Hund som beter sig märkligt när jag varit borta länge.

Blandrastik

Trådstartare
Mest en fundering, inte så stort problem. Men om jag har varit borta länge, typ ett par dagar och då lämnat min hund hemma hos nån kompis eller på hundhotell. Då beter sig min hund som om han inte riktig vill kännas vid mig, när jag har hämtat honom.
Sitter i typ ett par timmar upp till ett dygn, sen är han som vanligt. Inga stora grejer, utan kan huka sig undan om jag försöker klappa. Vill inte sitta bredvid mig i soffan. Sen dagen efter är allt som vanligt igen.

Nån fler som har en hund som gör så? Funderingen på varför? Att han skulle vara besviken på mig som drar till storstan flera dagar utan att han får följa, känns lite långsökt. :)
 
Är du iväg i samma typ av ärende varje gång? Tänker om du tex luktar "konstigt" enligt din hund och han då väntar tills du luktar som vanligt innan han är social osv.
 
Mest en fundering, inte så stort problem. Men om jag har varit borta länge, typ ett par dagar och då lämnat min hund hemma hos nån kompis eller på hundhotell. Då beter sig min hund som om han inte riktig vill kännas vid mig, när jag har hämtat honom.
Sitter i typ ett par timmar upp till ett dygn, sen är han som vanligt. Inga stora grejer, utan kan huka sig undan om jag försöker klappa. Vill inte sitta bredvid mig i soffan. Sen dagen efter är allt som vanligt igen.

Nån fler som har en hund som gör så? Funderingen på varför? Att han skulle vara besviken på mig som drar till storstan flera dagar utan att han får följa, känns lite långsökt. :)
Jag tror inte han är besviken nej. Men jag känner delvis igen det från vår gamla hund. Han kunde vara ”tyst” när han kom tillbaka från hundhotell. Jag upplever det som att hunden inte får samma respons när den kommunicerar och därför stänger ner kommunikationen lite. Eller i alla fall att kommunikationen inte fungerat som inom de vanliga relationerna. Det där med att huka sig undan beröring gör mig lite bekymrad dock. Hur är hunden precis när ni möts igen? Glädje och pussar då? Eller avstängd då också? En möjlig förklaring är ju att hen inte trivts, men det kan du ju få feedback kring från människorna hen varit hos.

Måste dock säga att jag bara småspekulerar lite i mitt svar, annars när jag svarar på Hund brukar jag ha rätt mycket kött på benen. Så detta svaret är inte mer kvalificerat än random Nisse i hundrastgården.
 
Mest en fundering, inte så stort problem. Men om jag har varit borta länge, typ ett par dagar och då lämnat min hund hemma hos nån kompis eller på hundhotell. Då beter sig min hund som om han inte riktig vill kännas vid mig, när jag har hämtat honom.
Sitter i typ ett par timmar upp till ett dygn, sen är han som vanligt. Inga stora grejer, utan kan huka sig undan om jag försöker klappa. Vill inte sitta bredvid mig i soffan. Sen dagen efter är allt som vanligt igen.

Nån fler som har en hund som gör så? Funderingen på varför? Att han skulle vara besviken på mig som drar till storstan flera dagar utan att han får följa, känns lite långsökt. :)
Känner igen detta på den ena hunden som jag hade tidigare. Han visade precis som du nämner tydligt att han inte var "som vanligt" när han hade varit bortlämnad. Undrade många gånger varför det var så då den andra hunden inte alls var sådan. Min syster har en chihuahua och han hade betett sig liknande när han bodde på hundpensionat när dom gifte sig.
 
Våra hundar är jättetrötta då de varit borta. De beter sig annorlunda ett par dagar innan flocken är i balans igen. De är dock alla lika kontaktsökande (mycket) som vanligt, men själva flickdybsmiken ändras eftersom alla är lite trötta och grumpy.
 
Mest en fundering, inte så stort problem. Men om jag har varit borta länge, typ ett par dagar och då lämnat min hund hemma hos nån kompis eller på hundhotell. Då beter sig min hund som om han inte riktig vill kännas vid mig, när jag har hämtat honom.
Sitter i typ ett par timmar upp till ett dygn, sen är han som vanligt. Inga stora grejer, utan kan huka sig undan om jag försöker klappa. Vill inte sitta bredvid mig i soffan. Sen dagen efter är allt som vanligt igen.

Nån fler som har en hund som gör så? Funderingen på varför? Att han skulle vara besviken på mig som drar till storstan flera dagar utan att han får följa, känns lite långsökt. :)
Min pappis bodde kort hos avkomma med sambo. När han kom hem gick han bara förbi mig in och konstaterade att allt var som det skulle och jag var där jag skulle.

Mer liv blev det efter en månads sjukhusvistelse. Han blev tokig av glädje att se mig och for runt. Hos avkomman hade han varit stressad och stirrig. Hemma är han avslappad oh kan ligga och bara titta på oss. Men det tog honom ca en månad att bli sitt vanliga jag efter att vi varit skilda åt lika länge.
 
Mest en fundering, inte så stort problem. Men om jag har varit borta länge, typ ett par dagar och då lämnat min hund hemma hos nån kompis eller på hundhotell. Då beter sig min hund som om han inte riktig vill kännas vid mig, när jag har hämtat honom.
Sitter i typ ett par timmar upp till ett dygn, sen är han som vanligt. Inga stora grejer, utan kan huka sig undan om jag försöker klappa. Vill inte sitta bredvid mig i soffan. Sen dagen efter är allt som vanligt igen.

Nån fler som har en hund som gör så? Funderingen på varför? Att han skulle vara besviken på mig som drar till storstan flera dagar utan att han får följa, känns lite långsökt. :)
Jag har varit med det, om min hypotes är att hunden har fått anstränga sig i att tolka alla intryck, relationer osv. När den sen kommer hem är den trött mentalt och behöver få lite tid att landa innan den är sitt vanliga jag, igen. En del individer har lättare för omställningen och för andra tar det längre tid.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 116
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 631
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 146
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp