Hund som beter sig konstigt ibland..

MiniLi

Trådstartare
Börjar oroa mig lite för Camaro, då och då beter hon sig så himla konstigt.

Dels så har hennes skott/ljudrädsla ökat, men jag upplever också att hon blir mer och mer orolig generellt. Hon går ofta omkring hemma som om hon hör något konstigt, vaktar mer än förut osv.

Och tex förut idag när vi skulle gå ut i skogen var hon jättekonstig.
Hon gick lös, som vanligt. Vi gick iväg från gården, in i en hage vi brukar passera. Inne i hagen ställer hon sig och tittar ut över åkrarna, som om hon hör eller ser något. Sen vänder hon sig om och springer hem! Jag fick jaga efter henne, men hon sket fullständigt i mig.
Jag försökte få med henne igen när jag väl fått tag i henne men hon ville verkligen inte. Väl hemma vankade hon omkring och lyssnade bra länge innan hon kunde koppla av.

Sen kan jag ibland undra om hon inte är lite deppig. Ibland känns det liksom som om hon tappat viljan. På promenader (speciellt längre) segar hon efter jättesakta. Ibland får jag dra med henne i koppel..
Det är inte alls likt henne, hon brukar älska att vara ute och springa omkring!

Visst att det är kallt och så ibland, men hon har ju täcke på sig och verkar inte frysa.

Men sen vissa dagar är hon mer som vanligt igen. Och oftast när vi är hemma så är hon glad och busig.

Vi har ju haft en jobbig höst iom att vi förlorade Alice. Det är först nu som jag fått tillbaka lite vilja igen, men då märker jag istället att Camaro är helt märklig.
Har liksom inte tänkt så mycket på det innan, när jag själv varit så nere.. Men det har kommit nu under vintern, i höstas var hon helt klart pigg och galen som vanligt.

Hon är 2,5 år. Kastrerad (sen oktober) tik. Rhodesian Ridgeback.

Någon som har en ide?
Jag har lite olika funderingar.. Allt från att min egen nedstämdhet har påverkat henne, till att hon saknar hundsällskap eller att hon blivit "förslappad" av den här lugna hösten..
Men inget känns hundra, så tar gärna emot nya ideer och framförallt tips på vad jag kan göra för att förändra!
 
Sv: Hund som beter sig konstigt ibland..

Min första tanke var "skendräktig?" men eftersom hon är kastrerad lär det ju inte vara det..
Såå, jag skulle nog ta henne till någon veterinär jag litar på och be dem kolla igenom henne. Hon kanske har ont någonstans eller annat som kan påverka? Hur har det sett ut för henne med sjukdomar osv tidigare i livet?
 
Sv: Hund som beter sig konstigt ibland..

Min första tanke var om det kan ha hänt något med hennes hörsel eftersom hon reagerar annorlunda på ljud nu än tidigare. Men så säger du att hon blev kastrerad i oktober. Det kan ha något med hormonomställningen i kroppen att göra. Jag vet inte hur det är med tikar, men hanar som man kastrerar tar det någon månad innan hormonomställningen är klar. Om det var min hund så hade jag tagit henne till veterinären och bett om en koll som innefattar hörselprov.
 
Sv: Hund som beter sig konstigt ibland..

Reaktionen på gärdet kan väl vara viltdoft. Vildsvin eller varg eller björn kan få hundar att springa hem.

Min tik som helt plötsligt inte ville följa med på promenader utan gick och gömde sig hade fästingsjuka - erlichios.
 
Sv: Hund som beter sig konstigt ibland..

Min första tanke var "skendräktig?" men eftersom hon är kastrerad lär det ju inte vara det..
Såå, jag skulle nog ta henne till någon veterinär jag litar på och be dem kolla igenom henne. Hon kanske har ont någonstans eller annat som kan påverka? Hur har det sett ut för henne med sjukdomar osv tidigare i livet?

När du säger det så påminner symptomen lite om skendräktighet.. Vi kastrerade henne just eftersom att hon blir så oerhört tråkig i de perioderna.

Det enda hon har dragits med är öroninflammationer.. Annars, förutom ett ormbett, har hon varit frisk.

Min första tanke var om det kan ha hänt något med hennes hörsel eftersom hon reagerar annorlunda på ljud nu än tidigare. Men så säger du att hon blev kastrerad i oktober. Det kan ha något med hormonomställningen i kroppen att göra. Jag vet inte hur det är med tikar, men hanar som man kastrerar tar det någon månad innan hormonomställningen är klar. Om det var min hund så hade jag tagit henne till veterinären och bett om en koll som innefattar hörselprov.

Ja det har du rätt i. Ska absolut kolla upp hörseln, och då även göra allmän hälsocheck.

Usch, min stora farhåga när vi kastrerade henne var just att hon skulle bli seg. Vi kastrerade för att slippa de tråkiga perioderna men jag vet ju att en del tikar kan bli segare efter operationen också.
Trodde dock att det var lugnt på den fronten då hon var så oerhört pigg efter operationen!

Reaktionen på gärdet kan väl vara viltdoft. Vildsvin eller varg eller björn kan få hundar att springa hem.

Min tik som helt plötsligt inte ville följa med på promenader utan gick och gömde sig hade fästingsjuka - erlichios.

Tror inte det var viltdoft. Hon är van vid att gå i viltrika marker och har aldrig reagerat såhär förut. Varg och björn finns inte här, vildsvin passerar ibland men hon är som sagt van vid doften.

Ska kolla upp fästingsjukdomarna!

Tack för era svar!!
 
Sv: Hund som beter sig konstigt ibland..

Något kanske har gått fel med kastrationen och det har inte märkts förrän nu?

En annan orsak kan vara sjukdom. En kompis till mig har en väninna med en blandras som blev väldigt konstig. Hunden såg ut emellanåt som om den fick stryk; kunde börja skaka, gömma sig, krypa runt i huset av ingen anledning alls, blir rädd o.s.v. Det visade sig att hunden var sjuk- jag vill minnas att det handlade om ett ryggfel. Ingen hade ens trott på att det var ryggen eftersom inget märktes på hunden när de höll på med henne. Men nu rehabiliteras hunden för fullt.

I vilket fall som helst hade jag tagit hunden till veterinär.
 
Sv: Hund som beter sig konstigt ibland..

Jag ringer veterinärer och bokar tid imorgon!

Hon har förövrigt varit seg och konstig hela dagen, inte velat gå ut mer än för att göra sina behov.. Sambo som har med henne på jobbet stundtals får släpa omkring henne på gården.

Men det lustiga är att ibland är hon pigg och glad som vanligt. Så det verkar komma och gå.
 
Sv: Hund som beter sig konstigt ibland..

Var ligger hon i sin "löpcykel"?

Min personliga erfarenhet är att det tar ungefär ett år innan alla "hormoner" försvunnit ur tikens system! Vissa tikar blir påtagligt förändrade både då löpet i normala fall skulle infallit och då de skulle blivit skendräktiga om de varit fertila.

På min riesen kunde jag märka en mental förändring så länge som drygt två år efter kastrationen. Reaktionen blev svagare och svagare, men den fanns där.

/Swat
 
Sv: Hund som beter sig konstigt ibland..

Även jag tror på ett veterinärbesök. Fästingsjukdomarna kan ju ge alla möjliga konstiga symtom..Har även en bekant vars hund började beté sig konstigt, nästan som Belethien beskriver, kunde bli skitlåg och rädd, tillsynes på vissa platser, typ ett hörn av appellplanen, eller vissa rum hemma. Visade sig vara vajsing på bukspottskörteln..
 
Sv: Hund som beter sig konstigt ibland..

Var ligger hon i sin "löpcykel"?

Min personliga erfarenhet är att det tar ungefär ett år innan alla "hormoner" försvunnit ur tikens system! Vissa tikar blir påtagligt förändrade både då löpet i normala fall skulle infallit och då de skulle blivit skendräktiga om de varit fertila.

På min riesen kunde jag märka en mental förändring så länge som drygt två år efter kastrationen. Reaktionen blev svagare och svagare, men den fanns där.

/Swat

Hennes förra löp startade precis i början av juli, så om hon inte blivit kastrerad hade hon nog startat kommande löp nu i januari/februari..

Så det skulle kunna stämma. Hon blev alltid ordentligt påverkad både inför, under, efter och sen vid skendräktigheten..

Tänker du alltså att detta låter normalt?

Även jag tror på ett veterinärbesök. Fästingsjukdomarna kan ju ge alla möjliga konstiga symtom..Har även en bekant vars hund började beté sig konstigt, nästan som Belethien beskriver, kunde bli skitlåg och rädd, tillsynes på vissa platser, typ ett hörn av appellplanen, eller vissa rum hemma. Visade sig vara vajsing på bukspottskörteln..

Okej.. Ja det finns ju alla möjliga sjukdomar som säkert kan påverka!
Har inte bokat tid än, men kanske skulle ta tag i det..
 
Sv: Hund som beter sig konstigt ibland..

Det enda hon har dragits med är öroninflammationer..

Öroninflammationer kan klart ge problem med hörseln och ljudrädsla. Kanske ska du uppsöka veterinär som verkligen kollar ordentligt ner i hörselgångarna för att se så inga kvarstående problem finns.
 
Sv: Hund som beter sig konstigt ibland..

Min första tanke var "är det löp på G eller har hon nyss löpt?" min egen tik reagerar nämligen på sånt som hon annars inte reagerar på just innan hon ska löpa, vardagliga ljud såsom att nån smäller igen en bildörr kan få henne att hoppa till och boffa eller se ut som att all världens hemskheter plötsligt rasat över henne. Sen vet jag ju många hundar som blir skendräktiga och "tråkiga" efter löpet.

Men, sen såg jag ju att din var kastrerad. Men kanske kan vara hormonerna som spökar.
 
Sv: Hund som beter sig konstigt ibland..

Ja ju mer jag tänker på det desto troligare verkar hormonhypotesen! Dels för att det är precis rätt tidpunkt och sen också för att allt känns lite bekant. Jag tänkte inte ens tanken innan, hon är ju kastrerad, och därför blev jag så orolig..

Tror jag avvaktar lite med veterinärbesök, får se hur det utvecklas.
 
Sv: Hund som beter sig konstigt ibland..

Det är omöjligt att uttala sej om vad som är "normalt" eller inte när det gäller för mej okända hundar.

Däremot tycker jag att det låter gaska sannorliktatt det är hormonerna som spökar i och med att det stämmer med tidpunkten för hur hundens hormoncykel varit före kastrationen.

Jag är ju lite "härdad" så om mina hundar äter, dricker, kissar och bajsar, har normal färg på slemhinnor, är normaltempad och bara verkar lite "off" så avvaktar jag oftast. (Om inte magkänslan säger att något är fel, då åker jag direkt!)

/Swat
 
Sv: Hund som beter sig konstigt ibland..

Tack för ditt svar!

Jag tycker det är väldigt svårt med sjukdomar och sånt nu för tiden.. Sen Alice dog, trots att hon inte "borde", är jag fullständigt livrädd och kan bli hysterisk för minsta lilla.. :crazy:

För att inte tala om ifall hunden börjar kräkas, då är det totalpanik..
 
Sv: Hund som beter sig konstigt ibland..

Det blev ett veterinärbesök iallafall.
Ingen smärta eller annat konstigt som märks vid palpering. Inga problem med sköldkörteln och inga direkta konstigheter med blodkroppar och sånt. Hon hade lite förhöjt värde på hemoglobin och nåt mer, som hade med syresättning att göra. Men det var tydligen inget konstigt och med hennes symptom borde det i så fall varit lågt.

Så veterinären tror på att det är mentalt, eventuellt hormoner som spökar med "löp". Han kände igen det som Swat beskrev, att en del tikar visar upp vissa cykliska beteenden även efter kastration.

Jag frågade om Incurin i en annan tråd, tog upp det med veterinären också men det var inget han direkt trodde på eller kände igen. Han sa dock att man kan prova om jag vill, men tyckte att vi först ska avvakta ett tag och se vad som händer framåt februari/mars.

Så, lite fattigare men inte det minsta klokare.
Fast nu behöver jag iallafall inte oroa mig för en massa sjukdomar..

Blev dock lite uppgiven. Tog en promenad när vi väntade på provsvar och hon var jätteuppjagad. Det hördes en hög smäll någonstans och efter det gick hon upp i stress och kunde inte koppla av för fem öre. Blir ledsen av att se henne såhär, så orolig och stressad.. :(
 
Senast ändrad:
Sv: Hund som beter sig konstigt ibland..

Tyvärr låter det som att din hund har blivit skotträdd. När en hund har blivit rädd för något smittar detta ofta av sig på hela hundens uppfattning av omvärlden. Plötsligt finns det så många fler saker som kan te sig skrämmande. Den blir också expert på att höra minsta lilla skott, vilket innebär att den hör och blir skrämd av ljud som vi inte har en chans en uppfatta med vår hörsel. Detta förklara att hunden kan springa hem mitt under en promenad med svansen mellan benen, utan att vi kan se någon orsak till beteendet.
 
Sv: Hund som beter sig konstigt ibland..

Det är väl Camaro som är ganska dålig mentalt..?

Har hon något som helst viltintresse? Det finns hundar vars skotträdsla har minskat betydligt när de fått börja jaga aktivt och förstått att skott är positivt, men det är ett gediget jobb att komma dit.
För övrigt finns det ett CM-avsnitt jag tyckt om, det som handlar om den skotträdda bombhunden som CM försöker rehabilitera, det kan du ju också kika på om du tror det är skotträdslan som spökar.
 
Sv: Hund som beter sig konstigt ibland..

Tyvärr låter det som att din hund har blivit skotträdd. När en hund har blivit rädd för något smittar detta ofta av sig på hela hundens uppfattning av omvärlden. Plötsligt finns det så många fler saker som kan te sig skrämmande. Den blir också expert på att höra minsta lilla skott, vilket innebär att den hör och blir skrämd av ljud som vi inte har en chans en uppfatta med vår hörsel. Detta förklara att hunden kan springa hem mitt under en promenad med svansen mellan benen, utan att vi kan se någon orsak till beteendet.

Fast vadå "har blivit skotträdd"? Hon har ju inte gått och blivit skotträdd över en natt, hon har varit skotträdd LÅNGT innan de här problemen uppstod..
Men däremot så har jag uppfattat att hennes rädsla för ljud blivit värre.

Det är väl Camaro som är ganska dålig mentalt..?

Har hon något som helst viltintresse? Det finns hundar vars skotträdsla har minskat betydligt när de fått börja jaga aktivt och förstått att skott är positivt, men det är ett gediget jobb att komma dit.
För övrigt finns det ett CM-avsnitt jag tyckt om, det som handlar om den skotträdda bombhunden som CM försöker rehabilitera, det kan du ju också kika på om du tror det är skotträdslan som spökar.

Ja, sedan ungefär ett år tillbaka har det bara gått utför med hennes mentalitet. Hon var himla go som unghund men i processen med att bli vuxen har hon utvecklat mindre positiva sidor.

Hon har massor med viltintresse!
Dock har vi tänkt att just skotträdslan hindrar jakten, för hon blir så himla uppstressad. Vi har provat att öva osv men det har inte hjälpt.
Men intressant att du säger att jakten kan hjälpa där!

Är inte så förtjust i CM men ska se om jag hittar det avsnittet :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 938
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 357
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Mest en fundering, inte så stort problem. Men om jag har varit borta länge, typ ett par dagar och då lämnat min hund hemma hos nån...
Svar
7
· Visningar
1 706
Senast: Blandrastik
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp