Bukefalos 28 år!

Hund och jobb

M

_malle__

Ni som har hund, hur jobbar ni? Hur gör ni med hunden under arbetstid?

Hundvakt/ hundgård/ hundkompis/ ensam hemma?
 
Sv: Hund och jobb

nu är jag student och har bara ganska korta föreläsningar, men när jag jobbade så jobbade jag skift och sambon dagtid. när det ändå körde ihop sig fick jag ordna hundvakt och någon gång har jag fått gå hem tidigare från jobbet.
 
Sv: Hund och jobb

Just nu är jag arbetslös och är hemma med hunden,
åker jag till stallet på dagen så är han med där.

När vi båda jobbade så hade sambon oftast med hunden i bilen
på jobbet ( jobbar som teletekniker )
Han har en bur i jobbilen till honom.
 
Sv: Hund och jobb

Jobbade med hästar, arbetslös för t.f, så hunden var med o sprang lös hela dagarna även i skogen när vi tränade.

Tror hon saknar den motionen nu :-)
 
Sv: Hund och jobb

Jag var sjukskriven + arbetslös tills han var 1 år, under den tiden var han med mej för det mesta och hos mamma när jag behövde hundvakt. Jag tränade honom på att vara ensam successivt, började väl med 5 sek ungefär.. :smirk:
Sen fick han vara själv om jag skulle gå o fika, åka iväg på bio eller så nån gång ibland.

Sen när jag började jobba gjorde jag så till att börja med att han var själv första halvan av dagen, sen åkte jag hem o hämtade honom på lunchen och han fick sitta i bilen den sista stunden. Ibland har jag haft med honom hela dagarna i bilen och varit ute med honom med 1,5 timmas mellanrum.

Båda varianterna har funkat bra men nu tycker jag det är lite kallt i bilen så jag provade att ha honom hemma hela dagen o det verkar han faktiskt trivas bättre med! :confused: Så nu gör vi så o det funkar faktiskt mkt bra.

Han är trygg i lägenheten o blir inte lätt uttråkad eller så, så jag har tur som har en sån hund. Sen är det lixom han som gäller när jag kommer hem, då är han med mej hela tiden, oftast är vi ute 3 - 4 timmar eftersom vi åker till stallet, rider ut osv.

Så för oss funkar den varianten, han verkar trivas jättebra med sitt liv, det är skönt! :love:

För det är ju onekligen tråkigt att behöva lämna sin lille bästevän över huvud taget...
 
Sv: Hund och jobb

Min sambo jobbar vanliga kontorstider och jag jobbar skift, så för det mesta så är hundarna aldrig ensamma eller högst ett par timmar/dag. :banana:
 
Sv: Hund och jobb

Ni som är arbetslösa, hur gör ni sen när ni får jobb?
 
Sv: Hund och jobb

Skönt att det funkar att ha honom ensam hemma.

Det är ju så många som har hund, men alla verkar jobba olika tider/skift så att någon alltid är hemma.

Jag vill gärna veta hur ni med heltidsjobb löst situationen?
 
Sv: Hund och jobb

Jag har hundarna med mig hela dagarna.
Men hundgård vore drömen..... just nu bor jag i lägenhet dock så det går ju inte :(

Mvh
Björn
 
Sv: Hund och jobb

Jag jobbar hemifrån så han är med mig jämt! ;)
Nej det är han inte men som en del av er vet så har han väldiga problem med att vara ensam inne, däremot så satte vi upp hundgården ute, och där tycker han om att vara ensam. Han är nu äntligen insett vad det där huset var till för i hundgården... Så när jag lämna och hämtar på dagis eller handlar så får han vara i hundgården. Tidigare fick han åka med i bilen men det är inte så roligt att behöva lämna dem där när det är soligt eller kallt... Dessutom i våran nya bil har vi inget galler mellan bagaet och restän av bilen så det är hundspår över allt... Vi har tänkt köpa en bur som passar i bilen men än har det inte blivit av... När han åker med i den bilen ska vi ofta åka "långt" med packning och barnvagn så då är det enklare utan bur...
När det är jakt så har husse sin jakt och arbetsbil så den är inte särskilt ömtålig...
Ska vi hälsa på vänner som inte kan ha våran hund inne av olika andledningar brukar han få vara hos min svärmor, ibland även min mamma, men hon bor såpass långt bort att det blir oftast om det är en längre tide (ett par dagar) eller om hon kommer och är hund/barnvakt när vi vill komma ut på egen hand ibland.
 
Sv: Hund och jobb

Mina vovvar har det bra! Jag jobbar hemifrån så de behöver nästan aldrig vara ensamma några längre stunder. Det blir väl mest när man åker och handlar eller ska hälsa på folk som de blir lämnade hemma.
 
Sv: Hund och jobb

Jag gör lite olika.

OM jag jobbar så att de måste vara ensamma mer än 6 h/dag så får de vara hos hundvakt (går ju lika bra med hunddagis, men tre hundar på hunddagis blir 7000 kr, det har jag inte råd med. Hmm, det är visst bara två hundar, fick ta bort gammelvovvan igår och inte hunnit fatta det).

Upp till sex h/dag får de vara ensamma.

Sen, jag arbetar som personlig assistent, och hos en av brukarna så är det helt okej att ta med hund/ar. Så där är det lite olika, ibland tar jag med dem, ibland tar jag med någon av dem etc. Är de inte med/de som inte är med är hos hundvakt.

Jag skulle INTE ta ett jobb där jag inte kunde lösa hundarnas tillsyn. Jag har t ex medvetet gått ner i tid och bytt jobb för det blev för mycket med arbetstid + restid, så hundarna fick vara hos hundvakten för mycket i mitt tycke (jag har ju inte hund för att ha dem hos hundvakt och sen hämta dem där, åka hem, se på TV, sova, gå upp och åka iväg med dem till hundvakt igen liksom)

Glömde ju HUR jag jobbade. Jag jobbar himla olika. på jobb #1 jobbar jag i regel 8 till 14-15. Det händer att det blir både kortare och längre, men oftast är det där. Det problematiska är att jag inte vet innan när jag slutar, det är ju inte ett jobb där man kan tycka att 'nu är klockan två, hejdå'. Får hon EP-anfall t ex så kan jag inte gå förrän läget är stabilt. Så det kan bli 8-17 då. oftast kan jag då ringa någon som tar hundarna, men det har (tyvärr) hänt att de fått klara sig. Något som inte var minsta problem, men jag tycker inte om det.

På jobb #2 så jobbar jag skift. Kan vara 8-16, 16-22. 18-22, 9-21 (japps, 12 h) etc. Så det får man lösa från gång till gång. Tolvtimmarspass gör jag bara på helg, just för nån ska finnas hemma hos hundarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund och jobb

Precis vad jag går och funderar på. Drömmer om hund men jag vet inte hur man ska kunna lösa det praktiskt.
 
Sv: Hund och jobb

Han är alltid/oftast med husse på jobbet. Är jag ledig och husse har "tråkigt" jobb som gör att Fritz måste vara mycket i bilen så är han hemma hos mig. Han är aldrig ensam hemma pga att vi jobbar.

/Timsetim
 
Sv: Hund och jobb

Jag jobbar ju fyra dagar i veckan och då är det från halv fyra på dagen till midnatt så det har varit perfekt eftersom min sambo slutat fyra då han jobbar dagtid så han har kommit hem nästan direkt efter att jag gått. Den första månaden när vi hade fått hem Jason så var vi hemma hela tiden men vi övade honom att vara ensam nästan med en gång. Vi började med mycket korta minuter och sen ökade vi på. Idag kan han vara hemma i två timmar utan problem. Jag ser till att han blivit rastad och sen får han nått att tugga på sen sover han eller tuggar på det tills man kommer hem igen.

Nu lär det inte bli några problem alls då sambon blivit uppsagd men det kan vara skönt att kunna lämna honom två timmar och åka iväg och handla eller så.

Men för oss har det i allafall löst sig bra.
 
Sv: Hund och jobb

Första månaden alternerade jag mellan att ha hunden hemma och med i bilen på jobbet. Numera har jag hundvakt.
 
Sv: Hund och jobb

För tillfället är jag studerande med väldigt korta dagar i skolan så det har löst sig perfekt nu under första året med hund. Hon är ensam hemma när jag åker till skolan och hon klarar sig bra.
Har en längre dag (8-14.00) men då har jag 2 timmars lunch så då brukar jag åka hem och så går vi på en skogspromenad under lunchen och umgås lite så att hon inte ska bli ensam hemma så länge.
När jag sen blir mer uppbunden (för såna här lata dagar kan jag ju inte förvänta mig resten av hennes liv) så har jag tänkt att ha hundvakt till henne. Hoppas på att man ska få tag på någon som vill ha lite sällskap på dagarna.
 
Sv: Hund och jobb

Jag jobbar lite som jag vill, (låter flummigt, men är vaktmästare med flextid på 60%). Den lilla W är med min mamma på hennes jobb, det är hennes "dagis", detta för att hon helt enkelt inte klarar att vara själv....

De "gamla" (7 och 13 år) är hemma från ca 8-13 varje dag, själva. Personligen tror jag att de tycker att det är skönt, det är lugnt och ingen liten som hänger dem i hasorna... Men det är 2 mycket självständiga individer, och de har sällskap av varandra. Trodde att W också kunde vara hemma denna tiden, men hon håller på att dö efter bara 2 timmar, så det finns väldigt olika hundar... Mitt är dock lite rasbetingat.

//E
 
Sv: Hund och jobb

Våda hundar är i hundgård på dagarna 8-17 ungefär. Så har det "alltid" varit och det fungerar bra. Hundarna har en uppvärmd koja och en med tak och tre halva väggar. Den sista byggd för gammelhunden vi hade som aldrig under sitt 13 åriga liv satte sin tass i kojan. Så när han blev gammal byggde pappa vad som nu kallas vakttornet åt gamlingen så att han inte skulle behöva ligga direkt på marken.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om? Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att...
2
Svar
23
· Visningar
2 652
Senast: gammalek
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 192
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 850
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Har fixat en relativt stor hundgård till hundarna att vara i när vi går omlott i våra arbeten. Har inte preparerat underlaget, vilket...
Svar
10
· Visningar
689
Senast: Milene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp