Hund på jobb. Vilket yrke?

Jag jobbar admistrativt på en lokal gymkedja (6st gym) och kan ta med hunden till alla gymmen- ägarna har alltid haft med sig sin hund så det är rätt allmänt accepterat bland personal och medlemmar att man kan stöta på hundar. Hundarna är på kontoren, reception och entre, aldrig inne i själva träningslokalerna :)
 
Se till att du har en backup-plan ifall det inte fungerar. Det är inte alla hundar och jobblösningar som funkar ihop.

Jag jobbar i kontrollrum och min hund var med mig i 4 år, funkade på det jobbet då jag jobbade ensam och min hund inte var störande på folk som kom dit.
Nya jobbet är alldeles för stökigt och mkt spring, så nu får hon inte vara med. Jobbar dock med samma sak. Helger, kväll och och nätter är lugnare och då får hon vara med nån timme om jag inte ordnat hundvakt. Men det blir ju väldigt mkt timmar i bilen.

Jobbar jag dagtid är hon på hunddagis.
 
Kontorsjobb, får inte ha med hund till kontoret men får jobba hemma halvtid, de få dagar när både jag och sambon är borta samtidigt (han är polis och jobbar inte alltid dagtid) har vi en stor hundgård med koja.
 
Kan inte ta med mig hunden till kontoret men jobbar mycket hemifrån.
Maken brukar ta med sig hunden till kontoret ibland.

De dagar jag behöver vara på kontoret och hunden inte kan följa med husse får hunden vara på dagis.
 
Har jobbat på reklambyrå som webbutvecklare.
På ett ställe fanns några allergiker men jag hade eget kontor så fick ha med hunden på villkor att han var i kontoret dvs inte drällde omkring hur som helst. På ett annat ställe hade vi öppen planlösning dvs inga egna kontor, men kollegorna tyckte bara det var trevligt med en kontorshund. Hjälpte mycket att hunden i fråga var av rimlig storlek (whippet) och dessutom så lugn och stillsam att han aldrig gjorde något väsen av sig. På övriga ställen har det varit nej med hänvisning till allergiker eller kunder eller att de bara inte vill ha djur på arbetsplatsen.

Numera jobbar jag 100% hemifrån (fortfarande webbutvecklare, dock inte på byrå) och då är det ju mycket enkelt att ha med hund på jobbet :p
 
Jag är egen företagare sedan 2005 och har min arbetsplats i bostaden, men innan dess så jobbade jag som originalare (samma som idag) på kontor med öppen planlösning. Då alla mina arbetskamrater tyckte att det var ok med hund på jobbet, så var det inga problem för mig att ha hund med mig på dagarna.
 
Jobbar inom skogssektorn, dels jobbar jag en del hemifrån men även i fält vilket innebär att hundarna kan vara med. Skiljer sig en del inom sektorn skulle jag säga kring om hundar får vara med på kontor eller ej.
 
Jag jobbar som ingenjör på en fabrik. Får inte ha med hund på jobbet men jobbar hemifrån, kanske 25%, i perioder. Jag har två inneboende som är hemma mycket. Annars har min hund inga problem att vara hemma själv 3-4h då och då, jag har nära hem varje lunch de dagar jag måste vara på plats hela arbetsdagen.

Jag kommer byta roll nästa år där de flesta av mina nya kollegor jobbar off-site 50%.
 
Bortsett från själva jobben kan det vara bra att ha i åtanke att möjligheten till hund på jobbet även kan bero på vad det är för hund, hur stor den är, vad den har för päls, om den fäller eller inte osv. En del arbetsplatser är mer positivt inställda till en mindre hund som inte fäller än tex en Sankt Bernard som både fäller och kastar upp spottloskor i taket när den skakar på huvudet. På mitt jobb får man inte ha med sig hund men vissa personer på andra avdelningar har i korta perioder fått viss dispens beviljad på individuell basis. Nu senast var det en som fått hem en bedlingtonvalp, dvs liten och icke-fällande och fick grönt ljus att ha med den på jobbet ibland om det körde ihop sig med hundvakt. Personen sitter inte på kontor hela dagen utan rör sig mycket utomhus också. Så om man har en målsättning att kunna ha med hunden på jobbet så bör man inte bara fundera på vilket jobb man vill ha utan också på vilken typ av hund man vill ha. Vissa raser är av förklarliga skäl inte lika lätta att ta med på jobbet.
 
Jobbar på kontor. Nu har jag hunddagis eftersom jag tycker det är smidigare men ibland hänger hundarna med på jobbet. Har eget kontorsrum där de får vara.
 
Bortsett från själva jobben kan det vara bra att ha i åtanke att möjligheten till hund på jobbet även kan bero på vad det är för hund, hur stor den är, vad den har för päls, om den fäller eller inte osv. En del arbetsplatser är mer positivt inställda till en mindre hund som inte fäller än tex en Sankt Bernard som både fäller och kastar upp spottloskor i taket när den skakar på huvudet. På mitt jobb får man inte ha med sig hund men vissa personer på andra avdelningar har i korta perioder fått viss dispens beviljad på individuell basis. Nu senast var det en som fått hem en bedlingtonvalp, dvs liten och icke-fällande och fick grönt ljus att ha med den på jobbet ibland om det körde ihop sig med hundvakt. Personen sitter inte på kontor hela dagen utan rör sig mycket utomhus också. Så om man har en målsättning att kunna ha med hunden på jobbet så bör man inte bara fundera på vilket jobb man vill ha utan också på vilken typ av hund man vill ha. Vissa raser är av förklarliga skäl inte lika lätta att ta med på jobbet.
Så har det varit för mig på ett jobb också. Generellt hundförbud, men jag fick (permanent) ok att ha med hundarna just för att de var tysta, lugna och renliga, samt att jag hade ett bra upplägg för hur de inte skulle märkas av på jobbet.
 
Lärare på naturbruksgymnasium. Hundarna sitter i skolans hundstall där de jobbar som skolhundar och används i undervisningen.

Jag jobbar gymnasielärare. Har ibland tittat efter jobb på just naturbruksgymnasier, med förhoppning om att de ska vara hundvänliga. Just nu pluggar jag vidare till speciallärare, men när jag är färdig kanske jag kollar runt lite mer noggrant igen. Vet att det finns en skola i Liljeholmen söder om Stockholm som även driver hunddagis, och jag tittar in på deras hemsida för att kolla om det finns lediga jobb.

Vill inte kapa tråden, men om du känner att du har tid och vill dela med dig av erfarenheter av hur det är att ha hund i skolan får du gärna skicka PM.
 
Så har det varit för mig på ett jobb också. Generellt hundförbud, men jag fick (permanent) ok att ha med hundarna just för att de var tysta, lugna och renliga, samt att jag hade ett bra upplägg för hur de inte skulle märkas av på jobbet.
Så var det även på metallverkstaden för mig. Mina hundar var okej i kontorsmiljön (hade till och med egna stolar i konferensrummet) medan vissa andra som var större och bökigare fick hålla sig till rastgårdarna. Det var lite indiviuell bedömning, men helt okej och alla förstod liksom situationen.
 
Jag städar på ett äldreboende. När hon var valp byggde jag om städvagnen, så fick hon hänga på. Nu är hon 10 år, och dom flesta av åren är hon bara själv 3 tim om dagen, så då är hon hemma, då sambon och jag jobbar olika tider. Men behöver hantverkare eller annat in i lägenheten så får hon hänga med till jobbet och är då på kontoret och städcemtralen mere i källaren, och ibland får hon följa med och hälsa på boende.
 

Bifogade filer

  • FB_IMG_1670463604631.jpg
    FB_IMG_1670463604631.jpg
    267,1 KB · Visningar: 67
Personlig assistent. Kan ha med hunden på kvällar och nätter men inte på dagtid då brukaren är iväg på många aktviteter.
 
Jag städar på ett äldreboende. När hon var valp byggde jag om städvagnen, så fick hon hänga på. Nu är hon 10 år, och dom flesta av åren är hon bara själv 3 tim om dagen, så då är hon hemma, då sambon och jag jobbar olika tider. Men behöver hantverkare eller annat in i lägenheten så får hon hänga med till jobbet och är då på kontoret och städcemtralen mere i källaren, och ibland får hon följa med och hälsa på boende.
Men så kreativt!
 
Som några redan har nämnt så spelar det stor roll vad det är för hund. Om jag ska våga mig på en gissning är det minst lika viktigt att välja rätt hund som att välja rätt jobb.
 
Som några redan har nämnt så spelar det stor roll vad det är för hund. Om jag ska våga mig på en gissning är det minst lika viktigt att välja rätt hund som att välja rätt jobb.
Nja, rätt arbetsgivare/chef, skulle jag säga, är det viktigaste. Min chef och kollegor står ut med både hår, grus och valpar som "renoverar". En hund jag hade var inte ens trevlig mot folk, men det gick det med. Fördelarna övervägde nackdelarna för chefen.

Men det är klart, det är lättare att hitta rätt arbetsgivare om man har en enkel hund.
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 631
Senast: Pilot
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 309
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
23
· Visningar
1 251
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
946
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • hjälm till avlångt huvud?
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp