Hund och sjuk

W.L

Trådstartare
Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under utredning men tyder på att jag kommer må såhär under en lång period, om jag ens blir bättre någonsin.

Har extremt begränsat med ork. Har två hundar, en vallhund dryga året och en äldre sällskapshund. Har kommit till en punkt då jag knappt orkar ta hand om mina hundar. Sällskapshunden lider inte då han inte har jättestort rörelsebehov även om han uppskattar. Men jag tycker så synd om min yngre hund. Hon har stort rörelsebehov och mentalt behov. Just nu går jag kortare promenad eller joggtur med henne när orken infinner sig, ibland hjälper mina föräldrar till med promenad annars skrotar hon mest på gården. Mental stimulans är obefintlig.

Alltså hur gör man? Min ork finns inte, och absolut inte till att ta hand om 2 hundar. Har funderat på omplacering men vill verkligen inte, speciellt när mitt hälsoläge är oklart men kanske är det enda rätta? Föräldrar lika fästa vid hunden som jag och säger att dom ska hjälpa till, men blir aldrig av och hunden behöver mer(bor hemma). Pengar till dagmatte som promenerar eller tränar finns inte. Dessutom har hunden dragit på sig olater i och med understimulerad, ingen problemhund men kräver helt klart sin person. Vet inte hur mycket hon lider, hon gillar livet som gårdshund men märker definitivt av stress hos henne och vill så gärna ut på promenader.
 
Prata med dina föräldrar om dom kan hjälpa dig lite mer med hunden? Dom kanske inte har förstått hur trött du egentligen är?
Kanske kan hunden bo tillfälligt hos dom så kan du känna efter hur du ska göra framöver.
 
Jag håller med Tiffany, prata med dina föräldrar och berätta hur det är, så kanske de kan hjälpa dig mer?

Kan det finnas någon annan bland dina släktingar/vänner/bekanta som skulle vilja vara hundvakt/hjälpa till med hunden under en period? Gratis alltså. Någon som du litar på, såklart.
Jag har ofta passat vänners hundar utan ersättning, bara för att jag tycker så mycket om hundarna och vännerna. Och om det var en vän som var i stort behov av hjälp med hundpassning, då skulle jag verkligen vilja ställa upp. Kanske har du någon sådan person i din närhet också?

Hoppas att utredningen visar vad som är fel, och hoppas att du mår bättre snart!
 
Ingen roligt situation. Hoppas på ett positivt besked från utredningen
Om du inte har möjlighet att få hjälp med unghunden från familj eller vänner, så hade jag nog funderat på att omplacera.
För det tar mycket energi att ha konstant dåligt samvete för att man inte kan/orkar ge sina hundar det de böhöver

Du behöver just nu inte skapa mer stress, eller ha saker omkring dig som tar av din redan låga energi,

Gammelhunden verkar ju nöjd med livet som det är, så njut av hans sällskap som det är
 
Prata med dina föräldrar, kanske behöver de kanske gå kurs eller nåt för att komma igång med unghunden och få inspiration att träna?
Absolut inte fel att omplacera men har du bollat med hundens uppfödare, denne kanske kan tänka sig att ta hunden en period för att avlasta och för att du ska känna efter? Alternativt kan hjälpa dig med att hitta ett nytt hem?
 
Kontaktar uppfödaren och omplacera hunden.
Hunden kommer må bättre du kommer må bättre.
Hunden är stressad för den inte får stimulans.
Du är stressad för hunden inte får stimulans.
 
Bor fortfarande hemma med mina föräldrar. Dom hjälper mig med hundarna redan extremt mycket med rastningar och matningar. Dom är ju liksom inga hundmänniskor egentligen. Vi har bra kontakt med tränare som lagt upp realistiskt träningsplan men ändå funkar det inte. Föräldrar säger att dom ska träna men blir inte av. Har ingen kontakt med uppfödaren och känner inte direkt någon hundmänniska som kan ställa upp.

Drömmen hade ju varit att hitta någon som vill träna/promenera henne några dagar i veckan som kanske inte har möjlighet till egen hund utan krav på ersättning, likt som medryttare inom ridsporten. Men är det vanligt upplägg inom hundvärlden? Sen oavsett om omplacering eller låna ut henne så vill man ju hitta någon bra, som behandlar hunden schysst och inte riskerar förstöra henne. Vill verkligen inte omplacera för hon är ju verkligen min drömhund, tänk om det jag har går att bota? Men kanske orealistiskt att tänka att jag kan hitta någon som vill träna henne gratis.
 
Bor fortfarande hemma med mina föräldrar. Dom hjälper mig med hundarna redan extremt mycket med rastningar och matningar. Dom är ju liksom inga hundmänniskor egentligen. Vi har bra kontakt med tränare som lagt upp realistiskt träningsplan men ändå funkar det inte. Föräldrar säger att dom ska träna men blir inte av. Har ingen kontakt med uppfödaren och känner inte direkt någon hundmänniska som kan ställa upp.

Drömmen hade ju varit att hitta någon som vill träna/promenera henne några dagar i veckan som kanske inte har möjlighet till egen hund utan krav på ersättning, likt som medryttare inom ridsporten. Men är det vanligt upplägg inom hundvärlden? Sen oavsett om omplacering eller låna ut henne så vill man ju hitta någon bra, som behandlar hunden schysst och inte riskerar förstöra henne. Vill verkligen inte omplacera för hon är ju verkligen min drömhund, tänk om det jag har går att bota? Men kanske orealistiskt att tänka att jag kan hitta någon som vill träna henne gratis.
Hundgymnasium möjligtvis? Beroende på vad det är för hund?
 
Bor fortfarande hemma med mina föräldrar. Dom hjälper mig med hundarna redan extremt mycket med rastningar och matningar. Dom är ju liksom inga hundmänniskor egentligen. Vi har bra kontakt med tränare som lagt upp realistiskt träningsplan men ändå funkar det inte. Föräldrar säger att dom ska träna men blir inte av. Har ingen kontakt med uppfödaren och känner inte direkt någon hundmänniska som kan ställa upp.

Drömmen hade ju varit att hitta någon som vill träna/promenera henne några dagar i veckan som kanske inte har möjlighet till egen hund utan krav på ersättning, likt som medryttare inom ridsporten. Men är det vanligt upplägg inom hundvärlden? Sen oavsett om omplacering eller låna ut henne så vill man ju hitta någon bra, som behandlar hunden schysst och inte riskerar förstöra henne. Vill verkligen inte omplacera för hon är ju verkligen min drömhund, tänk om det jag har går att bota? Men kanske orealistiskt att tänka att jag kan hitta någon som vill träna henne gratis.
Just det att hitta någon på hemmaplan som kommer aktivera hunden flera gånger i veckan känns lite väl optimistiskt men gör ett försök?
Men känns ju som det är lite arbete kring det med att passa tider lämna hämta hunden osv.
 
  • Gilla
Reactions: W.L
@W.L även om du känner att du inte har nån kontakt med uppfödaren så uppskattar alla seriösa uppfödare att man hör av sig om det blir problem eller om man av olika skäl kanske inte kan ha kvar hunden. Många kan oftast hjälpa till med råd och har kontakter för att förmedla omplacering.
 
@W.L även om du känner att du inte har nån kontakt med uppfödaren så uppskattar alla seriösa uppfödare att man hör av sig om det blir problem eller om man av olika skäl kanske inte kan ha kvar hunden. Många kan oftast hjälpa till med råd och har kontakter för att förmedla omplacering.
Tyvärr känner jag inget förtroende för uppfödaren. Allt var bra när vi hälsade på och hämtade henne. Men efteråt har vi blivit totalt ignorerade, skrev och ställde lite frågor vid flera tillfällen då rasen är ny för mig men fick inte ens något svar. Så ingen jag vill ska hjälpa mig omplacera faktiskt.
 
Troligen finns det personer som skulle vilja ha ”hund på deltid”, frågan är bara hur du ska kunna hitta någon.

Vi lånade från början en hund av en vännina till en granne för långpromenader på helgen. Så småningom blev det oftare och även någon vecka när matte åkte på semester. Med åren blev det så att vi inte talade om när vi ville komma utan i stället om det var någon kväll vi inte kunde komma. Guld värt för oss som med våra jobb inte kunde ha egen hund, men också för matte som från början inte längre klarat att gå i skogen men som med åren blev allt sämre.
 
Tyvärr känner jag inget förtroende för uppfödaren. Allt var bra när vi hälsade på och hämtade henne. Men efteråt har vi blivit totalt ignorerade, skrev och ställde lite frågor vid flera tillfällen då rasen är ny för mig men fick inte ens något svar. Så ingen jag vill ska hjälpa mig omplacera faktiskt.
Provat att ringa? Alla är inte uppkopplade för att läsa meddelanden. Jag har en kompis som är uppfödare och hon är superdålig på epost, men älskar att prata i telefonen.
 
Såg nyligen ett inlägg på FB om en tjej som gick hundgymnasie och letade efter en lånehund att träna då hon för tillfället inte kunde ha egen hund.

Det upplägget kanske skulle kunna vara nåt?
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 645
Senast: dpmatte
·
H
Hundhälsa Har kommit till en punkt till slut där jag tvingas med veterinärens hjälp att kapitulera och inse att jag inte kan hjälpa Pingla då hon...
2
Svar
20
· Visningar
5 317
Senast: Hjalti
·
Hundavel & Ras Okej så för mer än ett år sen nånting så skrev jag min första ras tråd och bad om hjälp om vad jag ville ha. Det slutade i schäfer och...
Svar
15
· Visningar
2 252
Senast: Ace
·
Övr. Hund Jag startade en tråd om hunden jag är extramatte åt för ett tag sedan, men kan för allt i världen inte hitta den. Nåväl. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 648
Senast: FjantaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp