Hund som blir orolig av nya grannar

Zazu

Trådstartare
Hej!
Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset (skäller osv).

Min tik gillar inte alls detta och har blivit mer på sin vakt mot alla ljud från trapphuset, men speciellt när de nya hundarna går där.

Hon reagerar genom att morra och komma till mig när hon hör ljud. T.ex igår kväll när det började skälla i trapphuset och hon låg o sov i sängen och jag var i vardagsrummet så vaknade hon, morrade och sprang in till mig och kröp upp bredvid mig och somnade om.

Detta är okej för mig, har tränat henne sen liten att hon inte får skälla och att det är jag som vaktar hemma så på ett sätt reagerar hon helt önskvärt.

Men jag önskar att hon skulle kunna bli lugn med de nya ljuden, då hon haft svårare att koppla av hemma en tid nu pga detta. De nya grannarna har bott här ett antal månader så tycker hon borde haft tid att vänja sig..

Finns det något sätt jag kan träna henne på detta? Hittills berömmer jag bara att hon kommer till mig när hon blir orolig.

Skulle önska att hon t.ex gick och lade sig på sin filt och kunde vara avslappnad där men vet inte hur jag ska träna in det. .

Tacksam för tips hur jag kan göra!
 
Jag skulle dels göra som @hollypolly skriver, dels försöka prata med grannarna om att deras hundar skäller i trapphuset. Tränar de hundarna på att vara tysta i trapphuset eller är det inget de ens reflekterat över? Även andra grannar kan störa sig på hundar som skäller i trapphus och för grannsämjans skull är det ju klokt att åtminstone försöka träna hundarna att vara tystare. Såklart kan det vara lite mer livat precis när man flyttat in, innan alla landat ordentligt och kommit in i nya rutinerna. Men man kan ju försöka prata snällt med dem.
 
Jag skulle dels göra som @hollypolly skriver, dels försöka prata med grannarna om att deras hundar skäller i trapphuset. Tränar de hundarna på att vara tysta i trapphuset eller är det inget de ens reflekterat över? Även andra grannar kan störa sig på hundar som skäller i trapphus och för grannsämjans skull är det ju klokt att åtminstone försöka träna hundarna att vara tystare. Såklart kan det vara lite mer livat precis när man flyttat in, innan alla landat ordentligt och kommit in i nya rutinerna. Men man kan ju försöka prata snällt med dem.
Ja precis.
Jag hade en granne med en hund som skällde dag som natt i lägenheten såväl som trapphuset Och utanför huset.
Tror till och med jag startade en liknande tråd om det för många år sen.
Vi flyttade ett tag efter så jag vet inte om hunden lugnade ner sig med tiden men det var ju så jag som människa blev nervös av alla skall från den hunden.
 
Jag skulle dels göra som @hollypolly skriver, dels försöka prata med grannarna om att deras hundar skäller i trapphuset. Tränar de hundarna på att vara tysta i trapphuset eller är det inget de ens reflekterat över? Även andra grannar kan störa sig på hundar som skäller i trapphus och för grannsämjans skull är det ju klokt att åtminstone försöka träna hundarna att vara tystare. Såklart kan det vara lite mer livat precis när man flyttat in, innan alla landat ordentligt och kommit in i nya rutinerna. Men man kan ju försöka prata snällt med dem.
Tack! Jag ska testa belöna bättre, funderar på om det är en idé att ge belöningen på filten istället för hos mig?
Jag önskar att jag vågade prata med grannarna men är alldeles för feg för det..Går och hoppas att nån annan granne ska göra det :crazy:
 
Ja precis.
Jag hade en granne med en hund som skällde dag som natt i lägenheten såväl som trapphuset Och utanför huset.
Tror till och med jag startade en liknande tråd om det för många år sen.
Vi flyttade ett tag efter så jag vet inte om hunden lugnade ner sig med tiden men det var ju så jag som människa blev nervös av alla skall från den hunden.
Om man slapp grannar ändå!
 
Tack! Jag ska testa belöna bättre, funderar på om det är en idé att ge belöningen på filten istället för hos mig?
Jag önskar att jag vågade prata med grannarna men är alldeles för feg för det..Går och hoppas att nån annan granne ska göra det :crazy:
Stor igenkänning på din tråd. Startade som sagt en nästan identisk för ca 7 år sen och jag är inte heller typen som ville eller vågar prata med grannar som stör :)
 
Tack! Jag ska testa belöna bättre, funderar på om det är en idé att ge belöningen på filten istället för hos mig?
Jag önskar att jag vågade prata med grannarna men är alldeles för feg för det..Går och hoppas att nån annan granne ska göra det :crazy:
Du kan ju börja med att bara prata vardagligt med dem, fråga lite om hundarna osv. Sedan när ni pratat några gånger och inte är totala främlingar för varandra så fråga om skällandet? :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 754
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 647
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 633
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 094
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp