Hund som hoppar upp på borden

MinIan

Trådstartare
Precis som rubriken lyder..

min pappa har två hundar, ca 1 år..

den ena hunden vill ju vara den dominanta över den andra, fast det är tvärtom, enligt vad min pappa sagt..

och sist jag var där, så efter vi hade ätit middag så hörde jag nått konstigt ifrån köket..
och då har den ena hunden hoppat upp på bordet och äter ur en kastrull!
Och jag blir ju tokig, för sånt beteende accepterar inte jag iaf, men det är ju inte mitt hem, jag är ju inte med hundarna så pass mycket att jag kan träna dom..
bara hälsar på då och då..

men jag anser att problemet ligger i detta "daltandes" med hundarna..
som min syster.. föut satt hon vid bordet på en stol, och tog upp hunden i knäet, vid bordet. och jag sa till henne att gör dom så är det inte konstigt att hundarna hoppar upp på bordet och äter av maten!
samma sak nr dom gav hundarna rester som fanns kvar på tallrikarna! det tyckte jag också var dumt! för då blir det väl en vana för dom att det är ok att äta av sånt som finns på tallrikarna.-- eller är jag helt ute å cyklar?

Jag har själv en hund, jag har ALDRIG haft henne vid bordshöjd, elle gett henne matrester ifrånb en tallrik, och hon har aldrig tagit nått som legat på bordet..

hur ska jag kunna ge så bra tips som möjligt till min pappa hur dom kan få bukt med detta problem med att hundarna hoppar upp på borden?
 
Senast ändrad:
Sv: Hund som hoppar upp på borden

Väntar på att du ska få svar......:bump:Min hund hoppar upp på köksbordet när vi INTE är hemma o då är det ju ännu svårare att få bukt med det.Däremot stal hon en skinkmacka på morgonen idag på bordet när jag var i ett annat rum.Då jag inte visst vem av hundarna det var(men unghunden var starkt misstänkt:smirk:) så tittade jag på unghunden o frågade-vad har du gjort? Har aldrig sett hur hon bara sjönk ihop o lommade iväg till bädden o la sig....Kunde knappt hålla mig för skratt.....
 
Sv: Hund som hoppar upp på borden

ja, det är så typiskt med sånna hundar.. min hund brukar ta och rensa kattlådan, okej för mig om hon vill äta bajset, men shit va kattsand det ligger överallt opå golvet.. jag brukar bara peka på det och hon kryper iväg och lägger sig under sängen :cool:

Man behöver inte ens fråga henne vem som gjorde det :angel:

väntar också på svar från kloka hundägare.. jag är bara glad för att inte min hund hoppar upp å tar saker frn bordet..
 
Sv: Hund som hoppar upp på borden

min mor har en hund som också gärna vill ta sig upp på bordet, men man får helt enkelt se till att skjuta in stolarna ordentligt under border för de lär inte dra fram stolarna själv. Mor har en kökssoffa också och när hon inte är hemma så har hon satt kompostgaller för soffan och när hon är hemma så ställer hon bort gallrena för attt själv kunna korrigera.

Zandrix di pappa måste bli mer konsikvent i sin uppfostran av hundarna, precis som du säger. Det är inte så lätt att ge tips på det, det är saker som får falla naturligt i sitt sunda förnufft när det gäller uppfostran av hundar, alla är vi olika och alla vill vi ha det på olika sätt!
 
Sv: Hund som hoppar upp på borden

Nu är ju inte detta "min" tråd o fråga men i mitt fall gäller det en blandras av schäfer/golden/labbe.Alltså en skapligt stor hund.Hon behöver inga stolar utan kan hoppa ändå.Självklart är hon inte på bordet när man kommer hem men dukar,frukt,bordsunderlägg m.m. kan man hitta på golvet efteråt o ett par ggr har jag sett henne genom fönstret....När man kommer in står hon på golvet med viftande svans...Dessa älskade små charmtroll:rofl::devil:
 
Sv: Hund som hoppar upp på borden

om du har sett henne genom fönstret så varför inte lurpassa på henne/honom?

låtsas gå ut och ställ dig så du ser i fönstret och när han/hon hoppr upp springer du in och säger ifrån helt enkelt..
kanske det hjälper.. man får väl prova sig fra eller nått..

pappas hundar hoppar upp på borden fast alla är hemma,, bara det att dom väntar tills alla lämnat köket =/
 
Sv: Hund som hoppar upp på borden

Precis som du själv nämner, det går inte att försöka uppfostra en hund att den inte får vara omkrig bordet, för att i nästa sekund ta den i knät när man själv sitter vid bordet.

Din pappa skulle stenkoncekvent se till att hundarna aldrig var i köket för att få bukt med en sån sak. Så fort det vankas mat, så ska hundarna väck från köket.

Om man aldrig har köket tillsammans med mat som ett hundalternativ från ruta ett, så kan hunden lika gärna ligga i hallen och vara helt nöjd med det.

Har inte pappa den konsekvensen, så skulle jag låta det vara, se till att hundarna aldrig lämnas ensamma med mat helt enkelt.
 
Sv: Hund som hoppar upp på borden

Har själv haft sådan hund. Det enda var att aldrig lämna köket förrän bordet var avdukat.
 
Sv: Hund som hoppar upp på borden

Jo du har rätt Zita.Alltid avdukat bord är nog det som hjälper bäst...Tyvärr var mitt bord både dyrt o ganska nytt(numera mest repigt) men det är väl smällar man får ta när man har djur:crazy:..... jag bor i lägenhet o har sett henne genom fönstret,men då jag har portkod o ska upp en halvtrappa innan jag kommer in är hon inte kvar på bordet om jag lurpassar på henne(de är smarta de rackarna:devil:).God jul på er
 
Sv: Hund som hoppar upp på borden

Det var ju det jag gjorde när jag var där nu i jul, dom stod där å gav hundarna små bitar av maten som dom höll på å göra iordning, men då blev jag trött på det och skickade ut varenda hund ur köket..

men vad hjälper detr när dom fortsätter med det där gullandet :smirk:
*suck*
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 197
Senast: Acto
·
L
  • Artikel
Dagbok Förlåt att jag inte skrev på ett tag ifall nån blev orolig eller nåt sånt då. Det var isåfall INTE meningen men orkade inte läsa nånting...
2
Svar
36
· Visningar
2 871
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 034
Senast: Sel
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 253
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp