Hund som försöker ha ihjäl flockmedlem

SiZo

Trådstartare
Jag sitter här och är smått chockad. Tidigare idag så tog en bekants stora hund (grandistik på 55 kilo) tag i en av sina flockmedlemmar, en annan tik på 2,7 kilo och skulle ha ihjäl henne. Jag såg inte när det hände och ingen såg exakt vad som hände mer än att grandisen tog tag i den lilla och skakade om henne, REJÄLT. Hon försökte med andra ord döda henne.

När min bekanta kom fram och fick upp henne så fortsatte den stora att försöka attackera den lilla, trots att hon var i famnen. 3 ggr attackerade hon medans den lilla var i famnen, och den fjärde så sparkade min bekant henne så hårt i huvudet att hon tuppade av. Jag klandrar verkligen inte min bekanta för det, ärligt talat.

För mig är ju detta väldigt främmande. Mina hundar kan givetvis bli osams de med, men de har aldrig bitit varandra. Oftast är det lek som går över styr och ett snabbt morr brukar räcka så ber den andra om ursäkt direkt. Detta även om morret kommer från den som egentligen är lägst i rang, så tar den andra det.

Så jag undrar, hur blir det såhär? Grandistiken har förvisso väldigt kort sträcka mellan varning och bett, knappt befintlig skulle jag väl säga. Men ändå, att gå så långt som att försöka döda den andre?
Jag hade nog omplacerat grandisen, eller avlivat henne. Men min bekant vill försöka få det att fungera ändå. Enligt mig är det bara en tidsfråga innan det händer igen, och med den storleksskillnaden så blir det väldigt stora skador på den lilla. Tror ni att det hade kunnat fungera? Utan munkorg? För min bekant är helt emot munkorg. Vad hade ni gjort i samma situation?

Kan man själv utlösa sånthär? Det är nämligen inte första gången något liknande händer, men förut med 2 st hanar där de tillslut tog bort den ena för att de slogs jämt. De var lika stora dock, så där blev ju inte skadorna alls så illa.


Den lilla tiken är nu opererad och har haft tur! Stora sår kring halsen (det var seriöst blod överallt!!) och en fraktur på skuldran, men i övrigt verkar hon hel! Helt otroligt!
 
Ja, man kan orsaka den typen av beteende hos sina hundar, men det är inte nödvändigtvis det som hänt.

Jag hade absolut inte haft dem ihop igen, ser ingen anledning att försöka. Det spelar ingen roll hur duktig tränare man är (är matten det?), man tar risker som inte är försvarliga när storleksskillnaden är så rejäl och hur väl man än tränar på att det aldrig ska upprepas finns det ingen 100% säkerhet. (Jag hade dock inte velat ha hundar ihop över huvud taget som det skilde så mycket mellan, helt ärligt.)

Munkorg gör ingen skillnad för mig, grandisen kan utan svårighet slå ihjäl den lilla genom att stöta till den.
 
Ibland slåss hundar. En del hundar funkar inte ihop. Och slagsmålen kan bli på liv och död. Är storleksskilnaden så stor som i detta fallet kan det snabbt bli dödligt.

Ser absolut ingen anledning att avliva den stora för detta. Jag hade valt att ha dom åtskilda el omplacerat en.

Hur länge har de levt i hop? Är de jämngamla?
Vi hade tre tikar samtidigt hemma som hatade varandra. Två av dom är idag tjänstehundar och den tredje lever kvar här nu med annan hund. Deras tjafs var personligt. Två av dom funkar hur bra som helst med andra hundar. Den tredje väljer mer sitt sällskap. Så avlivat hade jag inte gjort.
 
Har hunden visat så tydligt att den inte accepterar den andra hunden och helt enkelt vill ha ihjäl den, ja då hade jag inte ens försökt igen. Antingen gillar den andra hunden inte andra hundar, eller så gillar den inte just den här hunden. Oavsett så är det orättvist mot hundarna att tvinga dom på varandra. Avliva är väldigt drastiskt, det är inte ovanligt alls att hundar inte uppskattar andra hundar. Ett hem där ägaren är medveten om att alltid ha hunden kopplad och inte har andra hundar i hemmet är en bättre lösning.

PS Att hunden inte gillar andra hundar betyder inte att den inte gillar andra djur eller barn. Min hund vill inte umgås med andra hundar (vill döda dem), men fungerar utmärkt med alla människor, hästar och övriga djur.
 
Ja, man kan orsaka den typen av beteende hos sina hundar, men det är inte nödvändigtvis det som hänt.

Jag hade absolut inte haft dem ihop igen, ser ingen anledning att försöka. Det spelar ingen roll hur duktig tränare man är (är matten det?), man tar risker som inte är försvarliga när storleksskillnaden är så rejäl och hur väl man än tränar på att det aldrig ska upprepas finns det ingen 100% säkerhet. (Jag hade dock inte velat ha hundar ihop över huvud taget som det skilde så mycket mellan, helt ärligt.)

Munkorg gör ingen skillnad för mig, grandisen kan utan svårighet slå ihjäl den lilla genom att stöta till den.

På vilket sätt kan man orsaka den typen av beteende?? Jag har ju själv flera hundar, flera tikar tillomed och vill inte hamna i den sitsen själv och eftersom jag inte vet hur man kan orsaka det så vill jag gärna veta, om du orkar och har lust. Jag vill aldrig behöva stå i den sitsen själv.

Nej jag skulle inte säga att matten är speciellt duktig.
Jag tänker att det går mindre fort med en munkorg på. Att man har större chans att hinna fram i tid med munkorg på, eller?

Nej jag hade inte heller tagit risken. Matten verkar inte inse risken riktigt. Vi brukar ju gå promenader tillsammans med våra hundar, och jag sa att jag ville att hon skulle ha munkorg på grandisen hädanefter. Men det gick hon inte med på med motiveringen att det aldrig har hänt nåt ute. Mina hundar väger förvisso 6-7 kilo istället för bara 2, men jag är inte beredd att ta risken nu när hon verkligen har försökt döda en annan hund. Ett litet varningsbett hade varit en sak, men detta är ju väldigt allvarligt.
 
Har hunden visat så tydligt att den inte accepterar den andra hunden och helt enkelt vill ha ihjäl den, ja då hade jag inte ens försökt igen. Antingen gillar den andra hunden inte andra hundar, eller så gillar den inte just den här hunden. Oavsett så är det orättvist mot hundarna att tvinga dom på varandra. Avliva är väldigt drastiskt, det är inte ovanligt alls att hundar inte uppskattar andra hundar. Ett hem där ägaren är medveten om att alltid ha hunden kopplad och inte har andra hundar i hemmet är en bättre lösning.

PS Att hunden inte gillar andra hundar betyder inte att den inte gillar andra djur eller barn. Min hund vill inte umgås med andra hundar (vill döda dem), men fungerar utmärkt med alla människor, hästar och övriga djur.
Hunden är knepig med folk med, osäker och skarp på samma gång, det ihop med att hon har snabbt till bett gör så att de inte ens prova att omplacera henne. Hon har gjort utfall mot andra hundar med, och har bitit deras andra grandis 3 ggr, så att det har blivit sår, och det är en valp på 4 månader... Då för att hon har legat med ett ben förvisso... Jag tycker att det är tillräckligt illa, men detta är ju helt klart värre!
 
Hunden är knepig med folk med, osäker och skarp på samma gång, det ihop med att hon har snabbt till bett gör så att de inte ens prova att omplacera henne. Hon har gjort utfall mot andra hundar med, och har bitit deras andra grandis 3 ggr, så att det har blivit sår, och det är en valp på 4 månader... Då för att hon har legat med ett ben förvisso... Jag tycker att det är tillräckligt illa, men detta är ju helt klart värre!

Detta är ju typiskt för osäkra hundar. Snabba till attack. Det är därför jag anser en osäker hund vara betydligt farligare än en renodlat aggressiv hund. Mycket svårare att förutse vad som skapar osäkerhet.

Nu framkommer ju att hunden attackerat andra hundar tidigare, HUR kan man som hundägare då låta en så stor hund gå med en betydligt mindre? Risken för allvarliga skador även vid små gruff är ju enorm.

Jag ser ett normalt beteende för en osäker hund, därmed inte sagt fungerande. Hade inte ens övervägt att låta hundarna vara tillsammans. Omplacerat den ena.
 
Hunden är knepig med folk med, osäker och skarp på samma gång, det ihop med att hon har snabbt till bett gör så att de inte ens prova att omplacera henne. Hon har gjort utfall mot andra hundar med, och har bitit deras andra grandis 3 ggr, så att det har blivit sår, och det är en valp på 4 månader... Då för att hon har legat med ett ben förvisso... Jag tycker att det är tillräckligt illa, men detta är ju helt klart värre!
Varför ha ben framme?
Här finns inga leksaker och ben att tjaffsa om. Det kan vara att be om bråk om man har en resursvaktande hund!
Leksak tas fram när det är individuell lek/träning. Ben äts åtskillt. Ändå har vi inga resursvaktande hundar.
 
Hunden är knepig med folk med, osäker och skarp på samma gång, det ihop med att hon har snabbt till bett gör så att de inte ens prova att omplacera henne. Hon har gjort utfall mot andra hundar med, och har bitit deras andra grandis 3 ggr, så att det har blivit sår, och det är en valp på 4 månader... Då för att hon har legat med ett ben förvisso... Jag tycker att det är tillräckligt illa, men detta är ju helt klart värre!
Okej, här skiljer sig våra hundar. Min hund är inte osäker utan är väldigt dominant och gillar att slåss.
Dock rör hon inte små hundar eller valpar. Men ogillar dom och uppskattar inte deras ettrighet.

En så pass osäker hund hade jag ALDRIG I LIVET släppt ihop med en så pass liten hund. Det är ju som att be om skador.
 
På vilket sätt kan man orsaka den typen av beteende?? Jag har ju själv flera hundar, flera tikar tillomed och vill inte hamna i den sitsen själv och eftersom jag inte vet hur man kan orsaka det så vill jag gärna veta, om du orkar och har lust. Jag vill aldrig behöva stå i den sitsen själv.

Att man ökar spänningar och konkurrens istället för att lösa upp dem, och bestraffar aggressiva signaler är ett "bra" sätt att göra eventuella problem väldigt allvarliga.

Nej jag skulle inte säga att matten är speciellt duktig.
Jag tänker att det går mindre fort med en munkorg på. Att man har större chans att hinna fram i tid med munkorg på, eller?

Nej. En smäll från en grand danois skalle med full kraft så är det klippt. Menar hunden att döda den andra kommer den att klara det på närmast nolltid även med munkorg på. Hundar är mycket snabba, de hinner med många saker innan vi ens är medvetna om att något hänt...

Nej jag hade inte heller tagit risken. Matten verkar inte inse risken riktigt. Vi brukar ju gå promenader tillsammans med våra hundar, och jag sa att jag ville att hon skulle ha munkorg på grandisen hädanefter. Men det gick hon inte med på med motiveringen att det aldrig har hänt nåt ute. Mina hundar väger förvisso 6-7 kilo istället för bara 2, men jag är inte beredd att ta risken nu när hon verkligen har försökt döda en annan hund. Ett litet varningsbett hade varit en sak, men detta är ju väldigt allvarligt.

Det allvarligaste är väl att hon skakade den andra hunden, det kan dock ha varit en beteendekedja som utlöstes av den första handlingen (alltså att hon gav sig på den som en "hund" men när hon hade den klickade det om till "byte"), exakt vad hon gjorde och varför vill jag just inte spekulera i, det är för allvarligt och vi har på tok för lite information för att kunna säga särskilt mycket om henne alls.
Däremot har nog matten totalt diskvalificerat sig i mina ögon, jag hade inte velat ha med hennes hundhållning att göra om hon är villig att riskera andra hundar med motiveringen att det inte brukar hända något ute... Som sagt, munkorgen tror jag inte gör någon större nytta (inte ens för dina lite större hundar), jag hade inte umgåtts mer med hunden utan att jag kände att jag (inte matten) förstod mig på den och litade på att jag kunde förutsäga hur den kommer att agera. Matten hade jag strukit från umgänget helt.
 
Detta är ju typiskt för osäkra hundar. Snabba till attack. Det är därför jag anser en osäker hund vara betydligt farligare än en renodlat aggressiv hund. Mycket svårare att förutse vad som skapar osäkerhet.

Nu framkommer ju att hunden attackerat andra hundar tidigare, HUR kan man som hundägare då låta en så stor hund gå med en betydligt mindre? Risken för allvarliga skador även vid små gruff är ju enorm.

Jag ser ett normalt beteende för en osäker hund, därmed inte sagt fungerande. Hade inte ens övervägt att låta hundarna vara tillsammans. Omplacerat den ena.

Ja det är för mig en gåta med. Men matten tycker inte att hon är osäker, fast det är hon mkt tydligt. Hussen i familjen hade en mask som han hade på handen. Det fanns ingen tvekan alls, hon anföll masken direkt.

Jag tror att de har svårt att se det då hon är så himla snäll i övrigt. Hon är en sån hund som man kan göra vad som helst med, så länge man känner henne. Har aldrig visat något alls mot människor som hon känner.
 
Hunden är knepig med folk med, osäker och skarp på samma gång, det ihop med att hon har snabbt till bett gör så att de inte ens prova att omplacera henne. Hon har gjort utfall mot andra hundar med, och har bitit deras andra grandis 3 ggr, så att det har blivit sår, och det är en valp på 4 månader... Då för att hon har legat med ett ben förvisso... Jag tycker att det är tillräckligt illa, men detta är ju helt klart värre!
Det finns en hel del problem med dålig mentalitet inom GD, så det kan vara en sån grej som spökar.

Att ha två hundar som slåss är jobbigt nog, att ha två hundar som slåss där det skiljer 50 kg är galet. Hon kan aldrig ha dem ihop eller aldrig chansa. Min unga hund har börjat utmana den gamla (där jag misstänker nån cancer som ännu inte visar sig) och jag lämnar ALDRIG dem själva tillsammans längre. Den gamlas dagar är räknade och jag vill inte att hon ska vara rädd eller skadas mer. Så det är även den aspekten, att den lilla antagligen kommer vara rädd/orolig.
 
Ja det är för mig en gåta med. Men matten tycker inte att hon är osäker, fast det är hon mkt tydligt. Hussen i familjen hade en mask som han hade på handen. Det fanns ingen tvekan alls, hon anföll masken direkt.

Jag tror att de har svårt att se det då hon är så himla snäll i övrigt. Hon är en sån hund som man kan göra vad som helst med, så länge man känner henne. Har aldrig visat något alls mot människor som hon känner.
Hur reagerar hon då mot folk hon INTE känner och hur besvarar ägarna de eventuella reaktionerna?
 
Jag har en tik som jag känner att jag kunnat släppa ihop med vem som helst, hon skulle inte skada en fluga. MEN små hundar kan jag ändå se kan fara illa av 50 kg vovvsagull som vill vara vänlig. ÄVEN om hon är van vid valpar.

Storleksskillnader kan vara vanskligt, särskilt med en sådan hund som beskrivs i ts.
 
Att man ökar spänningar och konkurrens istället för att lösa upp dem, och bestraffar aggressiva signaler är ett "bra" sätt att göra eventuella problem väldigt allvarliga.



Nej. En smäll från en grand danois skalle med full kraft så är det klippt. Menar hunden att döda den andra kommer den att klara det på närmast nolltid även med munkorg på. Hundar är mycket snabba, de hinner med många saker innan vi ens är medvetna om att något hänt...



Det allvarligaste är väl att hon skakade den andra hunden, det kan dock ha varit en beteendekedja som utlöstes av den första handlingen (alltså att hon gav sig på den som en "hund" men när hon hade den klickade det om till "byte"), exakt vad hon gjorde och varför vill jag just inte spekulera i, det är för allvarligt och vi har på tok för lite information för att kunna säga särskilt mycket om henne alls.
Däremot har nog matten totalt diskvalificerat sig i mina ögon, jag hade inte velat ha med hennes hundhållning att göra om hon är villig att riskera andra hundar med motiveringen att det inte brukar hända något ute... Som sagt, munkorgen tror jag inte gör någon större nytta (inte ens för dina lite större hundar), jag hade inte umgåtts mer med hunden utan att jag kände att jag (inte matten) förstod mig på den och litade på att jag kunde förutsäga hur den kommer att agera. Matten hade jag strukit från umgänget helt.

Jag tror inte att det går att förstå sig på henne. När det har hänt saker så har det varit pang bara och så har det hänt. Problemet här är väl att hon inte varnar. Hade hon varnat och morrat ordentligt så tror jag att konflikterna hade uteblivit, till stor del iaf.

Du skriver att man inte ska bestraffa aggressivt beteende, hur tycker du att man ska göra istället?

Jag startade ju en tråd för länge sen här, om min tik som morrade åt min pv när vi pussades. Fick där tipset om att ge henne en uppgift istället och vi valde att säga puss så att hon pussade på oss istället. Främst för att hon ÄLSKAR att pussas. En övergångsperiod på några dagar så kunde hon pussa och morra samtidigt, men sen släppte det helt. Är det något liknande du skulle föreslå? För det fungerade verkligen super! Och idag har hon inget kvar av det beteendet alls. Men det är ju givetvis innan det har eskalerat. Nåt sånt är ju för sent nu för min bekant.
 
Jag tror inte att det går att förstå sig på henne. När det har hänt saker så har det varit pang bara och så har det hänt. Problemet här är väl att hon inte varnar. Hade hon varnat och morrat ordentligt så tror jag att konflikterna hade uteblivit, till stor del iaf.

Jag är säker på att den varnat. Men på udda sätt. Inte alla varnar genom att morra länge. Det kan vara öronvinkel, kroppsspråk. En osäker hund ser man när det ändrar glimt i ögat, då är det fara å färde.

Sedan kan det visst gå snabbt, men aldrig har jag sett en hund som inte visat på något sätt vad som är på G.
 
Hur reagerar hon då mot folk hon INTE känner och hur besvarar ägarna de eventuella reaktionerna?

Beror på, vissa är inga problem, andra anfaller hon. Framförallt om de rör armarna eller händerna. Hur min bekanta har reagerat då kan jag inte svara på.
Hon har hittills inte lyckats bita någon människa.
 
Jag är säker på att den varnat. Men på udda sätt. Inte alla varnar genom att morra länge. Det kan vara öronvinkel, kroppsspråk. En osäker hund ser man när det ändrar glimt i ögat, då är det fara å färde.

Sedan kan det visst gå snabbt, men aldrig har jag sett en hund som inte visat på något sätt vad som är på G.
Ja givetvis har hon säkert varnat på något sätt, men jag tror ändå att om hon hade varnat tydligare så hade många konflikter kunnat undvikas.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 805
Senast: Nota
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 080
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 392
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
1 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp