Hund som "fixerar" LÅNGT*

MissourisTopsanna

Trådstartare
Jag har ju en oreggad vallhund. Så jag vet ju att problemet i grund och botten är att hunden bör få valla och att det är väldigt vanligt att dom fixerar så här.

Ilo har hela livet haft svårt med andra hundar, alltså att jobba med mig då en annan hund jobbar bredvid och leker, eller att passera på promenad. Han är duktig på att leka med alla åldrar och raser, mjuk och fin inte aggressiv alls. Så länge det är en hund som inte går upp i varv lika lätt som honom, leken blir nästan fanatisk om det är en lika lätt eggad hund som ilo.

Han har strikta kompisar. Som passar honom och håller ned hans leknivå så att säga. :) Ynkisen som är med oss flera gånger i veckan, det är en staffe på 6månader. Eros som är en 4årig lapsk vallhund. När min syster har honom brukar han leka med en flat/golden blandning på 2,3 år.

Han får ALDRIG hälsa på främmande hundar, och har aldrig fått. Jag har jobbat som tusan vid möten för att han ska hålla sig till mig. Nu gör han det jag ber om, utan problem. Han springer aldrig fram. Utan kommer direkt jag ropar på honom, är det en hund som drar morrar och skäller lägger han sig vid min sida och väntar, är det en "vanlig" hund så går han vid min sida förbi. Alltså han gör allt jag ber om, men han fixerar som tusan. Smyger och lasrar den andra hunden med blicken.

Det var en kort period, när ynk var valp och just kommit hit, som Ilo började göra utfall mot mötande hundar som kom "plötsligt". Det har försvunnit helt.

Vid träning, typ agillity har han svårt att koncentrera på det vi gör om en annan hund leker eller tar hinder bredvid. Sitter andra hundar och kollar när han kör bryr han sig inte om dom. Utan bara när dom är aktiva.

Det är fixeringen jag skulle vilja bli av med. Han gör ju som sagt det jag ber om. Men ber jag om mer än det som sitter som berget vid möten skriker han eller gnyler och gör bara "något" istället för att lyssna på vad jag egentligen bad om, eftersom han inte kan släppa den andra hunden med blicken. Vi tränar ögonkontakt som tusan, men sitter jag och väntar på ögonkontackt när en annan hund passerar eller jobbar bredvid får inte jag den kontakten före den andra hunden försvunnit, för det finns ingen belöning i världen som är värd det hos honom.

Förutom en basketboll, som är väldigt otymplig att ta med och belöna med överallt.

Någon med tips? Väldigt tacksam i sådana fall. Börjar bli lite utpumpad på idéer.
 
Sv: Hund som "fixerar" LÅNGT*

Spontant så känns det som om du måste lära dig läsa honom och hugga honom innan han låser sig. Det kanske räcker med en liten stöt i sidan och en blick för att lära honom "att du och din hjärna stannar här med mig".

Ju fler gånger du hinner innan så läggs det ju på ditt pluskonto.
 
Sv: Hund som "fixerar" LÅNGT*

Spontant så känns det som om du måste lära dig läsa honom och hugga honom innan han låser sig. Det kanske räcker med en liten stöt i sidan och en blick för att lära honom "att du och din hjärna stannar här med mig".

Ju fler gånger du hinner innan så läggs det ju på ditt pluskonto.

Jag försöker att bara köra positivt, och få honom att själv vilja kolla på mig, istället för hunden. Men jag kan inte vara så rolig hur mycket jag än kämpar.

Jag vågar knappt röra min hund när han blir sådär spänd. För då tror typ hela världen att jag är en djurplågare och slår honom. Han skriker som en stucken gris, eller så tvärmorrar han om jag petar han i sidan eller tar med honom i kopplet åt andra hållet när han är fixerad. Han skulle aldrig göra illa mig, det är mer ett "låt mig vara matte, det är spännande här borta".

Men ja, hinner jag före han fixerar så hinner han aldrig bli så "spänd" och då lyssnar han på mitt "här". Jag brukar säga nej eller "här" och be om hans uppmärksamhet när jag märker att det är på G, men han måste ändå smyygtitta iväg hela tiden. Säger jag då till han när han gör det så kollar han på mig, mer som "jag vågar inte kolla dit bort ifall du säger till mig, men helst vill jag göra det", jag är ute efter "titta matte en hund, vad ska vi hitta på nu du och jag? :bump:"

Han är väldens duktigaste i övrigt, vill vara till lags, lyssnar och är otroligt mjuk. Det är endast vid dessa tillfällen jag är helt handfallen och får en annan hund. Och man blir så frustrerad när man gör allt, men inget hjälper. :mad:
 
Sv: Hund som "fixerar" LÅNGT*

Det låter som tomgångshandlingar. Alltså ett beteende som han själv inte styr över, utan ett resultat av stark sk. djurkänsla, dvs att de fixerar på saker som rör sig och vill kontrollera det.

Jag märker på min ettåring att han börjar tomgångshandla på mina andra hundar om han inte fått valla på ett tag. När vi jobbar regelbundet(minst 4 dagar i veckan) så är han inte alls lika benägen att fastna med fokus på Boss.

Jag skulle till att börja med absolut inte belöna med saker som du kastar. Inga rullande eller studsande bollar, inget pinnjagande osv. eftersom det triggar både stress och tomgångshandling. Försök bryta när han fixerar på andra hundar, men med förståelse för att det handlar om driften som bubblar igenom, så han kan inte styra det själv.

Träna mycket självkontroll, massor av omvänt lockande och doggy zen. Och ring en rutinerad vallhundstränare och ta en privatlektion...

Här är min gamla hane mitt inne i sin pinnfixering. Han som inte vallade får men väl tomgångsvallade på pinnar, bollar, stenar, fötter, hundar, höns, råttor, katter...
sam12.jpg
 
Sv: Hund som "fixerar" LÅNGT*

Han är väldens duktigaste i övrigt, vill vara till lags, lyssnar och är otroligt mjuk. Det är endast vid dessa tillfällen jag är helt handfallen och får en annan hund. Och man blir så frustrerad när man gör allt, men inget hjälper. :mad:

Grattis, här är ett smakprov, en liten liten föraning, om vilken individ det är du kommer ha att tas med när ni vallar.

Folk förstår inte hur otroligt starka och hårda de här hundarna blir, när deras drift triggar igång. Det är i det där läget som du måste ha absolut 100% kontroll på honom när ni arbetar på får ;)

Boss "vilar" mellan sina pass, och fixerar då på fåren som nån annan vallar. Höglöpande tik med rumpan upptryckt i nyllet märker han inte ens. Han tittar på får:love:
2012-01-08144047.jpg


Fördelen med att tända hunden tidigt på får, är att man minskar risken för tomgångsvallande på andra djurarter/föremål. Nackdelen med en oreggad hund är att han har massor av drift, men att den är svår att forma till något praktiskt användbart. Hoppas ni hittar någon som kan hjälpa er.
 
Sv: Hund som "fixerar" LÅNGT*

Det låter som tomgångshandlingar. Alltså ett beteende som han själv inte styr över, utan ett resultat av stark sk. djurkänsla, dvs att de fixerar på saker som rör sig och vill kontrollera det.

Jag märker på min ettåring att han börjar tomgångshandla på mina andra hundar om han inte fått valla på ett tag. När vi jobbar regelbundet(minst 4 dagar i veckan) så är han inte alls lika benägen att fastna med fokus på Boss.

Jag skulle till att börja med absolut inte belöna med saker som du kastar. Inga rullande eller studsande bollar, inget pinnjagande osv. eftersom det triggar både stress och tomgångshandling. Försök bryta när han fixerar på andra hundar, men med förståelse för att det handlar om driften som bubblar igenom, så han kan inte styra det själv.

Träna mycket självkontroll, massor av omvänt lockande och doggy zen. Och ring en rutinerad vallhundstränare och ta en privatlektion...

Här är min gamla hane mitt inne i sin pinnfixering. Han som inte vallade får men väl tomgångsvallade på pinnar, bollar, stenar, fötter, hundar, höns, råttor, katter...
sam12.jpg

Ja det stämmer precis in på hans sätt. Okej, nu har jag oftast en kampleksak med. Den får honom att göra det jag ber om, och sen lek när hunden passerat. MEN, han fixerar fortfarande när hunden passerar och när han gör det han ska göra. När jag har basketbollen är han helt fixerad vid mig och den och glömmer hundarna totalt.

Jag hade hjälp av en kille som tävlar och tränar vallhundar, Ilo var 8månader när jag fick hjälp av honom. Han sa att jag ska ge hunden en annan uppgift. Typ skicka ut den i kanten, eller "ligg" som jag använder på Ilo. Ligg fungerar nu i alla sammanhang, men han fixerar fortfarande medans han gör det :eek:

Vad är doggy zen? Självkontroll tränar vi mycket, speciellt i agillityn då han ska "fastna" på zonerna fast jag springer förbi eller kastar saker. Även att jag kastar godis omkring honom, snö yr bollar far och liknande. Är det sådana övningar du menar med självkontroll?

"Vallhundstränaren" körde också självkontroll övning med oss. Ilo skulle ligga kvar på stället medan hans hund hoppade och lekte nästan på Ilo. Om Ilo var på väg att resa sig skulle jag snabbt och bestämt säga "ligg" innan han reste sig.
 
Sv: Hund som "fixerar" LÅNGT*

Grattis, här är ett smakprov, en liten liten föraning, om vilken individ det är du kommer ha att tas med när ni vallar.

Folk förstår inte hur otroligt starka och hårda de här hundarna blir, när deras drift triggar igång. Det är i det där läget som du måste ha absolut 100% kontroll på honom när ni arbetar på får ;)

Boss "vilar" mellan sina pass, och fixerar då på fåren som nån annan vallar. Höglöpande tik med rumpan upptryckt i nyllet märker han inte ens. Han tittar på får:love:
2012-01-08144047.jpg


Fördelen med att tända hunden tidigt på får, är att man minskar risken för tomgångsvallande på andra djurarter/föremål. Nackdelen med en oreggad hund är att han har massor av drift, men att den är svår att forma till något praktiskt användbart. Hoppas ni hittar någon som kan hjälpa er.

Tanken är att börja valla nu till våren. Men tyvärr kommer jag inte ha tillgång till det ofta. Är jag riktigt på så kommer han få valla en gång i veckan, tills jag och hunden lärt oss. Men du tror att det enda sättet att bli av med detta fixerande är att han får valla och lär sig fixerar på rätt sak, alltså får (eller vad man nu väljer att valla)? Han har provat gå på får en gång, i lina, han förstod direkt vad det handlade om.:) Dock tyckte han som gick med honom att han är lite väl "på" och skämtade om att han kanske ska valla nöt.
 
Sv: Hund som "fixerar" LÅNGT*

Här kan du läsa lite om diggy zen, det är en filosofi för att utveckla hundens självbehärskning.

http://www.lapphund.nu/dogzen.htm


När jag säger vallhundstränare, så menar jag en tränare som jobbar med vallande, arbetande hundar. Inte en som tränar lydnad med hundar ur rasgrupp 1;)

Att öht bryta och distrahera när de fixerar är jättesvårt, eftersom det inte handlar så mycket om ett specifikt beteende. Jämför det istället med en reflex, ett beteende som utlöses av föremål/djur i rörelse. Som när tassen viftar när man kliar på "förnedringspunkten", de skakar på huvudet när man blåser dem i öronen eller polarhundar som ylar när de hör andra yla.

Tänk på "djurkänslan" eller behovet att fixera på rörelse som en bägare. Ju oftare du låter hunden få utlopp för detta genom konstruktivt arbete, desto mindre kommer det att dyka upp i vardagen. Om hunden aldrig får chans att arbeta med det så kommer bägaren att rinna över och du får tomgångshandlingar i vardagen.
Det blir något bättre om hunden är riktigt välstimulerad och mentalt trött, men det går inte att ta bort allt genom att träna annat. Man måste låta dem få jobba på djur, eller acceptera fixeringen i vardagen.

Det finns en del hårt avlade vallhundar som öht inte kan leva i flock, för att de triggas så hårt av hundarnas rörelser att de tomgångsvallar konstant. Inte speciellt praktiskt, och knappast användbart i vallningen heller.
 
Sv: Hund som "fixerar" LÅNGT*

Jag tycker inte du ska vänta till våren, jag tycker att du ska leta upp en rutinerad instruktör som har tillgång till ridhus att valla i, och börja så fort som möjligt. Första månaderna kommer ni ändå att få jobba i liten fålla och/eller i lina, så då duger ett ridhus ypperligt;)

Ju äldre hunden blir, desto svårare blir det att starta den. Att din hund redan då var het på djuren talar för att du nog kommer få händerna fulla från start;)
 
Sv: Hund som "fixerar" LÅNGT*

Här kan du läsa lite om diggy zen, det är en filosofi för att utveckla hundens självbehärskning.

http://www.lapphund.nu/dogzen.htm


När jag säger vallhundstränare, så menar jag en tränare som jobbar med vallande, arbetande hundar. Inte en som tränar lydnad med hundar ur rasgrupp 1;)

Att öht bryta och distrahera när de fixerar är jättesvårt, eftersom det inte handlar så mycket om ett specifikt beteende. Jämför det istället med en reflex, ett beteende som utlöses av föremål/djur i rörelse. Som när tassen viftar när man kliar på "förnedringspunkten", de skakar på huvudet när man blåser dem i öronen eller polarhundar som ylar när de hör andra yla.

Tänk på "djurkänslan" eller behovet att fixera på rörelse som en bägare. Ju oftare du låter hunden få utlopp för detta genom konstruktivt arbete, desto mindre kommer det att dyka upp i vardagen. Om hunden aldrig får chans att arbeta med det så kommer bägaren att rinna över och du får tomgångshandlingar i vardagen.
Det blir något bättre om hunden är riktigt välstimulerad och mentalt trött, men det går inte att ta bort allt genom att träna annat. Man måste låta dem få jobba på djur, eller acceptera fixeringen i vardagen.

Det finns en del hårt avlade vallhundar som öht inte kan leva i flock, för att de triggas så hårt av hundarnas rörelser att de tomgångsvallar konstant. Inte speciellt praktiskt, och knappast användbart i vallningen heller.


Han vallar med sina hundar, han har egna får och tar emot folk och håller kurser. :)

Okej, jag det låter ju som att jag får se till att köpa mig ett par får eller acceptera att han fixerar vid hundmöten. Han gör ju det jag säger och skulle aldrig fara mot hunden. Tror du att få valla en gång i veckan kommer hjälpa, eller att det är sak samma i vardagen om han endast får valla en gång i veckan?
 
Sv: Hund som "fixerar" LÅNGT*

Jag tycker inte du ska vänta till våren, jag tycker att du ska leta upp en rutinerad instruktör som har tillgång till ridhus att valla i, och börja så fort som möjligt. Första månaderna kommer ni ändå att få jobba i liten fålla och/eller i lina, så då duger ett ridhus ypperligt;)

Ju äldre hunden blir, desto svårare blir det att starta den. Att din hund redan då var het på djuren talar för att du nog kommer få händerna fulla från start;)

Jag vet tyvärr ingen som tränar under vintern. Han som jag tidigare var i kontakt med gör inte det. Och sen finns forslunda, men dom håller heller ej under vintern. Ska kolla upp det närmre dock.

Ja han är väldigt mycket hund när han går upp i varv, det är som att hålla 100 fullblod när vi kör agillity. Så jag kommer inte alls bli förvånad om det blir samma sak när vi ska valla.
 
Sv: Hund som "fixerar" LÅNGT*

Migo, kan detta beteende visa sig även som utåtagerande?

Jag har ju en aussie som fixerar på alla möjliga saker och som ofta blir utåtagerande. Hon har ett jättestort kontrollbehov för allt som händer i omgivningen.

Jag har fungerat på om det kan vara bra för henne att få börja valla..
 
Sv: Hund som "fixerar" LÅNGT*

Vet faktiskt inte, men visst, mycket möjligt. Jag vet att de kan göra utfall mot saker som inte "lyder". Barn som fortsätter springa fast hunden tycker att den stoppar osv... Så varför inte?
 
Sv: Hund som "fixerar" LÅNGT*

Spännande. Just saker/folk i rörelse är det som är svårast. Hon har jättesvårt för cyklister, joggare, folk på rullskidor, ibland bilar osv.

Ska försöka leta reda på en instruktör. I framtiden kommer vi ha egna får men vi måste ju få hjälp att lära oss hur man gör ;)
 
Sv: Hund som "fixerar" LÅNGT*

Ser ut precis som min när hon hittar pinnar eller bollar. Vi har dock hittat stoppknappen, och ett "det räcker" är nog för att hon ska släppa.
 
Sv: Hund som "fixerar" LÅNGT*

Spännande. Just saker/folk i rörelse är det som är svårast. Hon har jättesvårt för cyklister, joggare, folk på rullskidor, ibland bilar osv.

Ska försöka leta reda på en instruktör. I framtiden kommer vi ha egna får men vi måste ju få hjälp att lära oss hur man gör ;)

När Ilo var valp hoppade han gärna efter armbågarna när man sprang, eller mot hjulen på cykeln eller rullskridskorna. Det räckte med att visa honom vad han ska göra istället, alltså jogga på bredvid för att han skulle sluta. I början var det mest en frustration för han förstod inte. Nu gör han inte så längre. :)
 
Sv: Hund som "fixerar" LÅNGT*

Ser ut precis som min när hon hittar pinnar eller bollar. Vi har dock hittat stoppknappen, och ett "det räcker" är nog för att hon ska släppa.

Jag använder också "det räcker" funkar i alla sammanhäng utom detta :confused: Det är nog som migo säger, han har helt enkelt inte "koll" på det själv. För jag märker att han försöker vara till lags samtidigt som han fixerar. När jag säger fot, och han fixerar trycker han sig verkligen mot min fot för att visa att han är där när han hör att jag är irriterad, även om han inte kan släppa hunden med blicken.
 
Sv: Hund som "fixerar" LÅNGT*

Sådärja! Nu har jag pratat med AC-vallarna. Ska bli medlem på momangen och har pratat med kassörska. Dom ska eventuellt börja träna i ridhus nu snart så jag skulle hålla utkik på hemsidan :)
 
Sv: Hund som "fixerar" LÅNGT*

Du ser!

Härligt! Passa dig, man blir biten! ;)

Haha det tror jag! Jag tyckte det var fruktansvärt spännande bara den gången jag och ilo kikade på.

Dock väldigt nervös över hur Ilo kommer sköta sig. Vet hur spänd jag är när vi tränar agillity i grupp för att han är så mycket att hålla att jag ibland får gråten i halsen för att jag har svårt att hantera hans spända crazy gå i taket beteende. Jag har en tendens att hetsa upp mig lika mycket som hunden, får ofta höra att vi är exakt likadana. :grin:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 279
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 669
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 275

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp