Bukefalos 28 år!

Hund och katt?

Ela

Trådstartare
Hur introducerar man bäst en katt tillsammans med två vuxna hundar som tidigare inte haft några direkta erfarenheter av katter?

Kan man få det att fungera? Eller är det svårt att ha hund och katt när de inte är uppväxta tillsammans? Katterna är orädda och hundvana. Hundarna nyfikna på katterna ute men bryr sig inte mer. (alltid i koppel)

Vi har pga av våran tidigare hund aldrig kunnat ha katt då han dödade dem men nu är han borta och vi skulle så gärna vilja ta in våra två underbara stallkatter.

Tror ni vi kan få det att funka? Alla tips mottages tacksamt!
 
Sv: Hund och katt?

jag har bara gjort tvärtom, haft katter först och sedan kommit hem med en hund, men det har alltid gatt bra fran hundens sida, även om tre av dem varit vinthundar som kanske mer än andra raser gärna jagar sma djur som rör sig ute sa har de inte brytt sig speciellt mycket om katterna alls inomhus, och det har jag hört fran andra med, som att det är en annan sak inomhus än utomhus. katterna a andra sidan har väl inte alltid varit sa jättenöjda men de har vant sig varje gang, även min ovanligt bestämda och lättirriterade 9ariga devon rexhona, fast det har tagit upp till en manad innan hon slutade fräsa at hundarna, och efter det kan det fortfarande hända att de far sig ett slag med tassen ibland om de kommer för nära. men är det en "normal" lugn katt sa ska det väl inte vara nagra problem, se bara till att ha ställen där katten kan klättra upp och fa vara ifred i början, eller nanting att gömma sig under sa att hundarna inte kommer at, plus att ha kattoaletten sa att hundarna inte kan fa in nosen i den, kattbajs är ju tydligen av nagon anledning väldigt gott för hundar..
 
Sv: Hund och katt?

Se till att katterna får bo in sig utan hundar först. Sen när dom är trygga och har flera högre gömställen att smita till så kan du ta in hundarna och lär hundarna att ett nej betyder att katten ska vara ifred.

Jag hade katterna före hunden så det var lite enklare än att ta in vuxna katter i ett hem med hundar, vuxna katter kan få för sig rätt så mycket om de inte trivs, bajsa inne, stå och skrika vid dörren etc.
 
Sv: Hund och katt?

Ge dom tid så kommer det funka bra. Se till att katterna har ett ställe dit hunden inte kan komma. Passa hundarna så dom inte "attakerar" katterna eller jagar dom. :)
 
Sv: Hund och katt?

Tack för svaren.

Vi har gjort så att katterna har flyttat in i groventren men pannrum och tvättstuga, sen får de vara fritt i huset när hundarna är instängda eller ute så de kan bli bekanta med gömställen och få känna sig trygga.

Hundarna har träffat katterna lite grann under mycket strikta förhållanden, genom grindarna eller kopplade. Håller tummarna för att det ska fungera i framtiden.
 
Sv: Hund och katt?

Hundarna vill gärna nosa på katterna och jag kan nog tycka att de nosar lite väl mycket så jag bryter dom. Det svåra är att den ena av katterna inte accepterar att hunden nosar utan blir rädd/arg och fräser och slår med tassen vilket gör hunden ännu mer på...

när de befinner sig på var sida grinden verkar de mest igonerera varandra men om katten exempelvis hoppar upp på kökbordet vaknar hundarna genast och blir väldigt nyfikna.

Det största problemet här är nog våran rädsla att hundarna ska skada katterna, vi är rädd. Våran förra hund dödade katterna och det har satt djupa spår och även om dessa hundar aldrig gjort något likande är det svårt att våga lite på dom.

Hoppas att det ska gå om de bara får tid på sig
 
Sv: Hund och katt?

har inga tips men kan bara berätta vår historia.. Vi hämtade en hund som var noll kattvan, men har en katt som överlevt några hundar nu :) Reaktion: katten blev sur när vi hämtade hunden och höll sig undan... i ungefär 10 minuter, sen satte han sig snabbt i respekt hos hunden genom att använda diverse fula medel men då var de fortfarande i ungefär samma storlek.. Idag går det rätt bra, katten ger honom fortfarande några snytingar och fräser men vi är inte rädda för att någon ska bli dödad :)
 

Liknande trådar

Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 631
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 708
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har velat ha hund så länge jag kan minnas. Är både katt och hundmänniska, men pga allergi så kan vi inte ha katt. Hund är inga...
41 42 43
Svar
845
· Visningar
37 433
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 345
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp