Hund som inte vill promenera?

MiniLi

Trådstartare
Nu är jag igång igen och oroar mig för Camaro.
Den senaste tiden har det hänt upprepade gånger att hon inte vill promenera åt ett visst håll. Det har varit när jag och sambo ska gå ut tillsammans med båda hundarna.

Hon springer lös och har full fart, tror förmodligen att vi ska till hönshusen för det är dit hon springer först. Hon älskar att vara med husse på jobbet.
Men så viker vi av och följer vägen neråt. Och hon tvärstannar, svansen åker in mellan benen, hon skakar och börjar hässja.
Då har vi att välja mellan att koppla henne och typ släpa med henne eftersom hon hela tiden vill vända och springa hem, eller att låta henne vara kvar ensam hemma.

En gång för jättelänge sen hände det att hon lade svansen på eltråden på den vägen. Då ville hon inte gå förbi där på flera veckor. Men det har passerat över ett år sedan dess och hon har däremellan kunnat gå förbi massor med gånger. Och så nu så vill hon inte. Det har inte hänt något obehagligt där förutom den där gången med eltråden för länge sen.

Generellt är hon ganska växlande gällande om hon vill promenera eller inte. Ibland är hon jättepigg, ibland får jag dra med henne. Ibland tycker hon att hon hör något ljud så hon blir rädd och vill vända hem.
Men just detta är så himla konstigt. Hon blir verligen jätterädd bara vi viker av åt ett visst håll på vägen.

Vi har varit med om liknande grejer tidigare men då har det varit efter att något ljud skrämt henne. Tex en gång var vi i skogen när någon sköt flera skott på långt håll, då ville hon inte gå in i skogen på flera veckor. Och liknande.
Hon är ju väldigt känslig och bygger på sig väldigt mycket kvarstående rädslor..

Jag vet inte hur jag ska hantera det här. Jag brukar försöka tvinga med henne, tänker att det är bättre att hon får följa med och inse att det inte är något farligt.
Men det hjälper ju inte. Det bara fortsätter.
Och ärligt - hur kul är det att släpa på 35 kg hund?

Jag är så jäkla ledsen. För min älskade hund som uppenbarligen inte mår bra hela tiden och för att det är svårt att få till hundägandet på det sättet vi hade velat.

Någon som har tankar kring hur man kan hantera en hund som denna och kanske vad det kan bero på?

Hon är kollad ytligt hos veterinär, inkl trumhinnorna. Och de har inte hittat nåt. Vi har däremot inte gjort någon grundlig undersökning med typ röntgen och sånt..
 
Sv: Hund som inte vill promenera?

Vad händer om ni faktiskt tvingar med henne en bit, "förbi" det farliga/jobbiga? Kommer hon igång och blir sitt vanliga jag igen efter en stund eller fortsätter hon vara låg?
Känner nämligen igen beteendet från Ebun, kanske inte fullt så mycket dock, hon kan helt plötsligt få för sig att hon inte vill gå längre eller inte åt just det hållet. Men hon blir inte låg då. Då räcker det att "dra" med henne en bit så är hon på g igen.

När hon blir så låg, kan ni bryta henne genom att busa och leka eller går det inte bryta igenom till henne då? Hur låst blir hon?
 
Sv: Hund som inte vill promenera?

Om vi drar förbi henne så kommer släpper hon den där värsta paniken men hon är uppenbart påverkad ändå tills vi vänder hemåt.

Det är jättesvårt att bryta igenom. Hon tar inget bus alls utan ser bara rädd ut om man försöker leka med henne. Godis kan gå efter en liten stund när det värsta har lagt sig.

:(

Camaro kan vara sån som du beskriver också. Få för sig att hon ska vända eller gå åt ett annat håll. Och då är det inga problem att släpa förbi och sen få igång henne. Men just i dessa situationer så blir hon verkligen rädd och då går det inte.
 
Sv: Hund som inte vill promenera?

Då förstår jag hur hon blir. Har hänt med Ebun också någon gång, men enbart då hon hört skott eller liknande ljud. Kan inte bryta det heller. När det har hänt har jag nästan ignorerat henne för att inte på minsta vis förstärka det. Väldigt jobbigt för mej också eftersom jag tycker synd om henne samtidigt! Jäkla skitmentalitet, det är ju synd om dom!

Har nog inga konkreta tips att ge, kanske gå in för att träna på att gå däråt. Först bara en kort sträcka och när ni märker hon börjar släppa det värsta ge lite godis eller liknande. Sedan utöka sträckan ni går.
Du kan säkert få bättre tips från andra här!
 
Sv: Hund som inte vill promenera?

Det som gör mig mest ledsen är ju känslan av att det bara blir värre och värre. Hon som brukade vara världens piggaste och busigaste hund. Vart ska det sluta liksom?
 
Sv: Hund som inte vill promenera?

Hur är hennes stresströskel i övrigt?

Har du provat att låta någon annan gå med henne?
 
Sv: Hund som inte vill promenera?

Nu är jag igång igen och oroar mig för Camaro.
Den senaste tiden har det hänt upprepade gånger att hon inte vill promenera åt ett visst håll. Det har varit när jag och sambo ska gå ut tillsammans med båda hundarna.

Hon springer lös och har full fart, tror förmodligen att vi ska till hönshusen för det är dit hon springer först. Hon älskar att vara med husse på jobbet.
Men så viker vi av och följer vägen neråt. Och hon tvärstannar, svansen åker in mellan benen, hon skakar och börjar hässja.
Då har vi att välja mellan att koppla henne och typ släpa med henne eftersom hon hela tiden vill vända och springa hem, eller att låta henne vara kvar ensam hemma.

En gång för jättelänge sen hände det att hon lade svansen på eltråden på den vägen. Då ville hon inte gå förbi där på flera veckor. Men det har passerat över ett år sedan dess och hon har däremellan kunnat gå förbi massor med gånger. Och så nu så vill hon inte. Det har inte hänt något obehagligt där förutom den där gången med eltråden för länge sen.

Generellt är hon ganska växlande gällande om hon vill promenera eller inte. Ibland är hon jättepigg, ibland får jag dra med henne. Ibland tycker hon att hon hör något ljud så hon blir rädd och vill vända hem.
Men just detta är så himla konstigt. Hon blir verligen jätterädd bara vi viker av åt ett visst håll på vägen.

Vi har varit med om liknande grejer tidigare men då har det varit efter att något ljud skrämt henne. Tex en gång var vi i skogen när någon sköt flera skott på långt håll, då ville hon inte gå in i skogen på flera veckor. Och liknande.
Hon är ju väldigt känslig och bygger på sig väldigt mycket kvarstående rädslor..

Jag vet inte hur jag ska hantera det här. Jag brukar försöka tvinga med henne, tänker att det är bättre att hon får följa med och inse att det inte är något farligt.
Men det hjälper ju inte. Det bara fortsätter.
Och ärligt - hur kul är det att släpa på 35 kg hund?

Jag är så jäkla ledsen. För min älskade hund som uppenbarligen inte mår bra hela tiden och för att det är svårt att få till hundägandet på det sättet vi hade velat.

Någon som har tankar kring hur man kan hantera en hund som denna och kanske vad det kan bero på?

Hon är kollad ytligt hos veterinär, inkl trumhinnorna. Och de har inte hittat nåt. Vi har däremot inte gjort någon grundlig undersökning med typ röntgen och sånt..

Är hon testad för borrelia?
Första jag kommer att tänka på när du säger att hon är så "av/på" i motivationen att göra saker, kan även ge rädslereaktioner men det är ju svårt att gå på på din hund som har så mycket rädslor i sig själv.
Men jag hade kollat upp det, och stått på mig även om vet tycker det är ett onödigt test, handlar inte om några stora pengar heller tror jag skulle betalat 780 då det inte skulle gått på försäkringen om dom inte fått ett positivt svar.

/Camilla
 
Sv: Hund som inte vill promenera?

Hur är hennes stresströskel i övrigt?

Har du provat att låta någon annan gå med henne?

Jag skulle inte säga att hon är särskilt stressad annars. Det är bara vissa situationer där hon uppvisar ganska mycket rädslor. Framförallt kopplat till ljud.

Hon brukar inte vilja lämna huset med någon annan än oss ;)
Men ska se om vi kan prova med någon som hon tycker om. Typ husses lillasyster kanske.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund som inte vill promenera?

Är hon testad för borrelia?
Första jag kommer att tänka på när du säger att hon är så "av/på" i motivationen att göra saker, kan även ge rädslereaktioner men det är ju svårt att gå på på din hund som har så mycket rädslor i sig själv.
Men jag hade kollat upp det, och stått på mig även om vet tycker det är ett onödigt test, handlar inte om några stora pengar heller tror jag skulle betalat 780 då det inte skulle gått på försäkringen om dom inte fått ett positivt svar.

/Camilla

Hmm.. Jag vet att jag många gånger tänkt på borrelia. Jag tror att det tidigare har tagits någon typ av blodprov som visar om man bör kolla vidare eller så?
Men det var länge sen. Absolut en sak att kolla upp!

Av och på är förövrigt ganska rastypiskt. Inte rädslomässigt då men motivationsmässigt ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
626
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 529
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 931
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp