Hund som inte mår bra psykiskt, medicin?

Elegant machinery

Trådstartare
Such, det har varit två tunga veckor här på hundfronten... :cry:

Jag upplever att Frank har blivit så konstig den senaste månaden och att hans beteende bara eskalerar.

Han stressar upp sig och klarar inte att varva ner i nya miljöer eller när vi bryter rutiner. Vid besök hos te.x. mina föräldrar där han har varit många gånger börjar han pipa konstant (och kan hålla på länge!), och blir jätteolycklig om jag t.ex. går på toa eller försvinner ur synfältet.

Han vill inte följa med om han förstår att vi ska hitta på saker utanför hemmiljön, utan går och lägger sig i soffan och vägrar komma när man ropar. Han skakar och flåsar i bilen, även om vi täcker för buren med en handduk och sätter på adaptil-halsband.

Enda gången han är nöjd och lycklig är hemma och på tomten där han kan strosa runt utan konstigheter.

Idag var vi hos veterinären och han tyckte att Frank kanske hade lite ont i ländryggen men han markerade inte speciellt mycket. Nu blir det smärtstillande i två veckor för att se om det gör någon skillnad på beteendet. Efter de två veckorna ska vi röntga honom, bål, rygg och höfter.

Veterinären sa också att det kan ju vara något psykiskt och pratade om någon medicin för alzeimers(?) som hade gett positiv verkan på vissa hundar och ökat deras nyfikenhet och självförtroende. Det kunde kanske vara något att testa.

Är det någon av er som haft erfarenhet av personlighetsförändringar eller "psykisk sjukdom" hos hund?
 
Hur är synen?

Han har inga problem att spana in rådjur på flera hundra meter, men tanken har slagit mig också. Tycker han är extra osäker i skumt ljus.

Kanske också ska tillägga att jag inte är ute efter att proppa i honom massa tabletter bara för att jag själv inte vill skiljas från honom, då är det bättre att han får somna in om det fortsätter att gå åt fel håll. Men man vill ju gärna förstå och känna att man åtminstone har gett det en chans.
 
Such, det har varit två tunga veckor här på hundfronten... :cry:

Jag upplever att Frank har blivit så konstig den senaste månaden och att hans beteende bara eskalerar.

Han stressar upp sig och klarar inte att varva ner i nya miljöer eller när vi bryter rutiner. Vid besök hos te.x. mina föräldrar där han har varit många gånger börjar han pipa konstant (och kan hålla på länge!), och blir jätteolycklig om jag t.ex. går på toa eller försvinner ur synfältet.

Han vill inte följa med om han förstår att vi ska hitta på saker utanför hemmiljön, utan går och lägger sig i soffan och vägrar komma när man ropar. Han skakar och flåsar i bilen, även om vi täcker för buren med en handduk och sätter på adaptil-halsband.

Enda gången han är nöjd och lycklig är hemma och på tomten där han kan strosa runt utan konstigheter.

Idag var vi hos veterinären och han tyckte att Frank kanske hade lite ont i ländryggen men han markerade inte speciellt mycket. Nu blir det smärtstillande i två veckor för att se om det gör någon skillnad på beteendet. Efter de två veckorna ska vi röntga honom, bål, rygg och höfter.

Veterinären sa också att det kan ju vara något psykiskt och pratade om någon medicin för alzeimers(?) som hade gett positiv verkan på vissa hundar och ökat deras nyfikenhet och självförtroende. Det kunde kanske vara något att testa.

Är det någon av er som haft erfarenhet av personlighetsförändringar eller "psykisk sjukdom" hos hund?
Det enda rimliga förklaringen på en hund som varit normal i skallen tidigare måste vara att det är fysiskt.
Jag hade nog kollat med en annan veterinär.
 
Det enda rimliga förklaringen på en hund som varit normal i skallen tidigare måste vara att det är fysiskt.
Jag hade nog kollat med en annan veterinär.

Varför skulle det vara den enda rimliga förklaringen?

Det vore snarare orimligt om inte andra däggdjur än människor inte kan drabbas av kemiska obalanser som leder till psykisk sjukdom (vilket vi hos andra djur ser via beteendeförändringar).

Visst ska man utreda den fysiska biten först, men man bör inte avfärda att det kan handla om annat. Psykofarmaka kan vara ett rimligt alternativ när allt annat är utrett och då i kombination med träning mha en duktig etolog/instruktör/liknande.
 
Veterinären sa också att det kan ju vara något psykiskt och pratade om någon medicin för alzeimers(?) som hade gett positiv verkan på vissa hundar och ökat deras nyfikenhet och självförtroende. Det kunde kanske vara något att testa.
Medicin som används för att ”bromsa” Alzheimers och dylikt hade jag tagit mig en rejäl funderare över och inte varit så positiv till. Tänker att det måste väl finnas något bättre läkemedel för den effekten än just medicin mot neurodegenerativ sjukdom? Jag jobbar inom demensutredning. Ta gärna reda på vilken medicin/substans veterinären syftar på, kanske kan jag tillföra någon information :) Donepezil? Rivastigmin? Galantamin? Memantin?
 
Nu vill jag inte vara nån domedagsprofet gällande Bravecto, för väldigt många är nöjda, men min ena hund fick ett epileptiskt anfall i samband med den tabletten. Så någon slags neurologisk påverkan tror jag att det har.
 
Medicin som används för att ”bromsa” Alzheimers och dylikt hade jag tagit mig en rejäl funderare över och inte varit så positiv till. Tänker att det måste väl finnas något bättre läkemedel för den effekten än just medicin mot neurodegenerativ sjukdom? Jag jobbar inom demensutredning. Ta gärna reda på vilken medicin/substans veterinären syftar på, kanske kan jag tillföra någon information :) Donepezil? Rivastigmin? Galantamin? Memantin?

Fråga honom om namnet, det kan varit så att jag missuppfattade hans beskrivning.
 
@Bulldoozer @escodobe Ja, det var väl därför han först ordinerade smärtstillande nu ett tag för att se om hunden blir sitt gamla jag igen. Ska be dem ta blodprov också för att kolla fästingsjukdommar och annat.

Hur är det föresten med blodprov, kan man med hjälp av det se om en hund skulle ha cancer?
 
Förstår verkligen att det är jobbigt :(
Hur är det, är han chipkastrerad?

Ja, det är så jäkla tungt. Från att gå från två hundar till att kanske inte ha någon helt plötsligt :cry: Men jag försöker att inte måla fan på väggen. Förhoppningsvis är det något fysiskt så vi kan få en konkret diagnos att gå på.
 
Ja, det är så jäkla tungt. Från att gå från två hundar till att kanske inte ha någon helt plötsligt :cry: Men jag försöker att inte måla fan på väggen. Förhoppningsvis är det något fysiskt så vi kan få en konkret diagnos att gå på.

Jag förstår det, lider verkligen med er :(
Är han chipkastrerad?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 113
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 178
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Den 30/11 var jag hos veterinären med min yngsta hund (hon är 13 månader) eftersom jag hade märkt att hennes lymfknutor vid halsen var...
Svar
5
· Visningar
1 958
Senast: Nirvana
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 501
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Tråden för spår
  • Tälta med hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp