Hund som kräks...

Fibusen

Trådstartare
Gammelvovven fick i April (om jag inte minns tokigt) något slags krampanfall,vi var till veterinären dagen efter och allt såg bra ut,vi vet inte vad som utlöste krampen,eller om den kommer igen,eller om det bara var den gången. Vovven har efter krampen blivit riktigt tarv på mat,förr kunde jag lämna en tallrik på golvet och han lät bli,nu kan han helt enkelt inte hålla sig utan äter allt som går att komma åt,han har t.o.m varit upp på bordet och slickat på maten.

Detta resulterar i att han inte tuggar sin mat heller... Som i dag tex,dom fick mat vid 16-17,sen har vi varit ute,sen busade han med lillvovven här vid 22-tiden,sen kastade han i sig vatten,sen bara kommer det en rejäl spya på en gång nästan. Inte spyr han normalt heller,som när dom står och hulkar,sen kommer det,utan nu börjar det nästan komma på en gång,och det kommer medans han hulkar,sen hulkar han upp en stor spya,sen hostar han,sen hulkar han upp massa vatten. Maten ligger kvar otuggad (uppsvällda kulor bara).

Vet inte vad jag ska göra snart! Han spydde i går också,sen i Fredags,sen i Onsdags också har jag för mig...

Har funderat på att blöta maten,men jag vet att han har då aldrig ätit det förut när det varit blött,men kanske man kan prova nu när han blivit så tarv. Små och många portioner kan jag ju också testa,men det är ju inte när han äter igentligen,utan när han dricker vatten,då kommer all mat upp. Dom har fri tillgång på vatten,och oftast så går det ju bra att dricka,men när det varit varmt ute när vi varit på promenad och/eller när dom busat så dricks det ju ganska mycket på en gång,och det har aldrig varit något problem tidigare...

I dag fick han dricka lite,sen sa jag att nu räcker det,sen gick jag in på toa och skulle kissa bara,då hörde jag att han gick och drack igen,sen hann jag inte mer än ut förens han började spy....Blir även lite orolig då maten inte är ett dugg smält,utan den är hel,bara att kulorna svällt upp (som dom blir när man blötlägger) sen hade han även fått lite pasta av mig vid 17-tiden,även det såg likadant ut i spyan som det gjorde när han åt. Var även nått grässtrå med,men inte mer än 3-4 stycken.

Han kissar och bajsar normalt,är piggare än piggast,och inte sjuk på något sätt. Han är en ganska stor hund på 28 kg.

Vad skulle ni börjat med? Blöta maten? Mindre och fler portioner? Begränsa vattnet? Veterinär? Skaffa en specialskål så han börjar tugga maten?
 
Sv: Hund som kräks...

Jag hade nog börjat med att slänga ut maten över hela köksgolvet för att se om det hjälper att det tar längre tid att äta innan jag hade skaffat en dyr specialskål. Men sen hade jag nog samtidigt undrat om han hade stoppat i sig någonting som antingen tar lång tid att smälta (ben) eller något mindre föremål som fastnat. Det är en sak som talar för detta och en annan emot. Om hunden har ätit maten cirka 6 timmar innan den kommer upp igen skall den inte vara osmält, detta talar för att det kan sitta något ivägen så att maten inte kan passera ordentligt. Samtidigt säger du att hon bajsar normalt, detta talar emot. Fri tillgång till vatten ska hundar alltid ha, så det är rätt. Och när de har busat kan de dricka ganska rejält.

Om det inte hjälper att han äter långsammare så hade jag kontaktat vetten direkt om maten kommer upp igen. Om det hjälper så när du har skaffatspecialskålen så slå på lite vatten på maten precis innan du ställer ner den. Så gör jag med mitt matvrak (liten 6,5 kg) som häver i sig portionen på 5 sekunder, ännu snabbare om maten är uppblött.
 
Sv: Hund som kräks...

Ja,för det var ju det jag var orolig för,att något skulle sitt fast,men då tycker jag som dig att då borde han inte kunna bajsa normalt. Jag ska prova att kasta ut maten,samt ge mindre portioner så magen har lite i sig hela tiden så kanske han lugnar sig med att hetsa i sig maten.

Men som sagt så är jag ju orolig att maten ligger kvar så pass att det bara ser ut som uppsvällda kulor när dom kommer upp igen... För man tycker ju att dte borde ha smält bort mer efter så pass lång tid.
 
Sv: Hund som kräks...

Jag har en tik som är "fodoholic" och praktiskt taget inhalerar maten... Tidigare åt hon torrfoder torrt men hon satte ju i halsen så det var ohållbart. Jag gjorde så att jag hällde vatten på maten alldeles innan servering, inte iskallt då utan typ rumstempererat, och i början var hon väldigt fundersam över hur hon skulle lyckas komma åt foderkulorna som simmade runt i skålen ;) detta gjorde att hon åt långsammare men efter en tid så hade hon ju kommit på hur man fick i sig maten på kortast möjliga tid och började äta snabbt igen. Köpte då en anti-glupsk skål, en sån där med tre upphöjningar i och köpte en lite mindre storlek så det skulle bli svårare att komma åt foderkulorna. Gjorde samma där och hällde på vatten alldeles innan och nu har hon ätit ur den skålen i lite över ett år och hon äter faktiskt fortfarande hyfsat långsamt.
Har även märkt att hon inte bryr sig så mycket om vattenskålen nu när hon får vatten på maten, tidigare var hon ofta och drack men nu händer det ytterst sällan att jag ser henne vid vattenskålen.
 
Sv: Hund som kräks...

Nu har han kräkts för tredje dagen på raken,och typ 5 ggr på en vecka,så nu blir det veterinär i morgon..

Han hulkar knappt,"rapar" till sen börjar det rinna ur,kommer en spya medans han hulkar,sen går han hulkandes i väg nån meter,sen kommer jättespyan. Något är det som inte stämmer,och nu vågar jag inte chansa mer,utan jag går upp och ringer veterinären i morgon och får förhoppningsvis komma in på en gång.

Jag blötte maten i dag vid lunch,dels för att han tycker att det är lite äckligt så han äter sakta,och dels för att få i lite extra vätska,han åt sakta i sig det,sen nu efter kvällsvändan så drack han vatten,hinner inte mer än att gå från skålen så rapar han till och allt kommer upp,nu var det inte uppsvälda kulor,men var en brun massa så maten lär ju ha legat kvar i magen,han åt vid 13-tiden,så 9 timmar... Om jag inte hade blött upp den så hade det säkert varit som dom senaste två dagarna,uppsvällda kulor.

Något riktigt galet är det,och jag ber till gud att vi får komma in direkt i morgon någonstanns,för nästa vecka åker jag bort med jobbet,helt omöjligt för mig att vara hemma (om det inte visar sig var något väldigt illa).
 
Sv: Hund som kräks...

Tack!

Jag hoppas verkligen att jag får komma in i morgon,men han får ju inte behålla varken mat eller vatten,och på tre dagar,så visst borde vi väll få en tid?

Nu fick han ju i sig vätska vid lunch i.o.m att jag blötte maten,sen drack han lite på eftermiddagen,men inte många klunkar eller,nu drack han kanske en-två dec,men sen spydde han upp allt direkt.

Han fick ju ett krampanfall i April,är orolig att det kan hänga ihop med detta på något sätt.. :confused:
 
Sv: Hund som kräks...

Fick en tid i dag 10.30 iaf,dock en akuttid,vilket innebär att vi kan få vänta lite,men bara vi får komma in så.
 
Sv: Hund som kräks...

Inget hittades på röntgen,så inget stopp iallafall. Var irriterad i magsäck och strupe,samt ganska mycket luft i strupen och tarmen,men inte så mycket att vi behövde oroa oss. Irritationen i magsäcken/strupen beror antingen på magkatarr/början på magsår eller så har det kommit efter att han kräkts.

Han har nu fått Andapsin (?) som ska lägga sig som en hinna i magen,ska intas ca 1 timme innan måltid,samt specialfoder,har det inte blivit bättre på några dagar vill dom ultraljuda tarm/mage för att se om det finns små tumörer som inte synns på vanliga röntgen.

Så vart igentligen inte klokare på varför han kräks,men fick iallafall medicin samt specialmat,och blir det inte bättre så får vi åka in igen,då kan det vara tumörer,och veterinären sa att han har ju haft några knölar,och pga hans ålder så är det ju inte otänkbart,tyvär...

Men,blodproverna såg bra ut,så vi testar med detta först,sen får vi se.

Han har ätit lite nu på kvällen (specialmat,dock bara burkmat,vi skulle ge han det först under några måltider,sen blanda med uppblött torrfoder,sen blanda torrt och blött torrfoder,innan vi går över på bara torrt) och han har fått behålla det. Vi skulle även begränsa vattnet under några dagar så magen hinner lugna sig. Har tagit bort vattnet på övervåningen (där vi oftast är) med han har fortfarande fri tillgång nere,så han kan ju gå ner och dricka om han är törstig,men han är väll för bekväm,eller helt enkelt inte tillräkligt torstig,för han har inte varit ner än. hade i lite extra vatten dock i burkmaten (enligt vet.) så det vart vätska där också.

Gammelman skötte sig exemplariskt som vanligt! :love: Min älskade lilla gubbe!
 
Sv: Hund som kräks...

Han har än så länge behållt både kvällsmaten i går och frukosten,nu fått medicin igen och han ska äta om en timme,får se hur det går.

Han fåår ju så lite per gång nu,kanske en dl torrfoder och 1/3 del burk/måltid til 25 kg hund,så jag hoppas det kommer gå bra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
531
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 955
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 335
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp