Bukefalos 28 år!

Hund som inte funkar på hunddagis?

Tambourine

Trådstartare
Jag jobbar på hunddagis och har med mig min hund där. En 2-årig pinscherhane.
Det funkar inte alls, han blir väldigt stressad och efter att ha försökt få ordning på det så har jag nu konstaterat att han helt enkelt inte är en dagishund. Det funkar inte. Han blir alldeles för stressad, och nu börjar det komma ut på diverse sätt i form av "dåliga" beteenden. Det känns inte okej för mig, jag märker att han inte mår bra av det.

Därför måste jag nu hitta en annan lösning som passar honom bättre.
Då jag jobbar med positiva metoder är jag extremt noga med hur man handskas med honom. Därför verkar det omöjligt att hitta en dagmatte då alla är Cesar Millan-skadade...Jag har heller inte bil så om jag hittar någon som jag trivs med så gäller det att den personen kan ta sig hem till mig, eller bor nånstans nära mig, vilket såklart försvårar saken ytterligare.

Finns det någon här som har haft liknande problem, och hur har ni löst det i så fall?
Jag är borta sammanlagt 7 timmar om dagen nu (blir ingen restid då jag bor ett par kvarter i från jobbet), i höst kommer det bli 9 timmar. Så att ha honom hemma hela dagen är inte ett alternativ. :cry:
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

Vad menar du med cesar-milan skadade?
Jag har haft två olika dagmattar till min hund, har fungerat jätte bra. Men jag förväntar mig inte att det ska uppfostra min hund på något sätt. Dom får sätta sina regler och min hund får helt enkelt rätta sig till att han ska göra som dom säger. Får dom problem så hjälper jag dom och visar hur jag gör med min hund. Så om du har en väluppfostrad hund så borde det väl inte vara allt för svårt att hitta någon? eller är du bara väldigt kräsen?
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

Vad menar du med cesar-milan skadade?
Jag har haft två olika dagmattar till min hund, har fungerat jätte bra. Men jag förväntar mig inte att det ska uppfostra min hund på något sätt. Dom får sätta sina regler och min hund får helt enkelt rätta sig till att han ska göra som dom säger. Får dom problem så hjälper jag dom och visar hur jag gör med min hund. Så om du har en väluppfostrad hund så borde det väl inte vara allt för svårt att hitta någon? eller är du bara väldigt kräsen?

Jag menar att Cesar är verkligen ingen favvo hos mig och tyvärr verkar det som att många inhämtar all sin kunskap från Cesar och Hundcoachen.

Jag kör inte med massa korrigeringar, och vill inte att någon ska göra det på min hund då det förstör allt det som vi jobbar på med hans höga stressnivå.
Tyvärr så är många väldigt inne på det här med att "visa vem som bestämmer". Och det är inte min grej. Alls.
Så när jag frågar dagmatteannonsörerna om vad de har för generell inställning till hunderiet, och får höra dem rabbla en massa om flockledare och gå först genom dörren och blablabla, då blir det nej tack direkt.

Så egentligen är jag inte kräsen per se, utan det är bara det att det är svårt att hitta folk som har samma syn som jag, och samtidigt bor hyfsat nära och är hemma på dagarna.
Eftersom han har problem med stress så är det jätteviktigt att man är lugn och mild med honom. Jag höjer aldrig ens rösten åt honom utan vi jobbar bara lugnt och snällt. Det funkar för oss och det får honom att må bra. Därför kan jag inte låta någon som inte är duktig på hundspråk ha hand om honom. :)
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

Du har ingen granne som bara kan lunch-pinka honom då? Det krävs inte så mycket uppfostran till det.
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

Du kan inte köpa en tygbur och ställa in i ert fikarum på jobbet? Som du kanske har en mörk filt över så han får lite lugn och ro? Kasta in något märgben eller annat tuggbart.
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

Tänkte precis samma sak. Bygg koja åt hunden som är trång, tyst och mörk. Brukar fungerar fantastiskt på stressade hundar. I början kan de yla och ha sig, men ganska snart varvar de ner och lär sig koppla av. Märgben hjälper till och det fungerar allra bäst om man tränar hemma med tygburen först..

Alternativet är att du själv sätter ut en annons om dagmatte och erbjuder rejält betalt. Med de krav du har lär du få svårt att hitta någon som ställer upp för bara någon tusenlapp i månaden.
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

Du har ingen granne som bara kan lunch-pinka honom då? Det krävs inte så mycket uppfostran till det.

Lunchpinka honom kan jag göra själv eftersom jag bor några minuter från jobbet, men det är ju det här med att vara ensam i 7 timmar med bara en kort kisspaus....Det är absolut inte okej för mig, han behöver mer än så. :)
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

Du kan inte köpa en tygbur och ställa in i ert fikarum på jobbet? Som du kanske har en mörk filt över så han får lite lugn och ro? Kasta in något märgben eller annat tuggbart.

Vi har inget fikarum, utan det finns bara hallen....där vi har soffa och bord. Så det är massa spring där.

Men problemet är egentligen att min chef är någon slags säkerhetsmaniker och vi får absolut inte ha hundar där ute. Utan alla hundar måste vara i båsen, alltid. Absolut inte ta ut någon, förutom när det är promenaddags (som är ett kapitel för sig även det).
Skulle ta två timmar att beskriva alla konstiga nycker min chef har angående säkerhet, men det där är en av dem. :D
Vi har testat alla möjliga varianter, med tygbur, helt övertäckt tygbur, kompostgaller, övertäckt kompostgaller, osv osv.
Märgben o dylikt får vi inte ha för chefen då hon tror att alla andra hundar i lokalen kommer att känna lukten av det och bli galna och döda varandra, ungefär.
De får inte heller ha leksaker, eller leka inomhus.

Så det finns inte så mycket spelrum där tyvärr. :(
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

Tänkte precis samma sak. Bygg koja åt hunden som är trång, tyst och mörk. Brukar fungerar fantastiskt på stressade hundar. I början kan de yla och ha sig, men ganska snart varvar de ner och lär sig koppla av. Märgben hjälper till och det fungerar allra bäst om man tränar hemma med tygburen först..

Alternativet är att du själv sätter ut en annons om dagmatte och erbjuder rejält betalt. Med de krav du har lär du få svårt att hitta någon som ställer upp för bara någon tusenlapp i månaden.

Se mitt svar till Aliide. :)

Jo jag har satt ut en annons nu, samt frågat runt lite bland kompisar.
Idag blev det bara för mycket, han var helt sönderstressad så jag gick hem på lunchen och lämnade honom hemma.

Nu är det slut med hunddagisvistelse för honom tills vidare, från och med nu så kommer jag lösa det så att jag går hem och hämtar honom inför promenaderna och lämnar honom hemma igen efteråt. Så att han får gå med sin grupp på förmiddags- och eftermiddagspromenaden.
Blir jäkligt hattigt....Men det går bara inte att ha honom där en dag till, han mår inte bra.

Så jag tänkte kanske att en lösning vore att ha nån dagmatte som höll sällis 2-3 dagar i veckan, några timmar varje gång. För ensam hemma kan han vara utan problem, men såklart inte 7 timmar om dagen, 5 dagar i veckan.
Och resten av dagarna gör jag som jag kommer göra nu, att han får gå med på promenaderna men vara hemma och vila däremellan. Alltså inte spendera någon tid på själva dagiset.
Vad tror ni om det?
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

och din chef har hunddagis varför???
om hon har sån mani måste hon ju må skit dålig över allt.
jag har själv jobbat på hunddagis och under vissa perioder hade vi hundar som inte funkade, men då fick de vara ute med mig, eller att jag var inne med dem, de fick en extra promenad så att de skulle slippa sitta ensamma i en konstig miljö med en annan "flock" kring hörnet. Nu var det här kund-hundar, så vet inte om det är skillnad i din chef ögon på deras och din.

Hade ni en introducerings fas när ni började?
Har du provat att ha honom hemma ett tag och sen ha honom med ett par timmar och sen gå hem igen?
Är det ljud eller lukter som sätter igång honom?
Har han träffat de andra hundarna?
Är det hämtande/lämnande kunder?

Annars tänker jag en puttinuttig pensionär, han kanske inte alls ska ha nån som har för mycket "vana" utan nån som är ute och lullar och pussar på honom. Kravlöst och lugnt.
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

och din chef har hunddagis varför???
om hon har sån mani måste hon ju må skit dålig över allt.
jag har själv jobbat på hunddagis och under vissa perioder hade vi hundar som inte funkade, men då fick de vara ute med mig, eller att jag var inne med dem, de fick en extra promenad så att de skulle slippa sitta ensamma i en konstig miljö med en annan "flock" kring hörnet. Nu var det här kund-hundar, så vet inte om det är skillnad i din chef ögon på deras och din.

Hade ni en introducerings fas när ni började?
Har du provat att ha honom hemma ett tag och sen ha honom med ett par timmar och sen gå hem igen?
Är det ljud eller lukter som sätter igång honom?
Har han träffat de andra hundarna?
Är det hämtande/lämnande kunder?

Annars tänker jag en puttinuttig pensionär, han kanske inte alls ska ha nån som har för mycket "vana" utan nån som är ute och lullar och pussar på honom. Kravlöst och lugnt.

Ja det undrar jag med. :D
Hade det varit mitt hunddagis så hade det varit BETYDLIGT mer flexibelt, men på den fronten finns det inte så mycket jag kan göra just nu tyvärr.

Vi hade inskolning precis som på dagishundarna, och från början jobbade jag bara 2 timmar om dagen där, sen 4, sen 6. Fast som blir 7 med lunch. Så det har sakta trappats upp.

Han blir extra orolig när vi går omkring utanför hans bås, men även när vi sitter ner ute i personalsoffan. Han kommer bara inte ner i varv.
Jag jobbar ju med hans stressproblem dygnet runt, och det känns verkligen som att det här är något som förstör alldeles för mycket just nu. Jag vill inte att han ska behöva ha det så.
Han sitter i ett bås tillsammans med några dagishundar, vissa dagar sitter han själv men kan inte påstå att jag märker någon skillnad mellan de två alternativen. Han vill bara ut därifrån. Det kommer kunder som hämtar på eftermiddagen men de kommer aldrig inom synhåll för hundarna just för att undvika en massa spring. Utan de får hålla sig i hallen.

Jag är också inne på någon som inte kan så mycket om hundar. Kanske ingen pensionär pga hans energinivå, men absolut någon "vanlig person" :D men som inte har så mycket hundvana. Föredrar nästan det, då kan jag förklara mitt sätt att se på det, och vad som funkar på just Mio, och helt enkelt be dem göra så. Snarare än att försöka "omforma" en person som redan har en stark åsikt om hur en hund ska behandlas.
Oftast är det de ovana som är bäst med honom faktiskt.
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

Låter ju verkligen som att du testat allt och du märker ju att det passar bäst med en mer ovan, men sen gäller det ju att hitta en vettig sån också.
Men du verkar iaf vara på helt rätt väg.

Hoppas att det löser sig!
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

Nu blir jag säkerligen ytterst opopulär men om hunden är två år och ha såpass kraftiga mentala problem så kanske man ska ta en funderare på om man öht ska ha kvar hunden, en hund som inte klarar en normal vardag i ett normalt samhälle mår inte bra hur mkt man än vänder utochin på sig själv och sitt liv för att få det att funka...
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

Nu blir jag säkerligen ytterst opopulär men om hunden är två år och ha såpass kraftiga mentala problem så kanske man ska ta en funderare på om man öht ska ha kvar hunden, en hund som inte klarar en normal vardag i ett normalt samhälle mår inte bra hur mkt man än vänder utochin på sig själv och sitt liv för att få det att funka...

Uppskattar din åsikt, men...så ligger det verkligen inte till. Alla hundar klarar inte hunddagis helt enkelt.
Jag jobbar som sagt på ett, så jag vet.
Det du kallar en "normal vardag" (hunddagis?) är inte nödvändigtvis normalt för en hund.

Min hund är världens finaste på alla andra plan. Kanske målade jag upp en bild som var missvisande. Eller kanske du tänkte lite väl snävt.
Han är en glad kille som tycker det är superkul med folk och andra hundar och att spåra osv. Precis som en vanlig hund. Men han har en generellt ganska hög stressnivå (mycket vanligt hos pinscher), och därför vill jag inte utsätta honom för mer stress eftersom jag märkt att det alltid sipprar ut i andra sammanhang sen. Även om jag kan få honom att vara tyst och ligga ner på dagis, så hatar han det och är på helspänn när vi springer ut och in.
Och den stressen kommer som sagt självklart ut på andra sätt, efter arbetstid.
Att jag kräver av en dagmatte att den jobbar med positiva metoder beror på att det är den metoden jag tror på för alla hundar, inte bara för min egen.


Det innebär inte att min hund inte funkar i vardagen, det innebär enbart att han inte funkar på hunddagis - just nu. Kanske kommer det funka bättre om ett halvår eller så. Men just nu är det helt fel.
Du får förstås tro vad du vill men det är ju jag som känner min hund och du har helt enkelt missförstått situationen. :laugh:
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

men om hunden är väluppfostrad och väl fungerande så behöver väl inte dagmatten jobba med den alls?
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

Återigen måste jag hålla med dig.

Det finns väl ingen anledning för en dagmatte att hålla på och träna en uppfostrad hund. Därför ser jag heller inte varför det är så viktigt att dagmatten använder sig enbart av positiva metoder. Om hunden nu är okej i skallen på alla andra vis, förutom just gällande hunddagis, så överlever den ett nej då och då. Om den blir helt förstörd av en höjd röst så går jag på Lady A:s linje.

Jag har haft en ultimat knasboll, men det fanns fler sätt än mitt att hantera henne på och hon överlevde det med utan några men.
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

men om hunden är väluppfostrad och väl fungerande så behöver väl inte dagmatten jobba med den alls?


Återigen måste jag hålla med dig.

Det finns väl ingen anledning för en dagmatte att hålla på och träna en uppfostrad hund. Därför ser jag heller inte varför det är så viktigt att dagmatten använder sig enbart av positiva metoder. Om hunden nu är okej i skallen på alla andra vis, förutom just gällande hunddagis, så överlever den ett nej då och då. Om den blir helt förstörd av en höjd röst så går jag på Lady A:s linje.

Jag har haft en ultimat knasboll, men det fanns fler sätt än mitt att hantera henne på och hon överlevde det med utan några men.

Hans stressproblem är såklart genomgående och förekommer inte enbart på dagis, men i vardagen är det hanterbart och yttrar sig mer i form av att han har lite svårt att slappna av när vi är ute och det är mycket runtomkring. Detta är som sagt något vi arbetar med dagligen och jag kan säga som så, att sen jag la om till "snälla metoden" (jaja....ni hajar vad jag menar) så är skillnaden enorm. Och därför vill jag att en eventuell dagmatte ska använda samma metod, eftersom jag har sett resultaten.
Och sen han fick börja på dagis för ett par månader sen, så har allting gått åt pipan. Det vill inte jag, jag har kämpat för hårt för det.

Han dör absolut inte av ett nej. Eller av höjd röst. Han är alltså ingen rädd hund, om det har framstått så. Han är väldigt framåt och social. Men jag som ägare tänker i längre perspektiv och har som sagt sett vad som funkar på honom. Och det är inte arga rösten, som tillför mer stress i långa loppet.
Problemet jag har är med folk som tycker att man måste "visa vem som bestämmer". Jag har ett helt annat tänk. Men jag vill verkligen inte att tråden ska börja handla om det, därför tycker jag vi lämnar det här med metodbiten. Det är inte intressant, utan faktiskt helt OT då min frågeställning var om det fanns några andra som haft samma dilemma (svårt att hitta bra lösning för hunden) och kommit tillrätta med det.

Och Lady_A....Jag vet inte om du syftade på omplacering eller avlivning. Men för mig känns det rätt främmande att omplacera eller avliva sin hund så fort man stöter på lite komplikationer. Det skulle det nog göra för dig också om det var din hund det gällde.
Men det är ju så lätt att sitta på ett internetforum och ge drastiska råd angående ANDRAS hundar utan att behöva stå till svars för konsekvenserna. ;)


Har för övrigt fått svar från en tjej nu som jag ska ringa upp imorgon, sen träffa och känna av vibben. Lät trevligt i hennes svar i alla fall. :laugh:
Känns lite ljusare nu. Tills vidare får jag köra på det vi gjorde idag. Han får följa med på promenaderna men vara hemma själv emellan. Han har som sagt inga problem med att vara hemma själv, men 7 timmar är klart mer än vad som känns okej för mig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 733
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 556
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 950
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 700
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Hiss och diss del 5
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp