Hund som är rädd för granskogar (el vildsvin)

Isolfur

Trådstartare
Vänder mig till er för lite tips och råd :)

Har en hund på fem år som är av den lite nervösa typen. Under "spökåldern" hade han en del rädslor men det har vuxit bort. Därefter har han varit ganska lugn och trygg, men för drygt ett år sedan var vi ute i skogen och han råkade springa på vildsvin. Blev inga skador, men han kom tillbaka springande till oss med svansen mellan benen, panikslagen.

Därefter har han varit väldigt bakskygg om man är ute och går i mörker. Kan bli rädd för plötsliga ljud och går och kollar bakom sig mycket. Inget stort problem, han håller sig någorlunda lugn och går alltid att få kontakt med. Problemet har visat sig i skogen också, tex täta granskogar där det är något mörkare blir han stissig och "på tårna". Går vi på vägen förbi skogen där han träffade på vildsvinen (går inte längre i den skogen, vildsvin som sagt :down:), så är han superstressad. Men ännu en gång, kontrollerbar och går att få kontakt med! Brukar låta honom gå och kolla och ha sig så mycket han vill, men börjar han vända sig om eller stanna till så lockar jag och avleder med godis.

Vi var nyss ute i skogen och idag reagerade han på ett sätt jag aldrig varit med om, och jag vill ha lite tips på hur man ska lösa detta. Vi gick i en ny del av skogen och han började stressa, dra i kopplet osv. Blåste till i ett plastband och då började han tokskälla! Han riktade sig mot en tätare del av skogen längre bort, men det var nog ljudet av plastbandet som han reagerade på först. Svansen mellan benen, raggen rest, och stod och vrålade. Han lät riktigt otäck faktiskt, vi som brukar skoja om att han inte kan skälla :eek: Gick inte att få kontakt med honom, tog inte emot godis.... Tänkte att han får väl stå och avreagera sig tills han fattar att det inte är något otäckt, men tillslut tröttnade jag på att vänta ut honom och lyckades få honom att följa med vidare. Resten av promenaden var han på helspänn. Andra hunden som är med är, som alltid, lugn som en filbunke.

Som sagt, så här illa har det aldrig varit förut och jag blev lite ställd på hur jag ska hantera detta. Har inte sett det hela som något stort problem, vi går i skogen ca 4 ggr i veckan och det är kanske en av dom gångerna som han blir stressad och osäker. Han vanligtvis alltid fortfarande kontaktbar och släpper det hela ganska fort. Vill verkligen inte att det ska bli värre!

Om vi håller oss till delar av skogen vi känner till reagerar han ytterst sällan på något, utan det är mest om vi går på ställen där vi sällan är. Men känns ju enormt trist att begränsa sig till ett litet skogsparti.

Hur hade ni hanterat en hund som reagerar såhär? Försöka avleda (hur isf)? Bara gått vidare? Stått kvar och låtit honom avreagera sig? Har alltid haft trygga och lugna hundar, så blir lite fundersam på hur man hanterar en hund som är rädd för typ granskogar och letar efter osynliga monster :confused:
 
Stått kvar och låtit honom avreagera sig?

Absolut inte! Han avreagerar sig inte, han jagar upp sig. Jag hade tränat på att roliga saker händer på relativt läskiga ställen, alltså inte platser där han blir utagerande utan där han blir lite fundersam på om det verkligen är en bra plats att vara på. Sen utökat svårigheten på platsen eftersom det blir lättare. Och om han hamnar i en för svår situation och börjar reagera, så avbryt (om det går så hade jag siktat på att avbryta med något slags "jätteparty", tex att favoritleksaken kommer fram och vi leker oss bort därifrån) och ta er därifrån.
 
Absolut inte! Han avreagerar sig inte, han jagar upp sig. Jag hade tränat på att roliga saker händer på relativt läskiga ställen, alltså inte platser där han blir utagerande utan där han blir lite fundersam på om det verkligen är en bra plats att vara på. Sen utökat svårigheten på platsen eftersom det blir lättare. Och om han hamnar i en för svår situation och börjar reagera, så avbryt (om det går så hade jag siktat på att avbryta med något slags "jätteparty", tex att favoritleksaken kommer fram och vi leker oss bort därifrån) och ta er därifrån.

Tack! Ska prova det! Ja det där med att låta honom avreagera sig har fungerat när han som ung blivit rädd för typ en snögubbe... Att få gå fram och nosa på snögubben och se att den inte var så farlig, och sen har det varit bra. Men är ju självklart (egentligen... :idea:) att skogen blir läskigare och läskigare, det läggs väl bara på mer rädsla ju mer han jagar upp sig! Tack igen :D
 
Tack! Ska prova det! Ja det där med att låta honom avreagera sig har fungerat när han som ung blivit rädd för typ en snögubbe... Att få gå fram och nosa på snögubben och se att den inte var så farlig, och sen har det varit bra. Men är ju självklart (egentligen... :idea:) att skogen blir läskigare och läskigare, det läggs väl bara på mer rädsla ju mer han jagar upp sig! Tack igen :D
Skillnaden mellan snögubben och den här situationen är att snögubben är ett synligt, greppbart hot som han kan utforska och sen avskriva som hot. Hotet i skogen är osynligt och han kan inte utforska det och då kvarstår det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 858
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 637
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 553
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp