Hund som dricker mycket om nätterna

Voeux

Trådstartare
Jag tror inte att min hund dricker för mycket, jag har inte hunnit mäta ännu men efter en snabb Googling så verkar det rimligt att han ska dricka 2,5 dl per dygn på sina 5 kg? Hans vattenskål tar lite mer än så, 5 dl kanske men vi får alltid hälla ut en del när vi byter det varje dag. Så mängden verkar vara OK, även om jag såklart ska mäta mer noggrant.

Däremot så går han upp och dricker varje natt, ofta två gånger. Han vaknar och kryper upp från under täcket, hoppar ner från sängen och tassar ut i köket, sedan dricker han i vad som känns som en evighet. Sedan tassar han in och kryper ner under täcket igen. Några timmar senare samma visa. Här om dagen tog vi en nap efter jobbet och han var uppe och drack två gånger under den dryga timmen vi sov, och sedan två gånger på natten igen.

Är det normalt att hundar som sover vaknar av att de är törstiga? Eller är det kanske bara att han blir varm av att sova under täcket? Finns det någon anledning till oro gällande hans drickrutiner?
 
Sen spelar det väl stor roll om han äter torrt eller blötmat? När min åt enbart färskfoder så drack han i princip inget alls vintertid, tex.
 
Han äter enbart torrfoder.

Ja då blir de ju klart törstigare. Har svårt att uttala mig om hur mycket en 5kgs hund "ska" dricka dock. Min 40-kilos kan ibland dricka en halv ocean känns det som när han är riktigt törstig...

Men googlade och såg tex detta:
https://evidensia.se/djurvardguiden/sa-mycket-bor-din-hund-dricka/#:~:text=En hund behöver normalt sett,är det ett sjukligt drickande.

Vilket innebär ca 2,5dl för 5kg hund..om jag inte räknar fel.

Edit: Ursäkta, är trög som fan idag. Såg nu att du hade googlat och räknat ut det.
Att hunden går upp och dricker lite vatten på natten ser jag väl inte som så jättekonstigt, det gör min ibland om han inte druckit innan vi går och lägger oss. Han brukar dock inte dricka mer än en gång om natten isf dock.
 
Mina dricker inte på natten men jag ger också färskfoder sista målet. Då jag gav torrfoder sista målet drack de på natten. Är det en förändring i B's beteende eller är det så han brukar göra? Är det en förändring i beteende utan att ni ändrat på något hade jag funderat på att kolla upp det. Är det ingen förändring utan det är så han alltid gjort är det nog inget att oroa sig över.
 
Mina två tidigare hundar drack främst under natten utan att det var något som helst fel på dem. Däremot om din hund börjat dricka plötsligt på nätterna så kan det ju vara värt att kolla upp det.
 
Mina hundar dricker också på natten. Inget konstigt. 2,5 dl på 5 kg. Det motsvarar ungefär 50 ml per kg vilket är normalt för en hund att dricka.
 
Mina två aussies dricker aldrig under natten, trots att de sover i sängen med mig. Om någon går upp för att dricka så är det jag :p
 
Mina två aussies dricker aldrig under natten, trots att de sover i sängen med mig. Om någon går upp för att dricka så är det jag :p
Ligger dina hundar ihoprullade under ett tjockt duntäcke hela natten då? Jag har sett @Voeux täcke och det är jäkligt fluffigt ;) Inte konstigt att Bruce blir varm och vill dricka under natten.
Min ena dricker aldrig på natten. Den andra har någon fix idé om att hon ska upp och dricka 5 minuter efter att vi släckt lampan. Varje gång! Har löst det genom att ha vattenskål i sovrummet så får hon väl göra så då. Sambons whippet dricker 2-3 gånger per natt ibland, han sover inte i sovrummet då jag vaknar varje gång han ska upp och dricka så han sover numera i ett annat rum där hans drickande inte stör lika mycket :p
 
Ligger dina hundar ihoprullade under ett tjockt duntäcke hela natten då? Jag har sett @Voeux täcke och det är jäkligt fluffigt ;) Inte konstigt att Bruce blir varm och vill dricka under natten.
Min ena dricker aldrig på natten. Den andra har någon fix idé om att hon ska upp och dricka 5 minuter efter att vi släckt lampan. Varje gång! Har löst det genom att ha vattenskål i sovrummet så får hon väl göra så då. Sambons whippet dricker 2-3 gånger per natt ibland, han sover inte i sovrummet då jag vaknar varje gång han ska upp och dricka så han sover numera i ett annat rum där hans drickande inte stör lika mycket :p
Haha nä det gör de inte, men de gillar att ligga på var sin sida om mig och därmed nåla ner mig i sängen med täcket :cautious: Antagligen därför JAG blir så varm:p
 
Mina dricker inte på natten men jag ger också färskfoder sista målet. Då jag gav torrfoder sista målet drack de på natten. Är det en förändring i B's beteende eller är det så han brukar göra? Är det en förändring i beteende utan att ni ändrat på något hade jag funderat på att kolla upp det. Är det ingen förändring utan det är så han alltid gjort är det nog inget att oroa sig över.

Han har alltid druckit på natten men jag tycker att det har blivit mer på sistone. Nu när jag tänker på det så kan det ju faktiskt också gå hand i hand med att han har börjat få en till måltid torrfoder kring kl. 22. Innan fick han sin sista måltid kring 17-18, så kvällstorrfodret kanske också har bidragit till att han blir mer törstig nattetid.

Ligger dina hundar ihoprullade under ett tjockt duntäcke hela natten då? Jag har sett @Voeux täcke och det är jäkligt fluffigt ;) Inte konstigt att Bruce blir varm och vill dricka under natten.
Min ena dricker aldrig på natten. Den andra har någon fix idé om att hon ska upp och dricka 5 minuter efter att vi släckt lampan. Varje gång! Har löst det genom att ha vattenskål i sovrummet så får hon väl göra så då. Sambons whippet dricker 2-3 gånger per natt ibland, han sover inte i sovrummet då jag vaknar varje gång han ska upp och dricka så han sover numera i ett annat rum där hans drickande inte stör lika mycket :p

Vi har köpt nytt täcke :D De stora får ligga på vinden jag orkar inte ens tänka på dem just nu 😅 Men ja, B sover under och intill kroppen. Ibland vaknar jag till av att han sätter sina små baktassar mot mig och skjuter ut sig en bit så åtminstone nosen hamnar utanför :D
 
Han har alltid druckit på natten men jag tycker att det har blivit mer på sistone. Nu när jag tänker på det så kan det ju faktiskt också gå hand i hand med att han har börjat få en till måltid torrfoder kring kl. 22. Innan fick han sin sista måltid kring 17-18, så kvällstorrfodret kanske också har bidragit till att han blir mer törstig nattetid.



Vi har köpt nytt täcke :D De stora får ligga på vinden jag orkar inte ens tänka på dem just nu 😅 Men ja, B sover under och intill kroppen. Ibland vaknar jag till av att han sätter sina små baktassar mot mig och skjuter ut sig en bit så åtminstone nosen hamnar utanför :D
Haha åh förstår det! Du får ta tag i täckesfrågan längre fram :p
Om jag skulle ge mina torrfoder kl 22 är jag övertygad om att de skulle gå upp för att dricka mitt på natten. Skulle i ditt fall blöta upp torrfodret som han får sådär sent så kanske drickandet på natten minimeras när han får i sig ordentligt när han får vätska via maten :)
 
Han har alltid druckit på natten men jag tycker att det har blivit mer på sistone. Nu när jag tänker på det så kan det ju faktiskt också gå hand i hand med att han har börjat få en till måltid torrfoder kring kl. 22. Innan fick han sin sista måltid kring 17-18, så kvällstorrfodret kanske också har bidragit till att han blir mer törstig nattetid.



Vi har köpt nytt täcke :D De stora får ligga på vinden jag orkar inte ens tänka på dem just nu 😅 Men ja, B sover under och intill kroppen. Ibland vaknar jag till av att han sätter sina små baktassar mot mig och skjuter ut sig en bit så åtminstone nosen hamnar utanför :D

Alltså, det sista. Så jäkla gulligt!!!
 
Han har alltid druckit på natten men jag tycker att det har blivit mer på sistone. Nu när jag tänker på det så kan det ju faktiskt också gå hand i hand med att han har börjat få en till måltid torrfoder kring kl. 22. Innan fick han sin sista måltid kring 17-18, så kvällstorrfodret kanske också har bidragit till att han blir mer törstig nattetid.

Då tror jag absolut att det är för han numera får torrfoder kl 22. Mina får också sista målet vid den tiden och då de fick torrfoder gick de med upp och drack en del under natten. Så jag ger numera färskfoder sista målet så de kan sova utan att vakna av att vara törstiga.
 
Har han mat stående framme för jämnan, och är det därför han äter torrt? Den metoden hade jag med min förförra hund. Hon gick hela dagen och väntade på att det kanske skulle vankas något mer spännande som rester av vår middag. När det var dags att lägga sig och ingen roligare mat hade erbjudits, åt hon upp fodret i skålen. En till två timmar senare gick hon upp och drack.

Min nuvarande hund äter också nästan bara torrfoder, men jag häller på vatten så att det nätt och jämnt täcker maten alldeles innan jag serverar, och hon går bara upp någon gång om året för att dricka. Hon får sin mat vid 19-tiden på kvällen, och rastas runt 22-23, och kan sova fram till 10-11 på morgonen.

Har också haft pinscher, bättre sänghundar finns inte. Rena, hårar knappt alls och ligger under täcket som bästa värmedynan.
 
Haha åh förstår det! Du får ta tag i täckesfrågan längre fram :p
Om jag skulle ge mina torrfoder kl 22 är jag övertygad om att de skulle gå upp för att dricka mitt på natten. Skulle i ditt fall blöta upp torrfodret som han får sådär sent så kanske drickandet på natten minimeras när han får i sig ordentligt när han får vätska via maten :)

Bra tips! Gjorde det nu!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 419
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min hund (7 månader) väljer att somna någonstans ute i lägenheten men vi har dörren öppen till sovrummet så han kan komma in till oss om...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 559
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Min ena lilla hund har främst växt upp med Husse. Husse har därmed varit hennes favoritperson. Hon skulle gosa med honom mest, sitta i...
Svar
8
· Visningar
1 333
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
899
Senast: annaovega
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp