Hund som ger sig på andra hundar!

Elena99

Trådstartare
Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda.

Hunden i fråga ägs av markägaren som oxå har häst i stallet, men marken och stallet är arrenderat till en annan som sköter det.

Igår va tredje gången den hunden gav sig på min. Spelar ingen roll om våra hundar är med oss i koppel eller lösa utan att gå fram till den, då letar den upp våra och anfaller.

Markägaren påstår att deras hund BARA går på andra tikar, men jag har en hane… Då säger hon att det är för att han är från Rumänien…

Dem andra två hundarna har hon gått på 2 gånger var. Tänk om deras är lös och andra passerar gården med hund (händer dagligen) och sen anfaller en okänd?

Men det som är mest irriterade över situationen är att när hennes hund anfaller andra så gör hon INGET!! Hon tittar på och säger att vi ska gå ifrån våra egna hundar så hennes hund inte ska ska oss.

Men igår va det droppen för mig! Min hund flydde i panik från min sida till bilen och hoppades att den va öppen för att kunna hoppa in i trygghet, men den är stängd. Markägarens hund ramar in min i bilen och anfaller. Jag blir arg på att ägaren inte gör nått. Står bara och ropar lite vagt på hundjävlen!!! Jag tar beslutet att gå emellan och jag vet att man inte ska det. Men den hunden har redan förstört så mycket för min och jag kan inte tillåta det här!

Jag tar min hund bakom mig och försöker få kontakt med den andra hunden som är helt inne i att ha ihjäl min. Lyckas öppna bagaget så min kan hoppa in samtidigt som jag försöker få bort den andra med hjälp av kopplet jag har i handen. Hunden ger sig inte förrän mitt bagage är stängt.

Då anklagar hon MIG för att min är lös. Jag har alltid min uppbunden eller i koppel, utom igår 2 sekunder.

Eftersom hon är medveten om att hennes hund gör såhär så anser jag att HON är den som alltid ska ha hunden i koppel. Men jag kanske har fel?
 
Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda.

Hunden i fråga ägs av markägaren som oxå har häst i stallet, men marken och stallet är arrenderat till en annan som sköter det.

Igår va tredje gången den hunden gav sig på min. Spelar ingen roll om våra hundar är med oss i koppel eller lösa utan att gå fram till den, då letar den upp våra och anfaller.

Markägaren påstår att deras hund BARA går på andra tikar, men jag har en hane… Då säger hon att det är för att han är från Rumänien…

Dem andra två hundarna har hon gått på 2 gånger var. Tänk om deras är lös och andra passerar gården med hund (händer dagligen) och sen anfaller en okänd?

Men det som är mest irriterade över situationen är att när hennes hund anfaller andra så gör hon INGET!! Hon tittar på och säger att vi ska gå ifrån våra egna hundar så hennes hund inte ska ska oss.

Men igår va det droppen för mig! Min hund flydde i panik från min sida till bilen och hoppades att den va öppen för att kunna hoppa in i trygghet, men den är stängd. Markägarens hund ramar in min i bilen och anfaller. Jag blir arg på att ägaren inte gör nått. Står bara och ropar lite vagt på hundjävlen!!! Jag tar beslutet att gå emellan och jag vet att man inte ska det. Men den hunden har redan förstört så mycket för min och jag kan inte tillåta det här!

Jag tar min hund bakom mig och försöker få kontakt med den andra hunden som är helt inne i att ha ihjäl min. Lyckas öppna bagaget så min kan hoppa in samtidigt som jag försöker få bort den andra med hjälp av kopplet jag har i handen. Hunden ger sig inte förrän mitt bagage är stängt.

Då anklagar hon MIG för att min är lös. Jag har alltid min uppbunden eller i koppel, utom igår 2 sekunder.

Eftersom hon är medveten om att hennes hund gör såhär så anser jag att HON är den som alltid ska ha hunden i koppel. Men jag kanske har fel?
Anmäl henne är det korta svaret.

Och varför skulle man inte gå emellan? Jag hade inte tvekat att använda våld för att få bort en aggressiv hund från min
 
Anmäl.
Själv skulle jag troligen kopplat hunden (eller bara gjort ett provisoriskt koppel av balsnöre eller ett grimskaft), gått med den till ägaren och sagt extremt bestämt att nu j*vlar får ägaren hålla koll på sin hund. Inget "Snälla du håll koll på din hund den förstör...".

Kan också vara en god idé att prata med den som ansvarar för stallet.

Om inget hjälper: försök flytta till annat stall.

Och såklart, under tiden det här pågår, försök att inte ha din hund med till stallet så att den inte behöver bli utsatt för den andra hunden.
 
Men igår va det droppen för mig! Min hund flydde i panik från min sida till bilen och hoppades att den va öppen för att kunna hoppa in i trygghet, men den är stängd. Markägarens hund ramar in min i bilen och anfaller. Jag blir arg på att ägaren inte gör nått. Står bara och ropar lite vagt på hundjävlen!!! Jag tar beslutet att gå emellan och jag vet att man inte ska det. Men den hunden har redan förstört så mycket för min och jag kan inte tillåta det här!

Det här med att man inte ska gå emellan hundar som slåss fungerar ju så länge man aldrig råkar ut för en hund som slåss på riktigt.

För mig är det självklart att gå emellan om det blir bråk. Akta fingrarna bara, använd fötterna!
 
Flikar in med en fråga. På 80-90-talet sas det att om man ska skilja på hundar vid ett bråk så ska man lyfta upp bakbenen och på så sätt få den/dem att släppa. Använder man denna metod fortfarande?
 
Flikar in med en fråga. På 80-90-talet sas det att om man ska skilja på hundar vid ett bråk så ska man lyfta upp bakbenen och på så sätt få den/dem att släppa. Använder man denna metod fortfarande?
Jag har sparkat i sidan/på bogen istället. Vill helst inte ta tag med händerna för om hunden vänder sig om och vill bita mot mig så vill jag inte hamna med ansiktet nära hundens mun. När jag sparkat på bogen har det varit tillräckligt för att attackerande hund ska komma av sig lite och jag ska hinna släppa egen hund så att den springer iväg. Har ju dock snabba(!) hundar som hinner iväg från det mesta... (framförallt de sega schäfrar och feta spanielkorsningar som attackerat oss). Hade jag haft liten hund hade jag lyft upp den istället.
 
Flikar in med en fråga. På 80-90-talet sas det att om man ska skilja på hundar vid ett bråk så ska man lyfta upp bakbenen och på så sätt få den/dem att släppa. Använder man denna metod fortfarande?
Funkar skitbra, om man är två samspelta personer som tar varsin hund och dessutom lyckas akta fingrarna.
Vissa hundar är viga nog att vända sig bakåt så man får fortsätta backa när man håller i bakbenen.

Så det korta svaret: håller med @Red_Chili om att det är bättre att sparka.
 
Ett finger i analen skall tydligen få en hund att tappa kamplusten omedelbart. Jag har inte provat själv men jag vet en som gjorde det när två rottweiler slogs och det funkade. Men det är ju inget man vill göra när man är ute på promenad och långt ifrån vatten och tvål...
 
Ett finger i analen skall tydligen få en hund att tappa kamplusten omedelbart. Jag har inte provat själv men jag vet en som gjorde det när två rottweiler slogs och det funkade. Men det är ju inget man vill göra när man är ute på promenad och långt ifrån vatten och tvål...
Finns ju 1000 bättre sätt än så. Dessutom tror jag inte det funkar på hundar som slåss på riktigt.

Jag skulle strypa loss med kopplet om de satt ihop.
 
Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda.

Hunden i fråga ägs av markägaren som oxå har häst i stallet, men marken och stallet är arrenderat till en annan som sköter det.

Igår va tredje gången den hunden gav sig på min. Spelar ingen roll om våra hundar är med oss i koppel eller lösa utan att gå fram till den, då letar den upp våra och anfaller.

Markägaren påstår att deras hund BARA går på andra tikar, men jag har en hane… Då säger hon att det är för att han är från Rumänien…

Dem andra två hundarna har hon gått på 2 gånger var. Tänk om deras är lös och andra passerar gården med hund (händer dagligen) och sen anfaller en okänd?

Men det som är mest irriterade över situationen är att när hennes hund anfaller andra så gör hon INGET!! Hon tittar på och säger att vi ska gå ifrån våra egna hundar så hennes hund inte ska ska oss.

Men igår va det droppen för mig! Min hund flydde i panik från min sida till bilen och hoppades att den va öppen för att kunna hoppa in i trygghet, men den är stängd. Markägarens hund ramar in min i bilen och anfaller. Jag blir arg på att ägaren inte gör nått. Står bara och ropar lite vagt på hundjävlen!!! Jag tar beslutet att gå emellan och jag vet att man inte ska det. Men den hunden har redan förstört så mycket för min och jag kan inte tillåta det här!

Jag tar min hund bakom mig och försöker få kontakt med den andra hunden som är helt inne i att ha ihjäl min. Lyckas öppna bagaget så min kan hoppa in samtidigt som jag försöker få bort den andra med hjälp av kopplet jag har i handen. Hunden ger sig inte förrän mitt bagage är stängt.

Då anklagar hon MIG för att min är lös. Jag har alltid min uppbunden eller i koppel, utom igår 2 sekunder.

Eftersom hon är medveten om att hennes hund gör såhär så anser jag att HON är den som alltid ska ha hunden i koppel. Men jag kanske har fel?
Klart man ska gå i mellan om något sådant händer. Jag hade varit skogstokig både på hunden och på ägaren i det läget och försvarat min hund med alla medel.
 
Hade aldrig någonsin tagit med eller släppt ut mina hundar på en plats som denna.

Ta inte med den stackars hunden till stallet mer nu förrän kommit överens med ägaren om att hon får ha sin hund hemma om ni ska ha med era.

Tycker synd om era hundar och tycker ni alla är ganska märkliga som tar med era hundar till ett stall där ni vet att det finns en hund som ger sig på era.
 
Hade aldrig någonsin tagit med eller släppt ut mina hundar på en plats som denna.

Ta inte med den stackars hunden till stallet mer nu förrän kommit överens med ägaren om att hon får ha sin hund hemma om ni ska ha med era.

Tycker synd om era hundar och tycker ni alla är ganska märkliga som tar med era hundar till ett stall där ni vet att det finns en hund som ger sig på era.

Tja, själv har jag flera frågor jag hade velat lyfta med alla kloka här på Buke men jag avstår för jag pallar inte denna typen av kommentarer. Men jag är glad att vissa vågar lyfta sånt de inte tänkt klart om, nyttigt för flera att läsa då de flesta ger konstruktiva råd.

Mittenstycket var ju konstruktivt i alla fall. Håller med om det. Men kan absolut inte säga att jag aldrig någonsin utsatt min hund för en onödig risk.
 
Tja, själv har jag flera frågor jag hade velat lyfta med alla kloka här på Buke men jag avstår för jag pallar inte denna typen av kommentarer. Men jag är glad att vissa vågar lyfta sånt de inte tänkt klart om, nyttigt för flera att läsa då de flesta ger konstruktiva råd.

Mittenstycket var ju konstruktivt i alla fall. Håller med om det. Men kan absolut inte säga att jag aldrig någonsin utsatt min hund för en onödig risk.
Fast du har gång på gång tagit med din hund "hem" till denna hund så visst har du valt att utsätta din hund för detta.

Ni behöver ju gå ihop er och prata med ägaren till hunden som ger sig på era och komma överens om något innan ni chansar fler gånger nu.
 
Först: jag hade blivit skogstokig, självklart har hundens ägare ansvaret för sin hund! Vad säger stallets ansvarige om situationen, jag förutsätter att hen vet om hur det är?

Det optimala vore förstås om den hunden inte vistas i stallet/på anläggningen öht. För mig är det fullständigt självklart att en hund som inte kan bete sig (oavsett om det är andra hundar, hästar, människor..) inte är lämplig att ha med i en sån miljö. Men, ärligt talat, som situationen beskrivs så hade jag nog inte litat på att det efterlevs även om det skulle bestämmas att hunden inte längre är välkommen. Det finns femtioelva "ursäkter" (bortförklaringar) som jag kan tänka mig, i en situation där hunden ändå tas med till stallet. Jag kanske låter trist och misstänksam nu, men med tanke på ägarens sätt att "hantera" situationen och vad konsekvenserna skulle kunna bli. Jag hade anmält hundägaren och sett mig om efter ett annat stall.



Nu har jag inte just hund (förlåt, en missade helt att det var en tråd i hundforumet!). Men jag har/haft både häst och andra djur, så vet ändå hur jag resonerar i situationer där mina djur utsätts för risker pga andra.
 
Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda.

Hunden i fråga ägs av markägaren som oxå har häst i stallet, men marken och stallet är arrenderat till en annan som sköter det.

Igår va tredje gången den hunden gav sig på min. Spelar ingen roll om våra hundar är med oss i koppel eller lösa utan att gå fram till den, då letar den upp våra och anfaller.

Markägaren påstår att deras hund BARA går på andra tikar, men jag har en hane… Då säger hon att det är för att han är från Rumänien…

Dem andra två hundarna har hon gått på 2 gånger var. Tänk om deras är lös och andra passerar gården med hund (händer dagligen) och sen anfaller en okänd?

Men det som är mest irriterade över situationen är att när hennes hund anfaller andra så gör hon INGET!! Hon tittar på och säger att vi ska gå ifrån våra egna hundar så hennes hund inte ska ska oss.

Men igår va det droppen för mig! Min hund flydde i panik från min sida till bilen och hoppades att den va öppen för att kunna hoppa in i trygghet, men den är stängd. Markägarens hund ramar in min i bilen och anfaller. Jag blir arg på att ägaren inte gör nått. Står bara och ropar lite vagt på hundjävlen!!! Jag tar beslutet att gå emellan och jag vet att man inte ska det. Men den hunden har redan förstört så mycket för min och jag kan inte tillåta det här!

Jag tar min hund bakom mig och försöker få kontakt med den andra hunden som är helt inne i att ha ihjäl min. Lyckas öppna bagaget så min kan hoppa in samtidigt som jag försöker få bort den andra med hjälp av kopplet jag har i handen. Hunden ger sig inte förrän mitt bagage är stängt.

Då anklagar hon MIG för att min är lös. Jag har alltid min uppbunden eller i koppel, utom igår 2 sekunder.

Eftersom hon är medveten om att hennes hund gör såhär så anser jag att HON är den som alltid ska ha hunden i koppel. Men jag kanske har fel?
Jag har stått i stall med stallägare som haft hund som attackerade oprovocerat och brutalt. Inte ett normalt hundbeteende i den.
Jag hade mina hundar väldigt, väldigt nära mig så jag kunde se till att den andra hunden inte kom fram. Min häst hatade djur som inte hade normalt djurspråk och skyddade min hund/hans kompis mot den.
En annan hund som var pitbull/amstaff blev attackerad flertalet ggr och lade sig platt och skrek. Hunden fortsatte attackera varje gång och fick slitas loss. Man tyckte nästan det var synd att den inte visste att den kunde mosa aggressiva hunden.

Eftersom det inte gick att prata med människan som ägde hund och gård flyttade vi. Det var lite andra issues med.
Men jag ville kunna ha med mina hundar. På ett tryggt vis!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
11 749
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 462
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 823
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
616
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp