hund som bajsar mycket

Smurfoff

Trådstartare
min dvärgpinscher på 9 månader har börjat bajsa jättemycket! säkert 4-5 gånger om dagen, är de normalt? och hon gör de inomhus med! tips hur man får dem rumsrena? händer även hon kissar inne. jag försöker gå ut med henne så ofta som möjligt och går lite längre promenader, men ibland kan hon bajsa en hög en halvtimme efter vi varit ute..

hon är hemma själv i ca: 4-5 timmar om dagen och har alltid bajsat eller kissat inne då.. fast hon är ordentligt rastad innan..

hur ska jag göra? min mamma håller på att bli galen då vi bor i hyreslägenhet och vi kan bli vräkta pågrund av detta :confused:
 
Sv: hund som bajsar mycket

nej det är inte normalt. de flesta hundar skiter 1-2 gånger om dagen. vad får hon för mat? godsaker, tuggben utöver maten? konsistens på skiten?

hur länge har hon varit ensam så länge? kanske stresskiter hon? små hundar brukar å andra sidan vara svårare än stora att få rumsrena. om ni riskerar vräkning så prova att hägna in ett litet område och lägg tidningar så hon skiter på dem och inte på golvet, allt stoppa henne i en stor bur med plastgolv. burförvaring är olagligt, men bakgrunden till lagen är att man vill komma åt de som jämt har hunden i bur. jag förväntar mig att lagen kommer att ändras.
 
Sv: hund som bajsar mycket

Du behöver inte gå speciellt långt för att rasta en valp, dom vill ofta göra i från sig där dom känner sig trygga vilket är inne :(, så länge du går med den kan den ha svårt att "koppla av" och konsentrera sig på sitt, stå still eller gå sakta runt på en gräsplätt nära ditt hus, samma ställe hela tiden, sen kan du gå en längre promenad så att hunden får röra sig,

Tycker dessutom att det låter lite länge för en sådan ung hund att vara ensam, kan du inte rasta den där i mellan?

Vad ger du den för mat? en del hundmat reagerar en del hundar på att bajsa mer och oftare.
 
Sv: hund som bajsar mycket

Som fler redan skrivit så låter era problem i mina öron mer som ett trygghets-problem än ett rent rumsrenhets-problem!
Möjligtvis även ett foder-/utfodringsproblem.

Vilka rutiner har ni?
Var är hunden när ni lämnar den hemma ensam?
Kan ni ta hjälp av en dagmatte/husse under en period för att se om detta hjälper?

Om jag hade stått inför samma problem så hade jag agerat så här:

* Kontrollerat hundens kost, kanske passar något annat foder bättre som har högre smältbarhet? (Detta görs på några minuter genom att prata med någon kunnig hos veterinären eller på hundaffären)

* Sedan hade jag funderat över hundens dagliga liv!
Vilka rastningsrutiner har vi?
Vilka regler har vi som gör hunden lugn och trygg hemma? (Ordning och reda och tydliga regler och rutiner är VIKTIGT!!)
Kan jag sätta upp en hage med hundens bur, vatten, tuggben och liknande för att skapa en extra trygg plats - om hunden är otrygg!
Hur tillgodoses hunden behov i övrigt? Hur aktiveras den mentalt?
Finns någon anhörig/nära vän som kan hjälpa mej under en period för att eliminera den tid hunden är ensam tills jag lyckats bryta det dåliga mönstret?

Slutligen kan jag inte låta bli att fundera på hur lite pink/bajs från en DP skulle kunna skapa en sådan olägenhet så att man blev vräkt!?!

/Swat
 
Sv: hund som bajsar mycket

Slutligen kan jag inte låta bli att fundera på hur lite pink/bajs från en DP skulle kunna skapa en sådan olägenhet så att man blev vräkt!?!

/Swat

Det funderade jag med på, det är ju bara att plocka upp och skura rent :(
 
Sv: hund som bajsar mycket

hon är inte helt ensam, har en hundkompis också. hon gillar inte att vara ensam, tuggar gärna på ALLT hon ser men hon är ju inte helt ensam. går en lång runda med dem varje morgon efter dem fått mat (typ 40 min), sen åker jag till skolan och mamma till jobb. när jag kommer hem så går jag ut med dem (30 min) sen går jag ut lite då och då just utanför bara. så dem får två längre promenader om dagen.

hon äter nu mat för vuxna hundar, kanske är de som gjort de? men hon skäms knappast när hon skiter eller kissar inne utan hon bara sätter sig utan förvarning. och jag tycker inte hon är stressad eller understimulerad. vi går även hundkurs en gång i veckan och jag tränar henne me klicker hemma.

sen hade vi målare som målade om lägenheten och då va hundarna ensamma me målarna och då hade hon bajsat en hög. och dem har sagt till hyresvärden om detta som ringde och skällde ut oss och hotade med vräkning..
 
Sv: hund som bajsar mycket

hur länge har hunden varit ensam så mycket? är hon ordentligt ensamhetstränad? det låter ju onekligen som att hunden är mycket otrygg. hundsällskap "räknas inte", utan man måste lära den att vara ensam utan människan.

hundar skäms inte. om de hukar sig när de gör ifrån sig eller ser skamsna ut är det för att de är rädda. det är BRA att hon inte ser skamsen ut!

vilken sorts mat för vuxna hundar? märke?

hyresvärden kan inte vräka er för att den har skitit inne en gång (vad han vet om). det har han ingen laglig rätt till.
 
Sv: hund som bajsar mycket

Nej det är inte normalt att bajsa 4-5 gånger om dagen. Visst hon får vuxen foder men vilken sort. Vilket märke. DET har en betydlese. Om det är ett foder baserat på spannmål så skiter dom oftare. Hur är hon i magen. Kan hon ha någon rubbning i tarmen som gör att hon bajsar så ofta.

Hundbajs ska vara brunt o i korvar som skulle gå att plocka med fingrarna utan att händerna blev kladdiga. Det är en perfekt mage enl mej.
 
Sv: hund som bajsar mycket

hon åt doggy ett litet tag, för mamma hade glömt att köpa ny mat till henne. så köpte hills valpfoder nu och hon bajsar mycket mindre! och inte löst bajs längre utan fasta mörka tollar
 
Sv: hund som bajsar mycket

som jag misstänkte då. Skit mat (mat med mycket spannmål) ger stora högar. Skönt det löste sej snabbt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
728
Övr. Hund Något som bekymrar mig är att jag är mörkrädd på kvällen när jag måste rasta mina hundar. Jag har mindre hundar och dom är tyvärr inte...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 558
Senast: Pilot
·
Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 461
Senast: Rhinos
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 205
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp