Hund som inte lyssnar

Thexfallon

Trådstartare
Hejsan!

Har tagit över en 8årig jack russell tik som jag seriöst börjar undra om hon gått basic kurser som valp, det är typ jag säger åt henne att gå och lägga sig, antingen det eller "ligg", men jag behöver säga det 20 gånger innan hon lägger sig.
Ngl för många gånger blir jag irriterad och höjer rösten, (skriker inte), hon lyssnar även inte på nej, samma där, behöver säga det för många gånger och hon lyssnar inte förns man ryter ifrån ordentligt.
Vi har marsvin också som hon så fort hon får vitt på vart de är sticker dit och skäller galet, även där lyssnar inte på nej. Spelar ingen roll om jag försöker avleda med godis.
Har kontaktat tränare så inväntar tid för när det blir men det är inte hållbart såhär. Kan inte ens gå ut och mata marsvinen utan att jag måste stänga in henne i ett rum, där hon iof går ballistic, river på dörren, gnäller & skäller.
Vet verkligen inte hur jag ska göra.
Hon har andra problem med som att hon drar i kopplet & inte kan fot men detta kan jag leva med, men det ständiga att inte lyssna är inte hållbart.
Snälla hjälp med vad som
 
Hejsan!

Har tagit över en 8årig jack russell tik som jag seriöst börjar undra om hon gått basic kurser som valp, det är typ jag säger åt henne att gå och lägga sig, antingen det eller "ligg", men jag behöver säga det 20 gånger innan hon lägger sig.
Ngl för många gånger blir jag irriterad och höjer rösten, (skriker inte), hon lyssnar även inte på nej, samma där, behöver säga det för många gånger och hon lyssnar inte förns man ryter ifrån ordentligt.
Vi har marsvin också som hon så fort hon får vitt på vart de är sticker dit och skäller galet, även där lyssnar inte på nej. Spelar ingen roll om jag försöker avleda med godis.
Har kontaktat tränare så inväntar tid för när det blir men det är inte hållbart såhär. Kan inte ens gå ut och mata marsvinen utan att jag måste stänga in henne i ett rum, där hon iof går ballistic, river på dörren, gnäller & skäller.
Vet verkligen inte hur jag ska göra.
Hon har andra problem med som att hon drar i kopplet & inte kan fot men detta kan jag leva med, men det ständiga att inte lyssna är inte hållbart.
Snälla hjälp med vad som
Hunden är ny hos dig och du vill att den ska "lyda"?

Börja från början med tydlighet och beröm. Om hunden inte gör som du vill så är det inte säkert att ni förstår varann. Eller så är det inte motiverad. Vad för den ut av att "lyda"? Beröm, godis?
 
En hund kan vara ouppfostrad även om ägaren gått kurser med den när den var yngre. Man måste underhålla vardagslydnad annars försvinner det så småningom.

Det låter som en bra idé att ta hjälp av en tränare. Ni behöver börja om från början både med kontakten sinsemellan och grundläggande vardagslydnad plus att hunden behöver ensamhetstränas från grunden. Det låter helt enkelt som att du kommer behöva börja om med henne som om hon var en 8-veckors valp.
 
Du skriver att hunden gått valpkurs och undrar om hon gått basic kurser.
Sådana kurser går ut på att ägarna skall lära sig hur de skall lära hundarna.
Hur var hon hos förra ägaren? Ni kanske uppträder helt olika och hunden blir förvirrad.
Är det en privat tränare du kontaktat? Kontakta klubbar och hör vad de har att erbjuda?
Det viktigaste är att snabbt får hjälp innan det helt spårar ur och ni kommer riktigt på kollisionskurs.
 
Du skriver att hunden gått valpkurs och undrar om hon gått basic kurser.
Sådana kurser går ut på att ägarna skall lära sig hur de skall lära hundarna.
Hur var hon hos förra ägaren? Ni kanske uppträder helt olika och hunden blir förvirrad.
Är det en privat tränare du kontaktat? Kontakta klubbar och hör vad de har att erbjuda?
Det viktigaste är att snabbt får hjälp innan det helt spårar ur och ni kommer riktigt på kollisionskurs.
Nja det skrev jag inte? Jag skrev att jag ifrågasätter om hon har gått kurser som valp då enda anledningen till att hon är hos oss är för att förra ägaren gick bort pga covid. Annars hade hon varit kvar hos honom. (Hon hade dock ett mellanstopp i nån månad innan hon kom hit), men de sa att hon har lätt till skall och drar i koppel. Ingenting om att hon inte lyssnar.
 
En hund kan vara ouppfostrad även om ägaren gått kurser med den när den var yngre. Man måste underhålla vardagslydnad annars försvinner det så småningom.

Det låter som en bra idé att ta hjälp av en tränare. Ni behöver börja om från början både med kontakten sinsemellan och grundläggande vardagslydnad plus att hunden behöver ensamhetstränas från grunden. Det låter helt enkelt som att du kommer behöva börja om med henne som om hon var en 8-veckors valp.
Kan man gå valpkurser med en som är 8 år eller ska jag försöka hitta någon som är liknande?
 
Hunden är ny hos dig och du vill att den ska "lyda"?

Börja från början med tydlighet och beröm. Om hunden inte gör som du vill så är det inte säkert att ni förstår varann. Eller så är det inte motiverad. Vad för den ut av att "lyda"? Beröm, godis?
Hon får båda två. Jag vill att hon ska få det så bra som möjligt här, vill absolut inte att hon ska vara stressad el dylikt och därför frågar jag om råd.
 
Min hund är väldigt väluppfostrad när hon är med mig, hon går bredvid mig med löst hängande koppel etc.

när min mamma eller syster har passat henne så beter hon sig riktigt illa 😅

bara för att hunden drar i koppel och inte lyssnar på dig, så kan den ha varit en ängel hos tidigare ägare. Det handlar om relation mellan hund och ägare.

anmäl dig till en allmänlydnadskurs på din lokala brukshundsklubb.

Läs på om JRT, så förstår du varför den triggas av dina husdjur. Jakten är djupt rotad i hundens DNA.
 
Har du erfarenhet av rasen eller liknande raser förut? Klart en jrt kan bli superlydig men det är ju inte rasen med mest fallenhet för kadaverlydnad, särskilt inte om det finns marsvin att intressera sig för :p
Vi hade kanin med rottis när jag var yngre, han gjorde aldrig något mot honom (hund gjorde aldrig mot kanin). Vi har även haft tax/ terrier blandning. Ingen renrasig JRT innan men frågar här för att lära mig hur vi kan göra :)
Jag är inte ute efter att de ska vara bästa vänner, jag är ute efter att alla ska känna sig trygga. Just nu är marsvinen inte ens inuti lägenheten utan på balkongen, men jag måste kunna ge dem mat utan att hon gnäller konstant i 6 timmar.
 
Min hund är väldigt väluppfostrad när hon är med mig, hon går bredvid mig med löst hängande koppel etc.

när min mamma eller syster har passat henne så beter hon sig riktigt illa 😅

bara för att hunden drar i koppel och inte lyssnar på dig, så kan den ha varit en ängel hos tidigare ägare. Det handlar om relation mellan hund och ägare.

anmäl dig till en allmänlydnadskurs på din lokala brukshundsklubb.

Läs på om JRT, så förstår du varför den triggas av dina husdjur. Jakten är djupt rotad i hundens DNA.
Dem sa att hon drog i koppel innan dem med, det är granne hos avlidna ägaren som gått ut med henne i alla år och aldrig ägaren så finns inte riktigt någon att fråga om hjälp hur hon var innan.
Jag vet att dem har jakt i sig, väl medveten om hur rasen funkar. Är som sagt inte ute efter att dem ska bli bästa vänner, men de båda ska kunna existera utan att någon far illa.
 
Dem sa att hon drog i koppel innan dem med, det är granne hos avlidna ägaren som gått ut med henne i alla år och aldrig ägaren så finns inte riktigt någon att fråga om hjälp hur hon var innan.
Jag vet att dem har jakt i sig, väl medveten om hur rasen funkar. Är som sagt inte ute efter att dem ska bli bästa vänner, men de båda ska kunna existera utan att någon far illa.
Det kan ta tid att bygga en relation.
Mycket beröm och mycket tydlighet. Och öva öva öva. :)
 
Att hunden gått valpkurs betyder i praktiken ingenting. Där är det matte och husse som får verktyg för träning och uppfostran, men håller man inte efter så kan hunden förstås falla in i olater. Det är på intet sätt hundens fel, precis som med all hundträning så ligger det på ägaren att kontinuerligt träna med rätt metoder för ens hund om man vill ha god lydnad. Det får man inte efter bara en valpkurs, det är liksom bara starten i det hela.
 
Mitt råd är ni börjar bygga en relation med mycket kontaktövningar. Du ska helt enkelt vara det roligaste i din hunds liv, typ. Detta kan ta tid och ni kommer säkert ha både bättre och sämre perioder i denna träning.

För dig gäller det att upptäcka vad som är din hunds sweet spot, dvs vad den lockas av. För vissa hundar är det godis, för andra är det leksaker eller annan pryl (vissa hundar är svaga för smicker, min äldsta hund är sån ex. Han blir helt till sig av mycket beröm). Om hunden gillar närhet så är mitt tips att gosa tillsammans varje kväll i ex TV-soffan. När ni kommit en bit i er relation är mitt råd att ni anmäler er till en kurs i allmän/vardagslydnad för att få tips och därefter är det träning, träning och träning som gäller.

Sedan ÄR det en utmaning att träna en terrier. Det är en hundgrupp som är avlad på självständighet och jakt (särskilt JRT). Någon kadaverdisciplin lär du nog aldrig få på en sån gammal hund, men du bör komma tillräckligt långt för att hunden ska sluta dra i koppel och strunta i att lyssna på dig fullständigt. Däremot bör du hålla marsvin och andra smådjur skilda från terriern. För hunden är detta jaktbyten och sånt är svårt/nästan omöjligt att träna bort på en så gammal hund.

Lycka till :)
 
Ang ensamhetsträningen så får du helt enkelt börja på samma sätt som man gör med en valp.

Ex börja med att skaffa en hage bestående av kompostgaller och sätt hunden där samtidigt som hon kan se er i rummet. Öva korta stunder ex 5 minuter åt gången. När detta funkar bra kan ni börja med att stänga av ett rum med kompostgallret. Hunden kan fortfarande se er men inte komma åt er. När detta funkar bra kan ni börja med att lämna korta stunder. Börja med 10 sek, 20 sek, 30 sek, 1 minut osv osv. Tricket är att hunden inte ska gå upp i stress när ni lämnar. När ni kommer tillbaka så var som vanligt, dvs ge inte hunden nån särskild uppmärksamhet.

Ensamhetsträningen är enligt min erfarenhet väldigt jobbigt och tar lång tid men det gäller att öva ofta, helst varje dag.
 
Många bra tips ovan.

Men kan ju vara nåt att tänka på att hon kanske inte nånsin blivit lärd ligg/nej/tyst osv. Eller att förra ägaren haft andra kommandon för det än du har. MAO kanske hon kan men inte förstår dina kommandon, eller så kan hob inte alls. Att höja rösten då eller upprepa 20 gånger då kommer inte hjälpa. Börja om och lär in kommandona istället, och tjata inte ut kommandona innan hon kan dem.
 
Vi hade kanin med rottis när jag var yngre, han gjorde aldrig något mot honom (hund gjorde aldrig mot kanin). Vi har även haft tax/ terrier blandning. Ingen renrasig JRT innan men frågar här för att lära mig hur vi kan göra :)
Jag är inte ute efter att de ska vara bästa vänner, jag är ute efter att alla ska känna sig trygga. Just nu är marsvinen inte ens inuti lägenheten utan på balkongen, men jag måste kunna ge dem mat utan att hon gnäller konstant i 6 timmar.
En rottis är ingen grythund medan en jrt är en grythund men även ypperligt bra på att hålla rent från skadedjur.

Så ser det inte som minsta konstigt att rottis och jrt reagerar olika på kanin/ marsvinen/ andra smådjur.
 
Jag tänkte precis säga samma sak som @Tiger tok - vem säger att de kommandon ni använder är de hundenn är van vid? Båda mina jyckar har fungerat fantastiskt väl i hemmet, ute på puben, i lokaltrafiken, och hemma hos andra människor men ingen av dem hade begripit vad du menat om du helt enkelt sagt "nej" eller "Gå och lägg dig" . Inte ens en peksignal hade funkat från en människa de inte känner. "Nej" är ju för övrigt ett jättekonstigt ord att använda då det egentligen inte betyder någonting ens för oss mäniskor om vi inte ställt en aktiv fråga.
Jag tror ni måste backa helt och hållet - inse att ni har tagit emot en individ ni inte vet någonting om och satsa på att lära känna varandra. Befästa helt nya ord och kommunikationer.
Det kan också vara värt att ta i beaktning att hund och marsvin kanske aldrig kommer att fungera tillsammans utan fysisk avgränsning.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 444
Senast: Gruvan
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 582
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp