Hund som inte går upp i vikt

miamiSwing

Trådstartare
Har en blandras Rottis/dobbermann som är väldigt mycket smal, Han äter massor av mat men går inte upp i vikt oavsett. han äter ca 1 ½ stor påse i månaden och går inte upp.
Har ni nå tips på va de kan vara för fel?
han fäller kopiöst mycket päls, och bajsar massor och ofta.

Då jag haft mycket kontakt med vetrinär så vet han om det.
Just nu kör jag på vetrinär foder då han har allergi och får inte äta vad som hellst.
Han får så gott som bara äta fisk och ris och de är inget man blir tjock av.

vad skulle ni göra?

Prov på buksportkörteln är tagen och den var det inget fel på.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund som inte går upp i vikt

Om han har allergi borde han väl äta hills z/d nu och om det då är allergin som ger problemen borde han snart börja gå upp. Visar det sig att han inte är allergisk hade jag provat färskfoder, och kolla att din vet också tycker han är, ofta oroar sig folk för att deras normalviktiga hubndar är för tunna, men inte en gång har ngn med en normalviktig hund funderat på om den är fet iaf enl min erfarenhet
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

Sålänge hunden äter upp maten så kan du ju alltid prova att ge ännu mer.
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

han får inte äta nånting med nötkött, soya, mjölk produkter, han är även allergisk mot damm o kvalster. Så de finns ju inget man kan ge.
han har ju alltid vart smal men innan ja fick reda på att han va allergisk så gav ja honom hill´s och även färskfoder.

Smal för mig nu är jätte smal, man känner revbenen o de är inte sunt tycker jag.

väntar på att vet ska höra av sig till mig igen om vad vi ska göra.
han äter fortfarande cortison pga av allergi.
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

har testat och ge han ännu mera mat tills han inte vill men då bajsar han ÄNNU mera :/
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

Men om det bara är nöt han inte får äta kan du väl ge fläsk?
Har sett att en del rekommenderar ister till tunna hundar, det är från gris.
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

Har du provat andra foder som inte innehåller det du radar upp?

Exempelvis Standart har tre sorter som inte innehåller varken nöt, soya eller mjölkprodukter.
Finns säkerligen fler märken som passar in om de tre sakerna är de enda fodermedelsallergierna hunden har.
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

Alltså... revbenen ska ju kännas till viss del, annars är hunden för tjock.

Vad är det för allergifoder han äter? RCs är rätt fett, min hund gick (äntligen) upp bra i vikt på det. Beror dock på vad han tål, min fortsatte reagera på det men blir bättre på Hills.
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

Nu äter han specifik o de går åt masssor. Royal har gett förut o de funka inte.

Jo lite granna men nu känner man dom massor.

Av nöt o soya o mjölk produkter är de som han visa mest på allergin, han vissa så gott som lite grann på allt utan fisk o ris. Men sen är ju frågan om man ska våga ge ng foder som innehåller lite av de han är allergisk mot eller inte.

Eftersom han fortfarande kliar sig så känns de sådär. Han äter ju som sagt cortison just nu, men o andra sidan kanske är de kvalster o damm som gör att han kliar sig de vet man ju inte.
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

Hela hans immunförsvar och matsmältning verkar vara totalt satt ur spel (kan bero på dålig mat redan hos uppfödaren, dålig avel o.s.v.), jag hade skippat allt vad torrfoder heter och "startat om hunden" på nytt med rent kött. Typ Vom og Hundemat eller liknande. När kroppen sedan återhämtat sig kan allergierna vara puts väck konstigt nog..
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

Får han någon behandling mot kvalsterallergin?
Vad har ni provat för saker (foder) för att kolla allergin?
Om han fortfarande kliar sig (trots kortison?) är det ju antingen atopin eller så tål han inte specific heller.
Går det att köra någon barf-variant på bara fisk? Vad har ni för proteinkällor som inte testats? Olja ökar ju fetthalten.
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

Om revbenen känns precis under ett mkt tunt fettlager men inte syns, då är han i perfekt hull. De ska inte ha ett tjockt fettlager under huden, då är de för feta.

Jag hade nog försökt tillsätta något fett kött som han tål (Nordic säljer t ex lax för runt 20 kr/kg och det finns säkert andra färskfodertillverkare som säljer kyckling och/eller fläskkött), och försökt variera mellan några sorter. Kan du få ihop en foderstat på de köttsorterna hade jag nog skippat torrfodret, särskilt om han är kvalsterallergiker också. Dessutom kan du ju prova med prebiotika, för att försöka få lite fart på tarmbakterierna, så de hjälper till att bryta ner maten till mer lättillgängliga beståndsdelar.
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

Min tik visade sig har giardia, en parasit, som gjorde att hon såg ut som ett vandrande spjälstaket. Nu är hon ändå inte riktigt bra, håller fortfarande på att leta rätt mat, men mycket bättre än innan avmaskning!

Hon var avmaskad med Axilur men giardia kräver mycket längre avmaskning, minst 5 dagar i rad och gärna en gång till efter 2 veckor. Ping fick först 5 dagar och blev lite bättre, sedan fick bägge i 20 dagar när den andre visade symtom så nu ska det vara helt borta :laugh:
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

Tycker veterinären att hunden är för smal?
Revbenen SKA kännas på en hund i bra hull. Dom ska inte synas när hunden står normalt, men ska tydligt kännas om man drar handen över dom.
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

Hos dom som födde upp honom fick han äta pedigree och kanske bästa aveln som funnits.
ja vet säger att han är för smal han väger ca 35kg o hans syskon väger runt 45kg. man kan se revbenen men inte jätte mycket men tittar man på han så ser man att han är för smal. man känner inge fett alls utan man känner skin bara.
han äter ju Dr. baddaky (stavas?) olja till sin mat.
han fäller ju ju även en otroligt massa päls året om så jag tror ju att det är nånting.
Han har ju vart dålig sen han va 6 månader ungefär o är idag 1 år och 7 månader o har vart hos vet ett X antal gånger.

nej har har fått nått schampoo och cortison bara sen har ja testat hill´s o de tyckte ja va rätt så fett men de hjälpte inte så mycket så jag tror ju att de är nånting som gör att han inte tar upp maten.

jag ska kolla på färskfoder och kolla om de funkar med det..

tack allihoppa för svar
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

Hur har det fastställts att han är allergisk mot nöt?
Mjölk o soya är ju inget man bör ge till hundar, oavsett om de är allergiska eller inte.
Damm i sig brukar väl knappast hundar vara allergiska mot (beroende på vad dammet innehåller), däremot förråds o foderkvalster.

Föreslår att du testar Standarts eller ett rent färskfoder, så som Vom og Hundemat.
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

Varför ska man inte ge mjölk eller soya?

De flesta vuxna hundar är laktosintolleranta.
Den mesta soyan som säljs/ingår i hundmat är med största sannolikhet genmodifierad, fö finns det ingen anledning att stoppa i hunden diverse icke animaliska proteiner.
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

Jo det är het fastställt då prover har tagits.
Även kvalster som finns i soffor, sängar m.m

Ska kolla på på standart o färskfoder
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

De flesta vuxna hundar är laktosintolleranta.
Den mesta soyan som säljs/ingår i hundmat är med största sannolikhet genmodifierad, fö finns det ingen anledning att stoppa i hunden diverse icke animaliska proteiner.

Laktosfri mjölk existerar som man kan gr och det finns annan soya som är GMO fri att köpa, vidare så smälter hundar soya riktigt bra och jag ser verkligen inget fel i att ge det i moderata mängder.

Jag förstår verkligen inte varför icke-animaliska produktera, som uppenbarligen har hög smältbarhet inte ska ges..
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 304
Senast: Sassy
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 410
Senast: Kalkon87
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 004
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra torrfoder
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp