Hund som inte klarat BPH

Sofie.S

Trådstartare
Jag har kommit i kontakt med en uppfödare som ska omplacera en unghund. Han klarade dock inte överrasknings momentet. Hon säger att han är försiktig men inte ängslig.
Hur stor vikt ska man lägga vid provet?
Hunden var yngre än 20 månader när det gjordes.
 
Jag har kommit i kontakt med en uppfödare som ska omplacera en unghund. Han klarade dock inte överrasknings momentet. Hon säger att han är försiktig men inte ängslig.
Hur stor vikt ska man lägga vid provet?
Hunden var yngre än 20 månader när det gjordes.
De bröt alltså för att den inte kunde avreagera inom tiden?
En sån hund skulle inte jag skaffa mig iaf. Det betyder ju att den har svårt att överkomma rädslor.
 
Krasst är det överraskningsmomentet inte särskilt skrämmande. Men för min del hade det haft betydelse vad det är för hund och vad du hade tänkt använda den til.
 
Med tanke på att det är en omplacering så finns ju möjligheten att ha hunden på prov för att se hur den fungerar i vardagen. Jag skulle vara mycket skeptisk till att ta en sådan hund, och hade den gått i avel hade jag verkligen inte köpt valp, men chansen finns ju ändå att den utvecklats och tränats så bra att den fungerar i vardagen.

Samtidigt beror det ju på hur ditt liv med hunden kommer bli att se ut. Blir det ett händelserikt liv så är det nog klokt att kolla efter annan hund. Är det mest lugnt liv utan överraskningar så tja, det kan ju bli bra.
 
Skulle inte vilja ta en sån hund, även om den är ung. Tom lagotton, som var ljudkänslig, kunde släppa det, skramlet, tillräckligt.

När du i rubriken skriver "inte klarat bph", menar du då att den fick bryta? För ett bph (och mh) är en beskrivning hur hunden reagerar och avreagerar. Det finns inget godkänt eller ej tex.
 
Jag är helt övertygad om att en hund kan vara en trevlig sällskapshund även om den avbrutit ett BPH. Jag har lite svårt för den väldigt bestämda uppfattningen som verkar råda här inne om att en hund som inte genomför ett BPH är en totalt mentalt instabil hund som inte skulle kunna fungera i en vanlig familjs vardag. Jag själv har en sällskapshund hemma som avbrutit BPH och han fungerar alldeles utmärkt i alla vardagssituationer. Däremot, ska den användas i arbete eller avel är det såklart en annan diskussion.
 
Jag är helt övertygad om att en hund kan vara en trevlig sällskapshund även om den avbrutit ett BPH. Jag har lite svårt för den väldigt bestämda uppfattningen som verkar råda här inne om att en hund som inte genomför ett BPH är en totalt mentalt instabil hund som inte skulle kunna fungera i en vanlig familjs vardag. Jag själv har en sällskapshund hemma som avbrutit BPH och han fungerar alldeles utmärkt i alla vardagssituationer. Däremot, ska den användas i arbete eller avel är det såklart en annan diskussion.
Ja, det är väl klart de kan - men samtidigt är det ju en hund som har svårt att avreagera. Det kan ju bli problem den dagen den blir skrämd även om den inte blir det så ofta. (Jag antar att det är anledningen till att den "inte klarade bph".
 
Ja man valde att bryta testet.
Hunden kommer från uppfödaren och har fått goda resultat på utställning. Målet är att göra om testet för att se om han kan användas som avelshund senare.
Han har alltid vart lite försiktig men inte feg. Hälsar på okända men tar inte första steget.

Har barn som är 4 och 2 år, är väl egentligen enda anledningen till att jag tvekar..
 
Ja man valde att bryta testet.
Hunden kommer från uppfödaren och har fått goda resultat på utställning. Målet är att göra om testet för att se om han kan användas som avelshund senare.
Han har alltid vart lite försiktig men inte feg. Hälsar på okända men tar inte första steget.

Har barn som är 4 och 2 år, är väl egentligen enda anledningen till att jag tvekar..

Att den inte tar första steget att hälsa på folk säger ju inte så mycket.

Min Aussie som är en ganska instabil sak hälsar på allt och alla. Medens min BC som är mycket mer stabil och lätt att leva med, ignorerar eller går undan om folk hälsar på honom, däremot så är han pålitlig med barn, vilket inte min Aussie är. Men om man behövt bryta ett BPH pga att den blev så rädd för överaskningen, då hade jag varit bekymrad.
 
Jag var iväg på en föreläsning i veckan med en lovordnad beskrivare inom MH, MT och BPH. Har tidigare nämnt att det är en testledare, men beskrivare heter det visst :o

Föreläsningen var anordnad av en butik där ägarna har en schäferkennel inom bruks, och majoriteten av alla som var där hade bruksschäfer. De pratade om att det är inte vanligt att man bryter, men när man väljer att bryta så kan det helt enkelt bero på att hunden inte är van vid spontana händelser och vet inte hur den ska reagera. Testledaren nämnde ett fall där en uppfödare av annan ras fick bryta med alla sina 3 hundar, det visade sig att de levde ensligt i skogen och aldrig varit hemifrån. Såna saker kan påverka.

Jag hade ifrågasatt varför den bröt, är den rädd av sig så hade jag inte skaffat den när jag har småbarn. Har själv barn på 4 och 2 år, vilket kräver en trygg hund eftersom det blir plötsliga ljud.
 
Min fick avbryta vid "gubben" som hoppar upp (gissar att det är det momentet du menar, jag kan inte termerna). Hon var strax över året och inne i en spökperiod som jag inte riktigt noterade. Nu när hon är ur den har hon inga problem i vardagen. Blir hon rädd eller överraskad hoppar hon till eller lyfter på huvudet. Kan vara stel några sekunder men är sedan som vanligt. Men det är inte ofta det händer. Enda gången hon blivit riktigt rädd senaste månaderna är när vi råkade vara precis utanför domkyrkan när klockorna började ringa.
Hon är inte skotträdd, nyår var inga problem. Funkar bra med barn, men är van vid mina syskonbarn sedan hon var valp. Är en golden om det spelar roll.
Vi kanske ska göra om bph till hösten när hon är över två år om det känns bra.
 
Jag har kommit i kontakt med en uppfödare som ska omplacera en unghund. Han klarade dock inte överrasknings momentet. Hon säger att han är försiktig men inte ängslig.
Hur stor vikt ska man lägga vid provet?
Hunden var yngre än 20 månader när det gjordes.
Vad är det för ras? Rottweiler eller papillon?
 
Min fick avbryta vid "gubben" som hoppar upp (gissar att det är det momentet du menar, jag kan inte termerna). Hon var strax över året och inne i en spökperiod som jag inte riktigt noterade. Nu när hon är ur den har hon inga problem i vardagen. Blir hon rädd eller överraskad hoppar hon till eller lyfter på huvudet. Kan vara stel några sekunder men är sedan som vanligt. Men det är inte ofta det händer. Enda gången hon blivit riktigt rädd senaste månaderna är när vi råkade vara precis utanför domkyrkan när klockorna började ringa.
Hon är inte skotträdd, nyår var inga problem. Funkar bra med barn, men är van vid mina syskonbarn sedan hon var valp. Är en golden om det spelar roll.
Vi kanske ska göra om bph till hösten när hon är över två år om det känns bra.
Det var det momentet ja.
 
Du kan prova att ta honom på prov och se hur det funkar. Kolla hur pass försiktig han är och om det skulle bli så att det är så att det orsakar problem för er. Det tycker jag är en bra idé.

Jag kan varken säga bu eller bä. Personligen hade jag aldrig tagit en hund som jag visste var så, men det är för att jag vill ha ett händelserikt liv och dessutom vill jag helst ha lite attityd på mina hundar (men det är ju mina personliga preferenser, alla vill inte ha lika). Att han är reserverad för okända hade inte gjort mig någonting, men att inte kunna avreagera i någorlunda tid från att ha blivit skrämd vet jag inte.

Lever man ett lugnt liv så kan det funka. Jag hade en hund som var mycket försiktig en gång (givetvis gick hon aldrig i avel). Hon var världens snällaste, gjorde aldrig någonsin en fluga förnär. På gränsen till för snäll. ;) Funkade utmärkt i skog och mark, då var hon som vilken hund som helst, men i stadsmiljö och miljöer där det hände mycket trivdes hon inte alls och blev mycket bekymrad. Hon hade inga problem med t ex ljud eller så och var snäll, hade säkerligen kunnat leva i en barnfamilj.
 
Sedan har mina föräldrar haft en hund - som även den inte gick i avel pga försiktig + C-höft. Den nekade vi barnfamiljer från att köpa, för barn skulle bli för stimmigt för henne. Hon var en mycket mjuk hund som ville ha en mjuk hantering och ett lugnt liv, det blir det inte med småbarn är min erfarenhet. Som sagt, mycket olika hur det fungerar beroende på individ.
 
Ska fråga lite närmare hur hunden regerade, hon själv hade inte gjort så stor grej av det. Han hade efter det gjort ett arbetsprov i simning som han klarade, inte för att det motsvarar bph..
Inga tävlingsamitioner alls, är bara ute efter en trevlig familjehund som vill hänga med på aktiviteter och motioneras av mig.
Inte så mycket överraskningar hemma hos oss förutom stimmiga barn emellanåt. ;)
 
Jag hade brytt mig mindre om ett resultat (eller avsaknad därav, då) än om min egen upplevelse av individen i ett sånt här fall. Poängen med MH och BPH är statistik på gruppnivå, inte någon absolut sanning om individer. Dock, jag hade nog dragit öronen åt mig pga vad du skriver om hunden ("han har alltid varit lite försiktig") och framtida avelsplaner, jag tror inte jag hade velat medverka till det och hade nog också känt mig obekväm med uppfödaren och dennes avelsresultat.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 631
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
623
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 495
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 692
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp