Hund skrämmer häst, vems är ansvaret?

Problematisk

Trådstartare
Hypotetisk frågeställning, jag har funderat på det här ett tag.
Om en hund skrämmer en häst, så skada uppkommer på någon/något, vems är ansvaret?
För enkelhetens skull äger person A hunden och person B hästen. Ingen av dem är stall- eller markägare. Både person A och B är närvarande.

1. Hunden kommer in i hästens hage och skrämmer den. Vem bär ansvar om a) hästen sparkar hunden så hunden blir skadad? b) Hästen springer/halkar/annat när den blir skrämd och skadar sig?

2. Hästen står på stallgången när hunden skrämmer den. Vem bär ansvar om a) hästen sparkar hunden? b) hästen halkar på gången/sliter sig/annat och skadar sig? c) hästen sliter sig/kastar sig och inredning går sönder?

3. A rastar hunden, B är ute och rider. Hunden är lös och springer fram mot/skäller på/skrämmer hästen. Vem bär ansvar om a) hästen sparkar hunden? b) Ryttaren faller av och blir skadad? c) Hästen blir rädd och blir skadad?

Spelar det någon roll om hunden är kopplad (i stallet/på promenad)?

Hoppas någon kan ge mig lite svar :) Jag är bara intresserad av vad ni VET, inte vad ni TROR.
 
Alltid hundägaren eftersom man har strikt hundägaransvar.

1: Hundägaren ska ha koll på hunden så den håller sig utanför hagen.

2. Stallet är hästens hem, hundägaren ska ha koll på hunden så den inte skapar någon situation.

3. Hundägaren ska ha koll på hunden så den inte ger sig på andra, oavsett om det är andra djur eller människor.
 
Alltid hundägaren eftersom man har strikt hundägaransvar.

1: Hundägaren ska ha koll på hunden så den håller sig utanför hagen.

2. Stallet är hästens hem, hundägaren ska ha koll på hunden så den inte skapar någon situation.

3. Hundägaren ska ha koll på hunden så den inte ger sig på andra, oavsett om det är andra djur eller människor.

Så tänker jag också, att det är strikt hundägaransvar. Men gäller det även om den skada som uppkommer bara indirekt beror på hunden? Dvs hästen förstör inredning (för att hunden skrämde den) eller ryttaren ramlar av hästen (för att hunden skrämmer den)? Då är det ju hästen som är direkta "orsaken" till skadan, liksom.
 
Jag tror (observera tror) att det strikta hundägaransvaret kombinerat med hästens särställning i lagen traditionellt sett (t.ex. i trafiken ska det mycket till för att en olycka ska vara hästekipagets fel) gör att det nog ska rätt mycket till innan skulden hamnar hos hästägaren. Då ska man nog kunna bevisa att hästägaren brustit i sitt ansvar rätt grovt tror jag. Sen är det ju inte säkert att skulden hamnar hos hundägaren alltid, utan det kan ju också klassas som en olycka som inte är någons fel och ingen blir skadeståndsskyldig.
 
Så tänker jag också, att det är strikt hundägaransvar. Men gäller det även om den skada som uppkommer bara indirekt beror på hunden? Dvs hästen förstör inredning (för att hunden skrämde den) eller ryttaren ramlar av hästen (för att hunden skrämmer den)? Då är det ju hästen som är direkta "orsaken" till skadan, liksom.

Jag tänker att man är ansvarig för det som uppstår på grund av att hunden är där, men jag känner inte till ifall det är korrekt bedömning och ifall det finns några domar i ämnet.
 

Det där måste ju vara en infekterad grannfejd? Särskilt när hundägaren vet att hästen som passerat tomten har opererats för lösa benbitar tidigare.

Vi har en galen chabrador på granntomten i stallet. Skäller och hoppar upp mot staketet. Vissa hästar tycker att den är obehaglig och andra bryr sig inte alls.
Eftersom vi vet att hunden bor där skulle vi:
1. Aldrig gå förbi där med en reaktiv unghäst.
2. Aldrig skylla på hundägaren om hunden skrämde någon häst. :crazy:

Ledsen att inte kunna svara på dina frågor @Problematisk .
 
Hur blir skillnaden då om kopplad hund eller hund i t.ex. bur i öppen baggagelucka skrämmer en häst?
Rent hypotetiskt.
Vissa scenarion försvinner om hunden är kopplad eller sitter i en bur. Förhoppningsvis ingen som promenerar sin hund i en hage med lösa djur i.
Stallet ej säker men en hund i stallet där ägaren till hunden inte vet hur hästarna reagerar på hunden har inget där att göra enligt min åsikt.
På promenad tar bara hundägaren ut ordentligt så att en skällande hund inte kommer nära inpå hästen så skulle jag personligen räkna det som en olycka om hästen blir rädd och det får påföljder så som skadad häst/ryttare. Men är inte hundra där.
 
Vissa scenarion försvinner om hunden är kopplad eller sitter i en bur. Förhoppningsvis ingen som promenerar sin hund i en hage med lösa djur i.
Stallet ej säker men en hund i stallet där ägaren till hunden inte vet hur hästarna reagerar på hunden har inget där att göra enligt min åsikt.
På promenad tar bara hundägaren ut ordentligt så att en skällande hund inte kommer nära inpå hästen så skulle jag personligen räkna det som en olycka om hästen blir rädd och det får påföljder så som skadad häst/ryttare. Men är inte hundra där.

Det finns det säkert folk som gör. En vandringsled här i närheten av där jag bor går igenom både kohage och hästhage.
 
Med djur i? :banghead:
Skulle aldrig då för mig om jag inte kände till djuren i fråga.

Ja, i kohagen går det köttkor under hela den säsong de går ute. Eftersom jag oftast går med en perosn som har hund så undviker vi den vandringsleden när det är djur där och går där från oktober nångång (eller när de nu flyttar köttkorna) tills de släpps ut där igen till våren/sommaren. Det finns en lapp vid ingångarna (stege/färist) som berättar att där går djur och att hundar ska hållas kopplade. Eller nåt liknande. Minns inte exakt. Ska tillägga att det är hyfsat stora hagar och att man oftast kan gå en omväg runt flocken så man slipper gå nära dem. Men det finns en risk att koflocken parkerat sig precis där man behöver gå in eller ut ur hagen. Därför undviker vi det när det är kor där.
 
Ja, i kohagen går det köttkor under hela den säsong de går ute. Eftersom jag oftast går med en perosn som har hund så undviker vi den vandringsleden när det är djur där och går där från oktober nångång (eller när de nu flyttar köttkorna) tills de släpps ut där igen till våren/sommaren. Det finns en lapp vid ingångarna (stege/färist) som berättar att där går djur och att hundar ska hållas kopplade. Eller nåt liknande. Minns inte exakt. Ska tillägga att det är hyfsat stora hagar och att man oftast kan gå en omväg runt flocken så man slipper gå nära dem. Men det finns en risk att koflocken parkerat sig precis där man behöver gå in eller ut ur hagen. Därför undviker vi det när det är kor där.
Låter somvetigt tänk.
 
Med djur i? :banghead:
Skulle aldrig då för mig om jag inte kände till djuren i fråga.

Man får det. Och vissa verkar tro att djur på håll inte är farliga och att de håller sig där de är.

Red för många år sedan i ett stort naturskyddsområde med lösgående kor i och såg mer än en gång förtvivlade hundägare som inte lytt uppmaningen att hålla hundarna kopplade och fick se sin hund omringad av arga kor.

Min gamla häst avskydde hundar och sa gärna till när hon tyckte de gjorde fel. För några år sedan när hon gick på bete vid en promenadväg såg jag på håll en hundägare släppa lös hunden utanför hagen, och ropa uppmuntrande efter den när den sprang in i hagen, något om att jaga mat. Men när min häst kommer galopperande med sänkt huvud och blottade tänder tyckte inte husse att det var så roligt längre utan försökte kalla in hunden. Efteråt pratade jag med honom om strikt ägaransvar och påminde om vad han skulle kunnat få stå till svars för.
 
Man får det. Och vissa verkar tro att djur på håll inte är farliga och att de håller sig där de är.

Red för många år sedan i ett stort naturskyddsområde med lösgående kor i och såg mer än en gång förtvivlade hundägare som inte lytt uppmaningen att hålla hundarna kopplade och fick se sin hund omringad av arga kor.

Min gamla häst avskydde hundar och sa gärna till när hon tyckte de gjorde fel. För några år sedan när hon gick på bete vid en promenadväg såg jag på håll en hundägare släppa lös hunden utanför hagen, och ropa uppmuntrande efter den när den sprang in i hagen, något om att jaga mat. Men när min häst kommer galopperande med sänkt huvud och blottade tänder tyckte inte husse att det var så roligt längre utan försökte kalla in hunden. Efteråt pratade jag med honom om strikt ägaransvar och påminde om vad han skulle kunnat få stå till svars för.
Får får man självklar. Bara något jag inte skulle göra.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Först och främst: jag undrar inte på grund av att en risksituation uppstått, utan "bara" på grund av att det är en hel del hundar i...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Happimess
·
Gnägg För andra gången så har jag blivit attackerad av en annan persons lösspringande hund. Förra gången ledde jag hästen oxh hunden sprang...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Sporthorse
·
Övr. Hund Lång historia kort, vill inte lämna ut någon. Person A: Hundägare Person B: Dagrastare Person C: Människa som utför arbete på tomten X...
2
Svar
34
· Visningar
3 482
Senast: Disen
·
Övr. Hund Kort fråga med följdfråga. Om en lösspringande (den "smiter") hund springer in i min hästhage och blir sparkad, är det då hundägarens...
Svar
9
· Visningar
2 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp