Hund som gör utfall på promenader (utbruten från Uppdateringstråd nr 23)

Ninnurur

Trådstartare
Hej tråden! Har läst ett tag och känner att det är dags för inlägg. :)
I augusti flyttade min systerdotter hit med sin 2,5 åriga aussietik som vi hjälper till med. Det är en helt fantastisk hund som ffa älskar min dotter enormt, de har så kul ihop :love:

Men, vi har problem vid promenader. Hon bodde tidigare i en liten tätort i skåne med 4000 invånare och bor nu i Uppsala. Deg är en enorm skillnad för hunden som lätt blir överstimulerad, speciellt av alla cyklar. Ibland går hon avslappnat med slakt koppel när cykeln passerar, men hon kan lika gärna fara ut i ett skällande anfall. Även mot joggare ibland. Hon gör det sällan med sin ägare utan mer med mig. Hur ska jag träna bort det? Om jag är med och kortar kopplet och pratar mef henne går det oftast bra, men jag ser ju inte alla cyklar, vill inte behöva hålla henne kort hela tiden heller. Är det någon som har tips? Det är ju jobbigt för alla när det händer, och 25 kg hund blir tung när hon gör utfall. Jag vill kunna gå med stavar och ha henne i midjebälte men då måste vi hitta en lösning på det här.
 
Hej tråden! Har läst ett tag och känner att det är dags för inlägg. :)
I augusti flyttade min systerdotter hit med sin 2,5 åriga aussietik som vi hjälper till med. Det är en helt fantastisk hund som ffa älskar min dotter enormt, de har så kul ihop :love:

Men, vi har problem vid promenader. Hon bodde tidigare i en liten tätort i skåne med 4000 invånare och bor nu i Uppsala. Deg är en enorm skillnad för hunden som lätt blir överstimulerad, speciellt av alla cyklar. Ibland går hon avslappnat med slakt koppel när cykeln passerar, men hon kan lika gärna fara ut i ett skällande anfall. Även mot joggare ibland. Hon gör det sällan med sin ägare utan mer med mig. Hur ska jag träna bort det? Om jag är med och kortar kopplet och pratar mef henne går det oftast bra, men jag ser ju inte alla cyklar, vill inte behöva hålla henne kort hela tiden heller. Är det någon som har tips? Det är ju jobbigt för alla när det händer, och 25 kg hund blir tung när hon gör utfall. Jag vill kunna gå med stavar och ha henne i midjebälte men då måste vi hitta en lösning på det här.

Förekomma, förekomma, förekomma. Det vill säga, visa att det lönar sig skitbra att stanna vid din sida när det kommer cyklar och joggare. Ta kontakt med henne när du ser triggern på långt håll, men innan hunden har flyttat fokus till det, och håll kvar hennes uppmärksamhet och belöna med skitgott godis eller leksak eller vad hon nu drivs av, tills triggern har passerat. Så började vi med vår hund som var likadan. När det fungerade bra (det tog alltså flera veckor) ville vi att hon skulle se triggern men vända sig till oss istället. En form av skvaller alltså. Så då fick hunden gärna "uppmärksamma" triggern men vi var blixtsnabba med belöning och hämtning av fokus. Så det blev helt enkelt en belöning att hunden "passivt tittade" på triggern. Så höll vi på i månader. Ibland krävdes det att man proppade hela käften full med godis på henne medan cykeln passerade.

Nu fungerar det i 95 % av fallen skitbra, dvs cykel/joggare = vänder sig till oss. Gör hon inte det kan jag behöva locka lite och bryta fokuset på triggern. Enstaka gånger, framför allt om det kommer snabbt runt ett hörn eller så, så flyger hon fortfarande efter.

Jag läser fortfarande omgivningen väldigt aktivt när vi är ute och försöker om möjligt skapa avstånd istället för att korta kopplet, hon har tendens till koppelfrustration och kan alltså spänna sig och det blir mer sannolikt att hon gör ett utfall, om jag håller kopplet sträckt. Så då föredrar jag att ta ett steg åt sidan, hålla slakt koppel och belöna istället. Ett exempel på vad kopplet skapar är också att hon som sagt gjort samma typ av utfall, inklusive skall och morranden, när det kommer joggande/cyklar, men när hon för några dagar sedan var lös i skogen när det kom en joggare i högt tempo agerade hon väldigt annorlunda: hon skulle efter, men sen gjorde hon bara en lov runt den förvånade joggaren och kom som ett skott tillbaka till oss. Inget skällande alls. (Hon är också vallhundsras, så jag ser det som ett rent instinktivt agerande för henne).

Kan man sätta sig på tryggt avstånd från typ en vältrafikerad cykelväg och bara sitta där och motbetinga och vänja in cykel = passivitet så är det ju också en välfungerande strategi.
 
Kan man sätta sig på tryggt avstånd från typ en vältrafikerad cykelväg och bara sitta där och motbetinga och vänja in cykel = passivitet så är det ju också en välfungerande strategi.
Det cyklas utanför trädgården och ibland går det utan problem, ibland far hon ut i rabatten. Vi får bara traggla vidare.
 
Delvis får du har förståelse, det är en vallhund, så inte helt ovanligt att deras vall beteende slår över och dem vill valla andra saker som barn, cyklas, bilar, mm.
Träning är bästa metoden, skvaller träning är en metod, en annan är att träna hunden att när det kommer en cykel eller liknande ska hon gå upp fot och gör hon det får hon en godis.
 
Prata med ägaren. Dels har ägaren kanske något bra knep som du inte känner till, dels är det bäst att alltid göra det innan man börjar träna annans hund.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 359
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag ska göra klart detta redan från början; jag har aldrig gillat hundar. Är en kattmänniska ut i fingerspetsarna och de hundar jag har...
2
Svar
21
· Visningar
5 461
Senast: Honana
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska ta mig till med min hund. Jag är arbetslös och alltså hemma hela dagarna och har med andra ord rätt bra koll på...
Svar
18
· Visningar
11 001
Senast: Milosari
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp