hund som e lös..!!???

A

angel the ting

för ett tag sen när jag va ute med hunden och gick våran vanliga runda i skogen så kom det en lös hund springade fram till min hund och det blev bråk...

ägaren till den andra hunden kom springande och skrek...!!

enlig henne så e det jag som få betala hennes vet korstnader ... stämmer det???

min hund va ju kopplad och inte hennes...
jag e inte varn vid sånt e första gången en hund ha sprungit fram till min hund och även om det va min hund som blev rädd och började bråket....

vem e det som ska stå för korstanderna..?????

:cry: :confused: väldigt tacksam för svar om någon vet.....
 
Sv: hund som e lös..!!???

Det är hon som ska betala för kostnaderna. Hennes hund var lös. Har man inte koll på hunden ska man inte ha den lös, alt gå där det inte finns andra hundar. (Som jag måste göra då min hund drar efter andra)

Min blev biten för ett år sedan av en lösspringande hund. Ägarna till den fick betala alla vet kostnader för att det råder koppeltvång. Det här var dock i ett bostadsområde.

Den här årstiden får man heller inte ha hunden lös pga vilt. Ok om hunden inte jagar och lyder minsta lilla.


Ta kontakt med en advokat som kan svara på detta.


Hur gick det med din hund?

Lycka till. Sofie och Boss
 
Sv: hund som e lös..!!???

Eftersom din hund var kopplad och du inte har ngt ansvar för att ägarens hund springer fram till din hund borde det vara hon som ska stå för eventuella kostnader, gällande både hennes egen och din hund.
Så har det iaf alltid gått till när min hund och jag fått "oönskad" påhälsning av lösa hundar *muttra*.
Hör gärna efter med polisen, och du kanske till och med bör göra en anmälan om ägaren "vill bråka".
 
Sv: hund som e lös..!!???

Om din hund orsakat hennes hund skador som kräver veterinärvård, så är det du som ska stå för den kostnaden. Likaså är hon skyldig att betala eventuella veterinärkostnader för din hund.

Strikt ägaransvar gäller för er båda, oavsett om en hund är kopplad och en hund är lös.
 
Sv: hund som e lös..!!???

jag håller med gnist faktiskt. båda ska stå för kostnaden. men tycker ändå hon bör betala mer för hennes var ju lös.
 
Sv: hund som e lös..!!???

Så skönt att läsa när någon vet vad som gäller och inte tycker och tänker om hur det "borde" vara. :angel: :)
 
Sv: hund som e lös..!!???

min man e på djursjukhuset med våran hund nu , han fick åka in med henne med en gång ... tyvärr kunde inte jag följa med eftersom det kom en tjej i dag och kollade på en av mina hästar som ska säljas...

men han ringde förut och det va rätt så alvarligt med henne .. hon hade ju ingen chans mot den andra hunden eftersom hon e så liten och gammal...

men jag ska ringa hon med hunden sen när dom ha kommit hem och berätta vad det kommer att kosta och vad hon ska lägga ut .. tror inte hennes hund fick några skador alls ...

ska ringa försäkringsbolaget i morgon med och prata med dom....
 
Sv: hund som e lös..!!???

Det är den andra hundägarens försäkring som ska täcka kostnaderna för din hund, så ring till henne och ta reda på vilket försäkringsbolag hon har och vidarebefodra detta + hennes namn och gärna även hennes personnummer till ditt försäkringsbolag, så kan de sköta kontakten med hennes bolag.
Vägrar hon, så polisanmäl henne för att hon haft hunden lös nu under "löshundförbudstiden" utan att ha tillräcklig kontroll över hundens göranden. Anmäl också till polisen att er hund blivit skadad av hennes hund till följd av detta.

Oavsett, så tycker jag att en anmälan ska göras. Hundägare måste lära sig att ta ansvar för sina handlingar och för vad deras hundar ställer till med.
 
Sv: hund som e lös..!!???

Men om inte hennes hund blev skadad - vad är det då för veterinärkostnader du ska betala?

Som sagt - hon ska betala DIN hunds vet.kostnader och du ska betala HENNES hunds veterinärkostnader.
Det är därför det heter STRIKT HUNDÄGARANSVAR. Även om din hund är en jättesnäll skötsam kopplad hund som hamnar i bråk med en stor aggresiv lös hund så är det du som står för veterinärkostnaderna om den stora arga lösa hunden får en skada.
 
Sv: hund som e lös..!!???

Gnist skrev:
Strikt ägaransvar gäller för er båda, oavsett om en hund är kopplad och en hund är lös.

Urk, urk. Nu är man ännu oroligare över promenader. *flyttar ut på landsbygden*
 
Sv: hund som e lös..!!???

GaurdianAngel skrev:
Så skönt att läsa när någon vet vad som gäller och inte tycker och tänker om hur det "borde" vara. :angel: :)

Ett "borde"/erfarenhet-inlägg poppar lätt upp innan ett juridiskt korrekt inlägg.
 
Sv: hund som e lös..!!???

Fast då tycker jag att det är på sin plats att man skriver " Jag tror " och inte " Såhär är det "
 
Sv: hund som e lös..!!???

Calazirya skrev:
Fast då tycker jag att det är på sin plats att man skriver " Jag tror " och inte " Såhär är det "

Och jag skrev "borde det vara". Inte "ska" eller "måste" eller "såhär är det" =o)
 
Sv: hund som e lös..!!???

Det är väl den som har hunden lös? :confused:
I ditt fall var det du som hade din hund kopplad medan den andra hunden var okopplad.
Så du ska inte betala något! :)
 
Sv: hund som e lös..!!???

Nej inte just du, men Guardian Angel syftade inte på dig enbart !
Det finnas andra som skrivt felaktigheter!
 
Sv: hund som e lös..!!???

Hej allihopa, jag är ny här.

Jag förstår inte riktigt vad du skom skriver menar.
Först skriver det ^För ett tag sedan^.. Sen skriver du^nu är min man inne med hunden, han fick åka in med henne med en gång ^Får inte det rikitigt att gå ihop.
 
Sv: hund som e lös..!!???

Det är inte så krångligt. För ett tag sedan gick trådskaparen ut med hunden och slagsmålet skedde. Mannen åkte in med hunden på en gång och är kvar där fortfarande, medan trådskaparen är hemma.

Om du läser noga så ser du att trådskaparen skrev "Min man är inne med hunden nu" och inte "nu är min man inne med hunden".
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 437
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 409
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 819
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp