Hund som hatälskar kloklippning

iNHALE

Trådstartare
Hur skulle ni tolka denna hunds beteende?

Hund som är näst intill omöjlig att klippa klor på hemma. Ägaren tar hunden till hundtrim regelbundet för att få klorna klippta. Hunden *drar* in på trimmet varje gång som ett ånglok, rakt in till personalen, hälsar glatt på alla, hoppar rakt upp på trimbordet utan att behöva anvisas, allmänt ultraglad hela tiden, bästa dagen i hundens liv varje gång typ. När kloklippningen börjar bryter helvetet lös. Hunden skriker, vrålar, kastar sig, försöker komma loss och allmänt ålar sig och håller på men biter *inte* och munkorg används därför inte. Tålmodig personal klipper klorna med minsta möjliga tvång. Så fort det är slut är hunden omedelbart tillbaka till sitt glada själv och vill nästan inte lämna trimmet. Detta utspelar sig varje gång och har gjort i flera år utan förändring. Hunden är glad, social och älskar personen på trimmet som klipper klorna, visar inget ogillande eller avståndstagande.

När hunden inser att den är på väg till hundtrimmet i bilen blir den oerhört exalterad på samma sätt som när den inser att den är på väg ut i skogen eller hem till sin favorit-kompis.

Hur tolkar ni detta? Hur kommer det sig att hunden uppvisar ett så positivt beteende när den måste veta vad som komma skall och tydligen hatar det som den utsätts för (kloklippningen)? Hunden uppvisar inte något liknande "omvänt" beteende annars utan visar sitt ogillande på ett logiskt och tydligt sätt i andra situationer den inte tycker om, tex när den måste bada och försöker gå iväg/gå undan när den inser att det är dags att bada och går undan/tar avstånd från personer den möter som den inte gillar och inte vill hälsa på.
 
Den inser att det inte går att komma undan och kör med stora fjäskoffensiven/hysterisk gladhet för att hantera situationen?
 
Den inser att det inte går att komma undan och kör med stora fjäskoffensiven/hysterisk gladhet för att hantera situationen?
En möjlig tanke. Men borde den inte göra samma sak vid andra situationer som den ogillar men inte kommer undan ifrån? Tex badning eller öronrengöring? Då är den bara "neutralt ogillande" och bråkar inte.
 
En möjlig tanke. Men borde den inte göra samma sak vid andra situationer som den ogillar men inte kommer undan ifrån? Tex badning eller öronrengöring? Då är den bara "neutralt ogillande" och bråkar inte.

Inte nödvändigtvis, det finns ju grader av ogillande. Bad och öronskötsel kanske bara är "blä, men jag biter ihop och står ut" medan kloklippning är "fy helvete", och hunden agerar därefter.
 
Låter som hunden är tokstressad samt osäker och försöker lösa situationen med massor av fjäsk. En del osäkra hundar tar inte avstånd, de blir mer på istället. En del hundar verkar gilla detta fjäskande så mycket att det bygger upp en förväntan på det. Jag har haft en sådan hund själv. Alla tyckte han var såå glad i människor och jag lärde mig allt mer genom hans liv att han inte var det utan bara väldig osäker.

Är det ägaren som badar och rengör öronen så är det kanske varför den är lugnare då?
 
Låter som hunden är tokstressad samt osäker och försöker lösa situationen med massor av fjäsk. En del osäkra hundar tar inte avstånd, de blir mer på istället. En del hundar verkar gilla detta fjäskande så mycket att det bygger upp en förväntan på det. Jag har haft en sådan hund själv. Alla tyckte han var såå glad i människor och jag lärde mig allt mer genom hans liv att han inte var det utan bara väldig osäker.

Är det ägaren som badar och rengör öronen så är det kanske varför den är lugnare då?
Ägaren har lika stora problem med kloklippningen som personalen på hundtrimmet har, det var därför h*n började ta hunden till trimmern från början eftersom h*n inte klarade av hunden i det läget, så just med kloklippningen är hunden likadan oavsett vem som klipper. Däremot upplever den nog inte samma obehag med bad och öronrengöring som med kloklippning och därför går det bättre trots att hunden inte är jätteförtjust. Men det låter ändå logiskt att det är fjäsk det handlar om, men det är intressant att det inte uppstår i andra situationer.
 
Håller med föregående talare.

Hade tidigare en hund som betedde sig på ett liknande sätt vid pälsvård.

Nu var hon liten, och vi ägare erfarna så vi hade inga problem att hantera det (även om vi ganska snart tog beslutet att hålla henne kortklippt så hon skulle slippa) men jag kan absolut se att hon skulle kunnat utveckla ett liknande beteende.

Hon var osäker, hemskt vek och var någon "läskig" var hennes reaktion att fjäska om det inte gick att komma undan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Det gäller att ha tålamod, ja hunden alltså, och att jag har tungan rätt i mun...:D Ja, herregud vad valping har fått utså när klorna...
Svar
5
· Visningar
1 203
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har en boxertik på 2 år, världens snällaste när det kommer till människor. Älskar allt å alla, precis som en boxer ska vara...
Svar
10
· Visningar
4 770
Senast: Ainon
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp