Hund och orm bet hund.....

K

katja40

Halloj! känner bara att jag måste få dela med mig de här, känns bara så fruktansvärt hemskt och onödigt... :cry:
vi tar de från början:

idag var min pappa ute och gick med vår hund, han gick den vanliga rundan som är ca 8km lång, hälften i skogen och hälften efter väg! men iallafall, när han går förbi ett hus så kommer det en hund och rusar fram mot våran hund, hoppar över staketet och flyger på våran hund utan anledning. det var en stor 1 årig leonberger. och så gör man bara inte, man måste få passera på vägen, och pappa hade vår hund kopplad dessutom! pappa fick sparka åt den andra hunden och försöka få bort den, till slut kommer hundägaren och skriker och frågar förtvivlat hur de gick för våran hund. pappa svarar att det inte är så farligt, för han såg varken något bett eller blod! så pappa vandrar vidare och mitt ute i skogen blir vår hund biten av en liten huggorm i tassen. ganska snart blev han väldigt dåsig och hängig, så han la sig ner bara sådär.

pappa ringer till mig och mamma och panik-gråter och säger att vår hund håller på att dö. vi går till grannen och som tur var fick vi skjuts till skogsbrynet. eftersom att pappa å hunden var en bra bit in så fick jag ringa och tala om att vi var där med bilen, pappa kom och gick med den haltande hunden, som hade piggnat på, men pappa visste ju inte att man absolut inte fick låta hunden gå om den blivit ormbiten. så vi fick bära han sista biten och lasta in han i baksätet på bilen och åka raka spåret till distrikt-veterinären 3 mil bort! han var förberedd på att vi skulle komma så det hela gick ganska snabbt! vi fick bära han ut ur bilen, tassen och benet var dubbelt så tjockt än normalt och väl inne hos vet fick han lugnande medel och dropp, och en massa åtgärder gjordes.

väl där upptäcker vi att det rinner blod från ljumsken på hunden, och mycket riktigt, hunden som flög på han hade tydligen bitit ändå. och det blev ännu mer panik, för det var ett sår från hörntanden och det var riktigt djupt och illa! britsen han låg på var nästan för liten, så vi fick hålla upp huvudet lite...

när alla åtgärder gjorts, och hunden vaknar till igen efter några timmar hos vet. så fick vi bära han ut till bilen och åka hem igen. vi åkte raka spåret till stället där han blev hundbiten, och visade upp vår hund som låg där i baksätet med tratt runt huvet, och världens fulaste köttsår bak, och knappt var vid medvetandet. som tur var skulle han betala vet. kostnaderna för bettet, och bensinpengar mm åt oss! han skulle avliva sin hund trots att han var bara 1 år! och vår hund är 1,5 år, och vi hade tur att han överlevde! :)

men frågan är ju nu om vår hund kommer bli aggresiv/skeptisk mot andra hundar! han som aldrig gjort något mot nån! och om han kommer bli känslig i bakändan om man klappar han där! de här är bara så onödigt och jag hoppas att det inte händer nån mer, hundbett och ormbett på samma gång! usch, stackars hund alltså! :cry:
 
Sv: Hund och orm bet hund.....

Men herregud, varför ska de avliva sin hund..? Det är ju faktiskt en hund, inte en maskin. De får väl bygga högre staket!

Tråkigt med er hund, tyvärr är det sådant som kan hända.
 
Sv: Hund och orm bet hund.....

Men gud vilken fruktansvärd otur! Stackars er alla! Vilken tur att ni kunde agera så snabbt iaf så ni kom in till vet fort. Och skönt att grannen tog på sig allt utan att tjafsa... Jag hoppas er hund kryar sig fort och att den inte fått några men efter detta.
 
Sv: Hund och orm bet hund.....

vet inte varför de ska avliva sin hund, det är bäst att göra det ändå då den hunden attackerat andra hundar tidigare och är rätt så aggressiv annars. såna hundar ska man bara inte ha kvar!

jo, jag är vet, men det är bara på smådjur... jobbar faktiskt på samma station som vi besökte, men Christoffer som han heter, fick ta hand om vår hund då han var beredd på det och allt! han jobbar 7 dagar i veckan och tar emot akut-fall, medan jag jobbar på vardagarna!
 
Sv: Hund och orm bet hund.....

Dessutom är väl hund ett typiskt smådjur?

Vad jag också tänkte.

TS, innan var det ju din mamma som är veterinär. Eller menar du att det tidigare var din dotter som skrev men nu är det du själv som skriver, och att det nu är dina föräldrar du skriver om?
 
Sv: Hund och orm bet hund.....

Hund är ju smådjur...
Delar du hunden med dina föräldrar?
Nyfiken bara.
 
Sv: Hund och orm bet hund.....

Nej jag delar inte hunden med mina föräldrar, eller hur man ska säga! Det är hela familjens hund, alla generationer! Just nu var det mina föräldrar som hade hunden! Och jag tänker inte rabbla upp vad jag jobbar med eller hur jag jobbar, jag är vet, som jag skrev tidigare, och tar emot smådjur såsom gnagare, katter, kaniner, reptiler mm! Hundfallen är det christoffer som tar emot! Ja min dotter skrev tidigare, och kommer inte göra det mer då hon öppnat ett eget buke-konto!
 
Sv: Hund och orm bet hund.....

vet inte varför de ska avliva sin hund, det är bäst att göra det ändå då den hunden attackerat andra hundar tidigare och är rätt så aggressiv annars. såna hundar ska man bara inte ha kvar!

Där går ju våra meningar isär. Min hund är hundagressiv på grund av osäkerhet. Om det vill illa till flyger hon på och biter. Jag har löst det på ett smidigt sätt dock. Vi har hjälp av en otroligt duktig tränare och hon får inte träffa andra hundar eller vara lös bakom ett staket hon kan ta sig förbi.
Då hon börjat acceptera återkommande hundar så ser jag ljuset i slutet av tunneln, om man säger så ;)
 
Sv: Hund och orm bet hund.....

Gavs det lugnande vid ormbett??? Det var bland det dummaste jag hört. Då vet man ju inte hur hundens AT är, vilket är viktigt i en sådan situation. Att det blödde från ljumsken måste ha kunnat läggas om i en sådan situation, för att åtgärdas när hunden var stabil.
 
Sv: Hund och orm bet hund.....

Där går ju våra meningar isär. Min hund är hundagressiv på grund av osäkerhet. Om det vill illa till flyger hon på och biter. Jag har löst det på ett smidigt sätt dock. Vi har hjälp av en otroligt duktig tränare och hon får inte träffa andra hundar eller vara lös bakom ett staket hon kan ta sig förbi.
Då hon börjat acceptera återkommande hundar så ser jag ljuset i slutet av tunneln, om man säger så ;)

Så klart det går att lösa ett sånt problem. Men alla har nog inte den inställningen och vill inte lägga ner tid och pengar på det. Och då kanske det bästa är att ta bort eller omplacera en sådan hund kan jag tycka! Den kommer ju inte bli bättre med den nuvarande ägaren och kanske bara orsaka fler attacker.
 
Sv: Hund och orm bet hund.....

ja det gavs lugnande via spruta i frambenet ganska snabbt, han var väldigt svårt skadad så det var ju ett måste för att kunna göra rent och sätta i dränerings-slang i hundbettet... han fick samtidigt dropp, som skulle "späs ut" i kroppen med ormgiftet, han bedömde att det räckte med dropp för han tog en massa blodprover och allt såg normalt ut!
 
Sv: Hund och orm bet hund.....

392503_414237971942040_100000675213383_1286136_712587736_n.jpg


575128_414298168602687_100000675213383_1286247_210884619_n.jpg


Du måste kopiera bildlänkadressen, inte sidoadressen för att det ska fungera... ;)
 
Sv: Hund och orm bet hund.....

nej, de känns lite onödigt att skriva det under varje bild, dottern har väl sisådär ett dussin utlagda, men ett problem, foten som han blev orm-biten i, den har "spruckit", mellan tårna! det började med att rinna ut massor av blod, men nu har det gått över i vätska, och den vätskan ska ju naturligtvis få komma ut, så har lindat med lite vet. grejjer som jag har hemma, runt tassen och sedan tagit på en strumpa så inget smuts ska komma in! ska till christoffer (vet) imorrn bitti igen så får han kika på de där, ska även hämta ut cortison-tabletter åt vovven!
 
Sv: Hund och orm bet hund.....

Men jag är lite förvirrad, var det din pappa eller din dotters pappa som var ute med hunden?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
572
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 565
L
  • Artikel
Dagbok Som några nog vet så dog våran hund B i höstas 💔 Och hon var min bästavän och den som jag tyckte MEST om och var som mest nära i hela...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 897
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 799

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp