Hund som kissat inne vid två tillfällen ?

Bexzor

Trådstartare
Börjar med att skriva att hunden ska till veterinär vid lunch idag för detta.

Vår kastrerade hanhund på dryga 2,5 år har helt plötsligt börjat kissa inne. Han blev rumsren väldigt tidigt och har alltid sagt till när han vill ut. Vi bor på landet så han får gå ut som han vill, förövrigt lever han ett vanligt hundliv med promenader och hundträning.

Första tillfället vi märkte att han kissat inne var på en tomatplanta på ovanvåningen i huset, och nu i början av veckan hittade jag återigen hundkiss utanför tonåringens rum. Också på ovanvåningen, på samma golv fast en annan del av rummet. Det trots att fler rum står öppna på ovanvåningen.

Det gör att jag funderar på vad det kan vara något mer eller något helt annat än ett medicinskt bekymmer, vi har varit hemma vid båda tillfällena men då huset är stort så är det ibland lätt att missa när han går upp. Sen någon dag tillbaka har vi återgått till att ha grind i trappan. Hunden får inte vara själv på ovanvåningen då det är katternas frizon, så jag funderar på om det kan vara revirmarkering för katterna, eller protest för att han inte får vara där? Varför just bara uppe? Kan det vara relaterat till att minste sonen ofta kissar på sig uppe? Har hunden svårt att hålla tätt av medicinska anledningar så borde det logiskt sätt även varit kiss nere, vilket aldrig skett. Notera att jag bara spånar, och tänker att någon här inne kanske sitter på ett bra svar.

Googlar man på internet så finns det flertal perspektiv så jag tänkte kolla med er om er erfarenhet och tankar eftersom hunden säger som sagt till när han vill ut, om man bortser från dessa tillfällen som skett med någon/några veckors mellanrum.
 
Har det varit pölar av kiss eller skvätt som en markering?
Om det är medicinskt orsakat brukar det vara så att de tömmer hela blåsan, dvs större kisspölar.
Är det bara småskvätt är det mer sannolikt med någon typ av markering.
Bra ändå att få honom kollad av veterinär.
 
Det har varit mest skvättar om man ser till vad han kan få ur sig på morgonen.

Han bedömdes vara fullt frisk hos veterinären, så hon trodde att det bara är en fix ide och att han kan ha reagerat på den starka tomatdoften samt på tonåringens odör.

Det som dock gör mig nyfiken är att det fanns en tjej mellan 25-30 år (enligt min mans åldersuppfattning) som var med på undersökningen som verkade känna till våran hund. Speciellt med tanke på att min man inte vet vem denna tjej är. Någon ifrån buke som varit på en veterinärklinik och mötte en svart hund vars manliga ägare bar varselbyxor, och kan stilla min nyfikenhet :rofl:
 
Det har varit mest skvättar om man ser till vad han kan få ur sig på morgonen.

Han bedömdes vara fullt frisk hos veterinären, så hon trodde att det bara är en fix ide och att han kan ha reagerat på den starka tomatdoften samt på tonåringens odör.

Det som dock gör mig nyfiken är att det fanns en tjej mellan 25-30 år (enligt min mans åldersuppfattning) som var med på undersökningen som verkade känna till våran hund. Speciellt med tanke på att min man inte vet vem denna tjej är. Någon ifrån buke som varit på en veterinärklinik och mötte en svart hund vars manliga ägare bar varselbyxor, och kan stilla min nyfikenhet :rofl:

Oj vad spännande! Det var inte jag i alla fall jag är hemma med huvudvärk idag :meh::p
Jag hade inte avslöjat mig heller, för mig känns det lite konstigt att göra det.
Sa personen alltså att hon läst om hundens besvär på buke?
 
Oj vad spännande! Det var inte jag i alla fall jag är hemma med huvudvärk idag :meh::p
Jag hade inte avslöjat mig heller, för mig känns det lite konstigt att göra det.
Sa personen alltså att hon läst om hundens besvär på buke?

Nej, det framkom aldrig hur hon visste vilken hund det var. Bara att hon visste vem han var.
Min man är så otroligt ointresserad av att kallprata med folk så han frågade inte henne, utan hon inflikade i ett samtal med veterinären som ville veta lite kring hunden.

För mig blir det konstigt att hon visste vem han var utifrån hans egenskaper som nämnts enstaka gånger på buke och ihop med de problem vi sökte för som bara nämnts här. Behöver ju för den sakens skull inte vara en medlem, eftersom buke är ett offentligt forum.
 
Nej, det framkom aldrig hur hon visste vilken hund det var. Bara att hon visste vem han var.
Min man är så otroligt ointresserad av att kallprata med folk så han frågade inte henne, utan hon inflikade i ett samtal med veterinären som ville veta lite kring hunden.

För mig blir det konstigt att hon visste vem han var utifrån hans egenskaper som nämnts enstaka gånger på buke och ihop med de problem vi sökte för som bara nämnts här. Behöver ju för den sakens skull inte vara en medlem, eftersom buke är ett offentligt forum.

Märkligt ändå! Får se om personen ger sig till känna då.
Skönt ändå att det inte hittades något på hunden :)
 
Tänkte direkt att det kunde vara reaktion på tomatdoften och tonårshormonlukt. Hoppas ni får ordning på det.
 
Tänkte direkt att det kunde vara reaktion på tomatdoften och tonårshormonlukt. Hoppas ni får ordning på det.

Tack. För oss är det skönt att kunna utesluta att han är sjuk, och just nu är han stoppad från att gå upp med hjälp av en grind. På ovanvåningen finns bara barnrum och en soffa till katterna så grinden får bli kvar ett tag.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 178
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Vi har två hundar varav den yngre är en spetstik på tre år. Hon blev rumsren snabbt men vid första löpet så började hon kissa inne och...
Svar
2
· Visningar
2 979
Senast: russinbulle
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 229
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 160
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp