Hund som försöker ha ihjäl flockmedlem

Kanske missuppfattade men den var inte ens vuxen va?
En del ägare kan verkligen skapa problem och göra ett berg av ett gruskorn med sina ihopkokade metoder. Dessa har ju inte ens försökt. De bara straffar hunden. Tycker först och främst att hunden ska få en chans med en vettig person som vet vad den gör. Det kanske inte alls är nått större fel på hunden.
En chans förtjänar alla hundar i mina ögon.
Hunden är ca 22-23 månader gammal, så vuxen är ju relativt. Annars håller jag med, hon förtjänar en chans. Jag är övertygad om att hon skulle kunna bli mkt bättre hos rätt person, som ensamhund.


Ja att de inte ska ha kvar hunden är solklart. Men om de kunde hitta en kunnig person att omplacera till? De har väl en uppfödare? Kan inte den hjälpa till?
Jag föreslog att de skulle kontakta uppfödaren. Men det ville de inte, för de tyckte att hon var knepig. Men jag ska försöka fortsätta dra i den tråden.
 
Fast den har ju huggit, 4 ggr nu.
Problemet där är ju att de inte kan se att hunden är osäker. För hon är ju inte rädd för nya saker, eller sånt. Och de tror väl att om man är osäker så är man rädd för sånt med, vilket jag ju vet att man inte alls behöver vara. Men att förklara det för dem...

Gud jag ser framför mig hur någon av de små kommer få sätta livet till, och sen kommer hon avlivas. Det är så tråkigt att stå och se på och inte kunna göra något. Jag står mellan att vara där med och bevaka, och kanske kunna göra något, vad som helst. Och att helt undvika dem och låtsas som att de inte finns tills det går åt helvete nästa gång.
Hade hunden varit min så hade jag omplacerat den, direkt. För i övrigt är hon väldigt okomplicerad.

Social osäkerhet är en helt annan klass av rädsla/osäkerhet. Hundar kan ha båda, men de hänger inte tvingande ihop.

Jag tycker inte du ska försöka ta på dig att "stå emellan", jag tror ärligt talat inte att du kan hindra hunden nästa gång det smäller (det går för fort, man hinner verkligen inte se) och du kommer att stressa ihjäl dig när du försöker. Du har ju dessutom själv sagt att du inte är van vid en sådan situation/hund och reagerar fel i ögonblickets hetta. Det är också risk att du blir skadad, om du försöker gå emellan efter det väl smällt.

(Och att hänga över dem och spänt vakta lär bara spä på eländet dessutom, dock gör det väl troligen inte något värre vid det här laget.)
 
Social osäkerhet är en helt annan klass av rädsla/osäkerhet. Hundar kan ha båda, men de hänger inte tvingande ihop.

Jag tycker inte du ska försöka ta på dig att "stå emellan", jag tror ärligt talat inte att du kan hindra hunden nästa gång det smäller (det går för fort, man hinner verkligen inte se) och du kommer att stressa ihjäl dig när du försöker. Du har ju dessutom själv sagt att du inte är van vid en sådan situation/hund och reagerar fel i ögonblickets hetta. Det är också risk att du blir skadad, om du försöker gå emellan efter det väl smällt.

(Och att hänga över dem och spänt vakta lär bara spä på eländet dessutom, dock gör det väl troligen inte något värre vid det här laget.)

Nej du har helt rätt. Det är inte värt att jag ska bli skadad för att de inte förstår bättre. En hund som hade varnat mer hade jag kanske kunnat försöka mig på. Men detta går så otroligt fort! Jag hänger inte alls med för 5 öre.

Det känns bara så förbaskat jävla jobbigt att de ska hämta hem den lilla hunden imorgon, och samma sekund som de har henne innanför dörren så svävar hon i livsfara igen. Och att de aldrig lär sig! Det är ju inte första gången!! Men förra gången var det 2 jämnstora hannar, så även om det blev skador så var det ju aldrig på det här sättet.

Jag har ärligt talat lite smått panik och funderar på om jag ska erbjuda mig att ta den lilla tiken in till mig, åtminstone tills hon har läkt ihop. Hur långt tid det nu kan ta.... Såret på halsen är rejält. De tror att flisan från skuldran har trillat ut genom det såret. Så det är väl typ 1/3 av hundens längd :cry::cry::cry:

Gud jag gråter bara jag tänker på det.:cry::cry::cry:
 
Nej du har helt rätt. Det är inte värt att jag ska bli skadad för att de inte förstår bättre. En hund som hade varnat mer hade jag kanske kunnat försöka mig på. Men detta går så otroligt fort! Jag hänger inte alls med för 5 öre.

Det känns bara så förbaskat jävla jobbigt att de ska hämta hem den lilla hunden imorgon, och samma sekund som de har henne innanför dörren så svävar hon i livsfara igen. Och att de aldrig lär sig! Det är ju inte första gången!! Men förra gången var det 2 jämnstora hannar, så även om det blev skador så var det ju aldrig på det här sättet.

Jag har ärligt talat lite smått panik och funderar på om jag ska erbjuda mig att ta den lilla tiken in till mig, åtminstone tills hon har läkt ihop. Hur långt tid det nu kan ta.... Såret på halsen är rejält. De tror att flisan från skuldran har trillat ut genom det såret. Så det är väl typ 1/3 av hundens längd :cry::cry::cry:

Gud jag gråter bara jag tänker på det.:cry::cry::cry:
Låter i mina öron inte klokt att de ens har hundarna ihop.
Min lilla dvärgschnauzer bor efter en allvarlig incident och senare olöslig spänning i vardagen (det gick med andra ord inte att lösa konflikten mellan hundarna), hos min mamma och pappa numera. Det bästa beslut jag tagit, även om jag saknar honom varje dag!
 
Nej du har helt rätt. Det är inte värt att jag ska bli skadad för att de inte förstår bättre. En hund som hade varnat mer hade jag kanske kunnat försöka mig på. Men detta går så otroligt fort! Jag hänger inte alls med för 5 öre.

Det känns bara så förbaskat jävla jobbigt att de ska hämta hem den lilla hunden imorgon, och samma sekund som de har henne innanför dörren så svävar hon i livsfara igen. Och att de aldrig lär sig! Det är ju inte första gången!! Men förra gången var det 2 jämnstora hannar, så även om det blev skador så var det ju aldrig på det här sättet.

Jag har ärligt talat lite smått panik och funderar på om jag ska erbjuda mig att ta den lilla tiken in till mig, åtminstone tills hon har läkt ihop. Hur långt tid det nu kan ta.... Såret på halsen är rejält. De tror att flisan från skuldran har trillat ut genom det såret. Så det är väl typ 1/3 av hundens längd :cry::cry::cry:

Gud jag gråter bara jag tänker på det.:cry::cry::cry:
Vissa lär sig aldrig oavsett och bör inte ha djur alls känner jag..om du kan så tycker jag nästan du bör ta dig an den stackars lilla hunden. Att ens fundera på att ha dom ihop igen förstår jag inte. Den lilla har ju inte en chans att försvara sig..
 
Vissa lär sig aldrig oavsett och bör inte ha djur alls känner jag..om du kan så tycker jag nästan du bör ta dig an den stackars lilla hunden. Att ens fundera på att ha dom ihop igen förstår jag inte. Den lilla har ju inte en chans att försvara sig..
Ja jag tänker erbjuda det. Men jag tror tyvärr inte att de kommer gå med på det.
 
En fråga: För flera år sedan hälsade jag på hos en kollega. Vid ett tillfälle blev jag alldeles iskall pga att hennes hund liksom stelnade till. Det handlade säkert bara om en sekund men jag kände det så tydligt. Inget morr, inget annat, bara plötslig stelhet. Kan det vara en sådan signal?

Tar mig friheten att försöka svara på den här frågan så länge? Ja, det är en väldigt tydlig signal på "det här är inte OK, passa dig/lägg av!", den används både i leksituationer ("det här är för intensivt för mig, tagga ner", "nu byter vi roller, min tur att jaga" ända upp till "nu är det inte lek längre, ett steg till och jag plattar till dig!") och i väldigt allvarliga situationer. Hunden stelnar, väldigt plötsligt - det är som att man tryckt på pausknappen, andas inte ens. Då är det läge att sluta pressa hunden! (Även om det inte var meningen att göra det så är det vad hunden upplever.)

Det här är en enkel film som visar en variant av signalen i en väldigt odramatisk situation (ingen blir skadad, hunden bara säger ifrån) och även visar i slow motion och förklarar steg för steg vad som händer:
(Och den påpekar något som jag tycker är otroligt viktigt att folk förstår: hundar är snabba, vi har inte en chans att matcha det. Alltså rent fysiskt, vi har för långsam reaktionsförmåga, vi vet inte ens att en hund har bitit förrän efteråt, skillnaden är så stor.)

En annan film som visar hur ofattbart mycket folk missar när en hund försöker, försöker, försöker och försöker säga "snälla lägg av!", men den här är en allvarlig händelse där en människa blir biten så se den inte om det känns jobbigt! Den är på många sätt väldigt, väldigt tragisk.

Det finns väldigt gott om filmer på youtube som visar hundspråk och förklarar det, en del är lite snett ute (enligt mig - och en del är väldigt snett ute!) så man kan inte lita på allt de påstår men överlag är det faktiskt en ganska rik källa att lära sig mer om hundars kroppsspråk! Det är mycket lättare att se vad hundar säger i verkligheten efter man sett samma signaler i slow motion några gånger, i alla fall tycker jag det. Och det man kan filma själv är alltid begränsat, på yt finns alla möjliga raser, typer, åldrar och situationer. :up:
 
Tar mig friheten att försöka svara på den här frågan så länge? Ja, det är en väldigt tydlig signal på "det här är inte OK, passa dig/lägg av!", den används både i leksituationer ("det här är för intensivt för mig, tagga ner", "nu byter vi roller, min tur att jaga" ända upp till "nu är det inte lek längre, ett steg till och jag plattar till dig!") och i väldigt allvarliga situationer. Hunden stelnar, väldigt plötsligt - det är som att man tryckt på pausknappen, andas inte ens. Då är det läge att sluta pressa hunden! (Även om det inte var meningen att göra det så är det vad hunden upplever.)

Det här är en enkel film som visar en variant av signalen i en väldigt odramatisk situation (ingen blir skadad, hunden bara säger ifrån) och även visar i slow motion och förklarar steg för steg vad som händer:
(Och den påpekar något som jag tycker är otroligt viktigt att folk förstår: hundar är snabba, vi har inte en chans att matcha det. Alltså rent fysiskt, vi har för långsam reaktionsförmåga, vi vet inte ens att en hund har bitit förrän efteråt, skillnaden är så stor.)

En annan film som visar hur ofattbart mycket folk missar när en hund försöker, försöker, försöker och försöker säga "snälla lägg av!", men den här är en allvarlig händelse där en människa blir biten så se den inte om det känns jobbigt! Den är på många sätt väldigt, väldigt tragisk.

Det finns väldigt gott om filmer på youtube som visar hundspråk och förklarar det, en del är lite snett ute (enligt mig - och en del är väldigt snett ute!) så man kan inte lita på allt de påstår men överlag är det faktiskt en ganska rik källa att lära sig mer om hundars kroppsspråk! Det är mycket lättare att se vad hundar säger i verkligheten efter man sett samma signaler i slow motion några gånger, i alla fall tycker jag det. Och det man kan filma själv är alltid begränsat, på yt finns alla möjliga raser, typer, åldrar och situationer. :up:
Tack! Angående kollegans hund så gjorde jag "inget", men vi var flera personer i den trånga hallen där också hunden var. Antagligen kände han sig trängd. Vad bra att jag uppfattade rätt och backade. Den hunden bet senare deras barn (ett par år) som ju självklart inte förstod signalen. Förmodligen inte föräldrarna heller.

Jag ska titta på filmerna senare, för nu har Valpen precis somnat och jag vill inte störa honom.
 
Tar mig friheten att försöka svara på den här frågan så länge? Ja, det är en väldigt tydlig signal på "det här är inte OK, passa dig/lägg av!", den används både i leksituationer ("det här är för intensivt för mig, tagga ner", "nu byter vi roller, min tur att jaga" ända upp till "nu är det inte lek längre, ett steg till och jag plattar till dig!") och i väldigt allvarliga situationer. Hunden stelnar, väldigt plötsligt - det är som att man tryckt på pausknappen, andas inte ens. Då är det läge att sluta pressa hunden! (Även om det inte var meningen att göra det så är det vad hunden upplever.)

Det här är en enkel film som visar en variant av signalen i en väldigt odramatisk situation (ingen blir skadad, hunden bara säger ifrån) och även visar i slow motion och förklarar steg för steg vad som händer:
(Och den påpekar något som jag tycker är otroligt viktigt att folk förstår: hundar är snabba, vi har inte en chans att matcha det. Alltså rent fysiskt, vi har för långsam reaktionsförmåga, vi vet inte ens att en hund har bitit förrän efteråt, skillnaden är så stor.)

En annan film som visar hur ofattbart mycket folk missar när en hund försöker, försöker, försöker och försöker säga "snälla lägg av!", men den här är en allvarlig händelse där en människa blir biten så se den inte om det känns jobbigt! Den är på många sätt väldigt, väldigt tragisk.

Det finns väldigt gott om filmer på youtube som visar hundspråk och förklarar det, en del är lite snett ute (enligt mig - och en del är väldigt snett ute!) så man kan inte lita på allt de påstår men överlag är det faktiskt en ganska rik källa att lära sig mer om hundars kroppsspråk! Det är mycket lättare att se vad hundar säger i verkligheten efter man sett samma signaler i slow motion några gånger, i alla fall tycker jag det. Och det man kan filma själv är alltid begränsat, på yt finns alla möjliga raser, typer, åldrar och situationer. :up:
@Monstermom Helt OT - ibland får jag lust att samla in dina inlägg på hund och ge ut som en bok.
 
Tack! Angående kollegans hund så gjorde jag "inget", men vi var flera personer i den trånga hallen där också hunden var. Antagligen kände han sig trängd. Vad bra att jag uppfattade rätt och backade. Den hunden bet senare deras barn (ett par år) som ju självklart inte förstod signalen. Förmodligen inte föräldrarna heller.

Jag ska titta på filmerna senare, för nu har Valpen precis somnat och jag vill inte störa honom.

Det finns mängder av helt gräsliga filmer på yt där barn "leker" med hundar som väldigt tydligt försöker säga ifrån på artiga, ickeaggressiva sätt. De ansvariga vuxna tycker det är roligt och gulligt, barnen förstår inte bättre (det är ju inte deras fel att de pressar hunden), och hundstackaren kommer i väldigt många fall att en dag bita och skada barnet allvarligt... Och så påstår folk att det kom som en blixt från klar himmel, hunden har ju alltid varit så bra med barn, den har aldrig bitit förr, osv. :banghead:
 
För att hålla mig till ämnet - jag tror att det är fel mellan människorna och hunden som tråden gäller. Hunden är olycklig och farlig. Människorna är rädda. Jag tror omplacera eller avliva - även om jag håller med Voff och Monstermom.

Jag vet ju hur min gamla tik hade kunnat bli och hur hon skulle kunna ha mått. Det finns värre saker för en stor liten hund än att vara död.
 
Jag sitter här och är smått chockad. Tidigare idag så tog en bekants stora hund (grandistik på 55 kilo) tag i en av sina flockmedlemmar, en annan tik på 2,7 kilo och skulle ha ihjäl henne. Jag såg inte när det hände och ingen såg exakt vad som hände mer än att grandisen tog tag i den lilla och skakade om henne, REJÄLT. Hon försökte med andra ord döda henne.

När min bekanta kom fram och fick upp henne så fortsatte den stora att försöka attackera den lilla, trots att hon var i famnen. 3 ggr attackerade hon medans den lilla var i famnen, och den fjärde så sparkade min bekant henne så hårt i huvudet att hon tuppade av. Jag klandrar verkligen inte min bekanta för det, ärligt talat.

För mig är ju detta väldigt främmande. Mina hundar kan givetvis bli osams de med, men de har aldrig bitit varandra. Oftast är det lek som går över styr och ett snabbt morr brukar räcka så ber den andra om ursäkt direkt. Detta även om morret kommer från den som egentligen är lägst i rang, så tar den andra det.

Så jag undrar, hur blir det såhär? Grandistiken har förvisso väldigt kort sträcka mellan varning och bett, knappt befintlig skulle jag väl säga. Men ändå, att gå så långt som att försöka döda den andre?
Jag hade nog omplacerat grandisen, eller avlivat henne. Men min bekant vill försöka få det att fungera ändå. Enligt mig är det bara en tidsfråga innan det händer igen, och med den storleksskillnaden så blir det väldigt stora skador på den lilla. Tror ni att det hade kunnat fungera? Utan munkorg? För min bekant är helt emot munkorg. Vad hade ni gjort i samma situation?

Kan man själv utlösa sånthär? Det är nämligen inte första gången något liknande händer, men förut med 2 st hanar där de tillslut tog bort den ena för att de slogs jämt. De var lika stora dock, så där blev ju inte skadorna alls så illa.


Den lilla tiken är nu opererad och har haft tur! Stora sår kring halsen (det var seriöst blod överallt!!) och en fraktur på skuldran, men i övrigt verkar hon hel! Helt otroligt!

Mina två har flugit ihop några gånger. Den ena är osäker och gillar inte hård lek, medan den andra leker hårt och låter väldigt mycket. Samtliga gånger de har brakat ihop har det varit den ena tiken, som är osäker, som har överreagerat vid hårdhänt lek. En av gångerna blev både jag och den andra hunden bitna. Hade jag inte varit närvarande och särat på dem så hade det gått riktigt illa den gången.

Nu är det ett par år sedan det hände och hundarna trivs väldigt bra ihop och finner stor trygghet i varandra. För att det ska vara så behöver jag dock styra upp umgänget. Ingen triggande lek och de får inte springa lösa tillsammans. Lite trist kanske att alltid behöva ha den ena hunden kopplad när vi är i skogen eller ute på ett fält, men att de fungerar bra tillsammans i allt övrigt är det viktigaste för mig. Men hade skillnaden i storlek varit så enorm som en GD och en 2,5-kg hund så hade jag faktiskt särat på dem permanent.
 
Tar mig friheten att försöka svara på den här frågan så länge? Ja, det är en väldigt tydlig signal på "det här är inte OK, passa dig/lägg av!", den används både i leksituationer ("det här är för intensivt för mig, tagga ner", "nu byter vi roller, min tur att jaga" ända upp till "nu är det inte lek längre, ett steg till och jag plattar till dig!") och i väldigt allvarliga situationer. Hunden stelnar, väldigt plötsligt - det är som att man tryckt på pausknappen, andas inte ens. Då är det läge att sluta pressa hunden! (Även om det inte var meningen att göra det så är det vad hunden upplever.)

Det här är en enkel film som visar en variant av signalen i en väldigt odramatisk situation (ingen blir skadad, hunden bara säger ifrån) och även visar i slow motion och förklarar steg för steg vad som händer:
(Och den påpekar något som jag tycker är otroligt viktigt att folk förstår: hundar är snabba, vi har inte en chans att matcha det. Alltså rent fysiskt, vi har för långsam reaktionsförmåga, vi vet inte ens att en hund har bitit förrän efteråt, skillnaden är så stor.)

En annan film som visar hur ofattbart mycket folk missar när en hund försöker, försöker, försöker och försöker säga "snälla lägg av!", men den här är en allvarlig händelse där en människa blir biten så se den inte om det känns jobbigt! Den är på många sätt väldigt, väldigt tragisk.

Det finns väldigt gott om filmer på youtube som visar hundspråk och förklarar det, en del är lite snett ute (enligt mig - och en del är väldigt snett ute!) så man kan inte lita på allt de påstår men överlag är det faktiskt en ganska rik källa att lära sig mer om hundars kroppsspråk! Det är mycket lättare att se vad hundar säger i verkligheten efter man sett samma signaler i slow motion några gånger, i alla fall tycker jag det. Och det man kan filma själv är alltid begränsat, på yt finns alla möjliga raser, typer, åldrar och situationer. :up:

Tack! Jag har nog bättre koll än jag tror :D För de där videosarna kände jag direkt att jag visste vad som skulle hända. Men det är ju lite annorlunda när det är 6 hundar som virrar runt, och jag får ärligt talat lite panik när en sån stor säger ifrån till en sån liten. Och när man får panik så agerar man ju inte så smart.
Sista klippet är ju otroligt korkat! Hunden är inträngd så nära ägaren, sitter dessutom i en försvarande position till ägaren och den andra människan kommer SÅ nära. Jag skulle inte göra så mot min hund som är superstabil ens :crazy:
 
Kan kan hon väl, men inte så vitt vi vet. Hon skulle börja löpa om nån vecka eller 2 och det var tänkt att de skulle para henne denna gång, så jag är övertygad om att matten inte vet något iaf.


Men varför i hela friden vill de avla på henne? Vi får ju hoppas att de planerna är lagda på hyllan ett tag med tanke på omständigheterna. De borde definitivt omplacera en av hundarna eller hålla dem åtskilda jämt. Hur man kan gambla med sin hunds liv på det sättet är ofattbart för mig.
 
Utan att gå in på hundarna mentalitet, så trivs inte alla hundar tillsammans - men är tvingade då dom inte kan gå sin väg från "flocken" i och med att vi har dom ihop.
Jag har haft en tik som slutade fungera tillsammans med min tik och då jag bor i 2 rok så blev det ohållbart till slut. Hade jag inte omplacerat en av dom, så hade det slutat allvarligt och kanske med en hunds död till slut trots samma storlek.
Två hundar av så otroligt stor storleksskillnad kan bara sluta på ett sätt till slut om hundarna verkligen inte vill vara nära varandra - så när den lilla nu blivit rejält skadad en gång, så lär det troligtvis sluta med dennes död om dom ska fortsätta ha dessa ihop. Behöver inte bli så, men det är min känsla efter denna beskrivning. Det behöver inte betyda att den store går in för att döda, men storleksskillnaden gör det enkelt att det blir så.

Jag vet om hundar som vuxit upp tillsammans och varit bästa polare, men efter första löpet har dom försökt döda varandra - inte så vanligt kanske, men heller inte helt ovanligt i vissa raser när det gäller samma kön. Inget fel på hundarna i sig, men är dom inhägnade så kan inte den ena köra iväg den andre och då kan det gå jäkligt illa om det vill sig.
 
Nått jag tänker mig är en lärdom av detta är att det kanske trots allt aldrig är en riktigt bra idé att ha flera hundar med sån massiv storleksskillnad tillsammans. Som flera har skrivit så bråkar hundar ibland och det kan vara oförutsägbart, särskilt iom löp och whatnot. Detta är ju inget förödande problem om det är två 40-kiloshundar eller även kanske tom om den ena är hälften så stor.

Men som i detta fall när det är ungefär som en fullvuxen människa och en tvååring i storleks- och styrkeskillnad, jag vet inte.. det känns bara inte smart ifall man vill se till sina hundars bästa.
 
Nått jag tänker mig är en lärdom av detta är att det kanske trots allt aldrig är en riktigt bra idé att ha flera hundar med sån massiv storleksskillnad tillsammans. Som flera har skrivit så bråkar hundar ibland och det kan vara oförutsägbart, särskilt iom löp och whatnot. Detta är ju inget förödande problem om det är två 40-kiloshundar eller även kanske tom om den ena är hälften så stor.

Men som i detta fall när det är ungefär som en fullvuxen människa och en tvååring i storleks- och styrkeskillnad, jag vet inte.. det känns bara inte smart ifall man vill se till sina hundars bästa.

De behöver ju inte ens slåss. Jag har hundar som är ganska hårdhänta i lek och i stort sett bara är muskler, dessutom är de snabba. Jag hade ju aldrig skaffat tex en chihuahua utöver dem, helt enkelt för att en tass över ryggen, som ren lekinvit, kan knäcka ryggen på den lilla hunden. Men jag vet folk som har det så och det funkar bra, så helt utdömt är det inte.
Ska jag skaffa en mindre hund behöver den vara robust byggd och helt ganska kavat överlag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 753
Senast: Nota
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 283
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
1 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp