Hund som försöker ha ihjäl flockmedlem

Nått jag tänker mig är en lärdom av detta är att det kanske trots allt aldrig är en riktigt bra idé att ha flera hundar med sån massiv storleksskillnad tillsammans. Som flera har skrivit så bråkar hundar ibland och det kan vara oförutsägbart, särskilt iom löp och whatnot. Detta är ju inget förödande problem om det är två 40-kiloshundar eller även kanske tom om den ena är hälften så stor.

Men som i detta fall när det är ungefär som en fullvuxen människa och en tvååring i storleks- och styrkeskillnad, jag vet inte.. det känns bara inte smart ifall man vill se till sina hundars bästa.
Vist kan man ha en säker hundhållning trots ganska stor storleksskilnad. Men det krävs att man har rätt typ av hundar, att man verkligen kan sin hundar, att man inte lämnar saker att tjafsa om när de är själva osv.

Vårt skägg på 9 kg och tiken på 37 är klockrena i hop. Men det var inte självklart att de skulle vara ihop på det sättet de är i dag.
 
Vist kan man ha en säker hundhållning trots ganska stor storleksskilnad. Men det krävs att man har rätt typ av hundar, att man verkligen kan sin hundar, att man inte lämnar saker att tjafsa om när de är själva osv.

Vårt skägg på 9 kg och tiken på 37 är klockrena i hop. Men det var inte självklart att de skulle vara ihop på det sättet de är i dag.

Jo, jag tänkte inte heller att det aldrig funkar eller så. Håller med dig om att det går att ha det säkert även om det kan vara storleksskillnad.. men fullt lika säker som med liknande storlek kan det väl aldrig bli om vi snackar toy-hund tillsammans med en GD tex.

Skägget på 9kg är en dvärgschn va? De är ju även rätt så mkt tuffare hundar än tex chihuahua!
 
Jag har haft en 30 kg hund med en 3 kg hund i många år. Tycker det beror helt på individ.
Min stora har alltid respekterat den lilla de har aldrig lekt ihop inte ens försökt. Utan de har egna lekkompisar och båda var lugna och stabila och balla inte ur över ben osv de fick varsitt ben och höll sig till det likadant med leksaker hade en av dom en leksak försökte inte den andra ta den.
Aldrig några problem :)
 
Men varför i hela friden vill de avla på henne? Vi får ju hoppas att de planerna är lagda på hyllan ett tag med tanke på omständigheterna. De borde definitivt omplacera en av hundarna eller hålla dem åtskilda jämt. Hur man kan gambla med sin hunds liv på det sättet är ofattbart för mig.
Det var den lilla hunden som de skulle avla på menade jag.


Kl

Nu har hon fått för sig att det beror på att den stora tiken är skendräktig. Så hon ska in för kastrering så fort det är möjligt... Jag har gett upp lite.
Jag fick inte ha den lilla hos mig medans hon läker ihop heller.
 
Det var den lilla hunden som de skulle avla på menade jag.


Kl

Nu har hon fått för sig att det beror på att den stora tiken är skendräktig. Så hon ska in för kastrering så fort det är möjligt... Jag har gett upp lite.
Jag fick inte ha den lilla hos mig medans hon läker ihop heller.
Risken är att hunden blir mer aggressiv om den kastreras. det kvinnliga könshormonets effekt försvinner och testosteronets effekt får mer genomslag.
Testosteron är aggressionshöjande.
Det kan också leda till att tiken blir mer säker.
Jag antar att det kommer att visa sig hur det blir med tiden.
 
Tror varken de handlar om dålig uppfostran, ledarskap, osäker hund osv osv osv.
Vissa hundar tycker inte bara om andra hundar, och i deras värld så ska den andra dö. Finns lixom inget "vi kan väl snacka om det och reda ut problemet".

Tänker på min ena tik som jag gick BPH med förra helgen. Skulle ni se hennes resultat skulle ni nog trilla av stolen när jag säger att samma hund till varje pris vill ha ihjäl en av våra andra tikar hemma.
 
Den lilla fick inte komma hem idag iaf. Ev imorgon kanske.

Jag har verkligen ont i magen över detta, och de verkar inte alls ha insett allvaret. Något har helt klart hänt med den stora tiken nu. Något har ändrats. Hon har mkt kortare stubin och har vrålat i 2 ggr åt en av de andra hundarna, samt stelnat till en gång där jag trodde att det skulle smälla, men vi lyckades avleda. Hon är ju skendräktig nu efter sitt andra löp,så det är ju inte ovanligt att de ändrar personlighet lite när de blir vuxna.

Det är sån skillnad i stämning hos dem. Så stressat helatiden. Hundar överallt som skäller och håller på. Mina är stilla och sover när vi är inne, 90% av tiden iaf.
 
Tar mig friheten att försöka svara på den här frågan så länge? Ja, det är en väldigt tydlig signal på "det här är inte OK, passa dig/lägg av!", den används både i leksituationer ("det här är för intensivt för mig, tagga ner", "nu byter vi roller, min tur att jaga" ända upp till "nu är det inte lek längre, ett steg till och jag plattar till dig!") och i väldigt allvarliga situationer. Hunden stelnar, väldigt plötsligt - det är som att man tryckt på pausknappen, andas inte ens. Då är det läge att sluta pressa hunden! (Även om det inte var meningen att göra det så är det vad hunden upplever.)

Det här är en enkel film som visar en variant av signalen i en väldigt odramatisk situation (ingen blir skadad, hunden bara säger ifrån) och även visar i slow motion och förklarar steg för steg vad som händer:
(Och den påpekar något som jag tycker är otroligt viktigt att folk förstår: hundar är snabba, vi har inte en chans att matcha det. Alltså rent fysiskt, vi har för långsam reaktionsförmåga, vi vet inte ens att en hund har bitit förrän efteråt, skillnaden är så stor.)

En annan film som visar hur ofattbart mycket folk missar när en hund försöker, försöker, försöker och försöker säga "snälla lägg av!", men den här är en allvarlig händelse där en människa blir biten så se den inte om det känns jobbigt! Den är på många sätt väldigt, väldigt tragisk.

Det finns väldigt gott om filmer på youtube som visar hundspråk och förklarar det, en del är lite snett ute (enligt mig - och en del är väldigt snett ute!) så man kan inte lita på allt de påstår men överlag är det faktiskt en ganska rik källa att lära sig mer om hundars kroppsspråk! Det är mycket lättare att se vad hundar säger i verkligheten efter man sett samma signaler i slow motion några gånger, i alla fall tycker jag det. Och det man kan filma själv är alltid begränsat, på yt finns alla möjliga raser, typer, åldrar och situationer. :up:

Intressant! Smidigt att få serverat bra videos tycker jag, ibland tycker jag det är lite klurigt att hitta bra material och sortera och söka och hitta rätt.
 
Ja! @Monstermom Du får gärna bidra med fler hundfilmer. För det kan vara svårt, som @Monkie skriver, att veta vilka som förmedlar vettig info. Kanske skapa en tråd för detta? Om du ids och har tid och lust :up:
Tycker jag också vore en jättebra idé! Jag har ingen vana av hundar alls och därför tycker jag att det känns väldigt skönt att kunna läsa in sig på hundars beteenden nu när man inte har någon hund i närheten som man kan studera. Det finns ju så mycket info där ute att man blir osäker på vad som låter bra och vettigt när man själv är helt ovan.
Jag har redan lärt mig en del tack vare buke, ser alltid till att fråga innan om jag får klappa om jag vill det. Men en del signaler som jag har inpräntat i mig från min vana med katter har jag på känn att de inte funkar med hundar eller blir helt enkelt riktigt fel - tex att man kan titta in i ögonen på en katt och blinka lugnande, det ger mig en olustig känsla med hundar (pga osäkerhet) så det har jag inte gjort men jag vet inte vad som skulle vara det rätta beteendet när man vill lugna en hund man möter :crazy:
 
Hörni, jag är verkligen inget facit heller! Men visst kan vi starta en sådan tråd om ni vill det, om inte annat kanske det kan ge en intressant diskussion - men gå inte på "Monstermom är 100% korrekt, alltid!" bara.
(Det är jag ju visserligen, men man måste ju låtsas lite ödmjuk ibland också. :grin: :angel:)

Jag måste dock iväg till klubben strax, vet inte hur mycket ork jag har när jag väl kommer hem igen, men starta tråden kan jag väl alltid göra...
 
Jag har verkligen ont i magen över detta, och de verkar inte alls ha insett allvaret. Något har helt klart hänt med den stora tiken nu. Något har ändrats.

Ägaren kanske inte vill se det?

Min hund visade vid ett tillfälle extrem bytesmedvetenhet, skytten som sköt för hunden är en duktig hundkarl och han backade såklart och överlämnade det till min man.
Hunden morrade åt honom men han ryade i åt honom och då backade hunden.
Efter det ändrade han också beteende, och 2 månader senare bet våran dotter helt oprovocerat.
Han låg i köket, ingen mat, leksak, godis osv. Dottern går in i köket och hunden kastar sig på henne (han låg alltså flera meter bort) visade ingenting att de var på gång. De hände framför ögonen på både mig och mannen. (Annars brukar ju de oftast vara så att en hund biter pga ett barn känger på dem eller är elak)

Vi har ingen aning om vad som utlöste det, men vi valde att avliva hunden direkt.
 
Tror varken de handlar om dålig uppfostran, ledarskap, osäker hund osv osv osv.
Vissa hundar tycker inte bara om andra hundar, och i deras värld så ska den andra dö. Finns lixom inget "vi kan väl snacka om det och reda ut problemet".

Tänker på min ena tik som jag gick BPH med förra helgen. Skulle ni se hennes resultat skulle ni nog trilla av stolen när jag säger att samma hund till varje pris vill ha ihjäl en av våra andra tikar hemma.
BPH mäter överhuvudtaget inte hur hundar förhåller sig till andra hundar. Det finns inget samband överhuvudtaget.
 
Tror varken de handlar om dålig uppfostran, ledarskap, osäker hund osv osv osv.
Vissa hundar tycker inte bara om andra hundar, och i deras värld så ska den andra dö. Finns lixom inget "vi kan väl snacka om det och reda ut problemet".

Tänker på min ena tik som jag gick BPH med förra helgen. Skulle ni se hennes resultat skulle ni nog trilla av stolen när jag säger att samma hund till varje pris vill ha ihjäl en av våra andra tikar hemma.
Vår tik är korad på 469 p och funkar fantastiskt i alla samanhang. Tävling, miljöer osv. Men hon kommer aldrig att kunna umgås med mer än en handfull hundar. Hon gilllar inte andra hundar, har inget behov alls av dem och har aldrig gjort. Den hund som inte respekterar det och ändå går innanför hennes sfär....den ligger väldigt illa till.
Så BPH, MH eller MT säger ingenting om hundars sociala förmåga och intresse av varandra. Det är ett avelsverktyg utformat för att mäta egenskaper som kommer genom arv.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 808
Senast: Nota
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 081
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 393
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
1 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp