Hund och golv

Tycker det är en väldigt klok fundering TS har. Ser också fullkomligt livsfarliga videos i sociala media. Utöver den väsentliga skaderisken tycker jag hundarna förtjänar att kunna röra sig avslappnat och normalt i sitt eget hem. Mattor som ligger kvar och tål att springas/busas/stojas på är ett måste tycker jag.

Håller förresten på att välja golv till vår framtida bostad och att hundarna ska kunna röra sig utan att halka är en högt prioriterad faktor.
 
Tycker det är en väldigt klok fundering TS har. Ser också fullkomligt livsfarliga videos i sociala media. Utöver den väsentliga skaderisken tycker jag hundarna förtjänar att kunna röra sig avslappnat och normalt i sitt eget hem. Mattor som ligger kvar och tål att springas/busas/stojas på är ett måste tycker jag.

Håller förresten på att välja golv till vår framtida bostad och att hundarna ska kunna röra sig utan att halka är en högt prioriterad faktor.
Obehandlat välslipat trä som tvättas med linoljesåpa, det är mitt tips. Eller ruggad sten, men det är dyrt.
 
Tycker det är en väldigt klok fundering TS har. Ser också fullkomligt livsfarliga videos i sociala media. Utöver den väsentliga skaderisken tycker jag hundarna förtjänar att kunna röra sig avslappnat och normalt i sitt eget hem. Mattor som ligger kvar och tål att springas/busas/stojas på är ett måste tycker jag.

Håller förresten på att välja golv till vår framtida bostad och att hundarna ska kunna röra sig utan att halka är en högt prioriterad faktor.
Alltså jag är nog väldigt tråkig men jag är helt allergisk mot spring och stoj inomhus. :cautious: Leka och dänga med nåt trött gosedjur - ja, och dra i varsin tåt på den under morrande. Spring och sladdande och party inomhus - absolut inte, alla mina nerver krullar sig av blotta tanken. Kanske därför jag inte upplevt problem med hala golv då mina hundar inte får så många chanser att visa mig det problemet. I min hundvärld så springer man inte inne, punkt. Det är en aktivitet för utomhuset. :) Man springer inte heller som en vettvilling och sladdar i kurvor om det ringer på dörren.
 
Tycker det är en väldigt klok fundering TS har. Ser också fullkomligt livsfarliga videos i sociala media. Utöver den väsentliga skaderisken tycker jag hundarna förtjänar att kunna röra sig avslappnat och normalt i sitt eget hem. Mattor som ligger kvar och tål att springas/busas/stojas på är ett måste tycker jag.

Håller förresten på att välja golv till vår framtida bostad och att hundarna ska kunna röra sig utan att halka är en högt prioriterad faktor.
Jag har rätt hala golv utan mattor och tycker inte det är ett problem till vardags faktiskt. Jag har matta som sitter fast nedanför sängen för att han ska få bra grepp när han hoppar upp/ner (kontinentalsäng) men upplever inte att hundarna spänner sig här när de rör sig. Har inte heller haft några skador relaterade till golvet, trots att han sladdar rundor varenda dag.

Jag tycker alltså att man ska vara medveten om riskerna med halt golv - men det är normalt sätt inte ett jätteproblem heller så länge man planerar lite + inte tillåter vild lek inne.
 
Alltså jag är nog väldigt tråkig men jag är helt allergisk mot spring och stoj inomhus. :cautious: Leka och dänga med nåt trött gosedjur - ja, och dra i varsin tåt på den under morrande. Spring och sladdande och party inomhus - absolut inte, alla mina nerver krullar sig av blotta tanken. Kanske därför jag inte upplevt problem med hala golv då mina hundar inte får så många chanser att visa mig det problemet. I min hundvärld så springer man inte inne, punkt. Det är en aktivitet för utomhuset. :) Man springer inte heller som en vettvilling och sladdar i kurvor om det ringer på dörren.
Hehe, får erkänna att jag inte ett ögonblick tänkte på att man såklart kan ha det så också 😂
 
Jag har rätt hala golv utan mattor och tycker inte det är ett problem till vardags faktiskt. Jag har matta som sitter fast nedanför sängen för att han ska få bra grepp när han hoppar upp/ner (kontinentalsäng) men upplever inte att hundarna spänner sig här när de rör sig. Har inte heller haft några skador relaterade till golvet, trots att han sladdar rundor varenda dag.

Jag tycker alltså att man ska vara medveten om riskerna med halt golv - men det är normalt sätt inte ett jätteproblem heller så länge man planerar lite + inte tillåter vild lek inne.
Nej, det beror såklart på. Jag kanske är lite extra känslig för det pga. hästmänniska? Att det ska vara rätt underlag helt enkelt. Tanken på en häst som halkar pga. fel underlag ger mig ilningar och svettiga handflator, så jag kanske omedvetet har överfört & gjort det till en högre prioritet även för hund.
Men, sen vill jag också gärna att mina hundar ska kunna leka vilt hemma, så det är också en faktor som kan skilja sig åt.
 
Ja, jag är djupt inne i golvdjungeln på ungefär det spåret. Överväger vilka organ jag kan klara mig utan så att vi har råd med mitt drömgolv.
Japp, det låter som du har helt rätt prioriteringar. /mvh han som tänker göra huset mindre för att ha råd med bättre golv
 
Nej, det beror såklart på. Jag kanske är lite extra känslig för det pga. hästmänniska? Att det ska vara rätt underlag helt enkelt. Tanken på en häst som halkar pga. fel underlag ger mig ilningar och svettiga handflator, så jag kanske omedvetet har överfört & gjort det till en högre prioritet även för hund.
Men, sen vill jag också gärna att mina hundar ska kunna leka vilt hemma, så det är också en faktor som kan skilja sig åt.
Hundar tål ju generellt mycket mer än hästar - betydligt bättre konstruktion liksom.
Ammo går omkull ute var och varannan dag när han rejsar ute, han går ju alltid lös och får välja var han vill springa själv. Han kan även slänga sig ner i farten för att rulla sig dvs saker som en häst inte tål. Alltså jag förstår tanken som hästmänniska, men de är ju helt olika arter med olika anatomi (och ffa vikt).

Jag bor i lägenhet så både jag och grannar hade fått frispel om de lekte vilt inne. Det innebär ju både rejsande, skällande och möbler som går sönder - så leka vilt får man göra ute.
 
Ang det här med att vara lugn inne osv, så håller jag delvis helt med om att det ska vara lugnt inne :D Här är det inte ok att ha värsta kapplöpningen, då skulle inredningen + hundarna gå sönder. Däremot, springa runt i rimligt tempo och vifta med en leksak, brottas med en kudde eller springa till dörren en gång per dag för att partnern kommer hem (det är bara då de springer till dörren, övrigt besök ignorerar de), tja, eftersom ingen far illa av det så får de hålla på sålänge de kastar runt med hundleksaker och inte mina prylar.

Tidigare har jag haft nolltolerans mot lek inne, då för att inredning m.m. gått sönder. Jag trivs dock som bäst med att ge mina hundar så fria tyglar som möjligt, där vi har regler av säkerhetsskäl men i övrigt bara fokuserar på att ha kul ihop. Nu när Ebrah blivit "gammal och klok" så kan hon få göra mer som hon vill med allt, och Lily är så löjligt enkel trots sin unga ålder att jag inte känner att hon har några regler alls eftersom det inte behövs. Vi samarbetar kring allt istället för att sätta upp regler.

Sedan betyder ju inte det att de lever rövare och beter sig som ouppfostrade as. Tvärt om brukar folk som möter oss bli imponerade av att hundarna är så sansade, att de bara vilar när jag lämnar dem hemma, att de uppför sig så väl i alla tänkbara situationer osv. Men ja, jag förstår ju att olika hundar behöver olika typer av liv. Har man en brötig brukshund som lätt krashar lägenheten när den blir glad, ja då förstår jag om man sätter upp regler för hur man beter sig när det kommer besökare till hemmet tex :p
 
Jag har alltid haft små, lätta och atletiska hundar. Den tyngsta har vägt 4 kg som tjockis.
De har fått leka hej vilt inne om de vill det. Jag har haft både lite hala golv och såpade trägolv med bra fäste och mattor. Har aldrig fått några skador på hundarna. I vissa fall har någon av dem kutat på stället så att säga på ett halt golv där de tex försöker axa för fort eller svänga för fort. Men de har inte liksom blivit för öppna i underlinjen, om vi ska snacka lite hästspråk, utan orkar hålla ihop bålen och inte varit i riskzon för att fläka sig. Att de vurpat någon gång kan väl ha hänt. Men det är ju extremt ovanligt.
Jag upplever att det blir mindre skaderisk när de är så lätta och atletiska.
Hade jag haft en annan typ av hund kanske jag skulle vara av annan åsikt både vad gäller lek inne och oroa mig för skaderisk.
 
Hej yrkesskadad liksom.. 🙋‍♀️🙈:laugh:
Blir värre ju senare på kvällen det är. Då går autopiloten på istället för hjärnan. 😅
Förstår exakt vad du menar 😂 Såhär dags börjar jag låta som en jurist från 1800-talet.

Eller, härom kvällen skulle jag skriva ett sms om att vi varit på en härlig promenad med hundarna där vi stött på en hare och det var vackert att se den springa med hundarna tryggt kopplade, och att den också är byggd för hastighet, precis som hundarna. Detta tyckte min trötthjärna bäst förmedlas såhär:
”Harar maxhastighet 70 km/h, Saluki 69 km/h, Greyhound 72 km/h, Whippet 56 km/h.” Lyckligtvis har mottagaren känt mig ett tag och kunde sätta informationen i sin rätta kontext 😅
 
Vårat sovrumsgolv är rätt halt, vinylklickgolv, så nedanför sängen där hunden brukar hoppa upp/ner har vi matta. Hon har artros och spondylos i ryggen, så vill inte att hon halkar. Inne för övrigt busar hon inte, om inte vi sitter på golvet och leker/kampar, så där är ingen halkrisk.
 
Alltså jag är nog väldigt tråkig men jag är helt allergisk mot spring och stoj inomhus. :cautious: Leka och dänga med nåt trött gosedjur - ja, och dra i varsin tåt på den under morrande. Spring och sladdande och party inomhus - absolut inte, alla mina nerver krullar sig av blotta tanken. Kanske därför jag inte upplevt problem med hala golv då mina hundar inte får så många chanser att visa mig det problemet. I min hundvärld så springer man inte inne, punkt. Det är en aktivitet för utomhuset. :) Man springer inte heller som en vettvilling och sladdar i kurvor om det ringer på dörren.

Haha, med tre katter och en liten hund är det väldigt ofta fullt party här inne 😁
Helt okej, Harry får springa hur mycket han vill inne, inga lagar och regler alls här.
Men han är som sagt liten och våra golv är i te hala mer än vid rivstarter 😁
 
Alltså jag är nog väldigt tråkig men jag är helt allergisk mot spring och stoj inomhus. :cautious: Leka och dänga med nåt trött gosedjur - ja, och dra i varsin tåt på den under morrande. Spring och sladdande och party inomhus - absolut inte, alla mina nerver krullar sig av blotta tanken. Kanske därför jag inte upplevt problem med hala golv då mina hundar inte får så många chanser att visa mig det problemet. I min hundvärld så springer man inte inne, punkt. Det är en aktivitet för utomhuset. :) Man springer inte heller som en vettvilling och sladdar i kurvor om det ringer på dörren.
I vårt fall är det inte ett alternativ då de två unghundarna inte kan leka genom springlekar utomhus, det skulle vara alltför stor skaderisk för whippeten som väger mindre än hälften av beauceronen. Alltså tillåter vi lek inomhus och det stör inte oss speciellt mycket. De är visserligen vilda och galna men de river ändå inte huset och ber jag dem lugna ner sig och gå och ta en paus så gör de det.

Och om det knackar på dörren så är det bara whippeten som inte bryr sig. Att få de andra att inte röja iväg i full fart kräver mer träning än jag ger mig in på, eftersom det är så pass sällan det knackar på någon här. Men visst vore det skönt om de inte rejsade iväg som galningar, det kan jag hålla med om. :)
 
Alltså jag är nog väldigt tråkig men jag är helt allergisk mot spring och stoj inomhus. :cautious: Leka och dänga med nåt trött gosedjur - ja, och dra i varsin tåt på den under morrande. Spring och sladdande och party inomhus - absolut inte, alla mina nerver krullar sig av blotta tanken. Kanske därför jag inte upplevt problem med hala golv då mina hundar inte får så många chanser att visa mig det problemet. I min hundvärld så springer man inte inne, punkt. Det är en aktivitet för utomhuset. :) Man springer inte heller som en vettvilling och sladdar i kurvor om det ringer på dörren.

Jag håller med! I min hundvärld är det så också. Inomhus är man lugn. Ska man leka och röja så gör man det utomhus. Jag skulle inte heller tolerera spring och lek inomhus.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 859
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 190
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 327
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp