Bukefalos 28 år!

Hund som bara bits.

V

Vicku

Min kompis och hennes pojkvän har tagit en hund, dom tog den när den var 4 veckor bara, och nej ni behöver inte kommentera det, eller fråga varför för jag vet inte och jag har själv varit arg så snälla inga kommentarer på det.

Nu är den väl ca hmm jag kan inte säga exakt men kanske 4 månader och det enda den gör är bitas.. inte på grejjer utan på människor om man ska klappa den så bits den nr den ska busas den bits när den ska häsa och hårt och bara, den slickar en inte eller så som andra hundar kanske skulle gjort. Det spelar ingen roll om man knäpper den på nosen eller tar fast i käken när den bits och div grejjer..

Den har helt enkelt inte något hyfs alls den hunden, Den blir arg åt minsta lilla och den tror verkligen att det är den som bestämmer.. så nu vill jag ha lite tips om vad man ska göra åt den här hunden, någon?
 
Ignorera valpen när den bits. Skäll inte, knäpp den inte på näsan och håll inte fast den i käken. När hunden bits gå därifrån och varken prata eller titta på den.

Visa att det inte är ett acceptabelt beteende.
 
Då kommer man inte ha mycket umgänge med den valpen.. Men det funkar nog bra om man är konsekvent nog..
 
Jag är

Jag är en av de som ivrigt försvarat att valpen ska gå tillsammans med både vuxna hundar och andra valpar, speciellt under perioden 6-8 veckor. Detta för att lära sig vart gränserna går. Tyvärr är denna period oersättlig och inget man kan pränta in i valpen efteråt.

Valpen ska redan i lådan lärt sig att visa underkastelse och förstå när det är dags att ge sig. Den ska också ha lärt sig hur hårt man får och inte får bitas.

Jag skulle på valpars vis testa att gallskrika, vända ryggen till och surt gå därifrån när valpen bits för hårt. Jag vet inte om det kommer att ha så stor effekt när valpen redan satt sina egna gränser, men testa kan man alltid göra.

I övrigt försöka att få valpen att tänka på annat. Den är så stor så den kan gott få lite huvudbry som sitt, ligg, spela död, kryp och andra konster. Man ska dock vara försiktig med sådana saker som sitt vackert innan valpen har mer muskulatur (om det inte är en liten hund)
 
Re: Jag är

Skrev nog inte det men som Tippan skrev kan man gott skrika till och bara gå därifrån. Då lär sig valpen vart gränserna går.

Sen tycker jag att de ska ta hjälp av någon annan hund, någon som är väldigt snäll men ändå visar vad som är ok eller inte ok. Låt den leka med lite äldre valpar och vuxna hundar så lär den sig snabbt. Dock endast språksäkra hundar.
 
Precis sådär var Selma när hon var 2-3 månader.
Vi provade ALLT kändes det som.

Knäppte man på nosen slutade hon bitas i kanske 2 sekunder. Tog man i nackskinnet blev hon galen och trodde det var hårdhänt lek. :smirk:
Ignorerade vi henne och vände ryggen till hoppade hon runt och bets ännu mer. Det gjorde ju så :devil: ont så det gick inte att sitta kvar.
Gick man därifrån kutade hon efter och bet i benen..

Jag funderade på att ta en blomspruta (Selma hatar ju vatten..) men vågade inte riktigt. Ville inte göra något galet.. Sen pratade jag med hon som har min valpkurs och hon tyckte vi skulle prova. Så vi började med det. Hon bets mycket mindre och efter bara några dagar behövde vi inte blomsprutan längre. :) Hon kan fortfarande glömma bort sig när hon blir glad och busig men hon är ändå inte lika jobbig som hon var då.

Jag vågar inte säga att du ska göra det på din hund, kanske inte alls funkar på den. Men för mig var det jättebra iaf.
 
Den här hunden har inte fått en chans att lära sig hundspråk. Den vet inte hur den ska reagera på åhutningar och har noll koll på hur man uppför sig.

Det bästa vore att låta denne valp få umgås mycket med en van tik och hane. De kan tala om för den lille hur man beter sig som hund och de gör det på ett mycket bättre och effektivare sätt än människan.

Annars vet jag faktiskt inte vad man ska göra. De vanliga knepen torde inte fungera på denne valp, eftersom han inte vet vad singalerna betyder.
 
Du har inte skrivit vad det är för ras på hunden.

Hunden har inte fått lära sig rangordning. Den kommer alltid att uppfatta sig som nummer ett i hierarkin.

När han blir vuxen vet man aldrig när det smäller. Han kommer att bita ifrån sig när han känner sig eller sin rang hotad. Den skiljer då inte på barn eller vuxna.

Jag tog en gång en valp vid åtta veckor. När jag kom dit för att hämta valpen var tiken borta. På min fråga så var tiken bortlämnad för jaktträning sedan två veckor.
De valparna hade inte fått lära sig rangordning av tiken.
Jag kämpade med denna hund till dess den var tre år, då gick det inte längre. Den högg oprovocerat, den hann bita en granne ordentligt, själv blev jag biten flera ggr. i ett fall med blodförgiftning som följd.
Jag fick avliva hunden. Resten av kullen fungerade likadant.

Satsa inte tid på ett så dåligt material. Avliva den direkt.
Det kan bli allt för allvarliga följder om man chansar och behåller den. Tänk bara om den biter ett barn allvarligt!!!
 
Nu tycker jag att du tar i lite väl. Avlivning finns ingen anledning till förrän den fått en chans till träning. Som det är nu så har den troligen tagit över ledarskapet, men visst finns det goda chanser att det blir bra.


Jag tog en gång en valp vid åtta veckor. När jag kom dit för att hämta valpen var tiken borta. På min fråga så var tiken bortlämnad för jaktträning sedan två veckor.


Om din hund blev så mentalt dålig så Du blev tvungen att avliva den så var det troligen dåligt avelsmaterial. Även utan sin mamma så uppfostras och utvecklas valparna. Självklart ska tiken/hanen vara med under denna tid och gärna längre för bästa möjliga uppfostaran men jag har svårt att tro att valparna tar så mkt stryk på pga detta.
 
Faktum är att de gör det. De behöver få umgås med både tiken och andra vuxna hundar för att lära sig spelets regler och det är just under den kritiska perioden sex till åtta veckor. Ofta kan man klara hunden bra ändå, men då beror det ofta på att hunden har svaga eller inga dominansanlag eller liknande.
 
Finns det inga andra hundar hemma hos valparna så tycker jag detta är mkt dåligt. En valp behöver fostras av vuxna hundar under valpperioden. Men att just mamman inte är hemma de sista veckorna innan leverans, det tycker jag inte är så farligt. Finns det andra hundar i flocken så fostrar de lika bra. Vuxna hundar som kan umgås med valpar, och är bra på att fostra menar jag då.
 
Det är faktiskt mycket sällan folk släpper in andra hundar till valparna. Det är en utopi att tro att de gör det (tyvärr) Tar de bort tiken så träffar valparna inte andra vuxna hundar heller. Vem säger att varenda uppfödare har flera vuxna hundar? Tyvärr, men det är sanningen i många många hem och kennlar. En kvinna jag "känner" låter inte ens de vuxna hundarna komma in i huset. Hur mycket tid tror ni läggs ned på valparna där? Det hon ägnar sig mest åt är att kränga iväg valparna efter 8 veckor och tjäna pengar.
 
Jo, jag tror säkert att det är så på många ställen, och det är sorgligt. Har man bara en hund så kan jag väl förstå att det inte går att ordna. Men då skulle man ju kunna be en kompis med deras hund att komma på besök (om det är en bra hund som kan umgås med hundar).
Jag kan ta min uppfödares exemel, där alla hundar är med varandra. Och när valparna börjar bli "stora" så blandas de med alla andra vuxna hundar.
Jag har också flera kompisar som är uppfödare, och där är de också noga med att vuxna hundar ska umgås med valparna, både deras egna och även kompisars hundar.

Glömmer heller inte när jag var i Norge på utställning för några år sedan. Vi åkte och hälsade på en uppfödare som hade 7-veckors valpar. Där kom jag med min tik och höll ordentligt i henne. Då säger dom -Släpp henne bara. Så där släppte jag min tik som aldrig träffat dessa valpar och heller aldrig mamman eller de andra vuxna hundarna i den familjen. Fungerade perfekt.
Såna skulle många uppfödare vara :)

Lär man sina hundar att umgås med andra hundar från början, så tror jag sånt här skulle fungera hos de flesta uppfödare.

Tråkigt när man hör sånt som du nämner :(
 
Nej du KaZa! Jag tar inte alls i.
Den hund jag hade var efter mentalt stabila, jakt och utställningssch., noga utvald. Men den var av en stor tuff ras Vorsteh.
Det räckte med att ha borta de två viktgaste uppfostringsveckorna.
Dessutom så är det så att en stor hund tar stora tuggor när den hugger, en liten små. Därför jag frågade om vilken ras det var på hunden.

Detta att lämna en hund så tidigt som i fjärde veckan är fruktansvärt. De personerna ( jag säger inte uppfödarna) borde anmälas för djurplågeri.
De som tagit hunden saknar förstånd och det är inte åtalsbart.

En hund som inte fått en chans att lära sig de viktigaste reglerna, om hur man umgås i en flock, av sin mor den får lida för det i hela sitt liv. Den ska vaktas och testas och det ska prövas all på den. En sådan hund mår aldrig bra och därför anser jag att den av djurvänlighetsskäl ska avlivas så att den slipper plågas.

Dessutom tillkommer det faktum att om den biter någon så är alltid ägarna ansvariga. Har de som i sin enfald tagit en fyraveckorsvalp detta klart för sig.
 
Detta att lämna en hund så tidigt som i fjärde veckan är fruktansvärt. De personerna ( jag säger inte uppfödarna) borde anmälas för djurplågeri.
De som tagit hunden saknar förstånd och det är inte åtalsbart.

Lugna ner dig lite, jag tycker att du går för långt.. Jag skrev klart och tydligt att jag inte ville disskutera det ämnet.. Och jag tycker att det är lågt at dig att ändå ta upp det när jag skrivit det så tydligt, dessutom tycker jag att det är dumt av dig att disskutera människor som inte varken kan förklara, försvara eller ens har någon aning om det.

Jag ville ha tips om vad man kan göra ditt tips vad att avliva hunden direkt utan att ens försöka träna den.

Jag ska inte föra ditt tips vidare bara så att du vet.
Bara för att din hund inte fungerade så betyder det inte att alla hundar kommer att reagera likadant, du gav din hund en chans och det kommer min kompis också att göra. Förstår inte hur du kan säga att en sådan hund aldrig kan må bra, naturligtvis kan den det! Den lär sig fortfarande.

Och jag tror inte att någon hundägare inte förstår att om hunden man äger biter någon (under dessa omständigheter) så är det ägarens ansvar.
 
I sådana här trådar går det inte att välja vilka svar man vill ha. Det enda man kan göra som trådskapare är att inte svara på det som man inte vill diskutera. Svaren om olämpligheten i att ta 4 veckorsvalpar är helt klart av allmänt intresse.
PL
 
nä men när jag ber om att inte disskutera det så tycker jag att man ska respektera, Tråden handlar inte om det, men vissa har problem att förstå det. Jag bad om tips inte utlåtanden om varför för det vet hon redan. dessutom så bör man ha lite vett att inte disskutera människor som inte kan försvara sig..
 
olämpligheten i att ta 4 veckorsvalpar

Du har också problem med att förstå kanske att tråden inte handlade om det, orsaken till att jag skrev det var så att alla skulle förstå varför så slapp jag förklara det i ytteligare inlägg, så att jag kunde få tips och råd och slippa disskutera det, nu är det så här det är och hon undrar vad hon kan göra, inte vad hon skulle ha gjort..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 215
Senast: iNTOHiMO
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 904
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 266
Senast: Migo
·
Övr. Hund Har nyss fått hem en valp och har sedan tidigare en 6 årig tik. Hon är väldigt nyfiken på valpen vill gärna nosa och titta på vad han...
Svar
18
· Visningar
2 262
Senast: Ratax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp