liksom och på gott humör.
 
Mina hundar har aldrig haft förmåga att halka omkring på golven, plastgolv såväl som laminat. De har fått röra sig och busa och leka hyfsat fritt och avslappnat och mitt hem har alltid varit deras också. Självklart hade jag gjort så att de kunnat röra sig bekvämt om de halkade omkring, men det har känts som om de dels lärt sig hur man rör sig på ett halt golv och dels att jag begränsat jaktlekarna i vild hastighet där just halka har förekommit i mitt fall. Den punkten har känts rätt viktig eftersom halkningar har skett just när de springer som tokar på stället och sladdar kring hörnen osv.

Det är ju inte så att jag bara tittat på när de halkat omkring här. Senast i går sladdade min hund på golvet lite grann när han hoppade ner från sängen, men han brukar inte göra det utan brukar hoppa ner vettigt, vad som gjorde att han sladdade var att han hade tokspringfart, så jag ser inget behov att förebygga något, det är så sällan något sådant inträffar. Det jag gjorde då var att lugna honom lite så att han inte var så vild. Han var uppe i varv liksom och på gott humör.
Nej, jag menade inte att antyda att du brustit på något vis. Det är så många faktorer som spelar in och dem har var och en bäst koll på. Jag behöver ju faktiskt också lugna mina hundar ibland, trots att jag inte har några direkta policies. Alltså, även hos oss finns det nivåer av lek och aktivitet som vårt hem inte står pall för 😂 Men vardagslek och vardagsglädje har jag hellre lite mattor till, även för människornas del blir hemmet mycket mysigare så.
 
Nej, jag menade inte att antyda att du brustit på något vis. Det är så många faktorer som spelar in och dem har var och en bäst koll på. Jag behöver ju faktiskt också lugna mina hundar ibland, trots att jag inte har några direkta policies. Alltså, även hos oss finns det nivåer av lek och aktivitet som vårt hem inte står pall för 😂 Men vardagslek och vardagsglädje har jag hellre lite mattor till, även för människornas del blir hemmet mycket mysigare så.
Det kändes som att du antydde att mina hundar inte får leka inomhus för att jag inte vill ha mattor osv.
Min erfarenhet av lekande hundar är att de vänjer sig vid golven och lär sig hur de ska hanteras likväl som vi gör som ju också rör oss på dem. De begränsningar jag har är där jaktlekarna där hundarna rent faktiskt slirar och halkar. Det är därför jag känner att det är skillnad på att leka vilt och att springa så man halkar som typ var mitt ursprungsinlägg du svarade på.

Jag har alltid tyckt mattor har varit ett bök som jag inte velat ha i mitt hem, så även det är individuellt vad man tycker är mysigt. Och den jakt jag menar att jag begränsar står inga mattor pall för ;) Jo, heltäckningsmattor :D

Nu har jag dock mattor, var ålder har sin tid, typ....eller nåt. Medan min hund ofta sprätter iväg trasmattorna.... ;)
 
Att halka gör man ju inte med vilje, så det kan ju ske lite när som helst. Min poäng är väl främst att det är mitt jobb att se till att mitt hem är hundvänligt och minimera riskerna att hundarna gör sig illa här.

Jag förstår helt att man har olika sorters hundar och olika policies för bus och spring hemma. Det är ju var persons ensak. Men hundar är hundar, och jag tycker de ska få och kunna röra sig avslappnat i sitt eget hem. Tyvärr ser jag ffa. många amerikanska klipp där det inte är fallet och det tycker jag är synd. Mer långtgående åsikter än så har jag inte om hur andra gör.
Du och jag har nog samma policy.:) Och nu har jag jag fått bra input från olika håll i tråden, tack alla 🙏, så jag vet hur jag kommer att göra.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 847
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 187
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 177
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp