Hund som inte vill gå promenad, vad kan det vara?

Uttern

Trådstartare
Hej på er! Önskar få synpunkter och tips på vad man kan göra när ens ena hund inte vill gå på promenad i området där jag bor? Åker jag i väg så går hon som en dans!? Hemma stannar hon gärna flera gånger och man får dra med henne lite. Då går hon! Men det känns inte så kul och dra med henne de gångerna. Så här har hon varit i hela livet.

Hon är en sällskapsras på ca7 år. Uppkollad hos veterinär. Vi testade med smärtstillande mot ev. ryggproblem men ingen skillnad i beteendet! Däremot har hon tandlossning och veterinären drog ut ett antal tänder på henne pga. det. i våras. Trodde det skulle bli bättre efter det. Men hon fortsätter att stanna på promenaden! Hon är i övrigt pigg och glad och hjärtat är fint på henne ( kollad i våras!)

Har ni några tips på vad man kan göra? Kan inte alltid åka iväg till olika ställen varje dag utan det skulle vara bra om hon kunde gå promenad här hemma också! Hon skäller mot andra hundar också!
 
Träna något på promenaden kanske gå ut och gör något annorlunda.

Inte bara ut och gå utan när hon är ute träna något på plats. Är hon tung? Kanske kan bära med henne en bit.

Jösses vad svårt :D
 
Tycker hon att det är jobbigt med hundmöten? Var noga med att hon förstår att hon inte behöver hälsa utan du guidar både henne och det andra ekipaget så att hundarna aldrig hälsar på varandra.

Tycker hon att det är kul att bära saker?
 
Jag skulle börja med dig och ditt huvud. Du måste bestämma dig, idag ska vi gå ut och det ska blir det roligaste som händer idag! Se verkligen fram emot promenaden, snart, snart! Tala om för hunden, tänk på ditt kroppsspråk, inte vad du säger utan hur. Om du så mycket tänker en halv mening om att den stannar eller fixar med nåt, så är du körd. Ta gärna med nån på promenaden, ofta fixar och trixar man utan att själv veta. Men hunden vet.
Sen skulle jag bara skutta iväg. Tjohooo!
 
Jag skulle gissa att hemma i närområdet vet hunden att den kan gå hem och därför vill den gå hem. På annan plats kan inte hunden gå hem och har liksom inte annanstans då att gå än att hänga med dig.
Eller så är hemma promenader tråkiga och roligare med promenader i nya miljöer. I sånt fall är det bara att vara bestämd och säga "nej nu går vi en promenad".
Om hunden är liten skulle jag bära den halva rundan och sedan låta hunden gå hem, är det en större hund eller du inte vill bära skulle jag vara envis och "dra" med hunden tills den går självmant. (OBS: självklart inte dra hunden efter sig eftersom den då kan skada klorna och trampdynorna, men dra lite försiktigt i kopplet tills hunden ger sig och går framåt)

Min chihuahua vägrade tex att gå promenad när det hade regnat, så då stoppade jag henne innanför jackan, och bar henne medans dem andra hundarna gick, och när vi hade kommit halvvägs satte jag ner henne och så fick hon rastad på hemvägen, för hemåt gick hon gärna ;)
 
Jag skulle börja med dig och ditt huvud. Du måste bestämma dig, idag ska vi gå ut och det ska blir det roligaste som händer idag! Se verkligen fram emot promenaden, snart, snart! Tala om för hunden, tänk på ditt kroppsspråk, inte vad du säger utan hur. Om du så mycket tänker en halv mening om att den stannar eller fixar med nåt, så är du körd. Ta gärna med nån på promenaden, ofta fixar och trixar man utan att själv veta. Men hunden vet.
Sen skulle jag bara skutta iväg. Tjohooo!

haha, det funkar inte på min chihuahua, spelar ingen roll hur pepp jag och dem andra hundarna är på att gå ut på en härlig promenad, är vädret inte okej enligt henne så vägrar hon gå. Tråkigaste hunden i stan när det kommer till aktivering, dock mysigast i stan när det kommer till soffmys och glo film ;)
Hundar är individer, och ibland uppskattar dem inte samma saker som vi människor :)
 
Hej på er! Önskar få synpunkter och tips på vad man kan göra när ens ena hund inte vill gå på promenad i området där jag bor? Åker jag i väg så går hon som en dans!? Hemma stannar hon gärna flera gånger och man får dra med henne lite. Då går hon! Men det känns inte så kul och dra med henne de gångerna. Så här har hon varit i hela livet.

Hon är en sällskapsras på ca7 år. Uppkollad hos veterinär. Vi testade med smärtstillande mot ev. ryggproblem men ingen skillnad i beteendet! Däremot har hon tandlossning och veterinären drog ut ett antal tänder på henne pga. det. i våras. Trodde det skulle bli bättre efter det. Men hon fortsätter att stanna på promenaden! Hon är i övrigt pigg och glad och hjärtat är fint på henne ( kollad i våras!)

Har ni några tips på vad man kan göra? Kan inte alltid åka iväg till olika ställen varje dag utan det skulle vara bra om hon kunde gå promenad här hemma också! Hon skäller mot andra hundar också!
Jag vet en corgi som avskyr vanliga prommisar. Han lägger ned öronen och sätter i klackarna i marken. Han bajsar och kissar hellre på sin tomt. Leka på fältet och röja på tomten är kul, men att bara gå på landsvägen, då blir han sur. Lika om man viker av in i skogen. Jag tror han tycker att cityprommisar är ok. Annars är han nöjd herre på tomten.
Han är för övrigt väldigt egen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
649
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 770
Senast: ako
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 570
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 929
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp