Hund som äter allt, snor saker och tuggar sönder saker

När mina hundar varit galna i att äta saker så har det lugnat sig när jag bytt foder till något bättre. I övrigt hade de, vad jag kunde se då, inga symptom på att fodren de åt inte passade dem. Kanske kan vara värt att fundera på.
 
Jag känner någon som lärde sin busvovve passa saker genom klicket metoden. Började med en veckotidning. Då hunden satte tassen på den så klickade hon och gav en kattmatspärla. Sen kunde hon parkera hunden med något att passa medans hon gick på toa, gick ned i källaren en sväng etc. Och så småningom blev det lättare att få den att ligga plats ute om den hade något att vakta. Då matte kom tillbaks brukade hon byta ut saken han vaktat mot en leksak.
 
Som @Red_Chili skrev, ett bättre foder?

Så länge du vet att hunden ges ordentligt med utlopp för sin upptäckarlust så skulle jag faktiskt plocka fram lite resursförsvar - hos mig! Det är helt enkelt inte okej att ta saker från bord och bänkar, det är MINA saker! Ett koncept hubdar i allra högsta grad förstår och kan lära sig respektera om de har minsta förmåga till självbehärskning.
 
Jag känner någon som lärde sin busvovve passa saker genom klicket metoden. Började med en veckotidning. Då hunden satte tassen på den så klickade hon och gav en kattmatspärla. Sen kunde hon parkera hunden med något att passa medans hon gick på toa, gick ned i källaren en sväng etc. Och så småningom blev det lättare att få den att ligga plats ute om den hade något att vakta. Då matte kom tillbaks brukade hon byta ut saken han vaktat mot en leksak.
Han kan något jag döpt till time out, att han ska ligga kvar på en sjal/filt/handduk tills han får ett varsågod och då kan jag gå iväg till andra rum eller fixa med saker innan dess och han stannar. Tränar på det en del och han är jätte duktig. Känns bara besvärligt om det handlar om att jag ska gå fem meter från soffan till hallen för att hämta posten och ska göra så varje gång. Det är inte alltid han stjäl saker men man vet ju inte vilken gång han gör det.
 
Som @Red_Chili skrev, ett bättre foder?

Så länge du vet att hunden ges ordentligt med utlopp för sin upptäckarlust så skulle jag faktiskt plocka fram lite resursförsvar - hos mig! Det är helt enkelt inte okej att ta saker från bord och bänkar, det är MINA saker! Ett koncept hubdar i allra högsta grad förstår och kan lära sig respektera om de har minsta förmåga till självbehärskning.
Jag har ett foder som är i princip det enda som gammelhunden äter för han är sjukt kräsen. Ynglingen hade ett annat foder innan men äter samma som gammelhunden och det har gjort magisk verkan på deras magar. Den äldre hunden var nästan alltid dålig i magen innan och åt dåligt. Nu är han alltid bra i magen. Bytte foder för unghunden när han flyttade hem till mig och upplever att även han mår bra av det här fodret så tror verkligen inte det beror på det.

Jag säger ifrån med kroppsspråket eller blockerar honom om jag ser att han är på väg att ta något eller gör något litet ljud och han fattar och slutar. Förutom ibland om han hittat något riktigt smaskigt då tar han inte ens åt sig fast man petar till honom lite försiktigt på rumpan för att få hans uppmärksamhet eller säger till honom skarpt eller ropar på honom glatt (provat allt känns det som).

Men han har fattat att även om jag tappar något så är det mitt. Jätte viktigt då jag har mängder av mediciner och är livrädd att råka tappa en tablett eller något annat. Det är inga problem alls, han rör inget jag tappar. Det är inte heller svårt att få tillbaka sakerna. Det är när jag inte är med som han snor sakerna men så fort jag kommer släpper han eller lägger sig fast jag varken säger något eller rör honom så han fattar att han gör fel men han är så himla tuff i psyket att det som skulle skrämma gammelhunden inte berör honom alls.

Hur tänker du att jag ska visa tydligare? Alla råd tas emot tacksamt
 
Du har ju egentligen redan fått bra tips tycker jag men här kommer lite tips ändå:

Valphage av kompostgaller, låt inte valpen gå obevakad i ett rum som inte är valpsäkrat till hundra. Alls.

Städa undan allt, alltid.

Släpp lös helvetet om du ser honom ta nått från bordet!

Säg nej om de ser honom ta människosaker och byt genast med hundleksak och beröm.

Ta aldrig saker han redan hunnit sno utan att göra ett schysst byte.

Öva gärna separat på att komma in med skatter. Hemma, trädgård, promenad osv. Hundleksaker, skräp, ben, pinnar osv.

Lär gärna in ett spotta ut, loss, släpp eller vad du vill kalla det som betyder spotta ut omedelbart.
När han spottar ut är allt bra igen och ge gärna godis.

Vitsen med detta är
1 han ska inte få chansen att vänja sig vid att sno människogrejer (viktigast)
2 han ska lära sig att det är positivt att spotta ut grejer
3 han ska lära sig att du inte snor "hans" grejer orättvist utan att det är odramatiskt och helt ok att ge dig dem
4 han ska he fan i borden!

Det kräver en del diciplin men valphage vid toalettbesök mm hjälper mycket med att kunna ha 100%iga regler för valpen.
 
Tack alla för tips, många bra bra råd. Nu ska här jobbas och jag ska bli super uppmärksamm på allt han skulle vilja ha, har redan tagit bort allt han rört varje gång det hänt så nu finns inte mycket att stjäla. Ibland har han hoppat upp på soffbordet så när jag kommer in står han på bordet. Inte ok i min värld, där har jag sagt ifrån på skarpen men hos uppfödaren fick han vara det för hon tränade för utställning och ville han skulle lära sig stå på bord. Han var en tjuv där också men blev aldrig tillrättavisad så han hann befästa en del saker innan jag tog hem honom när han var 6,5 månader. Ska ta till mig alla tips men tror också en del är att han är så ung och omogen så lite växer förhoppningsvis bort om jag är noga nu och låter tiden ha sin gång.
 
Som @Red_Chili skrev, ett bättre foder?

Så länge du vet att hunden ges ordentligt med utlopp för sin upptäckarlust så skulle jag faktiskt plocka fram lite resursförsvar - hos mig! Det är helt enkelt inte okej att ta saker från bord och bänkar, det är MINA saker! Ett koncept hubdar i allra högsta grad förstår och kan lära sig respektera om de har minsta förmåga till självbehärskning.
Exakt! "Mattes" som jag har lärt in är just det. Resursförsvar hos mig. Jag kan säga mattes om vad som helst och då vet han att det inte är hans att ta. Jag kan se på honom hur extremt jobbigt det är att låta bli ibland men mattes är mattes och då rör han inte.
 
@TinyWiny och @Migo

Med min äldre hund var det lätt, jag sa helt enkelt till honom med ett öpöp och han tog åt sig direkt. Unghunden är som en gås, allt rinner av honom han har så tufft psyke. Det fungerar ju att säga till om jag är i samma rum, säger öpöp om jag vill ha deras uppmärksamhet eller få dom att lyssna ordentligt och han fattar det. Öpöp har blivit mitt sätt att säga till, ofta räcker det med ett öp och använder det om han skulle dra i kopplet, ta något, om han funderar på att ta något jag tappar eller vad som helst med båda två, både unghunden och gammelhunden, när dom gör något jag inte vill. Men så fort jag går iväg gör han ju samma igen när jag testat honom. Skulle vilja lära in något som gör att det hänger i även när jag inte har koll. Går det? Använder ni godis som belöning när ni sagt era ord?
 
@TinyWiny och @Migo

Med min äldre hund var det lätt, jag sa helt enkelt till honom med ett öpöp och han tog åt sig direkt. Unghunden är som en gås, allt rinner av honom han har så tufft psyke. Det fungerar ju att säga till om jag är i samma rum, säger öpöp om jag vill ha deras uppmärksamhet eller få dom att lyssna ordentligt och han fattar det. Öpöp har blivit mitt sätt att säga till, ofta räcker det med ett öp och använder det om han skulle dra i kopplet, ta något, om han funderar på att ta något jag tappar eller vad som helst med båda två, både unghunden och gammelhunden, när dom gör något jag inte vill. Men så fort jag går iväg gör han ju samma igen när jag testat honom. Skulle vilja lära in något som gör att det hänger i även när jag inte har koll. Går det? Använder ni godis som belöning när ni sagt era ord?
Jag godisbelönar inte speciellt ofta, men så har mina en speciell relation till mig iom arbetet.

Om öpöp funkar använd det. Om det inte funkar, hitta nått som gör det. Att ta i lite halvdant och tjata tränar bara upp dålig relation, brist på respekt för tillsägelsen. Jag gör "utfall" starka nog för att få effekt, anpassat efter individen. Obs att pressen ska bort omedelbart när hunden avbryter beteendet! Ochså klart, den blir aldrig någonsin fysisk, det är ett avbrott, inte ett anfall. Funkar säkert med ett rikgtigt överraskande tjut eller nått också.
 
@TinyWiny och @Migo

Med min äldre hund var det lätt, jag sa helt enkelt till honom med ett öpöp och han tog åt sig direkt. Unghunden är som en gås, allt rinner av honom han har så tufft psyke. Det fungerar ju att säga till om jag är i samma rum, säger öpöp om jag vill ha deras uppmärksamhet eller få dom att lyssna ordentligt och han fattar det. Öpöp har blivit mitt sätt att säga till, ofta räcker det med ett öp och använder det om han skulle dra i kopplet, ta något, om han funderar på att ta något jag tappar eller vad som helst med båda två, både unghunden och gammelhunden, när dom gör något jag inte vill. Men så fort jag går iväg gör han ju samma igen när jag testat honom. Skulle vilja lära in något som gör att det hänger i även när jag inte har koll. Går det? Använder ni godis som belöning när ni sagt era ord?
Jag säger mattes med sådan skärpa om jag ser att han tänker göra att han när han hade lärt sig det visste att då är det ingen idé. Har han redan tagit något och jag säger mattes så släpper han och backar han undan. Jag lärde in nej först och sedan kombinerade jag nej och mattes, numera säger jag bara mattes och han vet vad det betyder. Inget godis överhuvudtaget i den situationen eftersom det är jag som försvarar min resurs. Jag kan lämna mat på soffbordet och säga mattes om jag ska hämta något (då säger jag det inte med så mycket skärpa utan mer med eftertryck) och numera "vaktar" han det istället mot katten om hon är i rummet, annars följer han ibland med mig men är han kvar så rör han inget. Innan var jag tvungen att plocka med mig precis allt. Han for upp på köksbordet så snart minsta grej kom fram. Mattokig var bara förnamnet men det behövde inte vara mat heller. Husses sockar kunde han tugga på liksom allt annat som råkade vara eller hamna på golvet så numera är allt som inte är hans mattes.
Min är också en omplacering och var nästan exakt lika gammal som din när han kom och kunde då sitt och rulla runt och var i stort sett rumsren. Inget annat. Ingen uppfostran alls. Bet som en piraya så snart han kom åt men han var min i själ och hjärta vid första ögonkastet :love:

Jag upplevde att ju mer han fick koll på hur saker och ting fungerade och ju mer han lärde sig vad som var okej och inte desto mer kunde han slappna av och sluta vara på allting. Han är smart som tusan och lär sig fort och med sådana hundar får man tänka till med vad man råkar lära dem. De lär sig dumheter precis lika fort som de lär sig bra grejer.
 
Jag godisbelönar inte speciellt ofta, men så har mina en speciell relation till mig iom arbetet.

Om öpöp funkar använd det. Om det inte funkar, hitta nått som gör det. Att ta i lite halvdant och tjata tränar bara upp dålig relation, brist på respekt för tillsägelsen. Jag gör "utfall" starka nog för att få effekt, anpassat efter individen. Obs att pressen ska bort omedelbart när hunden avbryter beteendet! Ochså klart, den blir aldrig någonsin fysisk, det är ett avbrott, inte ett anfall. Funkar säkert med ett rikgtigt överraskande tjut eller nått också.
På vilket sätt gör du utfall?

Jag gör inget halvdant så om han inte lyssnar på första kommandot tar jag steget till något annat eller skärper rösten. Jag väljer när en situation är klar. Vet inte varför men redan när jag tog hem honom var han livrädd för nej och slängde sig på rygg om man sa det minsta lilla spänt. Nu är han inte rädd men har stor effekt av det och därav vill jag spara det tiĺl viktiga saker som att inte springa ut på gatan, vara för hårdhänt med min andra hund när dom leker, inte springa fram till andra hundar osv. Ett kraftord jag vill ha till det allra viktigaste.
 
Jag säger mattes med sådan skärpa om jag ser att han tänker göra att han när han hade lärt sig det visste att då är det ingen idé. Har han redan tagit något och jag säger mattes så släpper han och backar han undan. Jag lärde in nej först och sedan kombinerade jag nej och mattes, numera säger jag bara mattes och han vet vad det betyder. Inget godis överhuvudtaget i den situationen eftersom det är jag som försvarar min resurs. Jag kan lämna mat på soffbordet och säga mattes om jag ska hämta något (då säger jag det inte med så mycket skärpa utan mer med eftertryck) och numera "vaktar" han det istället mot katten om hon är i rummet, annars följer han ibland med mig men är han kvar så rör han inget. Innan var jag tvungen att plocka med mig precis allt. Han for upp på köksbordet så snart minsta grej kom fram. Mattokig var bara förnamnet men det behövde inte vara mat heller. Husses sockar kunde han tugga på liksom allt annat som råkade vara eller hamna på golvet så numera är allt som inte är hans mattes.
Min är också en omplacering och var nästan exakt lika gammal som din när han kom och kunde då sitt och rulla runt och var i stort sett rumsren. Inget annat. Ingen uppfostran alls. Bet som en piraya så snart han kom åt men han var min i själ och hjärta vid första ögonkastet :love:

Jag upplevde att ju mer han fick koll på hur saker och ting fungerade och ju mer han lärde sig vad som var okej och inte desto mer kunde han slappna av och sluta vara på allting. Han är smart som tusan och lär sig fort och med sådana hundar får man tänka till med vad man råkar lära dem. De lär sig dumheter precis lika fort som de lär sig bra grejer.

Ska nog träna in någon form av mattes men kalla det mitt.

Ja det är ju det som är charmen också, trots en massa hyss så är hans smarthet en stor fördel vid träning, kan lära in flera olika trick eller kommando på samma dag, ibland på första försöket för att han är så följsam och ibland får vi träna mer men snabbt går det. Får fundera ut nya saker hela tiden. Många tror att min ras kanske klarar sig som bara sällskapshundar men han skuĺle bli tokig och ohanterbar och må dåligt utan daglig mentalaktivering i kombo med motion. Jag har varit sjuk i 9-10 veckor och så mycket jag orkat har vi tränat varje dag. Idag orkade jag inget annat än att ligga i soffan men gjorde en rejält utmanande leta mat lek och gömde mat där och gjorde det där med pappersbitar, tog även fram handdukar och leksaker och under mattorna och la i skor, under hinken, på olika höjder, inuti torkade märgben och i alla skrymslen och vrår så det tog dom nästan 15-20 att hitta allt!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag känner mig ganska vilsen just nu. Jag har en hund som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Jag ska försöka förklara Hade...
Svar
5
· Visningar
2 159
Senast: Red_Chili
·
E
Övr. Hund Man skulle kunna sälja vovven som dokumentförstörare till något företag ;) , men jag vill ju behålla honom så min tanke är att lära...
Svar
3
· Visningar
1 056
Senast: elsa_carlsson
·
B
Övr. Hund Vår 1-åring tuggar sönder allt hon får tag på så fort man lämnar henne ensam. Dock är hon inte helt ensam eftersom vi även har en 6-årig...
Svar
3
· Visningar
2 255
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp