Hund på jobb. Vilket yrke?

Bill8

Trådstartare
Ni som tar med hunden på jobbet - vad jobbar ni med?

Hej! Jag har planerat att skaffa hund under ett drygt år nu. Jag har erfarenhet av hundar sedan tidigare, men har aldrig haft egen hund.

Jag jobbar däremot heltid och bor ensam. Jag har ett jobb där hunden tyvärr inte kan följa med på jobbet. Jag undrar därför vad ni som tar med hundar till jobbet har för yrken!

Fattar att man i vissa fall inte vill vara öppen med vad man jobbar med. Men jag skulle gärna höra vilka arbetsplatser (eller yrken då) som hundar ofta är välkomna på.

Jag tänker inte byta bransch på grund av hund, men går ändå i tankar om att säga upp mig under nästa år då jag är trött på yrket (vården/psykiatri etc).

Jag är därför sugen på att satsa på ett yrke där jag i framtiden kan ta med mig en hund.

Med vänlig hälsning, Bill
 
Jag jobbar i djuraffär. Där får hundarna vara med i personalrummet, så de har en egen bädd där och jag kan ta långpromenad dit, umgås med dem (och rasta dem) när jag har rast och sedan tar vi en kortare promenad hem. De trivs mycket bra med det upplägget, även om det blir att de sitter ensamma under tiden jag jobbar. Tidigare har jag jobbat i stall, på hunddagis och som hundrastare och vid alla de jobben kunnat ta med egna hundar.

Under några år jobbade jag också som brevbärare. Det fungerade eftersom arbetsplatsen var väldigt nära mitt hem och jag kunde även ta mig hem på lunchen, så hundarna var hemma då och var ändå inte ensamma jättemycket.

Just att ha så nära hem är nog det enklaste upplägget om man inte vill anpassa karriärval efter hund och inte heller har möjlighet till dagmatte/hunddagis. Sedan finns det ju idag fler arbetsplatser som tillåter en att jobba hemifrån några dagar i veckan, så att man kanske inte är beroende av hundvakt varje dag. Framförallt är det väl vanligt inom IT-branchen.
 
Jobbar som administratör/logistiker = kontorsjobb.
Har eget kontor där hunden är med mig dagligen. På företaget finns även inhägnad hundgård med isolerat stort hundhus.
Dock uppskattar ej vovve att vara där själv, men planerar nu för hund nr 2, så det vore perfekt för dem att kunna vara ute lite på dagarna där.
Vi har även en person på jobb som är allergisk, men eftersom vovve håller sig på mitt rum och endast rör sig i korridoren till och från entrén, så har det hittills ej varit något bekymmer.
 
Lärare på naturbruksgymnasium. Hundarna sitter i skolans hundstall där de jobbar som skolhundar och används i undervisningen.
 
Jobbar på administratör och sitter på kontor (på mindre tillverkningsanläggning) och har med hunden ibland.

När jag började var det inga problem alls, men nu några år senare så har jag ett par kollegor som är allergiska mot hund. Sådant är ju också värt att tänka på, att förutsättningarna kan ändras.
Nu funkar det bra i och med att de inte reagerar på just min hund, men annars hade jag kanske behövt sluta ha med henne eller ha eget kontor där jag kunnat stänga in henne när jag rör mig i de gemensamma utrymmena.
 
Jobbar på kontor, just nu är det allt mellan 1-5 hundar här under dagarna. Men det har alltid funnits hund på kontoret.
Det var en av anledningarna att jag kände vi kunde skaffa hund, just att jag kunde ha med den på dagarna.
De dagar han inte kan vara med mig är han med husse på hans jobb.
 
Tränare inom häst och distribuerar hästfoder/tillskott. Jobbar normalt en del hemma, i stall, på lager och har en del kundmöten i stall, djurbutiker och veterinärkliniker.
Så hundarna kan oftast vara med. Jag har senaste 33 åren haft två hundar som vägt mellan 2,5-4 kg st. De var/är tysta, renliga och vänliga. Så de brukar gärna få följa med även dit andra hundar inte är välkomna.

Sambo har planer på att ta med sin hund på jobb som häst-kiro.
 
Ni som tar med hunden på jobbet - vad jobbar ni med?

Hej! Jag har planerat att skaffa hund under ett drygt år nu. Jag har erfarenhet av hundar sedan tidigare, men har aldrig haft egen hund.

Jag jobbar däremot heltid och bor ensam. Jag har ett jobb där hunden tyvärr inte kan följa med på jobbet. Jag undrar därför vad ni som tar med hundar till jobbet har för yrken!

Fattar att man i vissa fall inte vill vara öppen med vad man jobbar med. Men jag skulle gärna höra vilka arbetsplatser (eller yrken då) som hundar ofta är välkomna på.

Jag tänker inte byta bransch på grund av hund, men går ändå i tankar om att säga upp mig under nästa år då jag är trött på yrket (vården/psykiatri etc).

Jag är därför sugen på att satsa på ett yrke där jag i framtiden kan ta med mig en hund.

Med vänlig hälsning, Bill
Jobbar inom djursjukvården. Rätt standard att ta med sig hunden på jobbet 😁
 
Jag jobbar inom neuropsykiatri om man nu kan säga det. Vill och får inte skriva ut exakt vad, men jag jobbar med barn och unga med neuropsykiatriska problem och får ha med hundarna på jobb eller ta med klienter hem om jag vill.

Men det krävs ju en speciell hund för det också. Det är nog egentligen bara 1/6 som jag i nuläget känner mig bekväm med att ha med, dvs hunden får ut något positivt av att vara med och orsakar inte problem på jobbet. Några av de andra kan jag ha med men det blir antingen jobbigt för hunden eller jobbet.
 
Ni som tar med hunden på jobbet - vad jobbar ni med?

Hej! Jag har planerat att skaffa hund under ett drygt år nu. Jag har erfarenhet av hundar sedan tidigare, men har aldrig haft egen hund.

Jag jobbar däremot heltid och bor ensam. Jag har ett jobb där hunden tyvärr inte kan följa med på jobbet. Jag undrar därför vad ni som tar med hundar till jobbet har för yrken!

Fattar att man i vissa fall inte vill vara öppen med vad man jobbar med. Men jag skulle gärna höra vilka arbetsplatser (eller yrken då) som hundar ofta är välkomna på.

Jag tänker inte byta bransch på grund av hund, men går ändå i tankar om att säga upp mig under nästa år då jag är trött på yrket (vården/psykiatri etc).

Jag är därför sugen på att satsa på ett yrke där jag i framtiden kan ta med mig en hund.

Med vänlig hälsning, Bill
Jag jobbar i butik/verkstad och mina hundar har ett eget rum i personalutrymmet ute i verkstaden. Väldigt praktiskt och jag får väl ha i princip så många hundar jag vill där så länge de får plats.
 
Jag har haft med hundarna både inom städ ibland (typ barack och privatstäd), när jag jobbat i stall samt när jag jobbat inom metallindustrin. Då hängde de i kontorsområdet medan jag var på verkstan. Vi hade rätt många jobbhundar, det fanns även hundgårdar utomhus hos flera företag på industriområdet.
Mor min har haft med dem på kontoret inom äldreomsorgen ibland också, och min morbror som var yrkeschaufför bad någon gång om att få låna terriern som sällskap.
Tysta och snälla, hyfsat små hundar. Det är ofta lättare upplever jag. :)
 
Jag har haft med hundarna både inom städ ibland (typ barack och privatstäd), när jag jobbat i stall samt när jag jobbat inom metallindustrin. Då hängde de i kontorsområdet medan jag var på verkstan. Vi hade rätt många jobbhundar, det fanns även hundgårdar utomhus hos flera företag på industriområdet.
Mor min har haft med dem på kontoret inom äldreomsorgen ibland också, och min morbror som var yrkeschaufför bad någon gång om att få låna terriern som sällskap.
Tysta och snälla, hyfsat små hundar. Det är ofta lättare upplever jag. :)
Hur kommer det sig att du hamnade i Skottland, om man får fråga?
 
På djurklinik och personalens hundar är i vårt gemensamma kök /matsal /kontor /omklädningsrum. Alltså ett större utrymme där man kan stänga undan enskild hund om man vill. Som mest har vi nog haft 10-talet personalhundar där, nu är dom fem som mest.
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 568
Senast: Pilot
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 178
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
927
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 099
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp