Bukefalos 28 år!

Hund och katt?

Bacardirazz

Trådstartare
Lutar åt att skaffa en hund för första gången, en bordercollie.
Jag har två katter hemma på 5 och 7 år. Hur går katter och hundvalpar ihop egentligen?
Hur går era ihop, accepterar dom varandra, kan dom sova i samma rum osv?
Hur har ni vänt katten och hunden vid varandra ibörjan?
 
Sv: Hund och katt?

Se till att bägge individerna har ett stället att vara i fred på, lär valpen att man inte får jaga katter, eller tvärt om beroende på hur katterna är. Ge dom massor av tid, de kan ta månader!

Vi har skaffat hundar när vi redan hade katt, de här gått jätte bra men tagit lång tid, men nu är de inga problem:)

På hundforumet finns massa gamla trådar i de här ämnet, där även den här tråden bör ligga:)
 
Sv: Hund och katt?

Vi har två katter och tre hundar, katterna var här innan alla hundarna. Har inte varit några problem alls,
katterna har visserligen varit lite missnöjda varje gång det tillkommit en valp men det har gått över på ett par dagar.

Här brukar alla fem ligga och sova i samma soffa.
 
Sv: Hund och katt?

Detta är alltså din första hund och då vill du en av de värsta arbetsmyrorna i hundvärlden, varför?
 
Sv: Hund och katt?

Det kan bli riktigt besvärligt en längre tid; beroende på vilken typ av katter man har och hur man bor. Samt förstås hur mycket tid och energi man lägger på träningen. Har man den typ av katt som springer när den känner sig hotad plus en hund med starka drifter, så räkna med att det kan bli svårt och jobbigt. Länge.
 
Sv: Hund och katt?

Det kan vara riktigt svårt att få BC att fungera med katter, speciellt om man inte använder hunden till vallning och lär den vilka djur som är okej att kontrollera. De börjar nämligen snabbt att trigga på katten och det kan leda till skador på både hund och katt. En BC ska stå pall mot en attackerande tjur, de backar absolut inte av en förbannad katt som hytter åt dem. Ögonskador kommer som ett brev på posten.

För att inte tala om att många BCs har jaktinstinkt som triggas av smådjur. Vet flera som är ökända kattdödare i ladugårdarna de jobbar i...

Jag lämnade bort min katt när senaste BCn kom in i bilden. Han dödar katter på sikt, trots månader av träning. Min äldste däremot älskar katter, så det är omöjligt att förutspå.

BCs är en fruktansvärt svår hundras att börja med, eftersom de är så otroligt signalkänsliga, reaktiva och läraktiga. Är din kompis kull reggad?
 
Sv: Hund och katt?

Vi har nu tre katter och två hundar. Har inte gjort någon affär av det när de ska vänja sig vid varandra. De första dagarna är de misstänksamma, men sen ligger de och gosar tillsammans. Det kanske kan variera med olika raser? Den förra hunden var en schäfer och de nuvarande är en blandning (med mycket Bordercollie) och en Dansk-Svensk.
 
Sv: Hund och katt?

Jag haft flertalet hundar tillsammans med katter och de flesta gånger har det gått bra - dock går det inte riktigt lika bra nu, så det är svårt förutspå.

Katten älskar hundar och en av mina nuvarande hundar lekte med henne när hon var valp tills den dagen katten bet henne i örat då valpen var för hårdhänt...och sen dess har hunden avskytt katten :meh:

Nu är hunden liten och gör inga regelrätta "ska döda dig" - men det är tillräckligt jobbigt så jag nu håller på att leta efter ett nytt hem åt katten då hon inte kan gå fritt längre utan att få på moppo med jämna mellanrum av hunden.
Min andra yngre hund fungerar bättre med katten på så vis att hon älskar katten och vill leka, men är ganska hårdhänt vilket inte alltid uppskattas av katten.
 
Sv: Hund och katt?

Lite av mina tankar också .. kan relatera till Kelpie , vår hane är ganska snäll , han vallar/jagar iväg , sen är han nöjd.
En kullbror har levt med katter och fungerade bra med det .. MEN .. deras far dödade katter om han kom åt i ladugården.
Till TS hade jag svarat rent generellt om jag inte hade vetat ras att man brukar ha bättre möjlighet med en valp som växer upp med katterna från början.
 
Sv: Hund och katt?

Det beror på vilken ras/mentalitet hunden har och hur du tränar den skulle jag vilja säga. Alla är olika.

Min första schäferhane kom in som vuxen till mej (följe med på köpet med sambon..;)) och han var så lydig att första gången har försökte jaga en av katterna gav vi honom en rejäl tillsägelse, sen var det aldrig något problem.

Andra hunden (vit herde/husky), en tik fick vi som 13 mån. Hon hade mycket vall/jaktinstinkt. Det gick alldeles utmärkt hemma med våra egna katter. Men ute drog hon på dem om de blev rädda och sprang i början. Vi lyckades träna bort det mesta av detta beteende, men ibland så stängde hon av.

Tredje hunden, nuvarnade (schäferhane) kom hem till katterna som valp. Också mycket vallinstinkt i honom. Han älskar katterna och leker gärna med dem, är mycket försiktig och vet hur han får bete sej. Däremot tror han att alla katter är lika leksugna som våra och springer alltså fram till alla han ser (om jag inte ser honom och kan stoppa).. men säger kissen ifrån, då går han långa omvägar runt den sen.

Fjärde hunden, nuvarnade (Chihuahua/Papillontik) kom också hem som valp. Hon springer efter och skäller, men enbart på hemmakissarna, katter ute går hon omvägar om och/eller skäller ut, men går inte fram. Detta tränar vi på, att hon ska ignorera dem helt. Hon är inte så gammal ännu så det är work-in-progress fortfarande.

Mvh Domino_s
 
Sv: Hund och katt?

Det beror på katterna och hunden. Vi hade redan hund när vi skaffade katter. Det gick jättebra, sen skaffade vi ännu en hund och det fungerade inte alls.
Katterna visade tydligt sitt missnöje genom att kissa utanför lådan, jama mycket, klösa på möbler osv.
När den hunden fick avlivas blev katterna som vanligt igen. Men vår första hund blev väldigt deprimerad som ensam hund och vi ville gärna ha två så vi köpte en ny och direkt började katterna visa missnöje igen. Hundarna har varit väldigt bra med katterna men det har inte hjälpt och tillslut valde vi att omplacera katterna till ett hem utan andra djur.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
996
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Vi har två hundar. 1 år och 1,5 år båda tikar. Den yngre är finnspets och den äldre blandras( labrador, golden, pudel och jackrussel)...
Svar
15
· Visningar
799
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 164
Senast: LaMagia
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
358
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp